Wegcode Velomobielen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

PatRecumbent schreef:Dankzij de link van Rik geleerd dat op een velomobiel twee reflectoren moeten staan aan de zijde waar er twee wielen zijn.

En elke ligfiets moet reflectoren op de pedalen hebben.

Maar ik wil hier nu geen discussie losketenen over reflectoren. Dus iedereen denkt er het zijne van.
En als de wet van de Bientje Betuuntje er komt, moeten we officieel ook allemaal een fluovestje dragen. Ook "in" de velomobiel... :lol:
Kries schreef:Nog een "rare" :

bij verkeersbord C3 met onderbord M2 of M3

(C3 = Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder)
(M2 = uitgezonderd fietsers M3 = M2 + bromfietsen A)

mag je een velomobiel niet rijden aangezien dat geen (brom-) fiets is maar een rijwiel.
Naar de letter van de wet klopt dat inderdaad. In de praktijk maakt men er toch geen heisa rond. Al een paar jaar rij ik met de velomobiel enkele van zulke straten in van de Brugse binnenstad. Tweemaal door de politie aan de kant gezet met de vraag of er met spierkracht dan wel met een motor werd gereden. Iedere keer: "Ok, rij maar door."
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#17 Bericht door skywise »

eeuwige reiziger schreef:Naar de letter van de wet klopt dat inderdaad. In de praktijk maakt men er toch geen heisa rond. Al een paar jaar rij ik met de velomobiel enkele van zulke straten in van de Brugse binnenstad. Tweemaal door de politie aan de kant gezet met de vraag of er met spierkracht dan wel met een motor werd gereden. Iedere keer: "Ok, rij maar door."
Ik heb dezelfde ervaring. Rijwielen vallen meestal samen met fietsen in het oog van de politie. Je zal eerder problemen krijgen als je van je rijwielrechten wil gebruik maken (op de rijbaan omdat je het fietspad te smal of te gevaarlijk vind - onzichtbare voorrangen van rechts!) dan als je je volledig als fiets gedraagt...

P.S. rijwielen zijn officiëel ook niet toegestaan op jaagpaden (voor zover ik mij herinner)
Skywise (WAW 558 & 011)

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#18 Bericht door ssj3gohan »

Oh, oh, merk ik hier een gevalletje 'wel de lusten, niet de lasten' van de velomobilisten ;-)
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#19 Bericht door Pleeboy »

Jawel Sky, verboden uitgezonderd fietsen, rijwielen, brommers klasse A (hoewel ik alleen maar B's tegenkom) en gemachtigde voertuigen.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#20 Bericht door skywise »

Pleeboy schreef:Jawel Sky, verboden uitgezonderd fietsen, rijwielen, brommers klasse A (hoewel ik alleen maar B's tegenkom) en gemachtigde voertuigen.
Aha, interessante update, waar heb je die gevonden?
Skywise (WAW 558 & 011)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

skywise schreef:Aha, interessante update, waar heb je die gevonden?
Uit de oude doos:

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3673
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#22 Bericht door skywise »

eeuwige reiziger schreef:
skywise schreef:Aha, interessante update, waar heb je die gevonden?
Uit de oude doos:

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3673
Oops :oops: inderdaad. Effe vergeten. Bedankt.
Skywise (WAW 558 & 011)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#23 Bericht door Pleeboy »

En ik passeer 35 van die bordjes per dag :lol:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gast

#24 Bericht door Gast »

Pleeboy schreef:En ik passeer 35 van die bordjes per dag :lol:
Met de 003 had ik geen tijd om bordjes te zien :lol:
Met de 035 ben ik ze voorbij voor ik ze gezien heb :oops:

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#25 Bericht door Pleeboy »

Ach kries, elke keer 1 letter lezen, en op het einde van de week weet je welke zin er staat :wink:

En ik ben er ook al 1000'en voorbij gekajakt, dat gaat iets trager.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Verkeersreglementering in België, Nederland en Frankrijk

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

Op dit ogenblik ben ik m'n harde schijf wat aan het opschonen ('t werd meer dan tijd... wat een warboel! :oops: ). O.m. ontdekte ik een document met een aantal verkeersreglementen m.b.t. de plaats van driewielers op de weg. Ik meende dat ik die vroeger al eens op het forum had geplaatst, maar zo onmiddellijk kan ik die niet vinden. Daarom even opnieuw.

De conclusie luidt dat men als trikers en velomobilist in België als Nederland op rijbaan als fietspad mag rijden, terwijl in Frankrijk je de rijbaan hoort te gebruiken. Althans, dat is de letter van de wet.
Bijlagen
verkeersregl_fiets_FR.doc
(20 KiB) 143 keer gedownload
verkeersregl_fiets_NL.doc
(19.5 KiB) 169 keer gedownload
verkeersregl_fiets_B.doc
(40.5 KiB) 198 keer gedownload
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#27 Bericht door skywise »

Vanmorgen tegengehouden door de arm der wet in Brasschaat die vond dat ik een fietser was en mij beval het fietspad te volgen. Ik heb natuurlijk uitgelegd dat ik wel een rijwiel maar geen fiets was en dus volledig in mijn recht was om de rijbaan te gebruiken, maar hij was niet overtuigd. Ik heb dan ook zijn bevel opgevolgd maar niet zonder te vermelden dat ik hem documentatie zou opsturen.

Mijn mailtje:
Geachte,

In opvolging van het onderhoud dat ik had met de politieman die mij vanmorgen op de Lage Kaart heeft tegengehouden, wens ik u volgende informatie over te maken betreffende rijwielen en hun plaats op de weg: http://wegcode.be/index.php?option=com_ ... &Itemid=48" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ik wens vooral de aandacht te trekken op de passage onder 9.1.2.1° die zegt “De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.” Zoals ik het dus begrijp is het niet verplicht voor driewielige velomobielen om het fietspad te volgen in tegenstelling tot “fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A” waar “moeten” bij staat. Voor meer informatie betreffende mijn rijwiel zie http://sites.google.com/site/agendafietser/Home/waw;" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer links en discussie verwijs ik u graag naar het gentseliggersforum (http://gentseliggers.net" onclick="window.open(this.href);return false;).

Nu heb ik geen probleem met het feit dat u de verkeersveiligheid anders inschat dan mezelf en mij hierbij in een gegeven omstandigheid toch verplicht om het fietspad te gebruiken, maar ik vond de timing ditmaal wel heel slecht. Juist vandaag vertrekken duizenden scholieren terug met de fiets naar school, velen voor de eerste keer, en gelukkig kunnen zij gebruik maken van een veilig fietspad. Een velomobiel haalt een kruissnelheid van 30-35 km/h, weegt om en bij de 35kg ongeladen en is bijna een meter breed. Ik moet er geen tekening bij maken dat dit de veiligheid op het fietspad niet zal verhogen terwijl op de baan het verschil met de andere weggebruikers die op de Lage Kaart maximaal 50 km/h mogen rijden (en vandaag gezien de schooldrukte zelfs nog minder) minimaal is.

In de hoop dat ik hiermee wat meer verdraagzaamheid kan verwerven wens ik u allen een rustige eerste september toe.

Met vriendelijke groet,



P.S. ik pendel sinds 2005 drie tot vier dagen in de week tussen Hamme en Brasschaat (gemiddeld 1000 km/maand en 10.000km/jaar) en heb op 48.000km nog geen enkel accident met een gemotoriseerd voertuig te betreuren. Ik heb daarentegen wel twee botsingen met fietsers voorgehad. Het eerste was heel in het begin door te laat in de remmen te gaan (enkel materiële schade aan mijn kant, geen politie of verzekering), bij het tweede meer recente is de tegenpartij in het ongelijk gesteld na tussenkomst van politie en verzekering op zijn vraag.
Antwoord van de politie van Brasschaat:
Geachte

Uit nazicht door onze dienst verkeer blijkt dat u inderdaad gelijk heeft. Alhoewel de richtlijnen van een politieambtenaar steeds dienen te worden gevolgd, lijkt ons gezien uw argumentatie het het meest logisch dat u de rijbaan volgt. Dit item wordt intern gecommuniceerd op onze briefing op donderdag en is reeds doorgegeven aan de toezichthoudende inspecteur.

Hoogachtend

Janssens Carine
Korpssecretariaat
In opdracht van de korpschef
Bart Van Cleuvenbergen
:D
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#28 Bericht door slangetje »

@ Skywise: Mooi, handig om zelf even een update te hebben, nu ik tot de VM-klasse hoor :-)

Wat lichten en reflectoren betrefd: elk wiel moet een eigen licht en reflector hebben, dus 2 voorwielen vragen 2 voorlichten, ... is ook met een auto (of fietskar) zo, naar ik me meen te herinneren.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#29 Bericht door skywise »

slangetje schreef:Wat lichten en reflectoren betreft: elk wiel moet een eigen licht en reflector hebben, dus 2 voorwielen vragen 2 voorlichten, ... is ook met een auto (of fietskar) zo, naar ik me meen te herinneren.
Dit is officiëel alleen voor reflectoren zo (ook voor auto's) maar ik denk niet dat je daarmee een politieagent gaat kunnen overtuigen... :roll:
En verder geldt voor fietsers ook dat de trappers en de wielen of banden reflectoren moeten hebben, wat natuurlijk nonsens is in het geval dat het betreffende fietsonderdeel niet zichtbaar is omwille van omkapseld...
Skywise (WAW 558 & 011)

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#30 Bericht door rik »

skywise schreef:En verder geldt voor fietsers ook dat de trappers en de wielen of banden reflectoren moeten hebben, wat natuurlijk nonsens is in het geval dat het betreffende fietsonderdeel niet zichtbaar is omwille van omkapseld...
Als ik mij niet vergis geldt dat enkel voor wielen die groter zijn dan 50cm, waarbij dus al de 20" eruit vallen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie