Ondersteboven en achterstevoren

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#16 Bericht door crash-quest-dummy »

tja, die zuivere klank is natuurlijk wel uit hé :twisted:
Stop Fueling Around

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#17 Bericht door Pleeboy »

amaj dan zal ik ook maar oppassen, rij sinds giteren in een FAW, en na 2 km bleef ik ook al achter een randje hangen, resultaat: driften :?
Helpje is idd noodzakelijk, ik hoop dat alles goedkomt met mens en machine!
Teun

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#18 Bericht door Broeno »

Even een kleine bedenking: als ik hier regelmatig verhalen lees over accidentjes met velomobielen, zou ik op den duur beginnen denken dat het extra wiel en extra zichtbare oppervlakte t.o.v. een gewone of ligfiets niet zo veel toegevoegde veiligheid biedt... :? :oops:
@brunomobiel

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#19 Bericht door ET »

Broeno schreef:Even een kleine bedenking: als ik hier regelmatig verhalen lees over accidentjes met velomobielen, zou ik op den duur beginnen denken dat het extra wiel en extra zichtbare oppervlakte t.o.v. een gewone of ligfiets niet zo veel toegevoegde veiligheid biedt... :? :oops:
Ik weet niet hoe het voor de anderen zit, maar ik mag qua zichtbaarheid niet klagen: ik ben laag, maar ik heb bewust dat geel gekozen om zichtbaar te zijn en ik word weldegelijk gezien door het andere verkeer.
Qua stabiliteit mag ik ook niet klagen, ik neem een aantal bochten een pak sneller met de Alleweder dan ik voordien met de bukfiets deed, en dan komt m'n wiel nog niet los van het wegdek.

Ik had gewoon snelheid moeten minderen voor dat manoeuver, of op de rijbaan blijven rijden tot aan het volgende kruispunt én ik moest minder scherp die borduur nemen, zéker met het natte wegdek

pleeboy schreef:ik hoop dat alles goedkomt met mens en machine!
Het goeie nieuws is dat ik intussen de knie tot ruim voorbij 90° kan plooien zonder pijn, maar de wonde is nog steeds niet dicht en er zit nog steeds vocht achter de knieschijven.
Hopelijk kan ik zaterdag beginnen carossier spelen, de verf is er allesinds en de pinkers zijn besteld.
Nog even geduld dus

ET

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#20 Bericht door skywise »

Broeno schreef:Even een kleine bedenking: als ik hier regelmatig verhalen lees over accidentjes met velomobielen, zou ik op den duur beginnen denken dat het extra wiel en extra zichtbare oppervlakte t.o.v. een gewone of ligfiets niet zo veel toegevoegde veiligheid biedt... :? :oops:
Toch wel voor wat betreft de veiligheid voor de chauffeur, maar dat gaat ten koste van het koetswerk dat de klappen opvangt... :oops: :cry: :roll:
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#21 Bericht door paulheyndrickx »

Als ik met de atb op mijn kant (2005) of tegen een vangrail (2007) ga, kom ik resp op de spoed of bij de tandarts terecht. De boel wordt gespalkt, dichtgenaaid en opgebouwd en ik kan weer verder. Als ik met de waw op de kant (2007) of tegen een wegversperring (vorige vrijdag) ga dan kom ik bij Fietser en Auto5 terecht. In het tweede geval komt de ziekenkas niet tussen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#22 Bericht door eeuwige reiziger »

Broeno schreef:Even een kleine bedenking: als ik hier regelmatig verhalen lees over accidentjes met velomobielen, zou ik op den duur beginnen denken dat het extra wiel en extra zichtbare oppervlakte t.o.v. een gewone of ligfiets niet zo veel toegevoegde veiligheid biedt... :? :oops:
Alleen... 't kleine wereldje van het velomobielgebeuren is als de afstraling van de grote werkelijkheid. Dagelijks lezen we ook over een reeks ongelukken met de wagen, maar uiteindelijk vormt dit maar een klein gedeelte van het wagenpark. En zoals zo vaak: goed nieuws is geen nieuws... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#23 Bericht door Pleeboy »

Idd, en via deze weg worden mensen gewaaschuwd en een verwittigd mens is er 2 waard!
Nu qua zichtbaarheid: mensen die denken dat die bulten opzij aan de deur alleen voor de pinkers dienen, die zien me niet, al de rest wel, veel beter dan een gewone fiets, laat staan een ligfiets.
Maar in deze autowereld zal de fietser steeds zelf het initiatief moeten nemen om niet platgewalst te worden...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

Pleeboy schreef:Idd, en via deze weg worden mensen gewaaschuwd en een verwittigd mens is er 2 waard!
Nu qua zichtbaarheid: mensen die denken dat die bulten opzij aan de deur alleen voor de pinkers dienen, die zien me niet, al de rest wel, veel beter dan een gewone fiets, laat staan een ligfiets.
Maar in deze autowereld zal de fietser steeds zelf het initiatief moeten nemen om niet platgewalst te worden...
Juist, daarom ook vind ik het bijzonder belangrijk dat we als ligfietsers defensief rijden. Ik zorg ervoor dat ik mij naar de laatste centimeters rechts van de rijbaan laat wegdrummen bijvoorbeeld. Ik gebruik geen fiestspad als ik weet dat er talrijke zijstraten zijn waar mensen in volle vaart uitgevlamd komen; dan rij ik liever op de rijbaan zelf, zelfs al kost het me af en toe eens een vermanende vinger van "meneer de polies" (meestal begrijpt hij mijn standpunt ook...).
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#25 Bericht door Wouter D »

paulheyndrickx schreef:Als ik met de atb op mijn kant (2005) of tegen een vangrail (2007) ga, kom ik resp op de spoed of bij de tandarts terecht. De boel wordt gespalkt, dichtgenaaid en opgebouwd en ik kan weer verder. Als ik met de waw op de kant (2007) of tegen een wegversperring (vorige vrijdag) ga dan kom ik bij Fietser en Auto5 terecht. In het tweede geval komt de ziekenkas niet tussen.
nu, de vraag is wel of je liever materiele kosten hebt dan fysieke kosten.
liever geen kosten natuurlijk, maar als er dan al kosten zijn

ik heb liever kosten aan mijn fiets dan aan mezelf, een fiets is vervangbaar, (een gebit ook, )
maar als je tegen dek gaat met je fiets weet je nooit wat je kwetst.
om maar een voorbeeld te geven, een collega van me is twee weken terug gevallen met zijn fiets, zijn hand gebroken op drie plaatsen, minimum 2 maanden werkonbekwaam, hij is ook zelfstandig in bijberoep, dus hij verliest hier zeker bij, zijn carbonnen koersfiets heeft geen schade, ik denk echter dat hij liever brokken had met zijn fiets dan de huidige situatie
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#26 Bericht door crash-quest-dummy »

je loopt niet noodzakelijk meer of minder kans op een ongeval, maar ik laat liever mijn quest plakken dan mijn ribben en ik spreek uit ondervinding.

sommige VM rijders rijden ook meer met de VM dan ze met de fiets zouden doen dus verhoogt het risico enigzins.

Ik rij nog steeds per plooibukding rond en ik maak evenveel bijna-dood-ervaringen mee als per VM, enkel intenser :evil: ( vandaag nog bijna de gracht ingereden op een smal weggeltje door een madam die plaatselijk verkeer kwam spelen om een verkeerslicht met file te vermijden. De volgende keer stap ik af !
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#27 Bericht door ET »

Dees WE de blutsen er uit gehaald; ik ben eerst gewoon beginnen uitblutsen, maar dat gaf maar een pover resultaat (en de wielkas kreeg ik maar niet in orde). Dus heb ik na een uur besloten om het paneel er gewoon af te halen (alle rivetten uitboren) en dan kon ik vanzelf aan de gekreukte wielkast. Het is nog niet perfect, daarvoor moet ik eigenlijk ook die plaat er uit nemen, en daar had ik om onduidelijke redenen geen zin in(da stuk wielkast blijft uiteindelijk verborgen behalve als je eronder gaat liggen/kijken).
Ook in het demonteren van de motorkap had ik geen zin; ik kan leven met deze oneffenheden in de carosserie. Nadien het paneel nog iets beter uitgeblutst en dan opnieuw gemonteerd. Vervolgens overal de beschadigde lak opgeschuurd en dan de pinkers gemonteerd. Vanavond en morgenavond zorgen dat de lakschade wordt afgewerkt, zaterdag hopelijk de uitsporing onder de loep kunnen nemen en dan kan hij volgende zondag in Hasselt staan.


De knie is nog niet volledig genezen, maar dat zou tegen zondag ook geretoucheerd moeten zijn...

Greetz

ET

Plaats reactie