Wegcode Velomobielen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
TheoZ
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 21:12
Postcode: 9468GR
Fiets: Sunrider
Locatie: Annen (Nederland)
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#31 Bericht door TheoZ »

skywise schreef: Als ik mij niet vergis geldt dat enkel voor wielen die groter zijn dan 50cm, waarbij dus al de 20" eruit vallen.
Oeps, een inch is 2,54 cm.
Waarmee 20" dus 50,8 cm is...
Geldt het nu dan wel?

Theo

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#32 Bericht door rik »

TheoZ schreef: Oeps, een inch is 2,54 cm.
Waarmee 20" dus 50,8 cm is...
Geldt het nu dan wel?
Theo
JA!
Update: euhhh..... NEE! Zie hieronder :wink:
Laatst gewijzigd door rik op vr 03 sep 2010, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#33 Bericht door skywise »

rik schreef:
skywise schreef:En verder geldt voor fietsers ook dat de trappers en de wielen of banden reflectoren moeten hebben, wat natuurlijk nonsens is in het geval dat het betreffende fietsonderdeel niet zichtbaar is omwille van omkapseld...
Als ik mij niet vergis geldt dat enkel voor wielen die groter zijn dan 50cm, waarbij dus al de 20" eruit vallen.
Interessant maar dat gaat voor ons 26 inch achterwiel en trappers natuurlijk niet op...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#34 Bericht door Edje »

Raar he, mijn 20" wielen meten 47 cm en het is toch een 20" wiel en band :shock: :wink: =D>
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#35 Bericht door ssj3gohan »

406mm bead set diameter + 2x30mm band... Vind je het gek?
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#36 Bericht door rik »

ssj3gohan schreef:406mm bead set diameter + 2x30mm band... Vind je het gek?
Euh... JA :P :P :P
DF 269
Ice sprint1 26"

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#37 Bericht door ssj3gohan »

Is het u dan ook nog nooit opgevallen dat men voor nagenoeg dezelfde bandenmaat getallen tussen de 590 en 700mm gebruikt, en inchmaten tussen de 27 en 29?

Er klopt geen snars van bandenmaten. De ETRTO-maten zijn leidend, en die geven de maat van de hieldraad aan. Daar kan dan 2x30mm bij gerekend worden voor de band als vuistregel:

- 16" is dan 305 of 349 + 2x30 = 365 of 409mm
- 20" is dan 406 of 451 + 2x30 = 466 of 511mm (hier zit dan precies de 0,5m-grens)
- 26" is dan 559 of 570 + 2x30 = 619 of 630mm
- 28" is dan 622 + 2x30 = 682mm
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#38 Bericht door rik »

ssj3gohan schreef:Is het u dan ook nog nooit opgevallen dat men voor nagenoeg dezelfde bandenmaat getallen tussen de 590 en 700mm gebruikt, en inchmaten tussen de 27 en 29?
Neen, ik ben daar niet mee bezig. :roll: :wink: :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verkeersreglementering in België, Nederland en Frankrijk

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

eeuwige reiziger schreef: De conclusie luidt dat men als trikers en velomobilist in België als Nederland op rijbaan als fietspad mag rijden, terwijl in Frankrijk je de rijbaan hoort te gebruiken. Althans, dat is de letter van de wet.
Bij nader inzien heb ik mij indertijd bij de interpretatie van het Franse wegreglement vergist. In artikel R190 is er sprake van "tricycles", maar dan gaat het niet om "rijwielen". Wel om gemotoriseerde voertuigen met drie wielen. Als er dus een verplicht fietspad is, hoort een velomobiel in Frankrijk op het fietspad te rijden en niet op de rijbaan. Artikel 1 omschrijft de fiets als een "cycle à deux ou trois roues". Kortom, in Frankrijk is een velomobiel een fiets; in België niet. Leuk toch, die Europese eenmaking...! :mrgreen:

Frankrijk zou Frankrijk evenwel niet zijn of er is ergens een rare kronkel...

Door een decreet uit 1998 echter is de verplichting het fietspad te gebruiken niet langer van toepassing (de eerste zin uit R190 is afgeschaft). Alle bestaande fietspaden zijn voortaan facultatief, tenzij prefectuur of gemeente anders besloten heeft (beslissing te nemen geval per geval en met in achtneming van een aantal technische aspecten m.b.t. het fietspad). De bevoegde overheid moet dan op zulke fietspaden een rond bord (B22a) moeten plaatsen.

Probleem is evenwel dat de bevoegde overheden weinig moeite hebben gedaan de signalisatie in orde te maken. Hierdoor staan er nog altijd blauwe ronde borden bij veel niet-verplichte fietspaden. 'k Moet er waarschijnlijk geen tekeningetje bij maken dat dit voor de nodige verwarring en onzekerheid zorgt. Waar is het niet verplicht en waar niet? Aan de borden heb je soms geen zekerheid...

http://adavarras.perso.neuf.fr/PDF/DocT ... Cyclab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#40 Bericht door Edje »

Change dat je niet vele in France gaat fietsen he ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#41 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef:Change dat je niet vele in France gaat fietsen he ;-)
Euh, toch af en toe. Alleen zijn fietspaden in het landelijke Frans-Vlaanderen zo goed als onbestaande... De Fransen en reglementen, een moeilijke combinatie... :lol:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#42 Bericht door wout »

Edje schreef:Change dat je niet vele in France gaat fietsen he ;-)
we waren op vakantie in de Drome en we hebben daar redlijkj veel gefietst, ik met een (gehuurde) ice trike Ewout( mijn zoon) op een racefiets. Wat me heel erg opviel was de verdraagzaamheid, en de voorzichtigheid van de franse autmobilisten t.o.v. fietsers, ze reden ons altijd met een wijde boog voorbij, als het niet lukt blijven ze gewoon achter je
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#43 Bericht door wout »

skywise schreef:Vanmorgen tegengehouden door de arm der wet in Brasschaat die vond dat ik een fietser was en mij beval het fietspad te volgen. Ik heb natuurlijk uitgelegd dat ik wel een rijwiel maar geen fiets was en dus volledig in mijn recht was om de rijbaan te gebruiken, maar hij was niet overtuigd. Ik heb dan ook zijn bevel opgevolgd maar niet zonder te vermelden dat ik hem documentatie zou opsturen.

deze avond ben ik staande gehouden door een patrouille in Sleidinge. Ook bij mij waren ze er niet van overtuigd dat ik niet op het fietspad moet rijden. Ze gingen het opzoeken en hebben mijn gegevens genoteerd, ik heb hen een beetje geholpen enben zo vrij geweest om jou mailtje wat aan te passen in mijn situatie. Ben benieuwd naar hun antwoord.
Verder kreeg ik de opmerking dat ik reflectoren dien te hebben op de zijkant. reflecterende stickers zouden niet voldoende zijn.
na het officiele gedeelte kwam de nieuwsgierigheid naar boven en informeerden ze naar de snelheid kostprijs, of ik hem zelf gemaakt had enz
vriendelijke kerels, kreeg ook geen pv of boete

de politie uw vriend, ja hoor vandaag wel :!: =D>
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#44 Bericht door Almereweder »

wout schreef:
skywise schreef:Vanmorgen tegengehouden door de arm der wet in Brasschaat die vond dat ik een fietser was en mij beval het fietspad te volgen.
deze avond ben ik staande gehouden door een patrouille in Sleidinge. Ook bij mij waren ze er niet van overtuigd dat ik niet op het fietspad moet rijden....
de politie uw vriend, ja hoor vandaag wel :!: =D>
Ik had als nieuwbakken velomobilist bij elke agent die ik tegenkwam het idee dat ik aan de kant gezet zou gaan worden. Zo veel lol op de openbare weg, dat moest wel verboden zijn!

Uiteindelijk is het me maar 1 keer overkomen (in 3 jaar), maar dat was meer mijn eigen schuld.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#45 Bericht door PatRecumbent »

wout schreef: ... Verder kreeg ik de opmerking dat ik reflectoren dien te hebben op de zijkant. reflecterende stickers zouden niet voldoende zijn. ...
Eerder in deze draad had ik geleerds dat een driewieler met twee wielen vooraan twee reflectoren naar voor gericht moet hebben. Dus heb ik op elke spiegel een professionele reflecterende sticker aangebracht. Ook achteraan heb ik een rode reflecterende sticker aangebracht, over de volledige hoogte van de Go-One.

Dat is dus niet voldoende :evil:. Zowel vooraan, achteraan als op de zijkant reflectoren zetten op een velomobiel :evil: :evil:
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie