Scorpion Rider schreef:Soms wordt de wet op sommige plaatsen wel iets TE letterlijk genomen en dan lijkt het meer op zakkenvullen dan op het probleem aanpakken.
Ik had het hier o.a. over hoe sommige straten in Leuven éénrichting worden gehouden voor de fietsers omdat de straat niet breed genoeg is, lees het berijdbaar gedeelte van de straat niet breed genoeg is, omdat er langs beide kanten parkeerplaatsen voor auto's zijn die ze waarschijnlijk niet weg willen doen omdat het betalende parkeerplaatsen zijn.
En dan maar de fietsers beboeten die door enkelrichting rijden... (ter info: ik zat daar niet tussen).
Scorpion Rider schreef:Ik ben voor de preventieve en informatieve aanpak en pas daarna de beboetende aanpak.
Ik bedoel hier toch enkel voor de kleine overtredingen.
Iemand heeft b.v. geen 2 voorreflectoren op zijn fiets met drie voorwielen.
De politie ziet dit en geeft die persoon eerst een waarschuwing (en dit wordt geregistreerd) en dan als die dat in de wind slaat en dat niet in orde brengt dan krijgt die een boete. (Ter info: ook hier weer niet van toepassing op mij want ik heb 3 voor- en achter reflectoren)
Ik weet het, het is veel tijdrovender om eerst te waarschuwen, dit te registren en dan past te beboeten. Maar ik vind het beter (enkel een waarschuwing voor gebreken aan je voertuig hè!!!
En fietsen zonder voorlicht dat merk je, maar fietsen zonder achterlicht dat merk je al minder gemakkelijk!!!) want niet iedere persoon kent alle verkeerswetten en checkt niet of al zijn lichten van zijn auto nog werken.
Nochtans MOET elke belg al onze wetten kennen en deze toepassen.
Maar er zijn geen 10 miljoen abonnementen op het staatsblad, heel gek
.
Dus ja die waarschuwing is ook bedoeld als educatie.
MAAR dat betekent niet dat iemand zich niet aan de wet moet houden.
Ik zal het eens anders voorstellen (en bakken reactie erop krijgen):
Als er een straat wordt opengebroken en er worden omleidingsborden geplaatst en die sturen je zo door een éénrichtingstraat en op het einde van de straat wordt je tegengehouden door de politie en beboet voor "het rijden in een verboden richting". Ga je dan met plezier deze 'super'boete betalen of toch niet een klein beetje grommelen dat de politie beter dat omleidingsbord zou veranderen?
Je moet je aan de wet houden, maar soms zijn er plaatsen in het verkeer die voor de mensen een "grijze" zone zijn. Deze onduidelijkheid aanpakken is ook belangrijk om het verkeer veiliger te maken, niet toevallig zijn die plekken ook meestal de 'zwarte' punten in het verkeer.
Dus ik ben eigenlijk niet tegen superboetes en ook niet tegen het feit dat er in de vanderkelenstraat in Leuven niet mocht gefietst worden doordat er een werf de straat een stuk smaller maakte. Het stoort me gewoon dat ze vaak enkel de gevolgen willen beboeten en niet de oorzaken aanpakken (betere verkeerseducatie, weginfrastructuur in de verstedelijkte gebieden meer instellen op de zwakke weggebruiker (zowel voetganger als fietser)).
Als het zo'n probleem is dat voetgangers en fietser op dezelfde plek komen waarom leggen ze dan fietspad en voetpad op dezelfde hoogte en de autobaan iets lager t.o.v. fiets- en voetpad.
Of waarom leggen ze in zo'n winkelwandelstraat geen fietspad in het midden van de straat? Op piekdagen sluit je het begin en einde van de winkelwandelstraat af, zoals nu al het geval is, maar op andere dagen kunnen fietsers op elk tijdstip van de dag er nog door.
Zolang er eenzijdig gedacht word vanuit het standpunt van de automobilist door een rotonde te plaatsen op een drukke fietsroute, of vanuit het standpunt van de voetganger voor de winkelwandelstraat.
Dan vind ik dat ze eigenlijk verkeerd bezig zijn want hoe komen die voetgangers in die winkelwandelstraat? Allemaal met de auto en reusachtige files op de invalswegen? Of met de trein, de bus en de fiets en een aantal met de auto? Wat is het meest haalbare voor iedereen, voor zowel bezoekers als de bewoners?
Nu ja, er zijn evenveel meningen als mensen, dus zal koning auto blijven de plak zwaaien tot de olie onbetaalbaar is en dan is het koffiedik kijken, helaas van héél zwarte koffie van het merk Peak-oil
Die betogingen tegen de hoge benzine- en dieselprijs en de dalende koopkracht tonen hoe goed de mensen op de hoogte zijn van peak-oil (interessante link
hier) en de gevolgen voor de bevolking op lange termijn (interessante link
hier).
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.