auto's op fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

auto's op fietspaden

#1 Bericht door ome Willem »

Woensdag was het zover, Ik kreeg een telefoontje van mijn colega:" 'k ben aangereden door een tereinwagen op het fietspad"
Zelf heb ik het al te vaak mogen ondervinden. we worden vaak over het hoofd gezien, letterlijk dan.
Ik doe er alles aan om op te vallen: fluo kledij, vlagje,
reflecterende bandjes, knipperende lichten, zelfs overdag .
Wat kunnen we nog doen.
Ah ja ik hoor het al "defensief rijden"
potverdorie ik koop geen ligfiets om snel t e kunnen rijden en dan aan iedere zijweg te moeten remmen omdat een verstrooide chauffeur me niet gezien zou kunnen hebben. :oops:
Om dan nog maar te zwijgen over die mensen die haastig hun oprit afrijden omdat ze anders te laat komen op hun werk. zelf al twee keer meegemaakt.
Wie kent er tips?
Ik maakte me vandaag lid van de fietsersbond schijnt dat die een goede advokaat hebben voor dergelijke " fietsongevallen"
En op die manier kan er misschien wat druk geoefend worden op de regering en gemeentebesturen om de belabberde fietspaden een beetje veiliger te krijgen.
Nog een veilige fietstocht allemaal!!

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Het probleem is een beetje dat automobilisten tegenwoordig ook leren om 'defensief' te rijden, maar dat helaas bijna allemaal interpreteren als offensief rijden. Op die manier derf je als fietser en/of voetganger natuurlijk steeds het onderspit. Zolang fiets en voetpaden ondergeschikt zijn aan de rijbaan of zelfs op en afritten zoals in veel belgische gemeentes, vrees ik dat de zachte weggebruiker alleen maar verder vogelvrij verklaard zal worden.

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#3 Bericht door ome Willem »

Vreemd ik had toch meer reacties op deze topic verwacht, heeft niemand hier dan last van?
Ik erger me dood aan roekeloze chauffeurs....

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#4 Bericht door Ward De Meyer »

ome Willem schreef:Vreemd ik had toch meer reacties op deze topic verwacht, heeft niemand hier dan last van?
Ik erger me dood aan roekeloze chauffeurs....
Ik erger me ook dood aan. Bij ons is het het probleem op school dat ouders hun kinderen niet door de regen willen laten lopen en daarom voor de uitgang gewoon parkeren. Ik wordt er razend van :evil: Gewoon blijven toeteren maar het hielp niet veel. Binnenkort terug met airzound rijden! Oké het is mss niet de beste methode maar op vrijdagmiddag durf ik weleens mijn geduld te verliezen :oops:

Ook met mijn gewoon fietske gehad. Een auto die gewoon op het fietspad staat en wil vertrekken, ik rij gewoon door(ik kon het niet laten) en knal met mijn stuur mooi in zijn spiegel :twisted: Nauw, lachen enkel mijn pinkje zag blauw :(

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#5 Bericht door Ward De Meyer »

Om wat meer aan te sluiten op het onderwerp. In de zomer ben ik met mijn stinger aangereden geweest en toch was ik volledig in mijn recht.

"Ik moest nog één kruispunt over, ik keek rechts en daar kreeg ik voorrang van een automobilist. Links is niets te zien wegens een geparkeerde auto. Ik rij door en opeens een auto van links die met piepende remmen op me rijdt. Schijfrem klapte naar binnen waardoor ik op de grond vloog. Ik was me even van niets bewust tot het grootste gevaar nog op me moest afkomen. Ik keek vanop de grond toe hoe een auto ook van links niet tijdig kon stoppen voor degene die me aangereden had en dus stak hij langs rechts voorbij om niet op de auto te knallen. Maar ik lag rechts op de grond. Ik kan je verzekeren dat voel je je tikker gaan! Die BMW is uiteindelijk 40cm naast mijn hoofd tegen de 50 gepasseerd denk ik en dan is hij nog zo leuk om vluchtmisdrijf te plegen.
Ik ben opgestaan en moest gaan zitten of ik was neergevallen. Uiteindelijk via de verzekering mijn schade terug betaalt gekregen..."

Ik bedoel maar, de automobilist laat zich niet helemaal doordringen van hoe kwetsbaar we wel eingenlijk zijn. (ik had evengoed dit niet meer getypt kunnen hebben door een roekeloze chauffeur die te snel reed)
Het gaat er niet steeds om om defensief te rijden maar ook over het rijgedrag van chauffeurs die denken met "time is money" dus even hun zware voet laten gaan. Dit vindt ik zo vreemd aan heel deze maatschappij van werken en presteren. Altijd maar meer geld hebben maar de wereld wordt er heus niet veiliger op!
Allé mss al te laat om nog helder te denken ofwel moet ik stoppen met filosoferen :wink:

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door WFvN »

Ward De Meyer schreef: Ik erger me ook dood aan. Bij ons is het het probleem op school dat ouders hun kinderen niet door de regen willen laten lopen en daarom voor de uitgang gewoon parkeren. Ik wordt er razend van :evil:
Mwoah.... dat valt nog mee.... men heeft 'regen' als reden? Ik woon tegenover een basisschool (leeftijd 4 t/m 12 jaar). Sommige ouders die mogelijk 4 straten door moeten over een afstand van nog geen kilometer komen Marie-Louise of Henk-Jan-Frits gewoon standaard met de auto brengen.... en hoezo verkeersveiligheid? Gewoon massaal met hun auto's de kruising voor de school blokkeren waardoor de bus er niet meer langs kan en het overzicht totaal belemmeren voor ándere kindertjes die wél lopend of op de fiets naar school gaan. En dan ook nog eens omdat ze te beroerd zijn om maximaal 30 meter te lopen gezien maximaal 30 meter verderop vast wel een parkeervak vrij is....

Vorig jaar had ik 2 dagen dat ik thuis kwam op een moment dat de school ook uit ging.... altijd feest. En hoezo voetpad? Waarom op het voetpad gaan staan om zoon of dochter op te wachten? Neeee... gewoon massaal op het fietspad gaan staan (ze moeten noodgedwongen wel een brug over lopen voordat ze bij de school zijn.... aan de schoolkant van het water ligt een fietspad met voetpad ernaast waarbij het voetpad direct bij de school ligt). En dan is men nog kwaad ook als ik als FIETSER over het FIETSPAD er langs wil :evil:
Gewoon blijven toeteren maar het hielp niet veel. Binnenkort terug met airzound rijden! Oké het is mss niet de beste methode maar op vrijdagmiddag durf ik weleens mijn geduld te verliezen :oops:
Ik ken het gevoel.....
Ook met mijn gewoon fietske gehad. Een auto die gewoon op het fietspad staat en wil vertrekken, ik rij gewoon door(ik kon het niet laten) en knal met mijn stuur mooi in zijn spiegel :twisted: Nauw, lachen enkel mijn pinkje zag blauw :(
Tja.... leuk van die gasten die allereerst het fietspad belemmeren en vervolgens ook nog eens met alle geweld toch nog nét die ene fietser voor moeten zijn als ze gaan optrekken..... (lees: weer deel gaan nemen aan het verkeer)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#7 Bericht door Gast »

Wel, ergens ben ik blij dat het in Nederland dus ook gebeurt :!:
En dat bedoel ik niet uit leedvermaak.

Dat een gemiddelde Belg de verkeersregels aan zijn laarzen lapt, daar kon ik inkomen uit gewoonte. Maar 'op een ander' is het blijkbaar ook een probleem.

Trouwens, onlangs de Ardennen eens grondig gaan verkennen op verkeersgedrag. Maak u geen zorgen. Daar zijn op verkeersnalevend gebied nog minder zoden aan de dijk aangebracht. Klaar voor een parkeermisbruik-infarct of een zwakkeweggebruikerlevensbedreigendeverkeerssituatie. 's Nachts zijn de meestal onverlichte wegen grotendeels Francorchamps-gebied.
Dan nog liever Vlaanderen. Of Nederland. Bedroevend eigenlijk hoe ver het zover moest komen.

Gast

#8 Bericht door Gast »

ook al zeer veel ervaring mee, ma ik rijd zeer defensief, maar het moet gezegd worden je komt ook goede chauffeurs tegen (maar ze zijn in een zeer grote minderheid idd). Het beste oplossing is volgens mij betere fietspaden, een fietsbeleid waar over gesproken word, en de mensen meer op de fiets krijgen (dat ze dan zelfs es beseffe hoe gevaarlijk het toch wel kan zijn)

ale altijd hopend op een veilige fietstocht
groete

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#9 Bericht door ome Willem »

He Ward kan je die haos en die overtredingen niet eens filmen met een digitale camera? Kunnen we die beelden eens rondsturen of op het net zetten. Of hebbenwe dan problemen met " bescherming van de privicie" ??

De regering heeft zijn mond er vol van ecomobiliteit maar er wordt weinig aan gedaan.

In Jodogne parkeren " gehaaste & en nonchalante ouders " elke dag nog op het fietspad geen politieagent die er iets van zegt.

Graag zou ik eens de mening weten van iemand van de arm der wet.

Wij krijgen toch ook onder ons voeten als we zonder licht rijden of niet op het fietspad!!!

Sta op fietsers en verenigd uw krachten!

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#10 Bericht door ome Willem »

Ward De Meyer schreef:[
Ook met mijn gewoon fietske gehad. Een auto die gewoon op het fietspad staat en wil vertrekken, ik rij gewoon door(ik kon het niet laten) en knal met mijn stuur mooi in zijn spiegel :twisted: Nauw, lachen enkel mijn pinkje zag blauw :(
en wat waren de juridische gevolgen? Verzekering? vergoeding?

Ik hoorde van iemand van de fietsersbond dat er zelfs een term bestaat "als morele schadevergoeding."

Ik denk wel dat als ze kunnen aantonen dat je opzettelijk tegen een verkeer geparkeerde wagen je problemen kan krijgen, persoonlijk zou ik ook wel eens zo een achteloze chauffeur een lesje willen leren maar dan eerder door zijn gedrag eens " publiek te tonen "
Misschien moet de media hier maar eens een programma van maken er zijn al een paar van die programma's

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#11 Bericht door Ward De Meyer »

ome Willem schreef:
en wat waren de juridische gevolgen? Verzekering? vergoeding?
Ik was te kwaad om nog eens te stoppen en te gaan wachten tot een politieagent het verslag opmaakt. Ook krijg je zo'n overrompeling van verzekeringspapieren...

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#12 Bericht door ome Willem »

De chauffeur die mijn collega van het fietspad duwde, zal het wel voelen in de geldbeugel, een mooie diepe kras op de linkervoorvleugel en deur.
zeker 2000 € kosten
vergeef me dat ik binnenpretjes heb :P

Hij had op zijn stuur wel zo een verlengstuk anders zou zijn hand mooi geschaafd zijn.
Laatst gewijzigd door ome Willem op ma 22 nov 2004, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#13 Bericht door Ward De Meyer »

ome Willem schreef:De chauffeur die mijn collega van het fietspad duwd zal het wel voelen in de geldbeugel, een mooie diepe kras op de linkervoorvleugel en deur.
zeker 2000 € kosten
Zo hoort het! En krijgt je collega schadevergoeding?

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#14 Bericht door ome Willem »

Op dit ogenblik ligt de bal in het kamp van de verzekeringen maar dit zou geen probleem mogen zijn.
Hij heeft een schatting van de herstelling laten maken bij een fietsenmaker en dat is nu binnen bij de verzekering. Er waren toch wat kosten aan ( wiel rechten enz )
Probleem is dat dergelijke zaken lang kunnen aanslepen blijkbaar zijn de verzekeringen voor fietsen niet zo gehaast. Ik hoorde van gevallen van " maanden" Terwijl wanneer ik een ongeval met mijn wagen had, diezelfde dag nog naar een expertisebureau kon gaan, en de volgende dag al met een vervangwagen reed. Terwijl ze mijn wagen aan het herstellen waren.
Blijkbaar moet niet alleen de wet aan gepast worden maar ook de prioriteiten bij de verzekeringen. Of verdienen de verzekeringsmaatschappijen niet genoeg aan ons fietsers???? :cry:

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#15 Bericht door Ward De Meyer »

ome Willem schreef: Of verdienen de verzekeringsmaatschappijen niet genoeg aan ons fietsers???? :cry:
Klopt, kan je ook ergens lezen op fietsersbond.be. Als een persoon een schadedossier doorgeeft dat onder een bepaald bedrag ligt wordt deze dikwijls maanden uitgesteld. :evil: Dus de fietser is den duppe behalve als ge natuurlijk met nen versatile crasht. Dan zal het bedrag wel hoog genoeg zijn :D

Plaats reactie