Mag je met een driewieler op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#16 Bericht door CapoJan »

Indien alles wat met pedalen aangedreven wordt (of alle HPV's) als "fiets" geklasseerd zullen worden, creëer je een nieuw probleem: de snelheidsverschillen. Binnen de bebouwde kom is het verschil in snelheid tussen een snelle ligger (of velomobiel) en een auto wellicht kleiner dan dat tussen diezelfde ligger en de fiets van oma...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#17 Bericht door trikelover »

CapoJan schreef:Indien alles wat met pedalen aangedreven wordt (of alle HPV's) als "fiets" geklasseerd zullen worden, creëer je een nieuw probleem: de snelheidsverschillen. Binnen de bebouwde kom is het verschil in snelheid tussen een snelle ligger (of velomobiel) en een auto wellicht kleiner dan dat tussen diezelfde ligger en de fiets van oma...
Ik ben ook niet te vinden om een verplichting om met alle rijwielen op het fietspad te rijden. Op somminge plaatsen is het beter om op de weg te rijden i.p.v. op het fietspad. Ik hoopte enkel op een verandering inzake een eenrichtingsweg.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#18 Bericht door Scorpion Rider »

Het snelheidsverschil tussen snelle ligger/velomobiel en de andere fietsers is nog groter als ze fietspaden aanleggen die de andere helft van een voetpad uitmaken.
Daarmee geven ze eigenlijk het signaal dat voetgangers en fietsers zowat hetzelfde qua snelheid zijn (5 km/h voor voetgangers & 10à15 km/h? voor fietsers) en ook qua plaats op straat: helemaal rechts langs de huizen, vaak wordt het fietspad dan ook nog smaller of breder gemaakt om toch maar zeker niet de weg voor de auto's smaller te moeten maken. Dan krijg je dus stukken waar het deel van de weg voor de voetgangers rechts van het fietspad op sommige stukken belachelijk klein gemaakt wordt (10 à 40 cm) of het verschil fietspad/voetpad gemarkeerd wordt door een licht kleurverschil in de tegels (probeer in het donker dan als voetganger/fietser maar eens te bepalen waar de grens ligt tussen voetpad & fietspad, het wordt dan sowieso meer voetpad dan fietspad omdat het ingericht is als een breed voetpad en dat zie je heel goed aan de hand van de plek waar de voetgangers dan stappen (midden dat opeens heel breed lijkend voetpad, zodat je met je "brede" trike ofwel heel flink moet vertragen om veilig te kunnen passeren, of de mensen wegrinkelt met je bel of hen laat wegspringen wanneer je vlak langs hun kousen passeert :twisted: .

Met andere woorden als je een beetje snelheid maakt op zo'n soort fietspad/voetpad dan geeft dat voortdurend conflicten met voetgangers en trage fietsers. Het is ook een perfecte plek om fout te parkeren of allerlei voorwerpen er vlak langs te plaatsen en het fietspad/voetpad te doen versmallen door: tijdelijke obstakels (vuilniszak, gft-bak) maar ook door permanente obstakels zoals groenbakken, verlichtingspalen en parkeerplaatsen.
Met een velomobiel erop fietsen is mogelijk maar enkel als je traag met je velomobiel fietst, dan is de autoweg waar ze max. 50 km/h mogen rijden wel heel aanlokkelijk om met je velomobiel te gaan fietsen zelfs als is het een breed fietspad. Het verschil in snelheid is te groot, mensen verschieten wanneer je passeert met je "brede" fiets (trike/velomobiel) zelfs al fiets je traag.

Het is dus niet alleen wat ze in de wegcode zetten voor fietsers, maar ook hoe ze de weg ervoor inrichten dat het complex kan maken tussen fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.

Er is dus nog veel werk aan de winkel voor de fietsers, nu is de weg vooral enkel gericht op autoverkeer. Vaak mogen de auto's vlot doorstromen op moeilijke plaatsen, maar krijgen de fietsers die vlotte doorstroming niet.

Groetjes, Lodewijk
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#19 Bericht door Edje »

Zou inderdaad minder zijn voor de velomobiel voordelen (snelheid).

Op de weg kunnen ze inderdaad hun snelheid houden, maar daar zijn ze dan ook de traagste. op een fietspad gaat dit andersom zijn, dus eigelijk laten zoals het is is de mooiste oplossing.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#20 Bericht door Scorpion Rider »

Edje schreef:Zou inderdaad minder zijn voor de velomobiel voordelen (snelheid).

Op de weg kunnen ze inderdaad hun snelheid houden, maar daar zijn ze dan ook de traagste. op een fietspad gaat dit andersom zijn, dus eigelijk laten zoals het is is de mooiste oplossing.
Ben ook voorstander van de wegcode zo te laten voor driewielers & meerwielers.

Maar het verschil rijwiel & fiets mag er van mij uit, schept teveel verwarring. Ze kunnen beter 1 term gebruiken en dan b.v. specifiëren dat alle fietsen met meer dan 2 wielen maar die minder breed dan 1 meter zijn op het fietspad mogen (niet moeten zoals fietsen met 2 wielen).

Alles met meer dan 2 wielen en breder dan 1 meter zou van mij ook op het fietspad mogen als ze niet breder dan het fietspad zelf zijn. Hoewel ik het huidige krappe fietspad niet nog meer wil opvullen daardoor. Liever zou ik het reusachtig brede deel dat voor de auto voorzien wordt wat vaker ingepalmd zien worden voor niet gemotoriseerd verkeer. Maar dat is een andere discussie...
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#21 Bericht door Wouter D »

wie weet wat de volgende stap is, als je sneller kan dan 25, moet je een andere helm op, een rijbewijs halen, wegentax betalen en verzekering hebben voor uw voertuig? nummerplaat terug invoeren?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#22 Bericht door trikelover »

Als men wil dat alle rijwielen verpicht op een fietspad te rijden dan moeten ze eerst alle fietspaden aanpassen aan de norm die zegt dat een fietspad 175cm breed zou moeten zijn. Dan kan je met een velomobiel of trike makkelijker het tragere verkeer inhalen op het fietspad.

Dus tot zolang de fietspaden niet zijn aangepast vind ik de regels zouden moeten zoals ze nu zijn. Het enige wat nu al zou mogen veranderen is het feit van de eenrichtingsstraten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#23 Bericht door marksje »

Iedereen wil het reglement altijd in zijn voordeel draaien of keren en als het niet lukt moet het reglement maar veranderen. [-X

In het begin van het verkeersreglement (KB 01/12/1975) vind je een artikel, een artikel waar heel wat mensen gewoon over kijken alhoewel, het voor mij, zowat het belangrijkste artikel is van gans het verkeersreglement; ik citeer :
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
Voorbeeld : Als je die voetganger of die oma op haar fiets door je snelheid in gevaar brengt dan is het aan u om in de remmen te gaan, jij gaat in de fout, niet de wetgever :!:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#24 Bericht door Scorpion Rider »

marksje schreef:Iedereen wil het reglement altijd in zijn voordeel draaien of keren en als het niet lukt moet het reglement maar veranderen. [-X

In het begin van het verkeersreglement (KB 01/12/1975) vind je een artikel, een artikel waar heel wat mensen gewoon over kijken alhoewel, het voor mij, zowat het belangrijkste artikel is van gans het verkeersreglement; ik citeer :
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
Voorbeeld : Als je die voetganger of die oma op haar fiets door je snelheid in gevaar brengt dan is het aan u om in de remmen te gaan, jij gaat in de fout, niet de wetgever :!:
Als het reglement complex is over rijwiel/fiets, dan mag het van mij duidelijker.
Uiteraard is regel nummer 1 voor iedereen die zich in het verkeer begeeft: wees defensief in het verkeer, je bent niet alleen in het verkeer!

Dat van die sokken afrijden bedoelde ik niet letterlijk en zou ik nooit doen, ik stop normaal gezien altijd voor overstekende voetgangers (blijkbaar doen weinig fietsers dat in Leuven want sommige mensen zijn zo verbaasd als ik dat doe en ook voordat ik met mijn ligfiets rondreed en mensen zo zou kunnen verbazen)
Maar wat ik soms echt graag zou hebben is dat andere fietsers ook wat meer defensief gedrag zouden vertonen in het verkeer. Dan ben ik ten minste zeker dat als ik op tijd gestopt ben, zij dat ook kunnen. Nu hou ik soms mijn hart vast als ik ze zie spookrijdend vanuit een zijstraat met een hoek van 90°C maken direct het opkomend autoverkeer infietsen of het opkomend fietsverkeer.
Laatst gewijzigd door Scorpion Rider op vr 04 feb 2011, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#25 Bericht door CapoJan »

marksje schreef:Iedereen wil het reglement altijd in zijn voordeel draaien of keren en als het niet lukt moet het reglement maar veranderen. [-X

In het begin van het verkeersreglement (KB 01/12/1975) vind je een artikel, een artikel waar heel wat mensen gewoon over kijken alhoewel, het voor mij, zowat het belangrijkste artikel is van gans het verkeersreglement; ik citeer :
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
Voorbeeld : Als je die voetganger of die oma op haar fiets door je snelheid in gevaar brengt dan is het aan u om in de remmen te gaan, jij gaat in de fout, niet de wetgever :!:
Waarmee de wetgever zich mooi indekt, toch ? Er bestaat zoiets als het fietsvademecuum, dat richtlijnen geeft voor de breedte en inrichting van fietspaden en fietsinfrastructuur algemeen. Je moet niet ver zoeken om fietspaden te vinden die hier niet aan voldoen. Dus als je op een fietspad komt van 175 cm breed in plaats van de aanbevolen 75 cm, dan moet je je snelheid maar aanpassen, omdat het reglement het zo stelt. Dat het fietspad niet aan de minimumnormen voldoet, is van ondergeschikt belang.
Laatst gewijzigd door CapoJan op ma 07 feb 2011, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#26 Bericht door trikelover »

CapoJan schreef: Waarmee de wetgever zich mooi indekt, toch ? Er bestaat zoiets als het fietsvademecuum, dat richtlijnen geeft voor de breedte en inrichting van fietspaden en fietsinfrastructuur algemeen. Je moet niet ver zoeken om fietspaden te vinden die hier niet aan voldoen. Dus als je op een fietspad komt van 75 cm breed in plaats van de aanbevolen 75 cm, dan moet je je snelheid maar aanpassen, omdat het reglement het zo stelt. Dat het fietspad niet aan de minimumnormen voldoet, is van ondergeschikt belang.
Ik denk dat hier een foutje staat er staat namelijk 2x 75cm. Ik denk dat de advies breedte 175cm i.p.v. 75cm
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#27 Bericht door CapoJan »

Ja, natuurlijk... My mistake. Ik bedoelde natuurlijk 175 cm.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#28 Bericht door FiSh »

In plaats van het verkeersreglement aan te passen, zouden ze niet beter een manier verzinnen dat weggebruikers ook effectief het verkeersreglement kennen!!!

Voorbeeld (lichtjes off-topic): Gisteren op een rustige weg stopte ik om een voorang van rechts te verlenen, die bestuurster keek mij aan of ik van een andere planneet kwam, ik heb ze echt moeten teken doen dat ze mocht voortrijden. Op zich niet zo erg, maar was het omgekeerd geweest... ](*,) Veel automobilisten schijnen te vergeten dat voorang van rechts ook voor fietsers geldt (veel fietsers eigenlijk ook).

Vandaar, alles zou al stukken beter verlopen moest iedereen zich aan het reglement houden, zonder dat er één letter moet veranderd worden!
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#29 Bericht door eeuwige reiziger »

FiSh schreef: Vandaar, alles zou al stukken beter verlopen moest iedereen zich aan het reglement houden, zonder dat er één letter moet veranderd worden!
Ja, natuurlijk. Alleen zou het oneindig veel helpen als onze verkeersreglementering in beknopte en heldere taal zou zijn opgesteld. De Nederlandse wegreglementering is daarvan een mooi voorbeeld; de onze een wangedrocht dat eerder lijkt op een doolhof dan iets anders.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#30 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef: Ja, natuurlijk. Alleen zou het oneindig veel helpen als onze verkeersreglementering in beknopte en heldere taal zou zijn opgesteld. De Nederlandse wegreglementering is daarvan een mooi voorbeeld; de onze een wangedrocht dat eerder lijkt op een doolhof dan iets anders.
Ja maar voor het rechtssysteem een verbetering ze kunnen altijd alles naar hun hand draaien.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie