superboetes voor fietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#61 Bericht door ET »

spruitje schreef:nu, deze met het onnozele kleine lampje zijn wettelijk in orde he, deze zonder licht zijn dat niet

dat die kleine nog op straat zit, moet je aan zijn ouders vragen
Als da onnozel lichtje licht geeft, is hij strikt genomen in orde, omda enkel van het achterlicht geëist wordt dat het 's nachts vanaf 100m zichtbaar is.

En dat hij met zulke belachelijke lichtjes over straat moet ipv met degelijk werkende dynamo of fietsverlichting is ook de schuld van z'n ouders...

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#62 Bericht door Scorpion Rider »

Het "leesplezier" was sarcastisch bedoeld... :P
In ieder geval: 100 fietsers beboet op 1 uur tijd => schandalig hoe slecht de fietsers zich aan de verkeersregels houden!!!
Is het dan zo moeilijk als fietser om je aan de elementaire verkeersregels te houden (niet door het rood rijden, voorrang verlenen waar aangeduid staat, niet rijden waar fietsers niet door mogen rijden en VOORAL lichten AAN als het donker is!!!!!!!) :?:
Blijkbaar wel :!:
En voor sommige automobilisten helaas ook, dus boetes zijn zeker van toepassing, maar ook een boete niet alleen in geld maar b.v. ook als boete dat je een theoretisch examen moet doen over de verkeersregels die gelden vanuit de situatie als voetgang, fietser, automobilist...!

Maar ik ben weer aan het dagdromen, vrees ik...
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#63 Bericht door crash-quest-dummy »

reelights op je kinders hun fiets monteren : nooit platte batterijkes, altijd bij, pinkend en wel, geen gebroken kabeltjes of kapotte lampekes ...

die zie van een kilometer afstand hoor.
Stop Fueling Around

bonfire
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
Postcode: 3600
Fiets: man ICE Sprint 2FS
Locatie: Genk
Contacteer:

nu jullie het toch over verkeersregels hebben....

#64 Bericht door bonfire »

ik reed vanmiddag met de auto.....netjes 50 en TOTAAL niet op welke confrontatie met welke medeweggebruiker dan ook.
Ik naderde een kruising (gelijkwaardige noemen ze er zo een denk ik) zonder voorrang of voorrangsregels.
Kpmt er een fietser van recht....ik denk fietser Ok maar je hebt geen voorrang...dus rij door.....ruzie met de vrouw in de auto...........verdoemme toch ........het lijkt erop dat ze gelijk heeft.....Klopt het dat die fietser voorrang had????

Ik vraag dit niet om alsnog hier "gelijk" te krijgen maar om op de hoogte te geraken van de "rechten" van de fietser die ik binnenkort ga worden...... Niet dat ik van plan ben als trikerijder op mijn "rechten" wil gaan staan hoor geen angst

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: nu jullie het toch over verkeersregels hebben....

#65 Bericht door eeuwige reiziger »

bonfire schreef:Ik naderde een kruising (gelijkwaardige noemen ze er zo een denk ik) zonder voorrang of voorrangsregels.
Heb ik goed begrepen dat je stelt dat er op dat bepaald kruispunt geen verkeersregels gelden? De wegcode geldt op alle openbare wegen, hoor.

Als triker/velomobilist heb ik trouwens geleerd assertief te zijn en de rechten op te eisen die mij toekomen. Assertief, maar niet agressief. Onlangs heb ik zo in de Brugse binnenstad een wagen tot stilstand gedwongen, omdat die schijbaar meende dat hij door zijn grootte en snelheid iets kon afdwingen waar hij volgens de verkeersreglementering helemaal geen recht op had.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

bonfire
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
Postcode: 3600
Fiets: man ICE Sprint 2FS
Locatie: Genk
Contacteer:

ongelukkig geformuleerd

#66 Bericht door bonfire »

Jongejonge DAT heb ik ongelukkig geformuleerd!!!
Ik bedoelde een kruising waar niet UITDRUKKELIJK een bepaalde richting voorrang zou hebben(zo'n verkeersbord met een kruis....de vertikale "poot" van het kruis dikker als de horizontale)
MAAR ik kan het ook HEEL anders formuleren.
Als je met de auto een fiets van rechts ziet komen en je rijdt als auto niet op een voorrangsweg....wie heeft er dan voorrang?
Beide verharde wegen ......

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#67 Bericht door CapoJan »

Voor zover ik weet geldt in zo'n geval voorrang rechts, ongeacht of het nu over een fiets, een auto of een vrachtwagen gaat.
Ik zou echt niet weten waarom men een fietser geen voorrang moet verlenen ?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

bonfire
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
Postcode: 3600
Fiets: man ICE Sprint 2FS
Locatie: Genk
Contacteer:

fietser

#68 Bericht door bonfire »

iets van vroeger......"langzaam verkeer"
Maar ik ben eens gaan zoeken op internet......en het blijkt inderdaad dat vanaf 2001 de regel geldt......fietser of niet ....rechts heeft voorrang!!!
Toch aardig wat jaartjes anders gedacht.....ik ben godzijdank geen agressieve rijder dus heb al vaak fietSTers vooral :-):-) voorrang gegeven.......
Laatst gewijzigd door bonfire op ma 28 jun 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fietser

#69 Bericht door eeuwige reiziger »

bonfire schreef:iets van vroeger......"langzaam verkeer"
Maar ik ben eens gaan zoeken op internet......en het blijkt inderdaad dat vanaf 201 de regel geldt......fietser of niet ....rechts heeft voorrang!!!
Toch aardig wat jaartjes anders gedacht.....ik ben godzijdank geen agressieve rijder dus heb al vaak fietSTers vooral :-):-) voorrang gegeven.......
Natuurlijk heeft rechts voorrang. Ook als het gaat om een fietser die van rechts komt, maar bij weten is dat echter helemaal geen recente verandering. Ik heb nooit niets anders geweten, en ik heb m'n rijbewijs ergens in de vroege middeleeuwen behaald. :wink:

http://bivvweb.ipower.be/bivv/comm/info ... rechts.pdf
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

#70 Bericht door Bram Mouton »

Of bij een zak chips gekregen zoals zoveel chauffeurs die ons eerst voorbijsteken om dan na 10 meter rechtsaf te slaan...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#71 Bericht door Wouter D »

voorrang? dat klinkt natuurlijk volgens mij als het om een st andrieskruis gaat (een grote X bij manier van spreken)

ik lees hiervoorechter dat het over een kruis gaat waar de verticale lijn vetter is, dan denk ik aan deze

in dat geval heeft volgens mij toch de verticale richting voorrang en moet de horizontale richting stoppen, voor hun gaat dit meestal gepaard met een stopbord.

als er geen borden staan, geldt altijd de voorrang van rechts, bij ons in het dorp zijn behalve kruispunten met voorrangswegen, alle kruispunten zonder borden
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: fietser

#72 Bericht door Edje »

bonfire schreef:Toch aardig wat jaartjes anders gedacht.....ik ben godzijdank geen agressieve rijder dus heb al vaak fietSTers vooral :-):-) voorrang gegeven.......
gelukkig is dat goed afgelopen voor al die mannen op ne fiets :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie