Zien of gezien worden?
Zien of gezien worden?
Met amper 170 km op de ligfietscomputer heb ik al twee aanrijdingen gemankeerd. Gewoon omdat men mij niet zag. Maar ik zag het ...aankomen. En eigenlijk kon ik het de automobilist niet kwalijk nemen.
Defensief rijden en rekening houden met de eventuele fouten van anderen (en er zelf geen begaan) kan uw leven verlengen.
Daar kan ik zelf dus iets aan doen.
Waar ik problemen mee heb : het eigen zicht tussen 9 en 3 uur is perfect. Tussen 4 en 8 uur zie ik echter niets. Mijn achterste is dus onbeschermd wegens onbekend met wat er achter mij gebeurt.
Ik heb wel een achteruitkijkspiegel (onmisbaar voor mij) maar daar zitten doden hoeken in. Ik rijd aan kruispunten, waar ik afsla, op de tast en dat boezemt mij geen vertrouwen in. Aan drukke afslaande kruispunten heb ik het echt moeilijk met het verkeer links- en rechtsachter van mij.
Kan iemand mij een tip geven hoe ik veiliger door het achteropkomend verkeer kan.
Ik vraag mij trouwens ook af hoe velomobielers dit oplossen? Volgens mij is hun zicht naar achteren even moeilijk. Maar ik kan aan drukke kruispunten (of zelfs IN een druk kruispunt) nog afstappen en tevoet verder het kruispunt over. Zij niet.
Defensief rijden en rekening houden met de eventuele fouten van anderen (en er zelf geen begaan) kan uw leven verlengen.
Daar kan ik zelf dus iets aan doen.
Waar ik problemen mee heb : het eigen zicht tussen 9 en 3 uur is perfect. Tussen 4 en 8 uur zie ik echter niets. Mijn achterste is dus onbeschermd wegens onbekend met wat er achter mij gebeurt.
Ik heb wel een achteruitkijkspiegel (onmisbaar voor mij) maar daar zitten doden hoeken in. Ik rijd aan kruispunten, waar ik afsla, op de tast en dat boezemt mij geen vertrouwen in. Aan drukke afslaande kruispunten heb ik het echt moeilijk met het verkeer links- en rechtsachter van mij.
Kan iemand mij een tip geven hoe ik veiliger door het achteropkomend verkeer kan.
Ik vraag mij trouwens ook af hoe velomobielers dit oplossen? Volgens mij is hun zicht naar achteren even moeilijk. Maar ik kan aan drukke kruispunten (of zelfs IN een druk kruispunt) nog afstappen en tevoet verder het kruispunt over. Zij niet.
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
op de hurri ga ik op echt drukke kruispunten en andere ook wel de laatste tijd rechtopzitten tijdens het oversteken. en even over de schouder kijken is ook zo moeilijk niet voor mij. wat ik echt meestal doe als ik zo een kruispunt nader is in mijn spiegel en rond mij kijken wie er zal deelnemen aan mijn maneuver.
in de limit is dat een iets kleiner probleem, ik heb twee spiegeltjes wat een heel breed achterzicht weergeeft, je kan ook heel makkelijk rond je kijken, en wat nog positiever is, is dat je niet verplicht bent het fietspad te volgen, als ik dus denk dat het veiligir is op de weg te rijden, ga ik tussende auto's in rijden op het eerste vak wel te verstaan, en das al even wel te verstaan, een voor me en een achter me he, dus neit in tussen-file. dat maakt veel goed, want dan hebben vooral je achterliggers je zeker gezien.
om terug te keren naar de hurri (of eender welke gewoe fiets) een aantal jaren terug schreef stad gent in hun maandelijks stadstijdschrift dat je (in het kader van fietsstad??) aanbevolen word, indien er geen fietspad is, je plaats in het verkeer in te nemen, wat wil zeggen dat ik in het midden van het rijdvak ga rijden, natuurlijk met de nodige hoffelijkheid zonder het verkeer op te houden voor mijn eigen veiligheid.
in de limit is dat een iets kleiner probleem, ik heb twee spiegeltjes wat een heel breed achterzicht weergeeft, je kan ook heel makkelijk rond je kijken, en wat nog positiever is, is dat je niet verplicht bent het fietspad te volgen, als ik dus denk dat het veiligir is op de weg te rijden, ga ik tussende auto's in rijden op het eerste vak wel te verstaan, en das al even wel te verstaan, een voor me en een achter me he, dus neit in tussen-file. dat maakt veel goed, want dan hebben vooral je achterliggers je zeker gezien.
om terug te keren naar de hurri (of eender welke gewoe fiets) een aantal jaren terug schreef stad gent in hun maandelijks stadstijdschrift dat je (in het kader van fietsstad??) aanbevolen word, indien er geen fietspad is, je plaats in het verkeer in te nemen, wat wil zeggen dat ik in het midden van het rijdvak ga rijden, natuurlijk met de nodige hoffelijkheid zonder het verkeer op te houden voor mijn eigen veiligheid.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
dat klapstuur maakt het just mogelijk rechtop te gaan zitten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- El Stino
- Neo Prof
- Berichten: 235
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
- Postcode: 8790
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
ik rij hier in Waregem & omstreken (dit is natuurlijk niet het drukke stadsverkeer zoals Gent of Antwerpen) rond, zowel op een M5 20/20 als met een Lowracer.
Wat ik altijd probeer te doen, is op kruispunten en dergelijke ofwel voor ofwel achter de auto's te blijven, als je er vlak naast rijdt, kunnen ze je natuurlijk niet zien.
Ik heb ook zo'n brilspiegeltje, waar ik héél tevreden mee ben! Door je hoofd een beetje te draaien, heb je VOLLEDIG ZICHT op achterkomend verkeer. Het trouwens maar een paar grammetjes hoor.
Als je onzeker bent, kan je nog altijd even rechtop gaan zitten en zelf achterom kijjken. (dit lukt ook perfect op een fiets zonder klapstuur hoor)
Dit doe je trouwens toch ook met een bukfiets?
En als het echt te druk is om over te steken of er staat een geparkeerde vrachtwagen die je het zicht ontneemt: stap ff af en steek te voet over.
Wat ik altijd probeer te doen, is op kruispunten en dergelijke ofwel voor ofwel achter de auto's te blijven, als je er vlak naast rijdt, kunnen ze je natuurlijk niet zien.
Ik heb ook zo'n brilspiegeltje, waar ik héél tevreden mee ben! Door je hoofd een beetje te draaien, heb je VOLLEDIG ZICHT op achterkomend verkeer. Het trouwens maar een paar grammetjes hoor.
Als je onzeker bent, kan je nog altijd even rechtop gaan zitten en zelf achterom kijjken. (dit lukt ook perfect op een fiets zonder klapstuur hoor)
Dit doe je trouwens toch ook met een bukfiets?
En als het echt te druk is om over te steken of er staat een geparkeerde vrachtwagen die je het zicht ontneemt: stap ff af en steek te voet over.
Stijn VDM
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Ik heb nooit last van achteropkomend verkeer dat mij niet gezien heeft, die zijn meestal nieuwsgierig genoeg. Verder is het zeker in stadsverkeer vooral zaak je plaats op de weg op te eisen en vooral niet teveel tussen de auto's door te willen fietsen. Heeft voor de automobilist toch een beetje het idee van een motorrijder die vanuit het niets plots tussen de file door raast. Iets meer geduld werkt meestal prima, gewoon even wachten tussen de wachtende auto's ipv. het gebruikelijke kruip/door sluip/door gedrag van de fietser.
-
- Supporter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 03 jul 2004, 13:52
- Locatie: Sint Gilles
- Contacteer:
Tja, gezien worden...
Ik rij pas een maand met een ligfiets (Brussel) en heb nu 1000 en iets km gefietst. (Een Tim Biesemans nogal vrij lage racer).
Prettig rijden, voelt als een zeilschip.
Ik rij meestal langs de kanalen. Voor richting Antwerpen moet ik de stad door wat nogal spannend kan zijn zo te zeggen.
Het is vooral een kwestie van durven merk ik en inderdaad je plaats op te eisen op de weg. Brussel is ook niet bepaald bezaaid met Yello Big Roads.
Toen een vriendelijke meneer zijn raampje liet zakken en me wist te vertellen dat hij me niet kan zien, wat ik wat dubieus vindt, heb ik de volgende dag reflecterende oranje stikkers gezaaid op m'n helm. Het wortel effect valt nog mee. Alhoewel een drietal snotapen op brommertjes het eens niet konden laten 'Wie kan hem tikken' te spelen. Eentje is het hem gelukt en kon die dag allicht weer voldaan slapen.
Aan de andere kant krijg ik geregeld applaus, vooral van lopende tweevoeters dan. Ik merk vooral dat het levensgevaar opkomt als de zon onder gaat. Dit in combinatie met spitsuur is gewoon niet OK, wat ik ook zal proberen te vermijden. Het is duidelijk dat een fietser de verliezende partij is en zal blijven. In een artikel las ik onlangs dat de begroting voor de aanleg van fietspaden zal gereduceerd worden. Het bericht van de persoon die onlangs is doodgereden door een trucker geeft mij ook niet koud gelaten. Het zou toch schoon zijn mochten zekere chauffeurs ook even hun auto niet al te veel verwarren met hun geslachtsdeel. Een Amerikaanse pickup rijdt me met z'n V12 voorbij, met achterop een al even imposante 'KING OF THE ROAD' sticker om tien meter verder aan te schuiven aan de ronde tafel van stilstaande welvaart. Ik rij voorbij en hoop gezien te worden.
Ik rij pas een maand met een ligfiets (Brussel) en heb nu 1000 en iets km gefietst. (Een Tim Biesemans nogal vrij lage racer).
Prettig rijden, voelt als een zeilschip.
Ik rij meestal langs de kanalen. Voor richting Antwerpen moet ik de stad door wat nogal spannend kan zijn zo te zeggen.
Het is vooral een kwestie van durven merk ik en inderdaad je plaats op te eisen op de weg. Brussel is ook niet bepaald bezaaid met Yello Big Roads.
Toen een vriendelijke meneer zijn raampje liet zakken en me wist te vertellen dat hij me niet kan zien, wat ik wat dubieus vindt, heb ik de volgende dag reflecterende oranje stikkers gezaaid op m'n helm. Het wortel effect valt nog mee. Alhoewel een drietal snotapen op brommertjes het eens niet konden laten 'Wie kan hem tikken' te spelen. Eentje is het hem gelukt en kon die dag allicht weer voldaan slapen.
Aan de andere kant krijg ik geregeld applaus, vooral van lopende tweevoeters dan. Ik merk vooral dat het levensgevaar opkomt als de zon onder gaat. Dit in combinatie met spitsuur is gewoon niet OK, wat ik ook zal proberen te vermijden. Het is duidelijk dat een fietser de verliezende partij is en zal blijven. In een artikel las ik onlangs dat de begroting voor de aanleg van fietspaden zal gereduceerd worden. Het bericht van de persoon die onlangs is doodgereden door een trucker geeft mij ook niet koud gelaten. Het zou toch schoon zijn mochten zekere chauffeurs ook even hun auto niet al te veel verwarren met hun geslachtsdeel. Een Amerikaanse pickup rijdt me met z'n V12 voorbij, met achterop een al even imposante 'KING OF THE ROAD' sticker om tien meter verder aan te schuiven aan de ronde tafel van stilstaande welvaart. Ik rij voorbij en hoop gezien te worden.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
voila, daar zit het em meestal, 'krijg je voorrang, maar neem em zeker niet'. daar kunnen veel bukfietsers een puntje aan zuigen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Re: Zien of gezien worden?
En defensief rijden heb je tot tweemaal toe niet gedaan? Of begrijp ik je verkeerd?Patrick Pevenage schreef:Met amper 170 km op de ligfietscomputer heb ik al twee aanrijdingen gemankeerd. Gewoon omdat men mij niet zag. Maar ik zag het ...aankomen. En eigenlijk kon ik het de automobilist niet kwalijk nemen.
Defensief rijden en rekening houden met de eventuele fouten van anderen (en er zelf geen begaan) kan uw leven verlengen.
Daar kan ik zelf dus iets aan doen.
Ik heb alleen een ThirdEye brilspiegel als ik in m'n Alleweder rijd. Ik kan alleen rechtsachter me niet alles zien. Verder kan ik door m'n hoofd wat te draaien uiteraard tussen 9 en 3 goed zien maar ook tussen 5 en 9. Alleen om tussen 3 en 5 te zien moet ik wat meer m'n hoofd naar rechts draaien. Maar rechtsachter me zit nagenoeg nooit iets. Ik rijd gewoon helemaal rechts. Het enige waar ik nog mee te maken kan hebben is een voetganger. Maar al tijdig kijken als ik rechtsaf wil slaan en ik weet of er een voetganger mijn pad gaat kruisen. In geval van nood kan ik dus toch rechtsachter me kijken door dan toch m'n hoofd om te draaien.Waar ik problemen mee heb : het eigen zicht tussen 9 en 3 uur is perfect. Tussen 4 en 8 uur zie ik echter niets. Mijn achterste is dus onbeschermd wegens onbekend met wat er achter mij gebeurt.
Ik heb wel een achteruitkijkspiegel (onmisbaar voor mij) maar daar zitten doden hoeken in. Ik rijd aan kruispunten, waar ik afsla, op de tast en dat boezemt mij geen vertrouwen in. Aan drukke afslaande kruispunten heb ik het echt moeilijk met het verkeer links- en rechtsachter van mij.
Maar het meeste kan je gewoon goed zien door flink met je ogen en je hoofd te draaien en -in mijn geval- de brilspiegel flink gebruiken om de weg achter je te scannen.
Een klein voordeel van een velomobiel zit in de 3 wielen waardoor je geen evenwicht hoeft te houden. Indien ECHT nodig kan ik echt helemaal achterom kijken. Achter het hoofd van de 'piloot' zit bij redelijk wat velomobielen een bult in de stroomlijn die het zicht naar achteren wat beperkt. Met de brilspiegel kijk je daar gewoon links langsheen.Kan iemand mij een tip geven hoe ik veiliger door het achteropkomend verkeer kan.
Ik vraag mij trouwens ook af hoe velomobielers dit oplossen? Volgens mij is hun zicht naar achteren even moeilijk.
Zo'n brilspiegel is trouwens echt een geweldig apparaat. Ik heb soms een kinderkar achter m'n Alleweder hangen met m'n dochtertje erin. Met m'n brilspiegel kan ik m'n dochter gewoon in de gaten houden ook al ligt ze recht achter m'n fiets. Door m'n hoofd bij te draaien heeft dat kleine spiegeltje nog veel meer nut.
Ik heb zelden problemen met zicht. Alleen als er een enorme wagen links van me staat kan ik niet goed naar links kijken. Of als ik vrij strak een hoekje om naar rechts moet rijden waarbij het 'hoekje' mijn zicht belemmert zit ik soms met een probleem. De neus van m'n Alleweder moet nog een eind vooruit als ik om dat hoekje kan kijken. Maar goed, in de praktijk komt dat bij mij zelden voor. Auto links van me wel maar ALS dat gebeurt betekent dat meestal dat die auto ook wil oversteken of wil afslaan naar links. Op dat moment kan je zo'n auto enorm goed gebruiken als 'schild' en tegelijk optrekken met de auto en zo 'in de schaduw' van de auto blijven rijden.Maar ik kan aan drukke kruispunten (of zelfs IN een druk kruispunt) nog afstappen en tevoet verder het kruispunt over. Zij niet.
Maar ik heb zelf dus nagenoeg geen problemen met zelf dingen zien; dit geldt voor m'n Alleweder maar ook voor m'n Fujin.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
Je begrijpt mij verkeerd Wilfred. Ik rijd altijd defensief; misschien een beetje overdreven veel. Ik houd er zelfs rekening mee dat er een boom voor mijn wiel kan omvallen.
Dit is misschien lachwekkend, maar ik sluit nooit iets uit.
En toch ben ik aan het liegen. Want als ik moe wordt, of kou krijg, of ik moet mij haasten, of 't is nog zo ver en de goesting is eruit, dan betrap ik mij erop dat er mij niets meer kan schelen. Dan rijd ik op de limiet en vertrouw ik op God bij wijze van spreken. Hij heeft mij nog nooit daarin verlaten, maar morgen kan het misschien grondig fout gaan.
Want 't is zoals de wet van Murphy. Als er iets kan fout gaan, dan zal dat ook gebeuren.
Dit is misschien lachwekkend, maar ik sluit nooit iets uit.
En toch ben ik aan het liegen. Want als ik moe wordt, of kou krijg, of ik moet mij haasten, of 't is nog zo ver en de goesting is eruit, dan betrap ik mij erop dat er mij niets meer kan schelen. Dan rijd ik op de limiet en vertrouw ik op God bij wijze van spreken. Hij heeft mij nog nooit daarin verlaten, maar morgen kan het misschien grondig fout gaan.
Want 't is zoals de wet van Murphy. Als er iets kan fout gaan, dan zal dat ook gebeuren.