pas op voor camionettes

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

pas op voor camionettes

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.knack.be/nieuws/belgie/-best ... 2;24;35679

niet dat we er veel last van hebben ... zolang we niet op de snelweg komen toch ...

hoewel, ik heb daar voornamelijk last van als ze (slechts heel eventjes, echt waar) het volledige fietspad blokkeren ... :evil: (vnl. camionettes, vrachtwagens en out'o's met aanhangwagen) vandaag ene van de laatste categorie ...


______________________
'Bestelwagens zijn gevaar voor de verkeersveiligheid'
29/06/2009 14:37

Bestelwagens zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid. Ze veroorzaken bovenmatig veel ongevallen, stelt een studie van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IDM) van de Universiteit Gent.

Bestelwagens hebben geen al te beste reputatie op de weg en dat lijkt legitiem. Ze zijn immers aanzienlijk vaker bij ongevallen betrokken dan andere voertuigen. Zeker op onze autosnelwegen maken bestelwagenbestuurders het bont, zo blijkt uit een studie die zal verschijnen in het volgende nummer van Verkeersspecialist.

'Het totale aantal letselongevallen (ongevallen met gewonden) op onze autosnelwegen steeg tussen 1991 en 2007 met 26 procent, terwijl het aantal letselongevallen met een bestelwagen in die periode met meer dan 83 procent toenam', schrijven de onderzoekers van het IDM.

'Het aantal lichte vrachtwagens is in tien jaar tijd, tussen 1997 en 2007, met meer dan 60 procent toegenomen', melden de onderzoekers ook. Is de gestegen ongevallenbetrokkenheid van bestelwagens dan niet gewoon daaraan toe te schrijven?

Volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vormt dat maar een deel van de verklaring. 'Het aantal ongevallen met bestelwagens stijgt, maar het aantal bestelwagens stijgt nog veel sneller, dat klopt. Maar anderzijds nemen bestelwagenbestuurders ook meer risico's.'

Daarbij komt nog, aldus onderzoeker Johan De Mol, dat het aantal personenauto's ook toeneemt, 'maar dat leidt niet tot een evenredige stijging van het aantal ongevallen. Het is hoe dan ook beter om één categorie voertuigen - de bestelwagens - te vergelijken met het totale wagenpark, dat geeft een correcter beeld van het veiligheidsrisico dat ze inhouden.'

Dat bestelwagens vergeleken met personenwagens een bijzonder gevaar vormen, erkent ook staatssecretaris Schouppe. 'Het is niet langer ongewoon om bestelwagens op het linkse rijvak met snelheden van 140 km per uur of meer voorbij te zien vlammen. Sommige chauffeurs gedragen zich als echte cowboys.'

Valt er de laatste jaren een dalende lijn waar te nemen in het aantal letselongevallen op het hele wegennet, dan geldt die gelukkige trend dus niet voor bestelwagens. Wel integendeel, zegt verkeersspecialist De Mol.

'Terwijl de letselongevallen op ons volledige wegennet met 27 procent dalen, stijgt het aantal letselongevallen met bestelwagens met 21 procent.' Voor de autosnelwegen is het verschil helemaal frappant, met de al eerder vermelde spectaculaire stijging van 83 procent.

Vergelijkingen met het buitenland leveren een wisselend beeld op. In Nederland vormen bestelwagen eveneens 'een specifieke bron van verkeersonveiligheid', zij het minder dan bij ons. In Groot-Brittannië volgen bestelwagens dan weer de algemene, dalende ongevallentrend.

Maar in Duitsland is de toestand zelfs nog een tikkeltje erger dan in België. Uit Duits onderzoek bleek ook dat 'de onveiligheid van bestelwagens' vaak rechtstreeks verband houdt met hoge snelheid en het daarmee gepaard gaande concentratieverlies.

Daarbij komt nog dat in de overgrote meerderheid van de gevallen, namelijk in 90 procent van de aanrijdingen, de schuld bij de bestuurder van de bestelwagen blijkt te liggen.

Snelheid is dus de grote boosdoener en de voornaamste reden waarom bestelwagens een slechte beurt maken in ongevallenstatistieken. 'De vraag rijst dan ook', schrijven de onderzoekers, 'of geladen bestelwagens wel op een veilige manier 120 km per uur kunnen rijden'.

Ze pleiten daarom voor een verplicht ingebouwde snelheidsbegrenzer van 90 of 100 km per uur, zoals nu al bij zware vrachtwagens en bussen. Aangezien het Europese regelgeving betreft, vragen ze met aandrang dat België hier werk van maakt tijdens het Europese voorzitterschap in 2010.

Staatssecretaris Schouppe, principieel voorstander van een snelheidsbegrenzer in lichte vrachtwagens - 'Europees geregeld, anders heeft het voor een transitland als België geen zin' - is dat naar eigen zeggen ook van plan.

Han Renard

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#2 Bericht door BartC »

Tsja, dan zijn we binnenkort misschien wat langer onderweg als we met onze 'gezinswagencamionette' over de autostrade rijden...
Ach, er zijn ergere dingen in het leven :-)
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#3 Bericht door Jan.E »

Die camionetten zijn niet gevaarlijk, het zijn die mannen die er mee rijden die gevaarlijk zijn. :shock: :twisted: :lol:

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#4 Bericht door rik »

Jan.E schreef:Die camionetten zijn niet gevaarlijk, het zijn die mannen die er mee rijden die gevaarlijk zijn. :shock: :twisted: :lol:
Voila, zowaar een nuchtere opmerking zo 's morgens vroeg!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

kan het gevaar wel snappen van camionettes en hun chauffeurs hoor,
naast de mannen die er gans de dag mee tjeezen en die dus af en toe gevaarlijke stoten uithalen hebben we ook de chauffeurs die ipv een auto een camionet hebben gekocht en die nog niet goed kunnen rijden op de spiegels, want dikwijls is het raampje inde zijdeur achterwege gelaten, en dan moet je niet meer over je schouders of achter je kijken,
dan ben je volledig afhankelijk van je spiegels. en daar zit veel dodehoek in zenne.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#6 Bericht door BartC »

Jan.E schreef:Die camionetten zijn niet gevaarlijk, het zijn die mannen die er mee rijden die gevaarlijk zijn. :shock: :twisted: :lol:
Inderdaad... dat zal ook wel vaak het geval zijn, maar zelfs al ga je ervan uit dat de chauffeurs even voorzichtig zijn, je spreekt dan wel over een voertuig dat groter is dan bijna elke auto en ook minimum rond de 2 ton weegt. De gevolgen bij een eventuele aanrijding zijn dan ook iets erger, wat het verschil in het aantal gewonden voor een stuk zou kunnen verklaren.
spruitje schreef:naast de mannen die er gans de dag mee tjeezen en die dus af en toe gevaarlijke stoten uithalen hebben we ook de chauffeurs die ipv een auto een camionet hebben gekocht en die nog niet goed kunnen rijden op de spiegels, want dikwijls is het raampje inde zijdeur achterwege gelaten, en dan moet je niet meer over je schouders of achter je kijken,
dan ben je volledig afhankelijk van je spiegels. en daar zit veel dodehoek in zenne.
Bwah, dat met een camionette rijden valt eigenlijk best mee (al hebben wij er dan eentje die wel ruiten heeft op de 2de rij en in de achterdeuren), zeker met die dubbele spiegels (eentje zoals op de auto's voor verder weg, en eentje voor de onmiddelijke omgeving van de camionette, en dit aan beide kanten) waarbij de dode hoek grotendeels wegvalt. Ik vind dat je in een camionette als chauffeur eigenlijk beter (over)zicht hebt dan in een auto, door de veel hogere zitpositie. Van dode hoek heb ik persoonlijk nog nooit last gehad...
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#7 Bericht door skywise »

Ik zeg al jaren tegen mijn vrouw: "pas op, daar rijdt een witte camionet, ge weet nooit wat die gaat doen!" Het gaat dan altijd over camionettes zonder zijruiten vanachter en zonder passagiers. De bestuurders lijken met een sportwagen opweg en houden totaal geen rekening met de massa van hun voertuig. De bovenstaande uitspraak verwondert mij dan ook geenszins.
Skywise (WAW 558 & 011)

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#8 Bericht door BartC »

Voor de rest vind ik een camionette eigenlijk een ideale grote-gezins-wagen.
Aangezien we met 6 zijn, komen we niet meer toe met een gewone auto. Verder is een camionette een heel stuk goedkoper (al die luxe vind ik maar overbodig aan een vervoermiddel), en valt het verbruik ook nog goed mee in vergelijking tot grote gezinswagens (rond de 8l/100km gemiddeld).
De zee aan ruimte die je erbij krijgt is al vaak heel goed van pas gekomen!

Interessanter zou zijn wanneer we er nog een zuiniger voertuig bij zouden kopen voor wanneer we maar met ons tweetjes op stap zijn (zoals een zuinige motorscooter bijvoorbeeld, of nog beter, die 1l-auto van VW als die ooit in productie geraakt), maar nu ben ik een beetje aan het afdwalen van de veiligheid van bestelwagentjes :-)
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#9 Bericht door marksje »

Het grote probleem met die camionettes is, in de meeste gevallen, dat dat ding eigendom is van den baas en een duwke meer of minder, wat maakt dat uit 't is toch de mijne niet.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

(off topic) vanmorgen weer 2 vrachtwagens met alle wielen op het fietspad, 1 zelfs met de gordijntjes nog dicht ...

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#11 Bericht door slangetje »

marksje schreef:Het grote probleem met die camionettes is, in de meeste gevallen, dat dat ding eigendom is van den baas en een duwke meer of minder, wat maakt dat uit 't is toch de mijne niet.
Mijn vader is 'de baas' van zo enkele gevallen en die zegt dat ook steeds. Op veiligheid kan hij weinig doen, maar als ze te veel boetes rijden mogen ze niet meer rijden...
Zelf rijdt hij met camion en wil hij op een ligfiets leren rijden :D :lol:
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

on topic : vandaag een duitse camionnet op het fietspad ... :evil:

heeft dat met het weer te maken dat ik tegenwoordig zoveel fietspadparkeerders tegenkom ??

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: pas op voor camionettes

#13 Bericht door Ronnius »

Deze week 2 keer een bestelwagen moeten kruisen op smalle wegen.
Het waren de enige die echt opzij gingen en met een kant in het gras gingen rijden, een stopte zelfs bij het kruisen.
Op eenzelfde weg een paar zware auto's en suv's die me zowat van de weg reden en geen duimbreed wilden wijken.

Er zitten dus nog witte raven bij.

Ronny
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: pas op voor camionettes

#14 Bericht door marksje »

Er zijn wel altijd uitzonderingen natuurlijk, gelukkig maar, maar er bestaat in het verkeersjargon al een naam voor het fenomeen :"The white Van man" , en daarmee bedoeld men wel degelijk de roekeloze, steeds gehaaste bestuurder die vrolijk aan 150 op de autostrade sjeest en op een halve meter aan je achterbumper komt kleven als je niet vlug plaats maakt voor hem.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: pas op voor camionettes

#15 Bericht door Wouter D »

voor deze mensen heb ik altijd iets leuks in petto, ik rij meestal met de wijzer tegen de 130, volgens mijn gps is dat dan 120 in werkelijkheid. als daar dan een bumperklever komt aanvliegen, gedraag ik me normaal, tenzij hij met zijn lichten knipperd opdqat ik aan de kant zou gaan, als ik op dat moment aan het inhalen ben, dan gaat de wijzer naar 120 en kan hij wat langer achter me aanhangen
ik weet het, ik ben slecht, maar ik hen het niet zo voor knipperende wieltjesklevers
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie