Paarden & ligfietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
traikiedirk
Neo Prof
Berichten: 184
Lid geworden op: do 01 mei 2008, 22:35
Postcode: 3020
Fiets: hp-scorpion (trike)
Locatie: Herent
Velomobiel: mango 2012
Contacteer:

Paarden & ligfietsers

#1 Bericht door traikiedirk »

De waarschuwing om als ligfietser uit te kijken met paarden heb ik via dit forum, en terecht. Ik maak melding van volgend gebeuren om deze waarschuwing actueel te houden.
Rijdend met m'n HP-ken, in de buurt van Werchter zag ik voor me een groep ruiters, eerdere waarschuwing en ervaringen indachtig remde ik en na enkele malen bellen hebben de ruiters zich opzij geplaatst. Dit ging goed tot ik passeerde, alhoewel de paarden een volledig zicht hadden en ik rustig voorbij reed was er toch eentje dat stijgerde, de ruiter bleef met de nodige moeite in het zadel. Toch beangstigend!
Vandaar toch dit kattebelletje
KIJK UIT MET PAARDEN :!:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

is inderdaad zo traikie, hier in helchteren zouden ruiters en fietsers zich moeten verenigen op de knooppuntroutes, zelfs als het paard uw richting uitkomt en u gezien heeft kan het nog fout lopen meestal geduldig als ik ben stop ik effe om dat edel dier met zijn harde hoeven door te laten ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

De ligfietser

#3 Bericht door De ligfietser »

omdat je met je voeten vooruit trapt zien de dieren (paarden, honden) dit als een aanval op zichzelf.

daarom als je een hond of een paard kruist of inhaalt stop met trappen

Eric Baeten
Belofte
Berichten: 110
Lid geworden op: do 02 okt 2008, 8:44
Postcode: 3200
Fiets: NME
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#4 Bericht door Eric Baeten »

Ik ben waarschijnlijk dezelfde paarden tegengekomen .
Mijn boodschap naar de fietsers en naar de ruiters toe is : stop met fietsen en laat de paarden passeren .

Eric
RESULTS NO EXCUSES !

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#5 Bericht door ossi »

De ligfietser"]omdat je met je voeten vooruit trapt zien de dieren (paarden, honden) dit als een aanval op zichzelf.
Mogelijk,maar als je met een VM aankomt reageren paarden ook altijd en dan zien ze je benen niet.De meeste paarden lijken me eerder nieuwsgierig te volgen maar regelmatig kom je er ook wel es ene tegen die schrikt en dan moet je idd erg opletten.De meeste ruiters voelen hun paard aan en gaan meestal zelf opzij of keren zelfs terug om een eindje terug opzij te gaan staan.In ieder geval is het verstandig om als je ruiters of paard en kar tegenkomt stapvoets gaan rijden of te stoppen.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

ach, ook als ik volledig stop willen de paarden niet verder en moeten uit miserie rechtsomkeer maken ...
sindsdien rij zet ik mijn knipperlicht uit, vertraag en rij zachtjes voorbij.

ruiters hebben ook plichten, zoals niet op straat kolmen met een paard dat niet verkeersmak is, bijvoorbeeld

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

ik heb me laten vertellen dat als een paard onrustig is, dat te wijten is aan een onrustige berijder,
dat een paard reageert op gevaar en tegelijk reageert op de onzekerheid van zijn berijder

kan dat kloppen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#8 Bericht door kleintje »

ook paarden hebben verschillende karakters dus het gaat niet helemaal op. Maar hoe rustiger de berijder, hoe beter het paard reageert. De paniek van het paard vooral niet aanwakkeren als ruiter is de boodschap.
En onervaren ruiters op schichtige paarden op straat: NIET DOEN

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#9 Bericht door Vital »

Ofwel gewoon zodanig hard voorbij flitsen dat je weg bent vooraleer paard of ruiter je hebben gezien of konden reageren (als je langs achter komt natuurlijk), veilig voor de vm'er vervelend voor de ruiter :wink:
Maar uiteindelijk zijn er veel situaties waar je je uit kan redden door pure snelheid. Maar dan moet je wel al snelheid hebben, als je in een moeilijke situatie nog moet accelereren is het meestal te laat...
Happiness is not a destination, it is a way of life

ganseij
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: di 21 okt 2003, 22:04
Fiets: hurri
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#10 Bericht door ganseij »

crash-quest-dummy schreef:
ruiters hebben ook plichten, zoals niet op straat kolmen met een paard dat niet verkeersmak is, bijvoorbeeld
Dat ruiters plichten hebben vindt deze ligfietser ook
http://lieverliggen.hyves.nl/blog/20849 ... eren/T2Mw/

Gast

#11 Bericht door Gast »

Eric Baeten schreef: .
Mijn boodschap naar de fietsers en naar de ruiters toe is : stop met fietsen en laat de paarden passeren .
En als ze in een wei staan? Vorig jaar in Vlierbeek kwam er een paard vlot de omheining over het fietspad op. Net op het ogenblik dat ik er op de ligger aankwam. 'k Kom van zeer dichtbij het geslacht bepalen :lol: , maar 't is toch een vreemde ervaring. Dus gestopt, enkele mensen tegengehouden, wei geopend en paard rustig terug in de wei gezet.

Plaats reactie