gezellig fietsen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

gezellig fietsen

#1 Bericht door Wouter D »

Heb eerder dit stukje baan bereden met de ligfiets, en het voelt soms wel eng aan tussen het overige verkeer. Maar het viel best mee, het was een zondag.
Dames en Heren zet uw helm op: hier een filmpje van gezellig en veilig fietsen langs Brabantse wegen tijdens de spits.
http://users.pandora.be/fietsersbond.hu ... 0Spits.WMV
Marc


gepikt van de nederlandse lijst, gepost door een belg.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#2 Bericht door jorvik »

Ziet er idd gezellig uit.

Om eerlijk te zijn vind ik wel dat die fietser een fout maakt door zo in de goot te gaan rijden. Dan vraag je erachter dat iedereen voorsteekt, ook als er een auto van de andere kant komt. En volgens het filmke is dat daarvoor niet breed genoeg om veilig te zijn.

Maw, ik zou in het midden van het rijvak gaan rijden (als ze daar geen 90 per uur vlammen tenminste), zodat ze zeker niet kunnen voorsteken, tenzij er niemand van de andere kant komt.

Ze moeten maar wachten, mijn veiligheid gaat nog altijd boven het feit dat die mannen dan een beetje later op hun bestemming zijn (vind ik toch, zij zullen er wel anders over denken).

Of anders nen andere weg zoeken. Om deze situaties te vermijden wil ik wel omrijden.

Vind dit filmke trouwens wel een supergoeie manier om een beetje bewustwording te kweken bij de beleidsmakers. Anders kunnen ze zich toch niet inleven hoe gevaarlijk bepaalde situaties zijn voor fietsers.

Jan
jan

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#3 Bericht door WFvN »

Sodemieter..... een paar keer bijna auto's tegen elkaar aan door inhalen van fietsers.... stelletje leipo's (die automobilisten).

Wat ben ik blij dat wij hier in Nederland enorm veel fietspaden en fietsstroken hebben. Daarmee heb je als fietser heel wat meer ruimte om te fietsen zonder van je sokken te worden gejakkerd.

Met fietsstroken zit je alsnog dicht bij het gemotoriseerde verkeer maar je hebt (gokje) ruim een meter voor jezelf; de auto's e.d. hoeven niet uit te wijken om een fietser in te halen.

[edit]
Nog een keer 'sodemieter'. Wat een broodm*ng*len.... inhalen vlák voor een onoverzichtelijk bocht, inhalen op een smal stuk, bij voorkeur langs de fietser op het moment dat er ook een tegenligger aankomt. Ronduit idioot..... :evil:
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

Hoe bekend het gevoel van zo gepasseerd te worden ook is, het blijft hallicunant om te zien.

Gast

#5 Bericht door Gast »

yep wat marc zei is inderdaad waar ... ik rijd ook dagelijks in de spits en toch doen de beelden me iets ... zeker als je die kinderen ziet rijden en oversteken. brrr

Toch een reactie voor Wilfred: zelfs al zijn er fietspaden en eventueel afgeschermd door een strook ... bij mij in de buurt is dat meer een tweede rijstrook geworden. Een auto die ergens moet inslaan wordt ALTIJD langs rechts ingehaald ... zelfs als de politie erop staat te kijken (en uiteraard doen die weer eens niets ... zucht)

Nog een vraagje voor de groep. Tijdens spits rijd ik door het dorp van Zele ... allemaal éénrichtingsstraten ... ik kom vele schoolkinderen tegen ... maar met mijn snelheid kan ik daar uiteraard niet achter blijven hangen ... en nu komt de vraag:

"Mag ik deze fietsers eigenlijk wel inhalen als er achter mij ook nog wagens rijden die uiteraard ook niet willen wachten achter de fietsers. Wie heeft meer voorrang als de andere? Of wordt de fietser ook als gelijkwaardig met de auto beschouwd" ook tips?

Ze toeteren graag eens naar mij vandaar .. dan zwaai ik maar eens vriendelijk - "altijd beleefd zijn" zei mijn moeder me altijd !! (héhé)

greetz

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#6 Bericht door mathias »

letterlijk bangelijk :? moest ik fliek zijn ik zou de staatsrekening nekeer goed spijzen met al die automobilisten die een volle witte lijn overschrijden, inhalen voor een blinde bocht of top van een helling. allemaal zware overtredingen waar monsterboetes opstaan :twisted: om dan nog niet over het "in gevaar brengen van zwakke weggebruikers " te spreken. :evil:
Mathias

Gast

#7 Bericht door Gast »

dat zijn de dagelijkse situaties die men tezien krijgt he, nix spectaculairs volgens mij. Geef mij zo'n cameratje mee, en kzet er wel wat serieuzere dingen op. En wat betreft van wat hierboven gesugereerd werd van meer in het midden van de baan te gaan rijden, kzou mij da persoonlijk nie avonturen als je die vrachtwagens ziet passere, de fietser in kwestie reed perfect reglementair en volgens mij niet te veel in de goot. (ge riskeert wel degelijk u leven met verkeersagressie tegenover autobestuurders) En die situaties zijn soms niet te vermijden (in België dan toch nie). We kunnen idd weer wat leren van in Nederland.

Kleine suggestie: in plaats van geld bijeen te zamelen voor een onozel voetbalstadium zouden ze mischien es wat investere in deftige fietspaden. De toestand verbeterd er nie op, integendeel!

Gast

#8 Bericht door Gast »

Wannes schrijft :
"... komt de vraag:
Mag ik deze fietsers eigenlijk wel inhalen als er achter mij ook nog wagens rijden die uiteraard ook niet willen wachten achter de fietsers. Wie heeft meer voorrang als de andere? Of wordt de fietser ook als gelijkwaardig met de auto beschouwd" ook tips? "

-->> Inhalen gebeurt op hetzelfde deel van de openbare weg (zoals in uw geval iedereen op de rijbaan rijdend), ten opzichte van voertuigen in beweging.

-->> Je mag als fietser op de rijbaan een andere fietser inhalen en meteen daarop ook ingehaald worden door een automobilist. Het inhalen gebeurt wel langs links uiteraard. Je zit dus op een bepaald moment met z'n drieën op éénzelfde dwarslijn.
De inhalende fietser moet zich wel bij het inhalen zo ver als nodig verwijderd houden van de in te halen fietser, én de automobilist moet op zijn beurt bij het inhalen van deze beide fietsers minstens 1 meter tussenruimte laten tussen zijn voertuig en de inhalende fietser. Kan de automobilist géén meter tussenruimte in acht nemen, dan mag hij niet inhalen (wat in Zele-binnenstad heel waarschijnlijk het geval is).

Denk erom : niet alleen de automobilist moet gebruik maken van de richtingaanwijzers bij het inhalen want hij doet een zijdelingse verplaatsing, maar ook de inhalende fietser moet richting aangeven (naar links en later naar rechts) met de arm want ook hij doet diezelfde zijdelingse verplaatsingen (tenzij het niet mogelijk zou zijn de arm uit te steken).

En nog iets op de vraag wie meer voorrang heeft dan een ander bij inhalen : als je inhaalt (als fietser of als automobilist), dan moet je je eerst ervan vergewissen of je niet al ingehaald wordt door een ander. Is dit het geval, dan laat je de ander eerst voorgaan.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#9 Bericht door graddus »

Ik merk dat er hier een paar keer wordt verwezen naar Nederland en zijn geweldige fietspaden. Ik ben het er natuurlijk roerend mee eens dat die een stuk beter, ruimer en vooral doordachter zijn dan die in Belgie, maar let wel, dat betekend tegelijkertijd dat de gemiddelde automobilist er meteen vanuit gaat dat iedere fietser die hij nog op straat tegenkomt vogelvrij is. Die plaatsen waar geen fietspad voorhanden is worden daardoor zeker niet veiliger. Daarnaast mankeert het in Nederland net als overal waar men fietspaden aanlegt aan doorstromingsmogelijkheden op een fietspad. Er is tegenwoordig geen kruising of rond punt meer te vinden waar je nog met een beetje snelheid overheen kunt. Sterker nog, vaak is het zo dat de zogenaamde 'verkeersremmende maatregelen', zoals hagen en bloemperken etc. rond rotondes, het zicht op (lig)fietsers nog verder wegnemen... Het is ook altijd wat derhalve.

Gast

#10 Bericht door Gast »

Djeez, slik enz..... maar het zijn beelden die we dagelijks zien.

Wordt dit doorgestuurd naar "kijk uit"(VRT), "de zware voet"(VTM) of zo iets? VTM zal dit maar al te graag tonen in dit programma dacht ik zo.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#11 Bericht door GeertJ »

op zich halucinante beelden, maar is het nog niemand opgevallen dat de beelden gelijk versneld zijn? Ik heb die indruk alleszins wel...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#12 Bericht door Gast »

Sommige zijn idd versneld, niet allemaal.

Zoals reeds eerder opgemerkt zou ik dus ook nooit uiterst rechts rijden, zelfs tot in de goot. Dit geeft iid de indruk aan de automobilist dat hij er voorbijkan. En de wegen op dit filmpje zijn dus zeker niet breed genoeg om de fietser voorbij te steken terwijl er een wagen van de andere richting komt. Bijna op het einde moest er een wagen zelfs met zijn rechterwiel een stukje over het voetpad.

Zou U zich veilig voelen moesten uw kinderen zo iedere dag naar school fietsen?

Gast

#13 Bericht door Gast »

Zou een zgn fietssuggestiestrook ( zo'n rode of groene band) hier tijdelijk redding brengen? Dit is dus wel geen fietspad maar als ik op zo'n strook fiets heb ik de indruk dat de wagens niet de neiging om je van de weg te fietsen.

Best in dit geval is natuurlijk een volwaardig fietspad en liefst dan nog afgescheiden van de gewone weg.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#14 Bericht door graddus »

Die indruk kan ik niet echt met je delen only. Heb meer de indruk dat dit door veel automobisten gewoon gezien wordt als een soort goed aangegeven uitwijkstrook...

Gast

#15 Bericht door Gast »

Ik heb enkele weken geleden een discussie gehad met een politieman daarover. Een fietssugestiestrook is GEEN fietspad. Wagens mogen er wel degelijk op rijden ( hier in België toch). Dus het geeft de fietser geen bescherming, maar geeft de automobilist de indruk dat er een fietsstrook is.

Zoals gezegd, een echt fietspad is nog altijd beter.

Peter

Plaats reactie