superboetes voor fietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Scorpion Rider schreef:Soms wordt de wet op sommige plaatsen wel iets TE letterlijk genomen en dan lijkt het meer op zakkenvullen dan op het probleem aanpakken.
In dit alles lijkt het mij heel eenvoudig: "Dura lex, sed lex". Punt uit, andere lijn. Ik denk dat er heel wat gelegen ligt aan de mentaliteit van de doorsnee Vlaming/Belg, nl. het ongeremd individualisme waarmee hij meent te mogen oordelen over het eigen gedrag in het verkeer. Als er daar nu een bord staat "verboden te fietsen", dan is het niet aan de weggebruiker om te menen dat hij dat wel mag... zelfs als lijkt de situatie daartoe geschikt. 't Is niet aan de weggebruiker deze inschatting te maken.
Scorpion Rider schreef:Ik ben voor de preventieve en informatieve aanpak en pas daarna de beboetende aanpak.

DUS: bovenaan de straat de fietsers laten afstappen en zeggen dat ze niet mogen fietsen door de werken wat verderop.
Waarom? 't Bord staat er. Dàt duidt aan dat de fietser hoort af te stappen. En bijgevolg hoort de fietser die aanduiding te volgen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#17 Bericht door ET »

voor deze hele specifieke situatie van de Vanderkelenstraat (en over de petitie); hieronder de verduidelijking die ik Edje stuurde:
ik weet niet hoe goed je Leuven kent, maar die desbetreffende straat is het verlengde van de Blijde Inkomstraat, tussen het Ladeuzeplein en de Bondgenotenlaan. De Blijde Inkomstraat is een éénrichtingsstraat naar het stadscentrum, bergaf en automobilisten moeten thv de Vanderkelenstraat rechtsaf en effe verder weer rechtsaf, zodat ze in een soort U rond het Ladeuzeplein rijden om uiteindelijk langs de JozefII-straat op de Bondgenotenlaan te komen.
Voor fietsers is het dus al jaaaaaaaaaaaaren zo dat ze rechtdoor de Vanderkelenstraat nemen(wat mocht tot die werken begonnen). En zoals in het filmpje duidelijk te zien is, staat het bord helemaal rechts op de hoek (met aan beide zijden van de hoek een terraske). Vandaar dus da'k zei dat het zou helpen van het paneel knal in het midden van die straat te zetten, zoda je het van veraf al ziet. En eventueel in't begin ne flik of ne stadswacht die de mensen er attent op maakt dat dat een boete van 50€ kan opleveren... (kost even veel als er ne beboetende flik zetten; en aangezien de boetes niet naar de stad gaan, maakt dat financieel geen verschil voor de stad)

Beboeten is voor overtreden van de verkeersregels, maar er mag iets genuanceerder worden gekeken wanneer een boete hoort en wanneer een waarschuwing. Iemand die door zo'n straatje sjeest verdient en boete, want brengt ook mensen in gevaar. Iemand die daar stapvoets bolt, die verdient mijns inziens een verwittiging (en gegevens noteren, zodat hij/zij de volgende keer wel prijs heeft).
Fietsen zonder licht, verkeerde rijrichting, rood licht; da's allemaal een boete, zonder medelijden. Maar iemand met een fluovestje aan beboeten omda de reflectoren van z'n pedalen er nimeer allemaal op zitten??? Beboeten voor fietsen door een lege winkel-wandelstraat??? Geef toe, dan zijn ze toch aan het muggeziften hé?

Ik heb jaren in Leuven gezeten en ik weet da ze er soms tot in het absurde gaan. En dat de "armen der wet" er nogal onvriendelijk kunnen zijn naar studenten toe...
En de petitie gaat dus hierover:
1) het beboeten van fietsers gaat soms tot in het absurde
2) de bedragen van een aantal boetes zijn verschrikkelijk hoog
3) politie is onvriendelijk


mijn eigen situatie: in die 6j in Leuven heb ik geen enkele boete gekregen, maar heb ik wel ervaren dat voor de meeste agenten in Leuven een student per definitie nen ambetanterik is (aangifte fietsdiefstal, afspraken met de studentenvereniging enz). Eén keer ze doorhebben da je niet beantwoord aan dat vooroordeel zijn ze wel vriendelijk, dat wel.




Kleine bedenking nog: ne wagen met 1 kapot licht, krijgt meestal een waarschuwing en moet zich binnen de X dagen aanbieden bij de politie om te tonen dat het licht gemaakt is (anders alsnog een boete). Ne fiets met een kapot licht heeft direct een boete aan z'n broek.

Voila, da' het laatste wat ik zeg in deze discussie.

ET

larch
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 jan 2008, 22:49
Postcode: 9000
Locatie: gent
Contacteer:

#18 Bericht door larch »

Aan de voorstanders van de strikte toepassing van de wet.
Probeer eens een dag of 2 al je kleine en minder kleine overtredingen bij te houden. En maak achteraf de rekening eens.

De meeste mensen maken echt wel vééél overtredingen.
(ikzelf maak de volgende frequent:
-met de fiets:de laatste 20 meter van mijn woon-werk verkeer uitbollen op het voetpad
-met de auto: het kruisen van een volle lijn omwille van een oponthoud)

Conclusie: het beleid en de politie moeten kiezen op welke overtredingen zij zich concentreren, welke overtredingen gevaar opleveren of voor overlast zorgen.

Welke dat zijn..., daar heeft iedereen een andere mening over.
De fietser staat niet boven de wet, maar is het zo belangrijk een stapvoets fietsende mens te beboeten?
Als men in Leuven echt wil dat men in die straat niet fietst, dan legt men toch gewoon een paar kabelgoten (verkeersdrempels voor fietsers), maar daar verdien je natuurlijk niets aan...

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#19 Bericht door Stijnsmb »

ET schreef:Kleine bedenking nog: ne wagen met 1 kapot licht, krijgt meestal een waarschuwing en moet zich binnen de X dagen aanbieden bij de politie om te tonen dat het licht gemaakt is (anders alsnog een boete). Ne fiets met een kapot licht heeft direct een boete aan z'n broek.
Máár... nen automobilist ziet niet per se dat zijn licht kapot is (afhankelijk van hoe donker het is natuurlijk). Als ik er zo enen tegen kom met de moto flikker ik altijd eens met mijn groot licht, kwestie dat ze toch weten dat er íets is... Ne fietser daarentegen weet volgens mij goed genoeg dat zijn licht niet werkt. Bovendien, als bij een auto een licht kapot is gaat meestal het licht aan de andere kant nog wel, dus zie je nog íets. Een fietser zonder licht (en als 't dan even kan nog eens donker gekleed en liefst zonder reflectoren) is ronduit gevaarlijk.

Gewoon mijn gedacht natuurlijk hè...


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#20 Bericht door Scorpion Rider »

Scorpion Rider schreef:Soms wordt de wet op sommige plaatsen wel iets TE letterlijk genomen en dan lijkt het meer op zakkenvullen dan op het probleem aanpakken.
Ik had het hier o.a. over hoe sommige straten in Leuven éénrichting worden gehouden voor de fietsers omdat de straat niet breed genoeg is, lees het berijdbaar gedeelte van de straat niet breed genoeg is, omdat er langs beide kanten parkeerplaatsen voor auto's zijn die ze waarschijnlijk niet weg willen doen omdat het betalende parkeerplaatsen zijn.
En dan maar de fietsers beboeten die door enkelrichting rijden... (ter info: ik zat daar niet tussen).
Scorpion Rider schreef:Ik ben voor de preventieve en informatieve aanpak en pas daarna de beboetende aanpak.
Ik bedoel hier toch enkel voor de kleine overtredingen.
Iemand heeft b.v. geen 2 voorreflectoren op zijn fiets met drie voorwielen.
De politie ziet dit en geeft die persoon eerst een waarschuwing (en dit wordt geregistreerd) en dan als die dat in de wind slaat en dat niet in orde brengt dan krijgt die een boete. (Ter info: ook hier weer niet van toepassing op mij want ik heb 3 voor- en achter reflectoren)

Ik weet het, het is veel tijdrovender om eerst te waarschuwen, dit te registren en dan past te beboeten. Maar ik vind het beter (enkel een waarschuwing voor gebreken aan je voertuig hè!!! En fietsen zonder voorlicht dat merk je, maar fietsen zonder achterlicht dat merk je al minder gemakkelijk!!!) want niet iedere persoon kent alle verkeerswetten en checkt niet of al zijn lichten van zijn auto nog werken.

Nochtans MOET elke belg al onze wetten kennen en deze toepassen.
Maar er zijn geen 10 miljoen abonnementen op het staatsblad, heel gek :P .

Dus ja die waarschuwing is ook bedoeld als educatie.
MAAR dat betekent niet dat iemand zich niet aan de wet moet houden.

Ik zal het eens anders voorstellen (en bakken reactie erop krijgen):

Als er een straat wordt opengebroken en er worden omleidingsborden geplaatst en die sturen je zo door een éénrichtingstraat en op het einde van de straat wordt je tegengehouden door de politie en beboet voor "het rijden in een verboden richting". Ga je dan met plezier deze 'super'boete betalen of toch niet een klein beetje grommelen dat de politie beter dat omleidingsbord zou veranderen?

Je moet je aan de wet houden, maar soms zijn er plaatsen in het verkeer die voor de mensen een "grijze" zone zijn. Deze onduidelijkheid aanpakken is ook belangrijk om het verkeer veiliger te maken, niet toevallig zijn die plekken ook meestal de 'zwarte' punten in het verkeer.

Dus ik ben eigenlijk niet tegen superboetes en ook niet tegen het feit dat er in de vanderkelenstraat in Leuven niet mocht gefietst worden doordat er een werf de straat een stuk smaller maakte. Het stoort me gewoon dat ze vaak enkel de gevolgen willen beboeten en niet de oorzaken aanpakken (betere verkeerseducatie, weginfrastructuur in de verstedelijkte gebieden meer instellen op de zwakke weggebruiker (zowel voetganger als fietser)).

Als het zo'n probleem is dat voetgangers en fietser op dezelfde plek komen waarom leggen ze dan fietspad en voetpad op dezelfde hoogte en de autobaan iets lager t.o.v. fiets- en voetpad.
Of waarom leggen ze in zo'n winkelwandelstraat geen fietspad in het midden van de straat? Op piekdagen sluit je het begin en einde van de winkelwandelstraat af, zoals nu al het geval is, maar op andere dagen kunnen fietsers op elk tijdstip van de dag er nog door.

Zolang er eenzijdig gedacht word vanuit het standpunt van de automobilist door een rotonde te plaatsen op een drukke fietsroute, of vanuit het standpunt van de voetganger voor de winkelwandelstraat.
Dan vind ik dat ze eigenlijk verkeerd bezig zijn want hoe komen die voetgangers in die winkelwandelstraat? Allemaal met de auto en reusachtige files op de invalswegen? Of met de trein, de bus en de fiets en een aantal met de auto? Wat is het meest haalbare voor iedereen, voor zowel bezoekers als de bewoners?

Nu ja, er zijn evenveel meningen als mensen, dus zal koning auto blijven de plak zwaaien tot de olie onbetaalbaar is en dan is het koffiedik kijken, helaas van héél zwarte koffie van het merk Peak-oil :shock:

Die betogingen tegen de hoge benzine- en dieselprijs en de dalende koopkracht tonen hoe goed de mensen op de hoogte zijn van peak-oil (interessante link hier) en de gevolgen voor de bevolking op lange termijn (interessante link hier).
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#21 Bericht door marksje »

ET schreef: .....
Kleine bedenking nog: ne wagen met 1 kapot licht, krijgt meestal een waarschuwing en moet zich binnen de X dagen aanbieden bij de politie om te tonen dat het licht gemaakt is (anders alsnog een boete). Ne fiets met een kapot licht heeft direct een boete aan z'n broek.
.....
ET
enige nuance en geval per geval bekijken zou ik zeggen; een waarschuwing gaat over een klein technisch defect dat zich nog maar "pas" (is enigzins rekbaar) voordoet.
Voor een defect fietslicht krijg je gewoon een waarschuwing.
Wanneer krijg je geen waarschuwing maar wel een boete ; als blijkt dat je gewoon je dynamo niet had aangelegd, of als blijkt dat de installatie in een dergelijke toestand verkeerd dat het duidelijk is dat het over een defect gaat dat al enige tijd bestaat; of in combinatie het het totaal ontbreken van enige reflector; of ...
Dus samengevat, als de fietser blijk geeft van er gewoon zijn kl... aan te vagen en dan krijgt hij, en een boete en ook een waarschuwing zodat zijn fiets ten minste in orde is.

Voor de rest van de discussie kan ik alleen zeggen, mis is mis; en als je regelmatig misdoet is de kans groot dat het af en toe tegenvalt, en heb je pech dat het tegenvalt juist die ene keer dat je iets misdeed dan zijt ge een leu....euh pechvogel.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#22 Bericht door Gast »

Bij fietsers ken ik geen superboetes. Waar haalt men dat in godsnaam vandaan? 't Is allemaal 50 euro en voor minder gaat het niet. Fietsers zijn op dat vlak nog altijd 'ondergewaardeerd' en ik denk niet dat er hier iemand voorstander is voor een upgrade.
Als je echter met een of meerdere pinten teveel op rijdt, of je hebt zonet een jointje gerookt waardoor je waarschijnlijk in de krant probeert te beweren dat er bij fietsers superboetes zijn, kan het inderdaad hoger oplopen. Maar dat is voor iedereen zo.
Let wel op met het negeren van de verboden richting. Da's 150 euro. En met een velomobiel kom je al snel in een stedelijke omgeving aan dat bedrag want waar de fiets in de tegenrichting mag, is dit niet zo voor de driewieler. Ik spreek uit ervaring, maar ik heb mij gered doordat iemand geüpdatet
moet worden.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#23 Bericht door Scorpion Rider »

Patrick Pevenage schreef:Let wel op met het negeren van de verboden richting. Da's 150 euro. En met een velomobiel kom je al snel in een stedelijke omgeving aan dat bedrag.
Klopt, dat was het wat gewone fietsers deden in Leuven.
Doorfietsen na het bord met 'verboden te fietsen' en een "super"boete van 150 EUR krijgen.
Er is normaal gezien geen onderscheid tussen fouten van fietsers en fouten van velomobielen.
Beiden krijgen dacht ik dezelfde boete? Nee? :-s
Velomobielen met 2 voorwielen moeten wel 2 witte reflectoren vooraan hebben.

Maar ik ben geen politieman, dus ik kan me vergissen hè.

Ik ken wel het verkeersreglement vrij goed (heb nog maar 1 keer een boete gekregen, toen ik nog niet zo lang mijn rijbewijs had: was vergeten dat parkeren tegen rijrichting in doodlopende straat niet mocht => 25 EUR). Ben ook al paar kaar tegengehouden bij alcoholcontroles maar altijd direct door mogen rijden (het zal op mijn gezicht geschreven staan dat ik nauwelijks alcohol drink en helemaal niet als ik ga rijden :P ).

Groetjes, Lodewijk
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#24 Bericht door quattrovelootje »

De titel van dit onderwerp is op zich al verkeerd, want zoals Patrick al schreef : er bestaan geen superboetes voor fietsers. De minimum boete hier in België is nu eenmaal 50€ (1e categorie), dat is bij wet bepaald, niet door de Politie.
Overtredingen die 150€ kosten (3e categorie) kunnen mss idd als superboetes worden omschreven, maar die tellen dan ook voor die overtredingen die als gevaarlijk worden beschouwd (zoals oa gsm-en tijdens het rijden -ook voor fietsers!- rood licht negeren, doorheen de verboden richting rijden, ed). Vergeet ook niet dat zonder licht fietsen vroeger maar liefst 5.600frs kostte, van een superboete gesproken !!!

Ik krijg al de woebbes als ik dat trieneke voor de camera hoor zeggen : "Het is niet de eerste keer dat ik hier een boete voor krijg, maar ik ga die nu niet betalen. Ik ga wel een dag in den bak zitten." Goe bezig ! Denk je nu echt dat zo'n mensen gaan afstappen als je een stadswacht of iemand anders bij een verbodsbord zet ??? Kom aan zeg ! Volgende stap is mss van stadswachten bij verkeerslichten te zetten en die erop te laten wijzen dat je voor het rode licht moet stoppen ....

Dat ieder eens verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen daden opneemt ipv maar steeds met vingers naar anderen te wijzen ...

Hier in België lijkt iedereen wel een professionele gokker als het op het overtreden van verkeersregels aankomt, maar het zijn wree slechte verliezers ....

Tihamér -zelf ook verre van perfect hoor :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Hier in België lijkt iedereen wel een professionele gokker als het op het overtreden van verkeersregels aankomt, maar het zijn wree slechte verliezers ....
Mij valt dit inderdaad ook op, temeer als je dat dan vergelijkt met onze noordelijke en oostelijke buurlanden. Hiermee vergeleken gedraagt de Belgische automobilist zich niet zelden als een overjaarse puber die nog steeds rebelleert tegen alles en iedereen en die meent dat hij wel kan bepalen wat dan en nu goed voor hem is. 'n Schrijnend gebrek aan burgelijke verantwoordelijkheid; een verpletterende dosis individualisme.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

Scorpion Rider schreef:Er is normaal gezien geen onderscheid tussen fouten van fietsers en fouten van velomobielen.
Beiden krijgen dacht ik dezelfde boete? Nee? :-s
Velomobielen met 2 voorwielen moeten wel 2 witte reflectoren vooraan hebben.
Strikt genomen kan men inderdaad een velomobilist op de bon gooien als zijn vm geen reflectoren vooraan heeft...

Behoudens enkele uitzonderingen zijn de meeste politieagenten echter heel redelijke mensen die geen "pietje potlood" spelen. Er is dan ook de geest van de wet en de letter van de wet.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#27 Bericht door Scorpion Rider »

allewedertje schreef:Hier in België lijkt iedereen wel een professionele gokker als het op het overtreden van verkeersregels aankomt, maar het zijn wree slechte verliezers ....
Is dat niet helaas zo'n beetje de nationale "sport"? :P :wink:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#28 Bericht door Scorpion Rider »

eeuwige reiziger schreef:Strikt genomen kan men inderdaad een velomobilist op de bon gooien als zijn vm geen reflectoren vooraan heeft...

Behoudens enkele uitzonderingen zijn de meeste politieagenten echter heel redelijke mensen die geen "pietje potlood" spelen. Er is dan ook de geest van de wet en de letter van de wet.
Vooral als die politieagent ziet dat je een werkend voor- en achterlicht hebt in je velomobiel, zal die eerder de geest van de wet dan de letter van de wet volgen :wink:

Nu voor die overtredingen zie ik maar 1 oplossing: veel meer controle, zeker voor die overtredingen van categorie 3. Zowel voor auto's als fietsers!

Maar onze weginfrastructuur is soms enkel gericht op auto's en niet of nauwelijks op fietsers. Dat moet en dat kan ook beter!
eeuwige reiziger schreef: 'n Schrijnend gebrek aan burgelijke verantwoordelijkheid; een verpletterende dosis individualisme.
Tja, dat individualisme is onderdeel van de westerse overconsumptiemaatschappij. Met zeer asociaal en destructief menselijk gedrag als bijproduct.

Persoonlijk probeer ik daar zo weinig mogelijk aan mee te doen.

Maar ik zit daardoor misschien wat te vaak als een witte raaf in een ivoren toren... :oops:

Of anders geformuleerd: als fietser op een driewielligfiets :wink:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#29 Bericht door quattrovelootje »

eeuwige reiziger schreef:Mij valt dit inderdaad ook op, temeer als je dat dan vergelijkt met onze noordelijke en oostelijke buurlanden. Hiermee vergeleken gedraagt de Belgische automobilist zich niet zelden als een overjaarse puber die nog steeds rebelleert tegen alles en iedereen en die meent dat hij wel kan bepalen wat dan en nu goed voor hem is. 'n Schrijnend gebrek aan burgelijke verantwoordelijkheid; een verpletterende dosis individualisme.
Hmmm, ik vind niet dat dat alleen maar opgaat voor automobilisten ! Hetzelfde geldt helaas ook voor fietsers, bromfietsers en andere verkeersdeelnemers ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Hmmm, ik vind niet dat dat alleen maar opgaat voor automobilisten ! Hetzelfde geldt helaas ook voor fietsers, bromfietsers en andere verkeersdeelnemers ....
Inderdaad, tot zelfs de egel die zonder kijken oversteekt... :wink: Alle gekheid op een stokje je hebt zeker gelijk. Als ik in Duitsland ben, stel ik iedere keer vast - enkele uitzonderingen daar gelaten - dat de gemiddelde Duitser veel minder individualistisch handelt in het verkeer. Als ik na een bezoek aan mijn (aangetrouwde) familie dan weer de grens overrijd, is het steeds weer aanpassen aan het soms ronduit botte weggedrag van menig Belg.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie