superboetes voor fietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

superboetes voor fietsers

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

Stop Fueling Around

jonathan

#2 Bericht door jonathan »

jep, heb het ook al aan mijn been gehad.
En de dag daarop staan die out-lullen daar dus opniew he!, heb stuuromgegooid en weggereden.

Jonathan-in getn zijn ze veeeeel toleranter

Elco
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 12:55
Fiets: Nazca Fuego
Locatie: noord brabant
Contacteer:

#3 Bericht door Elco »

De vrouw op 3:30 zegt het goed: Ik vind dat je mensen juist moet stimuleren om met de fiets te rijden.

In Nederland hebben we ook criminelen: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... rhaal.html :( :roll:

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#4 Bericht door ET »

Ik ben akkoord dat ze beboeten...
Maar dan wel nadat ze een tweetal weken aan beide zijden van de straat de stadswacht gezet hebben om mensen attent te maken op het verbod; dat ze fietsers doorsturen naar het volgend straatje 50m verder, dat het verkeersbord midden in de doorgang ipv in een hoekje waar het even goed een uithangbord van het restaurant kan zijn etc. Maar er alle dagen gaan beboete heeft geen kloten met veiligheid te maken, da's gewoon gemakkelijk geld in't laatje...

heb vorige week soortgelijk verhaal gehoord in Gent: GSM-en op de fiets kost 150€
Ook hier weer: fietsers en voetgangers tegenhouden en beboeten is makkelijker dan automobilisten... Dus laat ons de fietsers aanpakken.

Fietsers zonder licht, daar heb ik geen medelijden mee, die vormen gewoon een gevaar voor zichzelf en de andere weggebruikers. (zodra je met de wagen rijdt en er zo ene tegenkomt heb je door hoe gevaarlijk dat is). Maar de rest is gewoon een gemakkelijke manier om veel boetes uit te schrijven en zogezegd dus veel te doen aan preventie...

En de onvriendelijkheid van de Leuvense flikken tov studenten is alomgekend. Zolang ge er uitziet als ne student, zijn ze ongelooflijk onvriendelijk.

ET

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Politieagenten doen ook maar hun werk, daarom vind ik niet dat men ze met allerlei scheldwoorden moet kapittelen. Ongetwijfeld is er wel al eens eentje onvriendelijk, bars of hooghartig, maar ja, ongetwijfeld zijn we dat ook wel eens...

In ieder geval, in Brugge stel ik maar al teveel vast dat fietsers borden, aanduidingen, verkeersregels... desdanig aan hun laars lappen dat er ook eens flink ingegrepen mag worden. De wet geldt voor iedereen. Ook voor de fietsers. Soms is de tolerantiegrens immers meer dan overschreden...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Awel, spijtig dat die 50 geen 100 is en die 150 geen 300.

Een fietser staat ook niet boven de wet, borden staan er dus naleven, niet meer dan normaal.

En als het te veel geld is, schik je naar de wensen van de wet.

ET sorry he, maar bij ieder bordje een hulpagent zetten kost ook geld en he tergste vind ik dat je mag beboet worden als je je eigen in gevaar brengt niet een ander?????
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#7 Bericht door wost »

de wet is er voor iedereen of niet?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

jonathan

#8 Bericht door jonathan »

ja maar de interpretatie kan verschillen...

Jonathan-gelukkig dat niet iedereen zo drastisch denkt

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#9 Bericht door wost »

of je mag ergens fietsen of je mag er niet fietsen denk ik dan of niet?
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#10 Bericht door Scorpion Rider »

Let wel: het is een verbodsbord voor fietsers.
Als daar een auto zou rijden (plaatselijk verkeer) dan zal die niet beboet worden.
Nu in ieder geval als er zo'n bord staat mag je niet fietsen => even 100 meter je fiets aan de hand en dan terug fietsen. Of eventjes rondrijden, straatjes genoeg waar je nog wel door kan fietsen.

Dat bord van "Fiets toegestaan tussen 19 en 11 uur" is het nog duidelijk, maar er zijn varianten daarop en daar weet ik echt niet of je nu mag fietsen of niet.

Winkelwandelstraten is een groot financieel succes gebleken voor de winkeliers, na heel veel vijven en zessen voor dat ze er kwamen. Nu dat ze er zijn hebben ze natuurlijk een probleem met de fietsers die die gebruiken als fietsroute of die die straat al fietsend willen kruisen.

Maar er zijn helaas véél meer ernstigere inbreuken die gepleegd worden (overvallen, diefstallen...) en veel meer verkeersgevaarlijkere situaties dan het "onveiligheidsgevoel voor de voetganger gecreëerd door een fietser in een voetgangerszone". De kans dat er zo een dode of zwaargevonde valt is véél kleiner dan door overdreven snelheid van automobilisten, dronken rijden van automobilisten, automobilisten die door het rood rijden, automobilisten die het fietspad blokkeren, fietsers die in het donker zonder licht rijden...

Maar de wet is de wet, noch de fiets, noch de auto mag hier boven staan!
Soms wordt de wet op sommige plaatsen wel iets TE letterlijk genomen en dan lijkt het meer op zakkenvullen dan op het probleem aanpakken.
Sommige plaatsen moeten soms ook aangepast worden, zodat de wet daar anders wordt toegepast. Op een kaarsrechte steenweg een bord van 30 zetten waar tot voor kort 70 werd gereden dat is een goed initiatief want er is een school in de buurt, maar met alleen dat bord gaan de meeste automobilisten het niet doorhebben.

Heel wat complexe verkeersplekken zijn er door ons sterk versnipperd bouwbeleid. Die wegwerken is geen eenvoudige taak die in een-twee-drie gedaan is.

Ik ben voor de preventieve en informatieve aanpak en pas daarna de beboetende aanpak.

DUS: bovenaan de straat de fietsers laten afstappen en zeggen dat ze niet mogen fietsen door de werken wat verderop.
Onderaan de straat de fietsers die onderweg terug zijn beginnen fietsen beboeten. :twisted:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

soms denk ik dat ze voetgangers die naast het zebrapad oversteken ook flink zouden moeten beboeten, want het staat ook in de wet dat als er binnen de 30 meter (toch juust he?) een zebrapad is, dat je het moet gebruiken,

hoeveel er daarentegen vlak naast die strepen oversteken, ik ben de tel allang kwijt

toegegeven, de pot verwijt de ketel, maar ik probeer er toch op te letten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#12 Bericht door Stijnsmb »

spruitje schreef:soms denk ik dat ze voetgangers die naast het zebrapad oversteken ook flink zouden moeten beboeten, want het staat ook in de wet dat als er binnen de 30 meter (toch juust he?) een zebrapad is, dat je het moet gebruiken,

hoeveel er daarentegen vlak naast die strepen oversteken, ik ben de tel allang kwijt

toegegeven, de pot verwijt de ketel, maar ik probeer er toch op te letten
Dat klopt nu eens als een bus! Of voetgangers die gewoon oversteken zonder uit te kijken... Noem het voor mijn part agressief rijgedrag, maar als ik de kans heb om iemand op de regels te wijzen kan ik het mij niet laten (als een ander mij op de regels wijst mogen ze dat ook doen). Een heel mooi voorbeeld (ook met een voetganger) was enkele jaren geleden in Brussel op de Anspachlaan. Ik kom met een moto (vervangmoto toen, CBR 600, maakt een mooi geluidje... :wink: ) aan het rood licht. Een voetganger vindt het nodig tóch nog over te steken, ook al is het rood. Hij had tegenslag... Op het moment dat hij júist voor de moto stond wordt het groen voor ons, ik houd mijn koppeling in en draai de gas open. Ik kan u verzekeren, diene gast diene sprong (en da moogt ge letterlijk nemen). Ik heb wel goed gelachen. Sorry, maar zo'n dingen kan ik mij dan ook niet laten.

Back on topic... Die regel "verboden voor fietsers" overtreden is, tja, een overtreding. Anderzijds is het een no-good regel hè. Maak daar gewoon een snelheidsbepering van? OK, ik weet het, bijlange niet iedereen heeft een kilometrik op zijne velo, maar iedereen weet wat bv. "stapvoets rijden is" hè... Elk zijn eigen mening natuurlijk hè.


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

stapvoets rijden doet menigéén wankelen per 2 wieler, met een 3wieler gaat dat al beter (maar da's geen 'fiets' en die mag dus zeker niet door die straatjes), maar als je stapvoets moet rijden dan kan je ook gewoon afstappen hé.
maar goed, de kans dat er doden vallen is kleiner dan dat er levenden vallen en een heup breken (de vergrijzing weet u wel) is kleiner dan dat de regering valt op 15 juni ... dus ik vind het een klein beetje overdreven ...

het probleem is dat in Leuven die grijzende mensen stemrecht hebben en de studenten niet. wiens brood men eet, etc (politiek dus)
Stop Fueling Around

Gast

#14 Bericht door Gast »

Ergens begrijp ik het niet. Er zijn hier blijkbaar fietsers die er van uitgaan dat het bijlange niet zo erg moet gevonden worden om in een ruimte of op een plaats te gaan fietsen die exclusief voorbehouden is aan voetgangers. Maar diezelfde fietsers vinden het dan op hun beurt héél erg dat er misschien twee straten verderop een auto op hun fietspad staat waarvan de automobilist er van uitgaat dat het toch maar voor eventjes is.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#15 Bericht door Scorpion Rider »

crash-quest-dummy schreef:stapvoets rijden doet menigéén wankelen per 2 wieler, met een 3wieler gaat dat al beter (maar da's geen 'fiets' en die mag dus zeker niet door die straatjes), maar als je stapvoets moet rijden dan kan je ook gewoon afstappen hé.
maar goed, de kans dat er doden vallen is kleiner dan dat er levenden vallen en een heup breken (de vergrijzing weet u wel) is kleiner dan dat de regering valt op 15 juni ... dus ik vind het een klein beetje overdreven ...

het probleem is dat in Leuven die grijzende mensen stemrecht hebben en de studenten niet. wiens brood men eet, etc (politiek dus)
Ehem, een driewieler is ook een 'fiets', dus ik mag daar ook door :wink:
Maar dus wel met de fiets aan de hand, want nu ook niet zo simpel is als met een bukfiets. Dus ik fiets dan normaal gezien even een ommetje. Maar dus voor bukfietsers is er geen excuus om in zo'n versmalde straat zich al fietsend tussen de voetgangers te begeven, na de werken mag dat wel terug.

En ja als de winkelwandelstraat wel breed genoeg is zou je daar eigenlijk altijd mogen fietsen, als het te druk is ga je stapvoets rijden. Maar ja het zijn de rotte appels die het weer doen hè, diegene die tussen de massa beginnen te 'cheezen' als zotten.

Ter info, ik ben nog maar 1 keer beboet en dat was voor de auto te parkeren in de verkeerde rijrichting in een doodlopende straat waar maar 1 baanvak nog open staat en ik stond als laatste geparkeerde auto in de rij. Ik was vergeten dat dit niet mocht, ik heb dan ook direct van de gelegenheid gebruik maakt om mijn theorie nog eens op te frissen, dan wist ik weer wat wel en niet mag en dus geen kans op boetes meer daardoor en 1 foutje is niet op slecht op 10 jaar tijd :D .
Ter info: in al die tijd dat we daar woonden konden ze tienduizenden van dergelijke boetes hebben uitgeschreven, er staan daar honderden auto's in de straten daar geparkeerd en velen in de verkeerde rijrichting. Nu nog en op andere plaatsen zie ik dat ook, dus er is nog véél werk aan de winkel. Auto's parkeren zich vaak zo op het fietspad heb ik al gemerkt. :evil:

Je moet je aan de verkeersregels kunnen houden, of je nu voetganger, fietser (maakt niet uit op hoeveel wielen), motard, automobilist, buschauffeur, vrachtwagenchauffeur, trambestuurder, treinbestuurder, kapitein (boot of vliegtuig) of ballonvaarder bent :D
Als er een plek is die verkeerskundig beter zou kunnen, moet je dat ook wel melden aan de bevoegde instanties. Als ze voor de fouten in de bouw van de verkeersinfrastructuur nu ook eens 'superboetes' zouden uitschrijven...
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Plaats reactie