dodehoekspiegel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

dodehoekspiegel

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... k_spiegels

ma 08/12/08 20:05 (UPDATE video) - Het aantal doden en zwaargewonden is niet gedaald sinds de dodehoekspiegel 5 jaar geleden voor vrachtwagens werd verplicht. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.
In 2003, toen de dodehoekspiegel wettelijk verplicht werd voor alle vrachtwagens, waren er 16 slachtoffers bij dodehoekongevallen.

De volgende jaren gingen de cijfers op en neer. Vorig jaar stierven 8 fietsers bij een manoeuvre van een vrachtwagen. Nog eens 12 fietsers raakten zwaargewond.

Volgens het BIVV hebben de dodehoekspiegels weinig effect omdat niet alle chauffeurs hun dodehoekspiegel optimaal gebruiken. Bovendien zien ze de fietser zelfs met een dodehoekspiegel niet altijd naast zich wanneer ze rechts afslaan.

Toch is het BIVV van mening dat de verplichting voor chauffeurs om een dodehoekspiegel te installeren van kracht moet blijven, maar moeten er ook andere maatregelen komen.

Zo moet er volgens het BIVV meer sensibilisering komen bij de vrachtwagenchauffeurs en is er ook meer sensibilisering nodig bij jonge, zwakke weggebruikers.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#2 Bericht door Pleeboy »

waarom ipv parkeersensoren geen dode-hoek sensoren ontwikkelen, zo moeilijk kan da ni zijn, er zijn ook sensoren die je waarschuwen als je te snel/ te dicht nadert op een voorligger...
maja: als het nie opbrengt...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#3 Bericht door wost »

dit bewijst natuurlijk niets. als niet elke vrachtwagen zijn dodehoekspiegel gebruikt wil dit zeggen dat de meesten hem wel gebruiken denk ik dan dus ligt de fout niet bij de vrachtwagen maar bij de fietser die er nog snel tussen wil zeker.

Zijn er geen andere soorten ongelukken waar meer doden bij vallen waar ze hun geld kunnen insteken?

Kunnen ze ervoor zorgen dat er meer fietsers op de baan komen dan zullen de sterke weggebruikers meer kijken denk ik.

Mooie fietspaden zijn goed maar als er zelden een fiets op rijdt verwachten auto's geen fiets en kijken ze niet meer. Misschien de scholieren verbieden om met de bus te rijden?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Plaats reactie