pas op voor camionettes
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
pas op voor camionettes
http://www.knack.be/nieuws/belgie/-best ... 2;24;35679
niet dat we er veel last van hebben ... zolang we niet op de snelweg komen toch ...
hoewel, ik heb daar voornamelijk last van als ze (slechts heel eventjes, echt waar) het volledige fietspad blokkeren ... (vnl. camionettes, vrachtwagens en out'o's met aanhangwagen) vandaag ene van de laatste categorie ...
______________________
'Bestelwagens zijn gevaar voor de verkeersveiligheid'
29/06/2009 14:37
Bestelwagens zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid. Ze veroorzaken bovenmatig veel ongevallen, stelt een studie van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IDM) van de Universiteit Gent.
Bestelwagens hebben geen al te beste reputatie op de weg en dat lijkt legitiem. Ze zijn immers aanzienlijk vaker bij ongevallen betrokken dan andere voertuigen. Zeker op onze autosnelwegen maken bestelwagenbestuurders het bont, zo blijkt uit een studie die zal verschijnen in het volgende nummer van Verkeersspecialist.
'Het totale aantal letselongevallen (ongevallen met gewonden) op onze autosnelwegen steeg tussen 1991 en 2007 met 26 procent, terwijl het aantal letselongevallen met een bestelwagen in die periode met meer dan 83 procent toenam', schrijven de onderzoekers van het IDM.
'Het aantal lichte vrachtwagens is in tien jaar tijd, tussen 1997 en 2007, met meer dan 60 procent toegenomen', melden de onderzoekers ook. Is de gestegen ongevallenbetrokkenheid van bestelwagens dan niet gewoon daaraan toe te schrijven?
Volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vormt dat maar een deel van de verklaring. 'Het aantal ongevallen met bestelwagens stijgt, maar het aantal bestelwagens stijgt nog veel sneller, dat klopt. Maar anderzijds nemen bestelwagenbestuurders ook meer risico's.'
Daarbij komt nog, aldus onderzoeker Johan De Mol, dat het aantal personenauto's ook toeneemt, 'maar dat leidt niet tot een evenredige stijging van het aantal ongevallen. Het is hoe dan ook beter om één categorie voertuigen - de bestelwagens - te vergelijken met het totale wagenpark, dat geeft een correcter beeld van het veiligheidsrisico dat ze inhouden.'
Dat bestelwagens vergeleken met personenwagens een bijzonder gevaar vormen, erkent ook staatssecretaris Schouppe. 'Het is niet langer ongewoon om bestelwagens op het linkse rijvak met snelheden van 140 km per uur of meer voorbij te zien vlammen. Sommige chauffeurs gedragen zich als echte cowboys.'
Valt er de laatste jaren een dalende lijn waar te nemen in het aantal letselongevallen op het hele wegennet, dan geldt die gelukkige trend dus niet voor bestelwagens. Wel integendeel, zegt verkeersspecialist De Mol.
'Terwijl de letselongevallen op ons volledige wegennet met 27 procent dalen, stijgt het aantal letselongevallen met bestelwagens met 21 procent.' Voor de autosnelwegen is het verschil helemaal frappant, met de al eerder vermelde spectaculaire stijging van 83 procent.
Vergelijkingen met het buitenland leveren een wisselend beeld op. In Nederland vormen bestelwagen eveneens 'een specifieke bron van verkeersonveiligheid', zij het minder dan bij ons. In Groot-Brittannië volgen bestelwagens dan weer de algemene, dalende ongevallentrend.
Maar in Duitsland is de toestand zelfs nog een tikkeltje erger dan in België. Uit Duits onderzoek bleek ook dat 'de onveiligheid van bestelwagens' vaak rechtstreeks verband houdt met hoge snelheid en het daarmee gepaard gaande concentratieverlies.
Daarbij komt nog dat in de overgrote meerderheid van de gevallen, namelijk in 90 procent van de aanrijdingen, de schuld bij de bestuurder van de bestelwagen blijkt te liggen.
Snelheid is dus de grote boosdoener en de voornaamste reden waarom bestelwagens een slechte beurt maken in ongevallenstatistieken. 'De vraag rijst dan ook', schrijven de onderzoekers, 'of geladen bestelwagens wel op een veilige manier 120 km per uur kunnen rijden'.
Ze pleiten daarom voor een verplicht ingebouwde snelheidsbegrenzer van 90 of 100 km per uur, zoals nu al bij zware vrachtwagens en bussen. Aangezien het Europese regelgeving betreft, vragen ze met aandrang dat België hier werk van maakt tijdens het Europese voorzitterschap in 2010.
Staatssecretaris Schouppe, principieel voorstander van een snelheidsbegrenzer in lichte vrachtwagens - 'Europees geregeld, anders heeft het voor een transitland als België geen zin' - is dat naar eigen zeggen ook van plan.
Han Renard
niet dat we er veel last van hebben ... zolang we niet op de snelweg komen toch ...
hoewel, ik heb daar voornamelijk last van als ze (slechts heel eventjes, echt waar) het volledige fietspad blokkeren ... (vnl. camionettes, vrachtwagens en out'o's met aanhangwagen) vandaag ene van de laatste categorie ...
______________________
'Bestelwagens zijn gevaar voor de verkeersveiligheid'
29/06/2009 14:37
Bestelwagens zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid. Ze veroorzaken bovenmatig veel ongevallen, stelt een studie van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IDM) van de Universiteit Gent.
Bestelwagens hebben geen al te beste reputatie op de weg en dat lijkt legitiem. Ze zijn immers aanzienlijk vaker bij ongevallen betrokken dan andere voertuigen. Zeker op onze autosnelwegen maken bestelwagenbestuurders het bont, zo blijkt uit een studie die zal verschijnen in het volgende nummer van Verkeersspecialist.
'Het totale aantal letselongevallen (ongevallen met gewonden) op onze autosnelwegen steeg tussen 1991 en 2007 met 26 procent, terwijl het aantal letselongevallen met een bestelwagen in die periode met meer dan 83 procent toenam', schrijven de onderzoekers van het IDM.
'Het aantal lichte vrachtwagens is in tien jaar tijd, tussen 1997 en 2007, met meer dan 60 procent toegenomen', melden de onderzoekers ook. Is de gestegen ongevallenbetrokkenheid van bestelwagens dan niet gewoon daaraan toe te schrijven?
Volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vormt dat maar een deel van de verklaring. 'Het aantal ongevallen met bestelwagens stijgt, maar het aantal bestelwagens stijgt nog veel sneller, dat klopt. Maar anderzijds nemen bestelwagenbestuurders ook meer risico's.'
Daarbij komt nog, aldus onderzoeker Johan De Mol, dat het aantal personenauto's ook toeneemt, 'maar dat leidt niet tot een evenredige stijging van het aantal ongevallen. Het is hoe dan ook beter om één categorie voertuigen - de bestelwagens - te vergelijken met het totale wagenpark, dat geeft een correcter beeld van het veiligheidsrisico dat ze inhouden.'
Dat bestelwagens vergeleken met personenwagens een bijzonder gevaar vormen, erkent ook staatssecretaris Schouppe. 'Het is niet langer ongewoon om bestelwagens op het linkse rijvak met snelheden van 140 km per uur of meer voorbij te zien vlammen. Sommige chauffeurs gedragen zich als echte cowboys.'
Valt er de laatste jaren een dalende lijn waar te nemen in het aantal letselongevallen op het hele wegennet, dan geldt die gelukkige trend dus niet voor bestelwagens. Wel integendeel, zegt verkeersspecialist De Mol.
'Terwijl de letselongevallen op ons volledige wegennet met 27 procent dalen, stijgt het aantal letselongevallen met bestelwagens met 21 procent.' Voor de autosnelwegen is het verschil helemaal frappant, met de al eerder vermelde spectaculaire stijging van 83 procent.
Vergelijkingen met het buitenland leveren een wisselend beeld op. In Nederland vormen bestelwagen eveneens 'een specifieke bron van verkeersonveiligheid', zij het minder dan bij ons. In Groot-Brittannië volgen bestelwagens dan weer de algemene, dalende ongevallentrend.
Maar in Duitsland is de toestand zelfs nog een tikkeltje erger dan in België. Uit Duits onderzoek bleek ook dat 'de onveiligheid van bestelwagens' vaak rechtstreeks verband houdt met hoge snelheid en het daarmee gepaard gaande concentratieverlies.
Daarbij komt nog dat in de overgrote meerderheid van de gevallen, namelijk in 90 procent van de aanrijdingen, de schuld bij de bestuurder van de bestelwagen blijkt te liggen.
Snelheid is dus de grote boosdoener en de voornaamste reden waarom bestelwagens een slechte beurt maken in ongevallenstatistieken. 'De vraag rijst dan ook', schrijven de onderzoekers, 'of geladen bestelwagens wel op een veilige manier 120 km per uur kunnen rijden'.
Ze pleiten daarom voor een verplicht ingebouwde snelheidsbegrenzer van 90 of 100 km per uur, zoals nu al bij zware vrachtwagens en bussen. Aangezien het Europese regelgeving betreft, vragen ze met aandrang dat België hier werk van maakt tijdens het Europese voorzitterschap in 2010.
Staatssecretaris Schouppe, principieel voorstander van een snelheidsbegrenzer in lichte vrachtwagens - 'Europees geregeld, anders heeft het voor een transitland als België geen zin' - is dat naar eigen zeggen ook van plan.
Han Renard
-
- Kopman
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
- Postcode: 3545
- Fiets: Optima Stinger
- Locatie: Halen
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Tsja, dan zijn we binnenkort misschien wat langer onderweg als we met onze 'gezinswagencamionette' over de autostrade rijden...
Ach, er zijn ergere dingen in het leven
Ach, er zijn ergere dingen in het leven
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
kan het gevaar wel snappen van camionettes en hun chauffeurs hoor,
naast de mannen die er gans de dag mee tjeezen en die dus af en toe gevaarlijke stoten uithalen hebben we ook de chauffeurs die ipv een auto een camionet hebben gekocht en die nog niet goed kunnen rijden op de spiegels, want dikwijls is het raampje inde zijdeur achterwege gelaten, en dan moet je niet meer over je schouders of achter je kijken,
dan ben je volledig afhankelijk van je spiegels. en daar zit veel dodehoek in zenne.
naast de mannen die er gans de dag mee tjeezen en die dus af en toe gevaarlijke stoten uithalen hebben we ook de chauffeurs die ipv een auto een camionet hebben gekocht en die nog niet goed kunnen rijden op de spiegels, want dikwijls is het raampje inde zijdeur achterwege gelaten, en dan moet je niet meer over je schouders of achter je kijken,
dan ben je volledig afhankelijk van je spiegels. en daar zit veel dodehoek in zenne.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Kopman
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
- Postcode: 3545
- Fiets: Optima Stinger
- Locatie: Halen
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Inderdaad... dat zal ook wel vaak het geval zijn, maar zelfs al ga je ervan uit dat de chauffeurs even voorzichtig zijn, je spreekt dan wel over een voertuig dat groter is dan bijna elke auto en ook minimum rond de 2 ton weegt. De gevolgen bij een eventuele aanrijding zijn dan ook iets erger, wat het verschil in het aantal gewonden voor een stuk zou kunnen verklaren.Jan.E schreef:Die camionetten zijn niet gevaarlijk, het zijn die mannen die er mee rijden die gevaarlijk zijn.
Bwah, dat met een camionette rijden valt eigenlijk best mee (al hebben wij er dan eentje die wel ruiten heeft op de 2de rij en in de achterdeuren), zeker met die dubbele spiegels (eentje zoals op de auto's voor verder weg, en eentje voor de onmiddelijke omgeving van de camionette, en dit aan beide kanten) waarbij de dode hoek grotendeels wegvalt. Ik vind dat je in een camionette als chauffeur eigenlijk beter (over)zicht hebt dan in een auto, door de veel hogere zitpositie. Van dode hoek heb ik persoonlijk nog nooit last gehad...spruitje schreef:naast de mannen die er gans de dag mee tjeezen en die dus af en toe gevaarlijke stoten uithalen hebben we ook de chauffeurs die ipv een auto een camionet hebben gekocht en die nog niet goed kunnen rijden op de spiegels, want dikwijls is het raampje inde zijdeur achterwege gelaten, en dan moet je niet meer over je schouders of achter je kijken,
dan ben je volledig afhankelijk van je spiegels. en daar zit veel dodehoek in zenne.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
Ik zeg al jaren tegen mijn vrouw: "pas op, daar rijdt een witte camionet, ge weet nooit wat die gaat doen!" Het gaat dan altijd over camionettes zonder zijruiten vanachter en zonder passagiers. De bestuurders lijken met een sportwagen opweg en houden totaal geen rekening met de massa van hun voertuig. De bovenstaande uitspraak verwondert mij dan ook geenszins.
Skywise (WAW 558 & 011)
-
- Kopman
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
- Postcode: 3545
- Fiets: Optima Stinger
- Locatie: Halen
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Voor de rest vind ik een camionette eigenlijk een ideale grote-gezins-wagen.
Aangezien we met 6 zijn, komen we niet meer toe met een gewone auto. Verder is een camionette een heel stuk goedkoper (al die luxe vind ik maar overbodig aan een vervoermiddel), en valt het verbruik ook nog goed mee in vergelijking tot grote gezinswagens (rond de 8l/100km gemiddeld).
De zee aan ruimte die je erbij krijgt is al vaak heel goed van pas gekomen!
Interessanter zou zijn wanneer we er nog een zuiniger voertuig bij zouden kopen voor wanneer we maar met ons tweetjes op stap zijn (zoals een zuinige motorscooter bijvoorbeeld, of nog beter, die 1l-auto van VW als die ooit in productie geraakt), maar nu ben ik een beetje aan het afdwalen van de veiligheid van bestelwagentjes
Aangezien we met 6 zijn, komen we niet meer toe met een gewone auto. Verder is een camionette een heel stuk goedkoper (al die luxe vind ik maar overbodig aan een vervoermiddel), en valt het verbruik ook nog goed mee in vergelijking tot grote gezinswagens (rond de 8l/100km gemiddeld).
De zee aan ruimte die je erbij krijgt is al vaak heel goed van pas gekomen!
Interessanter zou zijn wanneer we er nog een zuiniger voertuig bij zouden kopen voor wanneer we maar met ons tweetjes op stap zijn (zoals een zuinige motorscooter bijvoorbeeld, of nog beter, die 1l-auto van VW als die ooit in productie geraakt), maar nu ben ik een beetje aan het afdwalen van de veiligheid van bestelwagentjes
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Mijn vader is 'de baas' van zo enkele gevallen en die zegt dat ook steeds. Op veiligheid kan hij weinig doen, maar als ze te veel boetes rijden mogen ze niet meer rijden...marksje schreef:Het grote probleem met die camionettes is, in de meeste gevallen, dat dat ding eigendom is van den baas en een duwke meer of minder, wat maakt dat uit 't is toch de mijne niet.
Zelf rijdt hij met camion en wil hij op een ligfiets leren rijden
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3020
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: pas op voor camionettes
Deze week 2 keer een bestelwagen moeten kruisen op smalle wegen.
Het waren de enige die echt opzij gingen en met een kant in het gras gingen rijden, een stopte zelfs bij het kruisen.
Op eenzelfde weg een paar zware auto's en suv's die me zowat van de weg reden en geen duimbreed wilden wijken.
Er zitten dus nog witte raven bij.
Ronny
Het waren de enige die echt opzij gingen en met een kant in het gras gingen rijden, een stopte zelfs bij het kruisen.
Op eenzelfde weg een paar zware auto's en suv's die me zowat van de weg reden en geen duimbreed wilden wijken.
Er zitten dus nog witte raven bij.
Ronny
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Re: pas op voor camionettes
Er zijn wel altijd uitzonderingen natuurlijk, gelukkig maar, maar er bestaat in het verkeersjargon al een naam voor het fenomeen :"The white Van man" , en daarmee bedoeld men wel degelijk de roekeloze, steeds gehaaste bestuurder die vrolijk aan 150 op de autostrade sjeest en op een halve meter aan je achterbumper komt kleven als je niet vlug plaats maakt voor hem.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: pas op voor camionettes
voor deze mensen heb ik altijd iets leuks in petto, ik rij meestal met de wijzer tegen de 130, volgens mijn gps is dat dan 120 in werkelijkheid. als daar dan een bumperklever komt aanvliegen, gedraag ik me normaal, tenzij hij met zijn lichten knipperd opdqat ik aan de kant zou gaan, als ik op dat moment aan het inhalen ben, dan gaat de wijzer naar 120 en kan hij wat langer achter me aanhangen
ik weet het, ik ben slecht, maar ik hen het niet zo voor knipperende wieltjesklevers
ik weet het, ik ben slecht, maar ik hen het niet zo voor knipperende wieltjesklevers
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?