mens erger je niet? of toch wel een beetje

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

mens erger je niet? of toch wel een beetje

#1 Bericht door Wouter D »

ik wilde eigenlijk inpikken op het topic van de dodehoekspiegel, dat het dodental niet was gezakt sinds ze verplicht zijn.
dat veel chauffeurs hun spiegels niet gebruiken is één ding, maar de laatste tijd begin ik ook de andere kant van de medaille te zien.

hebben jullie wel eens stilgestaan bij het volgende?

dat voetgangers en fietsers door de Belgische wetgeving zodanig veel rechten hebben gekregen dat ze vergeten zijn dat ze ook plichten hebben.

plichten zijn bvb kijken voor het oversteken (oogkontact)
hoe dikwijls moet ik niet vol in de remmen omdat een voetganger oversteekt zonder ook maar eens op te kijken, dat kom ik ook tegen met fietsers
ik weet dat ik moet stoppen als iemand staat de achten voor een zebrapad, moet ik ook stoppen als er niemand staat te wachten voor dat zebrapad maar als er wel voetgangers op het voetpad lopen die misschien zouden kunnen oversteken?

of moet ik ook stoppen voor zij die losweg oversteken naast het zebrapad?

bvb fietsers die rijden zonder licht terwijl de wet nochtans oplegt dat ze licht moet dragen.

een zwakke weggebruiker zou eigenlijk moeten beseffen dat iemand die met zo een gevaarte als een vrachtwagen of een bus rijdt, niet altijd de volledige omgeving van die bus kan zien, heel dikwijls zijn dodehoek-ongevallen de schuld van de fietser, probeer het echter maar eens te bewijzen met een metgeving die de fietser of voetganger altijd gelijk geeft omdat ze zwakke weggebruiker zijn.

een autobestuurder die dikwijls met de fiets rijdt merkt dikwijls sneller op dat fietsers en voetgangers zich roekeloos in het verkeer gedragen, althans de meerderheid.
daar zoud ook iets maan moeten gedaan worden, vind ik
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#2 Bericht door Vital »

Je slaat de nagel op de kop! Inderdaad zijn er veel voetgangers en fietsers die leven met het idee toch altijd in hun recht te zijn... Kan misschien ook wel zo zijn maar als er hun iets overkomt delven ze lichamelijk toch het onderspit! Ik heb gelukkig nog nooit niks voorgehad als zwakke weggebruiker maar ik kan me inbeelden dat iemand die onder een auto heeft gelegen vanaf dan toch met een andere instelling leeft. Ikzelf heb jarenlang enkel een moto gehad voor mijn vervoer, op die manier leer je ook defensief te rijden, anders duurt het niet lang.
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
jo zanders
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 11:00
Postcode: 3000
Fiets: Hurricane
Locatie: Leuven
Contacteer:

#3 Bericht door jo zanders »

Daar zit zeker en vast iets in. En dat geld ook voor voetgangers tov fietsers bijvoorbeeld. Zoals telefonerende mensen die met het hoofd bij de conversatie zijn en dan onbewust een fietspad opwandelen.

Maar ik vraag mij wel af of dat te maken heeft met teveel rechten die fietsers en voetgangers hebben tov de plichten. Dit verondersteld namelijk een kennis van de rechten en plichten (wetgeving dus) en ik denk dat die bij veel mensen ontbreekt. Volgens mij is het een soort totale onwetendheid of gebrek aan bewustzijn van de mogelijke gevaren op de weg.

Zoals in die andere thread aangehaald, lijkt sensibilisering van vrachtwagen- en autochauffeurs en van de zwakke weggebruikers dan ook heel nodig. Iets wat hier al meerdere malen is vermeld op het forum.

Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik pas geïnteresseerd ben geraakt in deze problematiek sinds ik zelf met een ligfiets rij en dit forum heb leren kennen. En dan gaan de oogjes open natuurlijk. Met andere woorden, ik voel mij nu veiliger en bewuster in het verkeer, zelfs op een ligfiets in de stad, door hier wat te lezen en discussies te volgen ivm veiligheid. Doch dit terzijde.

Ik denk dus dat spruitje gelijk heeft wat betreft gevaarlijk gedrag van zwakke weggebruikers, maar betwijfel of dat komt door teveel rechten. Eerder door onwetendheid.

Wat ik mij dan plots bedenk is dat "empathie" belangrijk kan zijn, ook in het verkeer. Zoals iemand anders zei: "fiets met de ogen van een automobilist". Maar dan voor elke verkeersdeelnemer.

A long way to go!

jo

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#4 Bericht door wost »

wie houd zich nog aan de regels, niemand zo lijkt het of zeg maar 10% van de weggebruikers doet alsof er geen gevaren zijn en iedereen voor hen moet wijken. de automobilisten die dit doen doen dit ook op de fits en omgekeerd.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

denk ik al een tijdje aan, maar ja het systeem is nu eenmaal zo.

WAT ik echter niet snap is dat ze de simpelste regel van "als jij de bestuurder niet ziet de bestuurder u ook niet kan zien" willen respecteren, en dan maar als een panekoek eindigen. persoonlijk zal ik NOOIT langs een vrachtwagen gaan stilstaanerachter of ervoor zijn hier de enige veilige plaatsen en dat staat dan weer niet in de wegcode :?
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#6 Bericht door jorvik »

ervoor? dan toch minstens 10 meter ervoor. Anders is het denk ik zelfs nog veiliger om er ineens onder te gaan liggen. :wink:
jan

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

jorvik schreef:ervoor? dan toch minstens 10 meter ervoor. Anders is het denk ik zelfs nog veiliger om er ineens onder te gaan liggen. :wink:
Als je laag genoeg ligt moet dat wel kunnen

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#8 Bericht door Vital »

Erachter is ook niet ideaal, zie topic nestofdragons...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#9 Bericht door Duckjibepete »

Je moet toch al redelijk levensmoe zijn om in een voertuig dat allesbehalve wendbaar is vanuit stilstand zulke risico's te durven nemen. Met een gewone fiets kan je nog alle kanten op... Die mens kan je nooit zien. Daar moet je altijd rekening mee houden. Mijn hoogste voertuig is hoger dan 3m en meer dan 2m breed, en daar komt voor die reden een achteruitrijcamera op. Staat ook op veel vrachtwagens, maar niet op allemaal.
Diezelfde camera's worden ook gebruikt voor de dodehoek. Spiegels alleen helpen niet.
Inderdaad, defensief rijden is de enige oplossing, blijkbaar zijn er nog altijd fietsers die denken dat ze met een rolkooi rondrijden, ga dan maar eens op een revalidatie afdeling kijken, mijn schoonbroer ligt daar al 4 maand...
ride to live, live to ride

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#10 Bericht door rik »

Duckjibepete schreef: ga dan maar eens op een revalidatie afdeling kijken, mijn schoonbroer ligt daar al 4 maand...
Van zijn koersfietske gereden misschien? :twisted:
DF 269
Ice sprint1 26"

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#11 Bericht door Scorpion Rider »

Ik vrees dat het ligt aan de nonchalance van de weggebruikers om de verkeersregels aan hun laars te lappen wanneer het hen past, ik denk dat ze het volgende willen:
- sneller zijn: fietsen door het rood licht (om rechts af te slaan, of omdat er geen auto's van links of rechts komen)
- onopvallend zijn: fietsen in het donker zonder licht (zo'n zwarte vlek op een zwarte achtergrond valt echt niet op hoor :twisted: )
- kortere weg nemen: spookfietsen want via hun eigen fietspad is het een omweg (nu ja, complexe kruispunten leveren complexer weggedrag op)

Helaas doen automobilisten dit soms ook, gelukkig (nog) niet even vaak !

En ja, alle weggebruikers zouden defensief moeten denken in hun weggedrag. Maar misschien is dat de lat wat te hoog leggen :P

Iedereen heeft maximaal 2 ogen, maar van sommige weggebruikers (bestelwagen, vrachtwagen & bus) wordt er blijkbaar wel vaak verondersteld dat die heel veel kunnen zien (als je hun spiegels niet ziet, dan zien hun ogen je ook niet :twisted: ).

Groetjes, Lodewijk.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

rjr
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 15:26
Fiets: sunrider
Locatie: ede
Contacteer:

#12 Bericht door rjr »

Scorpion Rider schreef:....:
- sneller zijn: fietsen door het rood licht (om rechts af te slaan, of omdat er geen auto's van links of rechts komen)
..
- kortere weg nemen: spookfietsen want via hun eigen fietspad is het een omweg (nu ja, complexe kruispunten leveren complexer weggedrag op)

.....
Laten ze de situatie dan ook maar eens aanpassen voor fietsers.
Want ondanks dat ik het niet (meer) doe baal ik vlink als ik in de remmen moet voor rood, net stil sta, en nog maar net het knopje heb aangeraakt groen krijg, weer optrekken om bij het volgende verkeerslicht hetzelfde mee te maken.

of als je links moet moet je als fietser 2 keer voor het verkeerslicht staan te wachten, en regelmatig zijn die zo ingesteld dat je bijna 2 volle ronden moet wachten voor je eindelijk je weg kunt vervolgen.

Deze situaties lokken het wel uit om toch maar even door rood te rijden, komt toch niets aan en hij zal zo wel op groen springen, of de verkeerde kant langs te rijden, want dan kan ik tenminste gelijk door rijden, en mis ik een verkeerslicht.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

het lokt het voor sommigen misschien uit om een beetje rood te negeren; maar als je in je colére die auto niet ziet aankomen (ook al rijdt hij te snel, ) ben je er geweest natuurlijk

nu, in de states heb je de regel dat als je bij verkeerslichten rechts moet, mag je rood negeren.
je hebt er natuurlijk ook de regel dat als hulpdiensten door moeten je aan de kant moet gaan en stoppen tot ze voorbij zijn.

beide regels zouden een en ander kunnen bijdragen hier

maar rood negeren omdat er niets aankomt mag voor geen enkele weggebruiker.
waarvoor staan die lichten er anders?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rjr
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 15:26
Fiets: sunrider
Locatie: ede
Contacteer:

#14 Bericht door rjr »

waarom staan die lichten er anders? --> om de burgers te pesten?

Als ik hier van de ene kant van de plaats naar de andere kant moet, ongeveer 10 minuten rijden, kom ik 12 verkeerslichten tegen. Bijna allemaal staan ze op rood, totdat je net gestopt bent waarna ze op groen springen, zeker als je dit doet op een rustig tijdstip buiten de spits om.

Bij ons de wijk uit staat sinds enkele weken een nieuwe, die "ziet" fietsers ook aankomen en die springt dus mooi op tijd op groen. Kun je doorrijden, schelt toch best wat tijd als je dat op 12 verkeerslichten hebt.

Al ben ik het met je eens hoor, er bestaat altijd een kans dat er toch een auto aan komt die groen heeft, en dan ben je als fietser wel gelijk zelf aan de beurt, dus ik stop bij al die lichten wel netjes, maar is wel frustrerend.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#15 Bericht door Wouter D »

ik ben niet thuis in uw buurt, maar bij dergelijke omstandigheden kan het nooit geen kwaad een andere weg te nemen, ook al is die een paar km langer, als je daarmee tijd bespaard is het toch nuttig nietwaar.
ik heb indertijd lang genoeg op de nederlandse lijst gezeten om te weten dat er veel liggers zijn die hun forenzafstand met vier of vijf km verleng om zo een paar minder goede wegen, drukke kruispunt en noem maar op te ontwijken.

die lichten staan er om het verkeer vlotter te laten verlopen. en voor de veiligheid van alle weggebruikers, er zullen ongetwijfeld veel autmobilisten zijn die die lichten ook hinderlijk vinden.

als iedereen de regels aan zijn laars lapt komen er problemen van, als een paar enkelingen zich wel aan de regels houden, kan er al veel worden voorkomen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie