Onverwacht opstakel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#16 Bericht door quattrovelootje »

graddus schreef:Volledig losstaand van het feit dat het niet echt verantwoord is om in het donker je hondje op een dergelijke manier uit te laten op een pad dat door verschillende deelnemers wordt gebruikt, is de opmerking van de goede man dat je als achteropkomend verkeer wel even een geluidssignaal had kunnen geven niet zo heel erg onnozel, toch?
Volledig mee eens. Je moet de weg nu eenmaal delen met andere weggebruikers, je kan die beter een keer teveel verwittigen dat te weinig. Wat de jaagpaden betreft is het zo dat ik kwasi altijd bel of toeter als ik iemand voorbij ga rijden, voetganger of fietser. Ook ruim op tijd, want er zijn nog steeds een hoop mensen die eerst achterom moeten kijken vooraleer ze opzij gaan :roll:

Al teveel meegemaakt dat als je niks laat horen en er voldoende ruimte om te passeren is, sommige mensen toch onverwachte richtingsveranderingen uitvoeren. Voorkomen is meestal nog altijd beter dan genezen :wink:

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

Gevaar

#17 Bericht door Orkaantje »

Er is nog gevaarlijker als baas met hond, twee blonde nimfen verbonden met elk een oortje van dezelfde MP3 speler.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#18 Bericht door crash-quest-dummy »

allewedertje schreef: Ook ruim op tijd, want er zijn nog steeds een hoop mensen die eerst achterom moeten kijken vooraleer ze opzij gaan :roll:
questie van opvoeden : de eerste keer dat je die fietser of wandelaar tegen komt schrikt ie bij het achterom kijken, na enkele malen gaan ze mooi rechts rijden :wink:

een kort trajectje van 10km tijdens de spits en je komt steeds dezelfde mensen tegen.

geldt ook voor outomobilisten : ze kennen je allemaal hoor 8)

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#19 Bericht door Jef »

Orkaantje schreef:Er is nog gevaarlijker als baas met hond, twee blonde nimfen verbonden met elk een oortje van dezelfde MP3 speler.
Die kan je op je schoot laten landen :wink: Maar das ook gevaarlijk. :lol: 8)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#20 Bericht door skywise »

crash-quest-dummy schreef:questie van opvoeden : de eerste keer dat je die fietser of wandelaar tegen komt schrikt ie bij het achterom kijken, na enkele malen gaan ze mooi rechts rijden :wink:

een kort trajectje van 10km tijdens de spits en je komt steeds dezelfde mensen tegen.

geldt ook voor outomobilisten : ze kennen je allemaal hoor 8)
Maar dat is niet altijd een voordeel: zeker automobilisten weten dat ze mij moeilijk voorbij kunnen in dorpskernen en dus steken ze mij voorbij net voor het binnenrijden om zich dan vast te rijden achter geparkeerde auto's waar ik nog wel had kunnen langslaveren. En zowel automobilisten als fietsers of voetgangers hebben steeds het gevoel dat ik niet op hun stuk van het wegdek thuishoor. Of om het met de woorden van de politie te zeggen toen ik nog op schaatsen reed: "Je moet daarmee naar een (skate)piste en niet op de openbare weg." Helaas ligt er geen piste tussen mijn huis en mijn werk :?
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#21 Bericht door marksje »

De laatste dagen heb ik heel wat km's gefietst langs verschillende jaagpaden en heb het volgende ondervonden : Sommige mensen wijken, om God welke reden ook, plots naar links of rechts uit en of Murphy er bij is, steeds doen ze dat juist als ge ze gaat inhalen. Dus altijd je komst melden aan het fiets- of voetgangersverkeer voor u; heel efficient zijn twee verschillende geluidssignalen; van reeds op ruime afstand gebruik ik eerst mijn bel, en alhoewel deze héééél goed hoorbaar is, gebeurd het meermaals dat de voorligger(s) nog nooit om kijken en geen plaats maken; is dit zo, dan gebruik ik mijn "toetertje" (zo'n trompetje met een zwart blaasballetje) en dan moet je plots die nekjes zien :shock: plaats in overvloed :wink:
In het donker is het natuurlijk iets anders en die uitrol-affairtjes noem ik ten andere geen leiband, ze zouden dat uit de handel moeten halen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#22 Bericht door Beinsberger E »

Het probleem dat ze de bel niet horen had ik ook, een claxon is nog het beste, en automobielisten die me in het donker niet zien, wel.... ik heb twee van die led knipperlichten gemonteerd , nu toeteren sommige waarschijnlijk is het licht te fel maar daar trek ik me niets van aan dat betekend dat ze me nu wel zien

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#23 Bericht door crash-quest-dummy »

Als die tegenligger door verbinding ergens tegenaan rijdt, ben je zeker gezien (maar dan anders natuurlijk)

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art82

82.1. Lichten en reflectoren
82.1.1.
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#24 Bericht door quattrovelootje »

Wie zei ook alweer : "trop, c'est trop !" ? Dit in elk geval, lijkt me :

http://www.kolumbus.fi/hietala2/jukka/t ... eholed.htm

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#25 Bericht door crash-quest-dummy »

VDB : trop is teveel :wink: en ze hebben mijn pipe afgepakt :shock:

back to topic : da's wel echt veel licht hé ... en werkt dat op 'red bull' of zo ?

dan verblind je jezelf met die overvloed van reflecterende verkeersborden in ons landje 8) (zonnebril aan te raden)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#26 Bericht door Edje »

kan je al even goed in de dag gaan fietsen he, zo is de lol eraf :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#27 Bericht door Beinsberger E »

Verblinden of niet wat met de autolichten die de fietser verblinden, ik ben al twee maal bijna aangereden door auto's die me niet gezien hebben, nog maar zwijgen over de snelheid in de bebouwde kom of hoe kort ze soms langs me door zoeven, nee ik wil gezien worden anders ben ik gezien
PS als alle weggebruikers zich een aan de regels zouden houden dan was het veel aangenamer op de weg

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#28 Bericht door slangetje »

Beinsberger E schreef:PS als alle weggebruikers zich een aan de regels zouden houden dan was het veel aangenamer op de weg
dus als iedereen voor zichzelf zorgt, zonder te oordelen over de andere, komt het wel in orde.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#29 Bericht door Beinsberger E »

Edje schreef:kan je al even goed in de dag gaan fietsen he, zo is de lol eraf :wink:
Spijtig dat de dagen tegenwoordig zo kort zijn
Ik vertrek in het donker en moet ook weer terug in het donker

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#30 Bericht door quattrovelootje »

Beinsberger E schreef:Verblinden of niet wat met de autolichten die de fietser verblinden, ik ben al twee maal bijna aangereden door auto's die me niet gezien hebben
Hou er wel rekening mee dat een "normaal" autolicht je zowieso zal verblinden omdat je nu eenmaal lager zit in/op je ligger vgl met een "gewone" fietser. Zoals als Slangetje al terecht opmerkte :
als iedereen voor zichzelf zorgt, zonder te oordelen over de andere, komt het wel in orde
Als je zelf een verblindend licht voert, is het wat dubbelzinnig om andere weggebruikers hetzelfde te verwijten, niet dan ?

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Plaats reactie