FlutLED's

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jo zanders
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 11:00
Postcode: 3000
Fiets: Hurricane
Locatie: Leuven
Contacteer:

FlutLED's

#1 Bericht door jo zanders »

't Was vandaag weer zo'n dagje: regen, vroeg donker, ... en dan zie je dat de "wettelijk verplichte" verlichting die veel fietsers gebruiken zwaar onvoldoende is. Een ledje van een teennagel groot verschaft sommigen al een gevoel van zichtbaarheid. Eerder een middel om "superboetes" te vermijden.

Vandaag ook tot de vaststelling gekomen dat vooral als een tegemoetkomende fietser gevolgd wordt door een auto, deze fietser bijna niet zichtbaar is door het tegenlicht van de koplampen van de auto. Kleine ledjes en fluovestjes zijn in dit geval echt ontoereikend. (nogmaals: vooral in het donker en bij regen).

Ben deze week op 100 meter van mijn deur bijna omvergereden en vandaag 500 meter in de andere richting van de straat een jongetje van 11 op weg naar school. Dan sta je weer even stil bij de gevaren.

Om maar te zeggen: blijf bewust van je (on)zichtbaarheid.

Zo, dat moest er effe uit.

groeten,
Jo

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

vooral als die tegenzittende outomobilist zich in een suf (hogere positie van de bron) laat rijden met van veel te felle knalwitte dikwijls fout afgeregelde koplampen. wanneer gaan ze dat eens verbieden ? als je zulk licht nodig hebt op een outo blijf je toch veel beter binnen als het begint te schemeren ! :evil:

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#3 Bericht door Pleeboy »

Er zijn idd led-lampjes die te weinig licht geven, de meeste setjes hebben 3 leds, maar het verschil in lichtopbrengst is enorm! Die van de gb: bijna onzichtbaar, vanaf 20€ begint "het licht te branden".
Maar daar heb ik deze bedenking bij: hoe komt dat ik 3 keer bijna omvergereden ben, met een 10W halogeenlamp op een "normale-hoogte-bukker"?
Ik denk dat het meer en meer de mentaliteit is: ik moet, nu het regent, veel moeite doen om de dingen te zien die zicht recht voor mij bevinden, dus kijk ik niet opzij om afgeleid te worden...
Als fietser is en blijft het motto: kijk door de ogen van álle weggebruikers TEGELIJK
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#4 Bericht door Vital »

Als je jezelf al begint te citeren dan hoor je jezelf wel heel graag praten :wink: :lol: Ik zie dat je het aangepast hebt :wink:
Laatst gewijzigd door Vital op vr 19 dec 2008, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#5 Bericht door wost »

Nu in het kruidvat 20 leds voor €2,99. Is wel kerstverlichting snoer met 20 leds elk in plastic gegoten dus zeker spatwaterdicht. werkt op 2 x AA.

w<aarom kunnen ze dan geen fietsverlichting maken vor die prijs?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
jo zanders
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 11:00
Postcode: 3000
Fiets: Hurricane
Locatie: Leuven
Contacteer:

#6 Bericht door jo zanders »

Als ge dat door uw spaken vlecht zult ge wel opvallen. Heb laatst iemand zien fietsen met groene en blauwe leds in het wiel gevlochten. Niet van B&M, eerder Kerstmarktenbrol. Was wel effectief moet ik zeggen, in profiel dan toch.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#7 Bericht door wost »

tis soms bij den brol da ge iets goe kunt vinden he.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

Pleeboy schreef:Er zijn idd led-lampjes die te weinig licht geven, de meeste setjes hebben 3 leds, maar het verschil in lichtopbrengst is enorm! Die van de gb: bijna onzichtbaar, vanaf 20€ begint "het licht te branden".
Maar daar heb ik deze bedenking bij: hoe komt dat ik 3 keer bijna omvergereden ben, met een 10W halogeenlamp op een "normale-hoogte-bukker"?
Ik denk dat het meer en meer de mentaliteit is: ik moet, nu het regent, veel moeite doen om de dingen te zien die zicht recht voor mij bevinden, dus kijk ik niet opzij om afgeleid te worden...
Als fietser is en blijft het motto: kijk door de ogen van álle weggebruikers TEGELIJK
veel chauffeurs kijken niet eens opzij als de zon straalt in hartje zomer
wat kijken ze dan in de gietende regen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie