Onverwacht opstakel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#31 Bericht door Beinsberger E »

Je hebt gelijk.....maar toch :?
Ik zal een proberen als ik 1 ledknipper uit laat

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Onverwacht opstakel

#32 Bericht door Ronnius »

Gisteren had ik ook zo een overlaat die rechts van de weg liep en daar iets aan het doen was in de graskant terwijl zijn hond aan de leiband (rolband) de andere kant (links dus) van de weg liep.
Ik me van geen erg bewust, ik zag en vermoedde totaal niet dat die hond fysiek verbonden was met de persoon de andere kant van de weg, wil tussen de 2 objecten doorrijden tot de man me plots ziet en dan vlug de lijn (met hond) inhaalt. Ik heb hem geroepen dat zoiets echt wel gevaarlijk was (niet het inhalen wel de koord over de weg spannen). Die lachte een sorry naar mij, maar ik denk dat die niet bewust was met het gevaar.
Als ik en tussenin zou vallen over de koor kan ik toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor het ongeluk, want met objecten (ook kabels) de openbare weg versperren is mijn inziens niet toegelaten.

De man en de hond liepen naast de weg in het gras, daardoor gaf ik ook geen signaal (reed wel iets trager vanwege die snuffelende hond waarbij je nooit weet).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Onverwacht opstakel

#33 Bericht door NL-ligger »

Ronnius schreef: want met objecten (ook kabels) de openbare weg versperren is mijn inziens niet toegelaten.
Zo zie ik de schuldvraag in elk geval, heeft niets met wandelaars of fietsers te maken. Al wie de weg overspant met kabels of snoeren veroorzaakt gevaar voor andere weggebruikers.

Dat valt direct onder het ( Nederlandse in mijn geval ) verkeerwetsartikel die alle andere verkeersregels overtreft : het is verboden je zodanig op de openbare weg te gedragen dat daaruit gevaar ontstaat.

Maar alleen in een ideale situatie zal een persoon aansprakelijkheid erkennen bij schade of letsel, of de politie vlot komen opdagen als je er niet uit komt. Met een grote bek weglopen om onder aansprakelijkheid uit te komen zal veel eerder gebeuren. Vraag is hoe je daar mee omgaat. ( en hoe groot de hond is :? )
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Onverwacht opstakel

#34 Bericht door Ronnius »

Het ergste is dat die lijnen soms zo dun zijn dat je ze niet kan zien.
Vorig jaar in de valavond heb ik dat voor de eerste keer meegemaakt.
Toen was het me opgevallen omdat het oprol systeem (dat ik pas nadien zo herkende) aan de hand van de persoon niet verticaal maar bijna horizontaal hing.
De hond was eraan aan het sleuren.
Omdat ik dat vreemd vond zag ik daarna ook de (vrij dikke) koord en kon ik bellen en vertragen (met reden).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie