auto's op fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

door wie word de schade dan vastgesteld? (door politie of beëdigde fietsenmaker ofzo?). Want net zoals in alle dingen der is wel een serieus prijsverschil in sommige dingen he (vb een alu stuur of carbon stuur)

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#17 Bericht door Ward De Meyer »

stijn schreef:door wie word de schade dan vastgesteld? (door politie of beëdigde fietsenmaker ofzo?). Want net zoals in alle dingen der is wel een serieus prijsverschil in sommige dingen he (vb een alu stuur of carbon stuur)
Toen ik in de vakantie een ongeval had met de stinger. Moest ik langs Tim gaan en die maakte dan een factuur op van wat de schade was aan de fiets...
En dit papier werd dan verzonden naar de verzekering van de tegenpartij.

weet
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 9:04
Postcode: 1350
Locatie: Orp-le-Grand
Contacteer:

#18 Bericht door weet »

Ik ben dus die gast van dat ongeluk helemaal in het begin.
Rijd madam mij met haar tereinwagen aan en gaat ze mij dan de schuld in de schoenen schuiven omdat ik "niet goed zichtbaar" was.
Elke week, elke dag is dit hetzelfde op die fietspaden, auto's die geparkeerd staan rechtover de school. Op een dag vroeg ik een gast om daar niet te staan en die was op mij kwaad! Hij stond daar omdat hij zijn zoon van 6jaar wou zien alleen een zeer drukke baan oversteken. In plaats dat hij hem 5 meter verder zou parkeren, mee uitstapt om zodanig samen over te steken. Maar ach wie ben ik? Zo was er een keer een lieve dame die haar raampje voor mij wou open doen. Toen ik haar vroeg om daar niet op het fietspad te staan kreeg ik een vraag terug of ik een police was. Dit is niet het geval dus sloot ze haar raam weer en bleef staan waar ze stond. En de police van Jodoigne? Tja, die trekken er hun niets van aan. Wat wil je dat ze doen... ze kunnen doch niet iedereen op de bon zetten??
wat ik niet weet, weet ik niet

Gast

#19 Bericht door Gast »

ik heb overlaatst nog zo'n stunt gezien van de politie. Op een kruispunt, ale niet echt een kruispunt meer een tweevaksbaan waar er lichten op stonden, en waar maar langs ene kant er een baan op uit kwam, reed een fietser door het rode licht. De fietser was logisch gezien niet in gevaar want de fietser reed gewoon verder op het fietspad op de baan, langs de kant van de fietser kwam er geen baan op uit. Want deed de politie die op de tweede rijd voor de rode lichten stond, met vol geweld door het rode licht (over de fietsbaan) de niets vermoedende fietser achterna, tot op de parking van de delhaize met loeiende sirenes na. Na een uitgebreide scheldpartij van de politie werd die man een boete aangesmeerd. Als enkele ontsnapte gangster zo achterna gezete word als die fietser vreesik dat wij nog weinig plaats gaan hebben in onze gevangenissen. Akkoord de fietser had door het rode licht gereden. Maar de fietser was totaal niet in gevaar want er kwam geen enkele baan op zijn kant uit. Een zinloos rood licht dus voor de fietser.
En voor de fietserkes te pakke omdat hun rood licht nie werkt zijn zer ook altijd snel bij. Autobestuurders zijn nu meestal te lastig om te pakke niewaar.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#20 Bericht door WFvN »

stijn schreef: En voor de fietserkes te pakke omdat hun rood licht nie werkt zijn zer ook altijd snel bij. Autobestuurders zijn nu meestal te lastig om te pakke niewaar.
Wil je d'r nog één horen? Goed, niet op een fietspad maar evenwel een fraaie situatie. Minder fraai is dat het mij betrof.

Een half jaar geleden gingen m'n vrouw en ik 'even' naar de stad toe om iets op te halen. Het was niet een typische drukke winkeldag maar rustig was het ook niet. De winkel waar we moesten wezen zit in een winkelstraat. Deze winkelstraat is een voetgangersgebied en dus is het daar niet toegestaan om te fietsen.

M'n vrouw had haar Optima Rider mee en ik mijn Flevobike Alleweder. Beide fietsen niet ideaal om mee aan de hand te lopen (in tegenstelling tot onze Hurricane en Fujin welke met klapstuur gemakkelijk vooruit te drukken zijn). M'n Alleweder is niet echt wat je noemt licht en met de hand dan ook moeilijk te sturen. Het stuur is lopend niet goed te bereiken, dus om te sturen til ik dan de achterkant van de fiets op en draai hem bij. Afremmen is eveneens niet altijd even handig gezien je weinig houvast hebt aan de fiets. Plotsklaps stil staan is er niet altijd bij; 43 kilogram zet je niet even stil als er iemand ineens voor je langs loopt. Kortom: remmen lukt zo niet best dus heb je het mogelijke gevolg dat de fiets verder doorrijdt dan je in de planning had. Mogelijk over de hakken van mensen bijvoorbeeld. Bij het sturen zwiept de voorkant heerlijk heen-en-weer; lang niet zo gecontroleerd als wanneer ik in de fiets zit en het stuur bedien. Door het zwiepen moet ik ook nog uitkijken dat ik mensen niet omver druk met de neus van de fiets.

Om dat soort problemen te voorkomen ben ik in m'n fiets gebleven (tegen de regels in dus) en mijn vrouw is op haar Rider blijven liggen. Stapvoets (ik heb op de teller gekeken; die gaf iets van 3,6 km/h aan) zijn we met de snelheid van het wandelend volk door de winkelstraat gereden tot aan de winkel. Bij de winkel stapte m'n vrouw af om naar binnen te gaan, ik bleef in m'n Alleweder liggen. Ineens zie ik een schaduw over me komen en een vrouwenstem vraagt 'U weet dat dit voetgangersgebied is en dat u hier niet mag fietsen?' Ik kijk omhoog en zie tante agent staan. Ik geef eerlijk antwoord 'Zeker weet ik dat. Alleen is deze fiets aan de hand moeilijk mee te nemen'. [ik kort het verhaal wat in]. Mevrouw trekt haar boekje en begint te schrijven. Ik leg haar uit waarom het lastig is om de fiets mee te nemen aan de hand. Ik leg haar tevens uit dat ik rijdend meer controle heb over de fiets zowel qua sturen als qua remmen en dat omvallen (en zo gevaar opleveren) er ook niet bij is met de 3 wielen. Ze heeft er geen boodschap aan en vermeldt dat ik de fiets dan maar buiten de winkelstraat moet stallen. Ik laat haar zien wat voor geweldige bagageruimte de fiets heeft en dat ik niet altijd trek heb om alle boodschappen eruit te slepen en vervolgens mee te zeulen aan de hand. Onbeheerd de fiets laten staan met boodschappen geniet ook mijn voorkeur niet. Maar mevrouw schrijft gewoon door. Ze komt met het commentaar aan: "Winkeliers hebben geklaagd over de vele mensen die in de winkelstraat fietsen. Het is veel te gevaarlijk; er wordt hard gereden tussen het wandelend publiek door". Toen werd ik inwendig toch even kwaad.... Vriendelijk heb ik haar er toch even op gewezen dat ik me daar wel degelijk wat bij voor kan stellen maar dat die wandaden op mij niet van toepassing waren (zeg nou zelf... 3,6 km/h... en m'n fietscomputer is goed afgesteld). Maar ze had me eerder die middag ook al zien fietsen op een andere plek waar ik óók niet mocht fietsen. Ik vroeg haar waar dat dan geweest mocht zijn. Ze vertelde het me maar dat heb ik resoluut teruggekaatst; die plek mogen notabene ook auto's rijden.... en dan zal ik daar niet mogen rijden omdat ik daar ook op het voetpad rijd? Lijkt me stug.

Het was weer het einde van de maand; agenten moeten dan nog snel hun saldo boetes van de maand bij elkaar sprokkelen...... DAT je me bekeurt omdat ik de regels overtreed is tot daar aan toe (hoewel ik liever een waarschuwing had gehad.... gezien ik absoluut geen gevaar vormde; de gemiddelde invalide op elektrisch karretje ragt met meer dan dubbele snelheid door het publiek heen) maar ook nog eens argumenten gaan aandragen die allemaal NIET op mijn van toepassing zijn vind ik gewoon ronduit kinderachtig. Stomme trut.....

Bovenstaande ervaring heeft me overigens uiteindelijk toch doen beslissen om de Versatile te bestellen en niet de Quest. Enorm lang overwogen welke fiets het moest gaan worden. Maar dit heeft de laatste knoop doorgehakt.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#21 Bericht door Gast »

Schoon verhaal!
ongeveer dezelfde situaties meegemaakt, dan vraagt men zich af waarom de mense undere fiets nie meer uithale. Wij worden bekakt,we hebbe geen deftige plaats voor onze fiets te zette, en we worden hoe langer hoe meer gediscrimineerd in het verkeer!

Logisch verstand is soms zeeeeeeer ver weg bij onze blauwe medemens.

weet
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 9:04
Postcode: 1350
Locatie: Orp-le-Grand
Contacteer:

#22 Bericht door weet »

Logisch verstand

LOGICA

kom ik net thuis en lees mijn post door, en weet je wat?
een brief van de verzekering, je weet wel, die van de andere partij die mij omver gereden heeft
volgens ethias Assurance zou het mijn fout zijn dat madam mij van het fietspad weg gemaaid heeft

leg mij nu maar eens de logica die hierachter zit uit?!?! :shock:

wat betreft de mensen in het blauw, er zijn er velen die hun werk wel goed doen
natuurlijk zijn er enkele die de regelementen alleen maar voor de zwakkeren gebruiken
wat ik niet weet, weet ik niet

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#23 Bericht door wost »

weet,

kan je die brief eens citeren, hoe formuleren ze zoiets?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#24 Bericht door Ward De Meyer »

weet schreef:
leg mij nu maar eens de logica die hierachter zit uit?!?! :shock:
Er zit idd niet veel logica in :?
Ik dacht altijd dat de zwakkeweggebruiker in zijn recht werd gesteld als hij aangereden ofzo zou worden door een niet-zwakkeweggebruiker behalve als hij echt in fout is...

weet
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 9:04
Postcode: 1350
Locatie: Orp-le-Grand
Contacteer:

#25 Bericht door weet »

HIER DE BRIEF IN BIJLAGE
IK HEB NATUURLIJK HET EEN EN ANDER ZWART GEKLEURD
Bijlagen
Image-02_1.gif
Image-02_1.gif (58.91 KiB) 3411 keer bekeken
wat ik niet weet, weet ik niet

Gast

#26 Bericht door Gast »

Onthoud alleszins twee zaken als je ooit in een ongeval betrokken raakt.

Was er bij de tegenpartij een gebrek aan :
- voorzorg
en of
- voorzichtigheid

Voorzichtigheid spreekt voor zichzelf. Je bent gewoon niet voorzichtig genoeg geweest. Zo zijn er vele gevallen in deze wereld.

Voorzorg is iets anders. Je bent misschien wel supervoorzichtig geweest, maar niettemin kwam het toch tot een ongeval. De tegenpartij gaat bv. aanvoeren dat hij je niet kon zien wegens je lage positie als ligfietser, maar daaruit blijkt juist zijn gebrek aan voorzorg. Je moet namelijk in het verkeer met alle mogelijke factoren rekening houden. Anders gezegd : er is schade, hoe gering ook, en wie lag er daarbij aan de basis om die schade te doen ontstaan? De ligfietser die, hoe laag ook, op wettelijke manier gebruik maakt van de openbare weg, of de automobilist die verplicht is, bij het openen van zijn deur, geen hinder of gevaar te doen ontstaan aan andere weggebruikers (hoe onzichtbaar ook).

Als je dit kunt aantonen ben je al een goed stuk op weg om het geding te winnen.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#27 Bericht door Dries »

Dit lijkt mij een van die zaken waar de rechtsbijstandsverzekering van de fietsersbond zeer interessant kan zijn...

weet
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 9:04
Postcode: 1350
Locatie: Orp-le-Grand
Contacteer:

#28 Bericht door weet »

Nu in mijn geval zat ik op een MTB en zij in een tereinwagen
Blijkt nu ook dat zij verklaard heeft dat ik zonder licht reed
aan de andere kant was het al 8h20 en klaar (en waren mijn lichten wel aan)
Ook was ik in mijn ogen redelijk zichtbaar: grijsreflecterende windstopper met zwarte strepen - zwarte lange broek met reflecterende strepen - gele helm - rode rugzak - schoenen met reflecterende strepen. Inderdaad had ik ook een roos pakje kunnen aantrekken of mijn geel fluo regenvest maar het regende niet.

Heeft iemand hierover een beetje meer ervaring en welke verzekering neem ik het best (voor de volgende keer)
ik heb gehoord van de fietsersbond, heeft hier iemand ervaring mee?

Het is dus ook niet de eerste keer dat ik tegen een auto plak
De vorige was nog beter en ging als ....
op het einde van een mooie tocht was ik bijna thuis toen ik met mijn fiets op een afdaling bevond. In een lichte bocht naar rechts stonden plots een aantal auto's haaks op de straat geparkeerd. deze mochten daar absoluut niet staan en daar was het blauw met me eens. Ik moest uitwijken en kwam hierdoor in de tram rails terecht..krak..boem... en mijn fiets en ik schoven onder één van deze auto's. hierbij werd de auto beschadigd alsook ikzelf.
Wie is hier in fout denk je?
Het antwoord op die vraag was "ikke"
OK die auto was slecht geparkeerd en zou een PV krijgen maar ik ree of schoof onder een auto zonder bestuurder en dus was het mijn fout.
wat ik niet weet, weet ik niet

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#29 Bericht door ome Willem »

Ik moet de laatste tijd vooral lachen met het begrip " zwakke weggebruiker" In principe zouden we beter beschermd moeten zijn.
In plaats daarvan proberen de verzekering de schuld door te schuiven.
Feit is dat wij zwakke weggebruikers moeten wachten op een autoloze zondag om te kunnen fietsen zonder de kans om omvergereden te worden. Ons wordt aangeraden om helmen op te zetten fluovestjes enz.
Maar vrachtwagens, sportwagens, tereinwagens, worden zwaarder sneller.
Er zijn steeds meer filles dus moeten ze meer tijd in halen , dus gaan er veel nog roekelozer rijden. En de federale politie doet maar één ding flitsen en dan nog heel vaak op plaatsen waar de fietsers bijna geen risico lopen.
Vb de Ring van Leuven prachtige viervaksbaan met gescheiden middenberm, breed fietspad : Flitspalen om de 2 a 4 km de toegelaten snelheid is er 50 km/hr :?:
Maar op een tweevaksbaan waar geen fietspad is mag je 70 rijden en daar flitsen ze nooit.
Zouden er politiekers deze site lezen?????
Neen ver van mijn bed schow Zelfs GROEN! die zogezegd zorgen voor het milieu , hebben nog niets verwezenlijkt voor de groene pendelaar.
Wel moeten we meer geld betalen voor onze batterijtjes die we gebruiken voor onze fietscomputer, lampjes enz.
Gelukkig kunnen we hier onze gal spuwen.... :evil:
Laatst gewijzigd door ome Willem op zo 26 mar 2006, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#30 Bericht door wost »

ome Willem schreef:Gelukkig kunnen we hier onze hal spuwen.... :evil:
Gelukkig, ja want anders spuwen jullie misschien in mij hal.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Plaats reactie