http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... k_spiegels
ma 08/12/08 20:05 (UPDATE video) - Het aantal doden en zwaargewonden is niet gedaald sinds de dodehoekspiegel 5 jaar geleden voor vrachtwagens werd verplicht. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.
In 2003, toen de dodehoekspiegel wettelijk verplicht werd voor alle vrachtwagens, waren er 16 slachtoffers bij dodehoekongevallen.
De volgende jaren gingen de cijfers op en neer. Vorig jaar stierven 8 fietsers bij een manoeuvre van een vrachtwagen. Nog eens 12 fietsers raakten zwaargewond.
Volgens het BIVV hebben de dodehoekspiegels weinig effect omdat niet alle chauffeurs hun dodehoekspiegel optimaal gebruiken. Bovendien zien ze de fietser zelfs met een dodehoekspiegel niet altijd naast zich wanneer ze rechts afslaan.
Toch is het BIVV van mening dat de verplichting voor chauffeurs om een dodehoekspiegel te installeren van kracht moet blijven, maar moeten er ook andere maatregelen komen.
Zo moet er volgens het BIVV meer sensibilisering komen bij de vrachtwagenchauffeurs en is er ook meer sensibilisering nodig bij jonge, zwakke weggebruikers.
dodehoekspiegel
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
dit bewijst natuurlijk niets. als niet elke vrachtwagen zijn dodehoekspiegel gebruikt wil dit zeggen dat de meesten hem wel gebruiken denk ik dan dus ligt de fout niet bij de vrachtwagen maar bij de fietser die er nog snel tussen wil zeker.
Zijn er geen andere soorten ongelukken waar meer doden bij vallen waar ze hun geld kunnen insteken?
Kunnen ze ervoor zorgen dat er meer fietsers op de baan komen dan zullen de sterke weggebruikers meer kijken denk ik.
Mooie fietspaden zijn goed maar als er zelden een fiets op rijdt verwachten auto's geen fiets en kijken ze niet meer. Misschien de scholieren verbieden om met de bus te rijden?
Zijn er geen andere soorten ongelukken waar meer doden bij vallen waar ze hun geld kunnen insteken?
Kunnen ze ervoor zorgen dat er meer fietsers op de baan komen dan zullen de sterke weggebruikers meer kijken denk ik.
Mooie fietspaden zijn goed maar als er zelden een fiets op rijdt verwachten auto's geen fiets en kijken ze niet meer. Misschien de scholieren verbieden om met de bus te rijden?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.