fietsen op de rijbaan ?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

fietsen op de rijbaan ?

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

uit : http://www.provant.be/mobiliteit/fietse ... id=0140000
...
Wanneer is een fietspad niet berijdbaar?
fietspad onderbroken door werken
In volgende gevallen kun je een fietspad als niet berijdbaar beschouwen:

-het fietspad is in zo’n slechte staat dat het je veiligheid in gevaar brengt (er zitten bijvoorbeeld putten in het wegdek)
-het fietspad is slecht onderhouden (er ligt bijvoorbeeld glas of sneeuw op)
-de fietser wordt gehinderd op het fietspad door werken, een geparkeerde auto, …


Let wel: bij het verlaten van het fietspad moet je voorrang verlenen aan de andere weggebruikers!
...

maar hoe diep moeten de putten zijn om onveilig te zijn ?
en moet je dan enkel dat stukje ontwijken, of mag je dan het hele stuk tussen 2 kruispunten op de rijweg rijden ?
Laatst gewijzigd door crash-quest-dummy op zo 31 aug 2008, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Stop Fueling Around

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#2 Bericht door BartC »

Amai, om er zeker van te zijn dat het fietspad waar ik af en toe langs rijd (op is te gevaarlijk) duidelijk onbereidbaar is hebben ze op sommige plaatsen wel heel hard hun best gedaan:
- het is in zo'n slechte staat dat het de veiligheid in gevaar brengt (meer put dan wegdek)
- het is slecht onderhouden, want het staat ook nog eens vol groen
- EN er staat al eens regelmatig een camion/auto/kruiwagen/vuilbak/... op (gisteren 3 op een stuk van 5 km)

Gelukkig is er op sommige stukken van mijn route dan wel een heel mooi fietspad. Al loopt dat dan op een bepaalde plaats langs een mooie helling in bochtjes naar beneden, soms vlak langs hagen en muurtjes door. Als daar een auto uit een oprit komt lig je de volgende dag in het ziekenhuis of erger (35 à 40km/u zonder trappen, en de hele helling remmen is doodzonde). Op dat stuk neem ik dus alleen het fietspad wanneer ik omhoog rijd (gelukkig hebben ze daar wel een mooi 'fietspad' aangelegd, maar is het door het ontbreken van de nodige lijnen/borden gewoon een rode verhoogde berm).
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#3 Bericht door BartC »

Fietsen op de rijbaan heeft misschien nog zo zijn voordelen... daar kijken de automobilisten-doodrijders (de gevaarlijkste ondersoort) tenminste naar. Gisteren na 3 op het fietspad geparkeerde camions aan het gouden kruispunt een automobilist die op zijn rem ging staan omdat hij mij wat laat gezien had (niet moeilijk als hij niet in de richting van het fietspad kijkt tot 3m ervoor, want ik had hem al even in het oog).

Op de terugweg rijdt me een camionette voorbij, zet zich een 100m voor me aan de kant, vlak naast het fietspad, en zwaait spontaan zijn deur open. Ik kan nog net wat uitwijken, en raak hem met mijn streamer... de hoek van de deur rakelings langs mijn schouder. Het toppunt is... hij gaf toe me gezien te hebben toen hij mij voorbij reed. In zijn spiegel kijken of voorzichtig zijn deur open doen zal niet bij hem opgekomen zijn neem ik aan.

Wat verder, weer aan het gouden kruispunt, weer een camionette...
De mevrouw aan het stuur (moet niet altijd een man zijn) kijkt mooi richting rotonde, of toch alleszins dat stuk waar de auto's rijden... rijdt over het fietspad en stopt terwijl ze er nog op staat.

Kortom... als elke dag zo erg was als gisteren kocht ik me een trike, versierde die met allerlij opvallende lichtjes en vlaggetjes en reed ik gewoon altijd op de weg, omdat dat blijkbaar veiliger is. Veel automobilisten letten blijkbaar alleen op plaatsen waar ze gevaar verwachten voor zichzelf of hun auto, en niet op de rest...
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
jo zanders
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: di 12 feb 2008, 11:00
Postcode: 3000
Fiets: Hurricane
Locatie: Leuven
Contacteer:

#4 Bericht door jo zanders »

Vlak bij mijn huis in de Burchtstraat in Leuven richting station is het wegdek (er is geen fietspad) aan de rechtse kant in zo'n slechte staat dat het gewoon onverantwoord is om daar te fietsen.
Dus daar neem ik de plek in van een auto, en het valt op dat je dan wel gezien wordt en respect afdwingt. Het hangt ook af van welk type fiets je gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat je met een ATB je er minder van moet aantrekken, maar mijn 16" Bromptonwielen of 20" Hurriwielen zijn daar niet tegen bestand.
En verder is het gezond verstand gebruiken, ik denk dat er moeilijk regels op te stellen zijn van hoe diep een kuil moet zijn opdat je het recht hebt om op de rijbaan te rijden.

Met een lichte voorkeur voor het inpikken van de rijbaan, voor al die keren dat ze mijn weg blokkeren bvb aan nachtwinkels ....

grtz,
Jo

Lara
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 14:33
Postcode: 2440
Locatie: Geel
Contacteer:

#5 Bericht door Lara »

Wanneer ben je een fiets, en wanneer ben je een rijwiel ?
Want zolang je trapt, of je zegt dat je fiets (werkwoord),
zou je een fiets bij hebben volgens de politie ?

En dan zijn er nog de fiets-suggestie stroken die ze op het asvalt strijken, die hier in Geel heel veel gaten bevatten. Ze zijn bijna half weggereden door het zwaar verkeer.

Lara
[url=http://www.degeelsegenderbib.be][img]http://geelsegenderbib.hetdogma.be/img/20080802/degeelsegenderbibbanner.jpg[/img][/url]
[b]Just do something,[/b] [i]Try it,[/i] Believe in it . . . [url=http://www.netlog.com/LaraGeel]>Contact<[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

Een suggestiestrook suggereert dat je best daar fietst, maar een verplichting is het niet, dus als die er belabberd bijligt mag je daar gerust naast rijden (afgezien van het feit dat men in België rechts dient te rijden) (daar mag ook indien niet extra aangegeven gewoon op geparkeerd worden)

Fietspaden daarentegen zijn verplicht te volgen (voor tweewielige rijwielen), maar wat als die er te belabberd bijliggen ? zie top.

(hoe belabberd is belabberd genoeg om te belabberd te zijn ?)
Stop Fueling Around

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#7 Bericht door Stijnsmb »

crash-quest-dummy schreef:(hoe belabberd is belabberd genoeg om te belabberd te zijn ?)
Ik vermoed vanaf het moment dat uw tanden uit uwe mond trillen. Hoewel... sommige fietspaden liggen zeer mooi, maar dan wel met klinkers. Ik vermoed als ge een zwak gebit hebt en geen vering dat dat in sommige gevallen al als "belabberd" kan aanzien worden... :wink:

Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... d/1.382013

dat komt allemaal dus dik in orde ! 5 sterren, curieus waar de lat gaat liggen.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#9 Bericht door marksje »

Als er iemand een rechtstreeks boodschap heeft voor madam de minister mag deze altijd aan mij doormailen, ik druk het af en steek het in haar brievenbus; passeer alle dagen langs haar deur; 't is nog een toffe sportieve madam. (Boodschappen over fietspaden e.d natuurlijk, andere moet ge maar zelf brengen)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie