Met muziek de baan op?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Met muziek de baan op?

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Hallo,

Van vele liggers hoor ik dat ze gaan fietsen met een MP3 of ander muzikaal wondersysteem. Ik wil dit ook wel eens proberen want het schijnt je te stimuleren...

Maar is dit eigenlijk wettig? Krijg je geen problemen als de politie je eens zou tegen houden?

Groeten,
Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Met muziek de baan op?

#2 Bericht door WFvN »

Ward De Meyer schreef:Hallo,

Van vele liggers hoor ik dat ze gaan fietsen met een MP3 of ander muzikaal wondersysteem. Ik wil dit ook wel eens proberen want het schijnt je te stimuleren...

Maar is dit eigenlijk wettig? Krijg je geen problemen als de politie je eens zou tegen houden?
Of het wettig is? Tja... is het wettig om in een auto te rijden waarin ook muziek is vanuit de autoradio? Is het wettig om in een auto te rijden waarin het verder stil is maar waarin je het overige verkeer toch ook slecht tot niet hoort? (claxons uitgezonderd uiteraard)
Ik denk niet dat onwettig is.

Ik heb destijds een radiootje aangeschaft om 's ochtends lekker nieuws te kunnen luisteren als ik naar m'n werk reed in m'n Alleweder. Maar....
1) Ik moest de radio vrij hard zetten om alles van de radio te kunnen horen en ook verstaan. Slecht voor de oortjes dus niet gewenst.
2) Omdat het geluid van de radio flink hard moest EN ik ook nog eens minder hoorde wegens de oordopjes die veel geluid van buitenaf tegenhouden, vond ik het niet aangenaam fietsen. Ik hoor graag wat er rondom me gebeurt. De radio is dus uit m'n Alleweder verbannen als 'fiets-met-muziek'-apparaat.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#3 Bericht door Gast »

ik fiets meestal met een harddisk mp3 speler (als ik alleen fiets dan), met afstandsbediening aan de mouw (20gig aan muziek mee achteraan de fiets -> goed voor eeeel veel uren fietsplezier :lol: ). Het stimuleert idd wel, het brengt ook beetje verstrooiing, vooral langs de saaie eindeloze banen (langs kanalen enzo). Ik fiets wel altijd maar met 1 oortje in, omdatik twee oortjes te gevaarlijk vind, ghoor nog graag want er rond mij gebeurt (vooral het verkeer dan :? ) , het ene oortje zit dan ergens onder mijne trui op men borst. Als je iets draagbaar koopt voor in de fiets, zeker mp3 speler in overweging nemen (ik heb een harddisk speler, iets in de aard van een ipod, maar dan van iriver), voordelen van een mp3 speler: perfect schokvrij,veel muziek mee, perfecte muziekkwaliteit,oplaadbare batterijen die hun tijd meegaan. ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met de politie over men oortje.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#4 Bericht door Ward De Meyer »

Lijkt me een verstandige keuze om "éénoorig" te luisteren. Ik reed vroeger met twee en hierdoor had ik eens een auto niet horen aankomen wat bijna mijn leven had gekost... :roll:
Enkel vind ik het spijtig als je met één oortje rijdt dat je dan je "dolby surround system" kwijt bent.
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#5 Bericht door Gast »

In het verkeersreglement staat er niets dat verbiedt om met muziek in de oren rond te rijden, zelfs al hoor je de buitenwereld niet meer.

Doven mogen ten slotte ook deelnemen aan het verkeer. Maar zij hebben er niet voor gekozen en voor hen gelden andere normen.

Als het tot een ongeval komt, en er blijkt dat je niets of weinig kon horen door de muziek, dan heb je zelf het risico genomen en verzwaard.
Denk er aan dat bij een ongeval, zelfs al heb je absoluut geen fout gemaakt, de tegenpartij dit in uw nadeel kan uitspelen om een deel van zijn schuld in uw schoenen te schuiven.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#6 Bericht door graddus »

Ik vind het persoonlijk niet alleen levensgevaarlijk omdat je je omgeving niet hoort, ik vind het ook zonde van de beleving van het buiten zijn, het fietsen op zich. Wat mij betreft mag het verbannen worden :evil:

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#7 Bericht door Brechtix »

Soms kan het wel aangenaam zijn, als je voor de zoveelste keer dat jaagpad naar Kortrijk affietst...

Ik heb een discman die ook MP3 cd's afleest, zou naar mijn goesting wel wat meer skipgeheugen mogen hebben, zo'n I-Pod zal wel beter zijn. Maar dat kostte 50 euro of zo in de Aldi, gelukkig want ik heb 'm nog niet te veel gebruikt. Weer een van die dingen die je moet hebben tot je ze hebt.

Het belangrijkste is eigenlijk een goed zakske om het toestel rond je nek te hangen, op je buik: (zeker in mijn geval) de best afgeveerde plek.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gast

#8 Bericht door Gast »

Ik gebruik zo'n klein radiotje dat gemakkelijk onder mijn baseball cap past en gebruik het dagelijks. Het grootste deel van mijn traject loopt langs het jaagpad van de Leie waar er weinig of geen verkeer is. Helpt verveling tegen te gaan als je 's morgnes of 's avonds in het donker fietst en je blijft op de hoogte van de actualiteit.

Persoonlijk heb ik nog geen hinder ondervonden van "2 oortjes".

Peter

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#9 Bericht door Ward De Meyer »

Ik rij dagelijks over de "bredabaan" (voor degene die dat zouden kennen; een zeer drukke en gevaarlijke baan) Ik denk toch niet dat ik met muziek de baan op ga gaan want dan neem ik denk ik teveel risico...

Mss als ik binnenkort eens ga trainen langs het Albertkanaal dat het een aanrader zal zijn...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#10 Bericht door graddus »

langs velden en wegen waar de vogeltjes fluiten, de koetjes loeien, de boer zijn veld ploegt en de boerenmeiden mee hun rokken wapperen... wat moet een mens nog met muziek als ie van een fietspadje en wat opgeschoten onkruid al poetische neigingen krijgt... Nog een geluk dat ik niet kan zingen.

Gast

#11 Bericht door Gast »

Toen ik deze avond op het jaagpad reed zag ik over de velden een dorp waar de kerk prachtig verlicht is ( St Baafs Vijve ) met muziek van Clannad in mijn oren. Dit doet toch ook wel iets hoor, Marc.

En in het donker zie ik wel geen boeremeiden met hun rokken wapperen :D.

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Koeien die je 's morgens bij het opkomen van de zon door de mistslierten ziet staan.......

Gast

#12 Bericht door Gast »

Mijn grootmoeder zei altijd : als je goed kunt luisteren naar wat er rond u gebeurt, dan heb je zelfs ogen op je rug.
En dat tweede paar kunnen wij in het verkeer goed gebruiken.

Gast

#13 Bericht door Gast »

En daar heeft ze groot gelijk in

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#14 Bericht door graddus »

Het nadeel is wel dat ik zo al drie speciale rugbrillen heb verpletterd in mijn zitje...

Gast

#15 Bericht door Gast »

En de uitspraak " ogen op je g*t hebben " gaat bij ligfietsers ook niet goed op.

Plaats reactie