Met muziek de baan op?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

Vanaf het begin dat ik met de fiets rijd doe ik het volgende en het werk mijns inziens uitstekend.

Ik doe de helm op steek de oortjes door de gespjes rond de oren. Zo zitten deze al vast en kunnen ze zeker niet tussen de wielen draaien als ze uit mijn oren vallen.

ik houd mijn linkeroor (de kant van de baan) altijd vrij ... wel let ik erop dat ik de radio nooit luid zet ... als je de personen op de radio net goed kan verstaan zit je goed van volume ... muziek kan je dan ook goed horen.

Zo hoor je zeer goed de omgevingsgeluiden ... en met een zijwaartse knik met het hoofd, liggen de oortjes er vrij gemakkelijk uit zonder mijn handen te hoeven gebruiken ...

je ziet, soms kan de helm toch nog zijn nut hebben hé ...

héhé

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#17 Bericht door Duckjibepete »

Ik denk dat ik Patrick moet tegenspreken ivm muziek en het verkeersreglement.
Het is trouwens verboden met een BOOMcar deel te nemen aan het verkeer.
Net hetzelfde als het verbod op geblindeerde voorruit en voorste zijruiten. Je moet ten alle tijde duidelijk alle omgevingsgeluiden kunnen waarnemen, dit om te kunnen anticiperen. Vb prioritaire voertuigen, claxon, fietsersbellen ed...
Als de oorzaak van een ongeval te wijten is aan het feit dat je muziek te luid stond dan trekt de verzekering zich terug. Safety first zou ik zeggen!
Je brengt trouwens jezelf niet in gevaar maar ook de andere weggebruikers.

effe zoeken op wegcode.be zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#18 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Ward,
in een velomobiel ga je niet optimaal van de muziek kunnen genieten of je moet al een installatie met boxen monteren in je rooie bakkie, en dan nog. Op een 'gewone' ligfiets heb je minder rijgeluiden.
Een zware hoofdtelefoon die alle omgevingsgeluiden afsluit, is inderdaad gevaarlijker.
Bruno Van den Bussche

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#19 Bericht door Ward De Meyer »

Idd Bruno,
dit heb ik ondervonden in de alleweder in vervlogen tijden...
Maar ik wou ook juist met een muziekje rijden om het lawaai te vergeten :D

Groeten,
Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#20 Bericht door Duckjibepete »

Nu moet ik toegeven dat ik ook al tijd aan het uitkijken ben naar een mp3 spelertje met FM-tuner. Maar vind die dingen nog te duur. Heb enkele dagen naar het werk gereden met zo een fm-radiootje van Decathlon maar die tuner was zo zwak dat ik alleen radio 2 kon vasthouden, als reeds meer dan 20 j Studio Brussel luisteraar was dit niet te harden :lol:
Rij 75% van mijn woon-werk rit over dijken, en dat kan in de winter wel eens saai zijn.

Gast

#21 Bericht door Gast »

goede site voor zo'n dinge te vinden in België:
http://www.digimania.be/en/index.asp

hebben de laatste producten op het vlak van draagbare muziekspelers in België, die producten zijn meestal maar een halfjaar late te vinden in de fnac of iets dergelijks, mijn mp3speler (ihp-120 iriver) ontvangt perfect de grootste muziekzenders.

Tim Van Houtte
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 18 apr 2005, 14:29
Postcode: 2000
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Music

#22 Bericht door Tim Van Houtte »

Ik rijd zo goed als altijd met muziek op de fiets (ben meestal alleen). Ik heb in de loop der jaren geleerd dat je beter een grote hoofdtelefoon kan opzetten dan de oortjes die je in de schelp steekt.
Met een grote hoofdtelefoon heb ik zeer goed kwaliteit van muziek terwijl hij niet te hard moet staan, en ik hoor altijd de auto's aankomen voordat ze me voorbijsteken, fietsen hoor ik niet afkomen, maar die steken toch nooit voorbij.....

Gast

#23 Bericht door Gast »

tim,

is idd beter voor het oren, ook beter voor gehoor .. geluid wordt niet in je oor gepropt .. nadeel is .. valt veel meer op .. en in principe mag je met een koptelefoon niet op rijden .. de politie kan je hiervoor tegenhouden ... ook 1 oor met muziek lukt natuurlijk niet ...

gebruik je dan zo'n super ding of het gewoon standaard modelleken mee van die moeskens van de jaren stillekens?

gegroets

Gast

#24 Bericht door Gast »

Iemand die doof is mag net zogoed de openbare weg gebruiken als iemand die muziek in de oren heeft en daardoor niets van de omgevingsgeluiden kan opmerken.

Het wordt je wél achteraf aangerekend als blijkt dat je betrokken bent in iets, en je het niet zintuiglijk kon waarnemen. Dan is er een verschil tussen iemand die doof is en het gewoonweg fysiek niet kan horen, en iemand die zichzelf bewust doof maakte voor de geluiden van de buitenwereld.

Dit heeft niets vandoen met luide muziek in de auto waarvoor de politie soms verbaliseert. Een politiereglement kan dit namelijk verbieden en dat verschilt van gemeente tot gemeente. Hier gaat het om muziek naar buiten toe; dat door anderen kan gehoord worden en storend kan overkomen.

Gast

#25 Bericht door Gast »

Merci Patrick voor weer eens de practische info ... geweldig .. ik leer alle dagen bij ... en ik die dacht dat het niet mocht omdat je idd omgevingsgeluiden zou kunnen missen ...

maar ik meen me toch wel te herinneren van een vriend in Gent dat hij eens staande was gehouden door de politie omdat hij twee oortjes inhad ...

dus magda of magdananie?

(niet dat we ons daar altijd iets van aantrekken :oops: ) :P

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#26 Bericht door graddus »

Zou het soms kunnen zijn dat er ook flikken zijn met gezond verstand die een gezonde ingeving als het nut van omgevingsgeluiden ook kenbaar willen maken aan hen die zich liever afsluiten van de wereld om hen heen?

Gast

#27 Bericht door Gast »

Och ja. Ik ken politiemensen met gezond verstand en die hanteren : wat niet verboden of geboden is, is toegelaten. Lijkt mij logisch in een democratie.
En de gevolgen laten ze over aan de rechter want dat is de enige die rechtsgeldige oordelen kan vellen aangaande de feiten. Niemand anders!

Moet er iets veranderen aan het verkeersreglement? Dat is de taak van de wetgevende macht. Niemand anders!

En moest een 'flik' met gezond verstand verbieden dat iemand met muziek in de oren rondrijdt, dan zou hij evengoed moeten verbieden dat doven aan het verkeer deelnemen. Waar is zijn gezond verstand dan? Wordt hij dan geen onmens?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#28 Bericht door graddus »

ik bedoel ook niet dat ie zijn gezond verstand moet gebruiken om iets te verbieden, maar om aan die personen uit te leggen dat ze zonder die dingen meer van het verkeer zullen meekrijgen...

Gast

#29 Bericht door Gast »

Daar heb je een sterk punt in Marc. Maar om aan mensen uit te leggen dat het op een andere manier veiliger kan? Ik ben daar al lang van teruggekomen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#30 Bericht door marksje »

ik rij (normaal) altijd met muziek (met van die knoopjes in mijn oren) en hoor dan meer van het verkeer dan zonder. Als ik die knoopjes niet in heb is er een geruis van de wind in mijn oren dat ik niets meer hoor,... of zou ik te snel rijden, da kan ook natuurlijk.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie