Aanvaringen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Aanvaringen

#1 Bericht door Brechtix »

Allewederrijden blijft spannend... toch zeker qua extreme reacties van de mensen. Eergisteren een spontaan wedstrijdje gereden met een 18-jarige gast op een Booster langs de baan naar Eeklo. Een drietal kilometer flink over de vijftig (met de wind in de rug), aan de lichten kennisgemaakt, wat staan keuvelen over velomobielen... Plezant.

Daarentegen...Gisteren een bizarre rit gehad: ik kuierend op de ring (Heernislaan), minding my own business, een auto rijdt op de file, waarschijnlijk door naar mijn Alleweder te staren. Het was maar een bescheiden klapje, ik was al het hoekje om toen ik me realiseerde wat er gebeurd was (voor mijn benen kon het niet zijn é) en ben na enig nadenken dan maar doorgereden.

Een half uur later rijd ik rustig tegen de stroom in van een verlaten éénrichtingsstraat (wel toegelaten voor fietsers) en een brave burger (Astra of iets dergelijks nondescript, in de veertig) rijdt me klem.

Hij begint witgloeiend tegen mij te tieren: "allei joengne, dades na toch een belachelaaik geval waardadde gaai mee rondraaidt" of iets in die aard. Om u zo druk te maken in waar een ander mee rondrijdt moet je al wel pathologisch gefrustreerd zijn - not to mention het gebrek aan smaak - een donkerblauwe Astra en een moustache, godbetert.

Ik kon 'm toch nog net passeren, een vriendelijke opmerking dienaangaande met enige moeite inslikkend. Wie schetst mijn verbazing wanneer ik achter mij nog meer getier hoor en in de spiegel een opgewonden op- en neer wippend sujet waarneem? Zelf vond hij blijkbaar ook dat hij een pak voor de broek verdiende want hij eiste dat ik terug kwam. Komen jullie dat soms tegen?

Toch een vreemde observatie. Ik kan me nauwelijks inbeelden dat ik zou beginnen roepen tegen iemand omdat hij iets aan heeft of doet wat ik verschrikkelijk belachelijk vind. Het lijkt een beetje op pesten, denk ik: afschieten wat 'anders' is, er niet bij hoort, vanuit de behoefte zichzelf te bevestigen in de groep? Als het slachtoffer dan niet reageert gaan dergelijke frustraten helemaal uit de bol, roffelen zich luidkeels op de borst en scheppen aldus meer moed dan goed is voor hun gezondheid.
Vanuit de veilige schelp van hun auto durven mensen ook dingen waar ze anders niet zouden durven aan denken (bevestiging daarvan is dat men naar mijn ervaring t.o. ligfietsers aggressiever is dan t.o. velomobielen). De vorige keer dat ik niet reageerde ging de kerel gewoon achter mij aan met zijn bestelwagen.

Is er een psycholoog in de zaal?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

#2 Bericht door El Stino »

bij mij zijn de reacties voor 99% positief. Eén enkele keer meent een flauwe plezante (natuurlijk in een groep, want als ze alleen zijn doen ze het in hun broek) een opmerking te moeten geven alla " wa ne dwoaze vélo" of iets dergelijks.
Ostentatief met de middelvinger in je neus peuteren en doen alsof je het neusbeestje in zijn richting schiet helpt, maar is natuurlijk geen wondermiddel.
Gewoon negeren is de boodschap.
Stijn VDM

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

Donkerblauwe Astra en een moustache? Door die Astra zou ik denken een gefrustreerde familiemens die liever in een rode bmw zou rijden, maar die moustache doet me dan weer eerder aan een would be flik denken, die er altijd van heeft gedroomd om alles wat afwijkt met zijn matrak te mogen bewerken, maar door die instelling zelfs door de politie is afgewezen...
Effe serieus, ge komt wat tegen op straat en niet alleen als je aan het fietsen bent. Ben ooit eens in Antwerpen aangevallen door een idioot (kan het niet anders noemen) die vond dat ik niet met mijn 'ollandse voiture' in een file op zijn ring hoorde te staan.

Gast

#4 Bericht door Gast »

Je kunt altijd klacht neerleggen wegens verkeersagressie (komt meer en meer voor dat mensen daarop beroep doen), maar eerst moet je zelf recht in je schoenen staan.

Met een drie- of vierwieler mag je niet de eenrichtingsweg in tegengestelde richting in. Nooit.

Ik reed de laatste keer zelf eventjes niet op het fietspad, maar op de rijbaan. Ik was van het fietspad gesukkeld en durfde het niet meteen op wegens de hoge rand.
Door een automobilist werd ik "betoeterd", aan de kant gedrumd, en met het nodige armgezwaai uitgekafferd. Wat kon ik daar op zeggen? OK, ik kan ook van mijn oren maken, maar ervaring leert mij om alles rustig aan mij te laten voorbijgaan. Beter voorbij laten gaan dan dat het zich tegen mij keert.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#5 Bericht door Dries »

Patrick Pevenage schreef:Met een drie- of vierwieler mag je niet de eenrichtingsweg in tegengestelde richting in. Nooit.
Hé, da's een interessant punt. Staat dat bord niet voor "uitgezonderd rijwielen"?

Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

#6 Bericht door JP »

Er zijn er blijkbaar nogal wat die het heiligschennis vinden om aan het verkeer deel te nemen met een voertuig dat niet beschikt aan een overcapaciteit aan vermogen of als je probeert op een beschaafde manier zonder onnodige verspilling te rijden.

Ik rij niet zoveel meer met de auto, maar je moet eens proberen afstand te houden tot de auto voor jouw. Het enige wat je daarmee nog bereikt is dat je voortdurend voorbij gereden wordt. Hetzelfde met proberen traag naar een rood licht te rijden zodat het groen is tegen dat je er bent. Dan mag je toch nog stoppen door idioten die je zo nodig moeten inhalen en dan op hun rem gaan staan voor het rode licht.

Geef mij maar de fiets. Dan heb ik toch veel minder last van dat enerverende rijgedrag.
Wat ik wel regelmatig tegenkom is dat op een weg zonder fietspad de meeste auto's voor een wegversmalling volle gas geven om mij nog vlug in te halen. Als er dan een tegenligger komt en ze kunnen met hun auto niet door. Dan mag ik ook stoppen.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

zeg hoe zit da met da bord ? mag da of mag ni?
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#8 Bericht door graddus »

Wat je ook kunt tegenkomen is wat mijn buurman (flevotriketransporter) donderdag meemaakte. Dat je op een dijk in de polder netjes je plaats op de weg inneemt, niet teveel tegen de kant, maar ook weer niet teveel naar het midden en dat een achteropkomende automobilist dan een te ruime veiligheidsmarge aanhoudt bij het passeren, waardoor deze aan de overzijde van de weg met het achterwiel in de berm terechtkomt en bij het willen corrigeren in een slip raakt en achterstevoren via een boom de dijk af caramboleert... :cry:

Gast

#9 Bericht door Gast »

Marini en Dries, beperkt eenrichtingsverkeer (dus de verboden richting in) kan enkel gelden voor fietsers en of bromfietsen klasse A (het onderbord duidt dat aan). Dus niet voor drie- of vierwielers (zijn wel rijwielen maar geen fietsers - fiets heeft één of twee wielen).

Nog iets : als een auto of motorfiets je inhaalt MOET hij een zijdelingse afstand van minstens één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser. Hier weeral 'fietser', dus niet van toepassing op drie- of vierwielers.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#10 Bericht door graddus »

dus als je een automobilist of motorfiets inhaalt mag je dit op 2mm afstand doen?

Gast

#11 Bericht door Gast »

Nee, want een ander, en algemener verkeersartikel zegt dat elke inhalende bestuurder zich 'zo ver als nodig' van de in te halen bestuurder moet verwijderen. De rechter zal wel uitmaken of 2 mm zo ver als nodig is.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#12 Bericht door marini »

patrick , gij zij ne slimme mens ..... of heeft nen hele dikke boek :twisted:
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#13 Bericht door Gast »

Ik ben geen slimme mens, en in dikke boeken is het moeilijker iets terug te vinden.

Het verkeersreglement behoort tot mijn favoriete werkterrein en ik leer alle dagen bij met veel plezier.

Moest ik er echter niets van kennen, dan zou het net hetzelfde zijn alsof een 'sjalomoo' enkel dient om een sigaret te doen branden.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

of ik met de limit een eenrichtginsstaat in tegengestelde richting niet mag inrijden daar trek ik me weinig van aan, als iedereen alle regels moet navolgen dan hebben we toch nog een serieuze weg te gaan.

Neem nu gewoon als voorbeeld openbare werken, waar de straat volledig onderbroken is op het voetpad na. Je vind dit tafereel meer dan genoeg in ons kleine landje. Hoeveel fietsers ken jij die afstappen om over het voorpad voorbij het obstakel te komen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die in dit geval niet gewoon het voetpad op rijd en er voorbij weer de weg op gaat.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#15 Bericht door Gast »

Ha de Wouter. Tuurlijk doet in België iedereen zijn eigen goesting. Ik ook. Ik zou geen Belg zijn!!

Een tip : zolang het niemand ziet kan het ook niemand schaden. Een Russisch gezegde zegt : de wet is een beer. Als hij slaapt ga dan langzaam voorbij. Zonder lawaai. Maak hem zeker niet wakker, zoniet eigen fout.

Plaats reactie