fietsen is gevaarlijk

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#16 Bericht door Filip »

Duckjibepete schreef:Elk jaar dezelfde zever en bullshit, denk dat d'Haese een contract heeft met den televies om één keer per jaar de fietsersbond te mogen promoten en met zijne kop in het nieuws te komen... en het resultaat??? Noppes, Nada, Niente, NIKSKE...
....
Dat er veel te weinig veranderd komt niet door de Fietsersbond, maar wel ondanks de Fietsersbond, omdat de Fietsersbond nog niet sterk genoeg is.
Voor mij mogen ze d'Haese alle dagen interviewen, alle dagen de verkeersonveiligheid aanklagen, alle dagen de milieuverontreiniging en het verband met een massa gezondheidsproblemen in kaart brengen, alle dagen...
Als we lang genoeg op dezelfde nagel blijven slaan, dan MOET er wel iets veranderen!
(tenzij je 'n hopeloze pessimist bent?)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#17 Bericht door Jan.E »

Het zijn juist de pessimisten die op diezelfde nagel blijven slaan. Ik rij met mijn fiets en anderen leuteren erover, dat is het verschil.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#18 Bericht door BartC »

tom schreef:De geboortecijfers ken ik niet. Maar weet dat vrouwen gemiddeld 7 jaar langer leven dan mannen. Als we er van uitgaan dat de gemiddelde levenslengte 70 jaar is, dan betekend dat er 10% meer vrouwen zijn.

Je moet er dan misschien ook wel rekening mee houden dat de borsten zich
pas op een bepaalde leeftijd beginnen te ontwikkelen he. En dan moeten we weer met jaren gaan tellen zoals bij de ongevalstatistieken met de voertuigkilometers (voor het aantal ongevallen) of het aantal persoonskilometers (voor het aantal gewonden) aangezien er niet altijd 1 persoon per voertuig is.

Als we dan pakweg 13 jaar nemen om van borsten te mogen spreken hebben we:
voor de vrouwen: 77 - 13 = 64 jaar
voor de mannen: 0

dus... als we ervan uitgaan dat er per 100 mannen 110 vrouwen geboren worden:
met: 64 * 110
zonder: 13 * 110 + 100 * 70
---------------------------------
verhouding = 7040 / 8430 = 0,835 per persoon

Rekening houdend met de geboortecijfers (stel dat er per y mannen x vrouwen geboren worden (om ook even de genen juist te houden):

Code: Selecteer alles

gemiddeld aantal borsten per persoon =    (x * (gemiddelde leeftijd vrouw - begin pubertijd))
                                       ---------------------------------------------------------
                                        ((y * gemiddelde leeftijd man) + (x * begin pubertijd))
Bovendien zijn er ook mannen die best een BH zouden kunnen gebruiken :?

Damn, ik ben nog moe, vandaar dit gezever, waarvoor alvast mijn verontschuldigingen....
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#19 Bericht door Jef »

Ik denk dat er hier een paar zeer goed zijn in statistiek maar heel slecht in biologie :shock:
Iedereen heeft twee borsten, alleen zetten ze wat uit bij de vrouwkes tijdens de pubertijd :P
Dus statistisch gezien heeft de mens 2 borsten. :lol: :lol: :lol:

Er gebeuren 7 keer meer ongevallen met auto's en ander gemotoriseerd vervoer, maar er rijden er ook ongeveer 10 keer zoveel als fietsen :cry:

Enz...enz...enz :?
Gewoon zeggen, wil je snel sterven, neem de fiets! Wil je langzaam kreperen aan de gevolgen van stress , neem de auto. :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#20 Bericht door marksje »

Waarom kappen naar de wielertoeristen, die eisen gewoon hun plaats op; laat ze maar eens vloeken op automobilisten die in de weg rijden, het is in feite gewoon de rollen eens omdraaien; helaas doen ze dit ook tegenover andere fietsers en ook op plaatsen waar alleen fietsers komen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#21 Bericht door hugo »

volgens artikel 1/5 aangegeven
volgens artikel 7000 ongevallen

7000 x 5 = 35000

nog het aantal vermeden ongevallen hierbij

reden tot alarm




het verkeer heeft ondertussen meer slachtoffers gemaakt dan WO2

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#22 Bericht door Johan Clerx »

Het verkeer duurt ook al veel langer dan WOII

Ik denk dat we met z'n allen heel wat km afmalen en allemaal wel eens in een situatie komen waar je denk "oef, dat was nipt". Maar door defensieve manier assertief te rijden kan je heel wat miserie voorkomen.

defensief: ga er steeds van uit dat de andere jou niet gezien heeft.
assertief: durf je plaats in het verkeer op te eisen.

Een voorbeeld van dat assertief rijden is bijvoorbeeld met een velomobiel indien nodig uiterst links op jou rijvak ga rijden zodat je achteropkomende auto's de lust ontneemt om je nog snel voorbij te steken. Op het zelfde moment zorg je ervoor dat je in goed zichtbaar bent in de bestuurdersspiegel van je voorligger. Laat zien dat je er bent!!!

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#23 Bericht door tom »

Och als we naar al die pessimistische statistieken zouden luisteren zouden we stoppen met fietsen.

Ik hou te veel van mijn vélookes dus wil ik niet weten hoeveel kans ik maak op een ongeluk.

Ik fiets omdat ik het graag doe.

Zaterdag geen tijd maar zondag ga ik alternatieve routes verkennen naar mijn werk. Ik hoop van een goede route uit te stippelen naar mijn werk langs veiligere wegen. (N10 naar Aarschot TE gevaarlijk. Lees eerder comment van mij) Nadien zal ik dan weer dagelijks een woon-werk fietser zijn die zo een dikke 700 km/maand aan woon-werk km-kes zal rijden.

Ik mis mijn woon-werk km-kes. :cry: Zal me terug deugd doen. En zal terug gelukkiger thuis komen.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

tom schreef:Zaterdag geen tijd maar zondag ga ik alternatieve routes verkennen naar mijn werk. Ik hoop van een goede route uit te stippelen naar mijn werk langs veiligere wegen. (N10 naar Aarschot TE gevaarlijk. Lees eerder comment van mij) Nadien zal ik dan weer dagelijks een woon-werk fietser zijn die zo een dikke 700 km/maand aan woon-werk km-kes zal rijden.
Misschien kan je je laten inspireren door de trajecten op de fietskaarten van Tavernier of die op de kaarten van het fietsknooppuntennetwerk (oef, wat een woord...).

www.fietskaart.be
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#25 Bericht door tom »

Eeuwige,

Ik heb de knooppuntkaarten en al redelijk veel daarvan gereden in mijn streek. met die kaarten naar een alternatief gezocht en dan zou mijn woon-werk traject nog een stuk langer worden.

Met mijn eigen routeplanner zodanig ingesteld dat alleen klein baantjes gebruikt worden en dus niet de N10, heb ik een alternatief.
Dat alternatief loopt voor 90% niet via de wegen van het knooppuntnetwerk en is veel met links-rechts-links toestanden. Dat alternatief zou mijn woon-werk traject zelfs 2km korter maken.

Ik moet het gewoon verkennen om niet verloren te rijden over die vele zigzaggen op klein baantjes waar nergens pijlen staan. Verkennen en meerdere keren rijden opdat ik vlot mijn weg zou weten.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

tom schreef:Ik heb de knooppuntkaarten en al redelijk veel daarvan gereden in mijn streek. met die kaarten naar een alternatief gezocht en dan zou mijn woon-werk traject nog een stuk langer worden.

Met mijn eigen routeplanner zodanig ingesteld dat alleen klein baantjes gebruikt worden en dus niet de N10, heb ik een alternatief.
Dat alternatief loopt voor 90% niet via de wegen van het knooppuntnetwerk en is veel met links-rechts-links toestanden. Dat alternatief zou mijn woon-werk traject zelfs 2km korter maken.
Vraag is altijd of een korter traject met veel bochtenwerk je sneller ergens brengt dan eentje met meer kilometers maar met veel minder links- en rechts-gedoe.

Een tweetal jaar geleden had men trouwens het idee een soort "velomobielsnelwegennetwerk" uit te werken, waarbij niet de kortste afstand tussen bepaalde plaatsen vooropstond maar wel de vlotheid waarmee men met een velomobiel van de ene plaats naar de andere zou kunnen rijden. Veel bochtenwerk en inslaan betekenen immers bij een velomobiel vertragen en optrekken, waardoor je niet alleen aan snelheid sterk inboet maar het lichamelijk ook een grotere belasting wordt. Ondanks Robrechts oproep op dit forum (zoek onder: "velomobielvlotwegen") zijn er maar weinig bijdragen uit Vlaanderen gekomen... Jammer.

www.snelfietsroute.nl
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#27 Bericht door tom »

eeuwige reiziger schreef:Vraag is altijd of een korter traject met veel bochtenwerk je sneller ergens brengt dan eentje met meer kilometers maar met veel minder links- en rechts-gedoe.
Het zou idd sneller gaan langs de N10 dan zou ik meerendeels rechtdoor hebben.
Helaas is die baan voor fietsers een zelfmoordweg. Als je er al 2 fietsen kapot hebt gereden door in de gracht te duiken omdat je anders morsdood was verpletterd, dan wens je die baan ten alle prijzen te vermijden.

Ik rij liever een tragere route maar waarbij ik zeker er levend door kom.
Van het stuk N10 tussen Heist en Aarschot ben je dat niet zeker. En zeker door die speciaal transporteur Van Egdom van Heist die geregeld brugonderdelen transporteerd over die baan. Regelmatig zie je op die baan ook vrachtwagen wat heen en weer zwalpen omdat de chaufeur oververmoeid of zat is. :x

NEEN geef mij maar liever een tragere en veiligere baan. :wink:
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gast

#28 Bericht door Gast »

Dat fietsen gevaarlijk is hoor ik van een ander al sinds mijn geboorte nu ruim een halve eeuw geleden. Eerst omdat ik zelf op mijn neus kon stuiken, daarna omdat ik kon overreden worden door een auto, en sinds ik met een ligfiets rijd hoor ik niets anders dan dat ligfietsen pas héél gevaarlijk moet zijn. Blijkbaar zijn er kenners onder de bevolking. Toch ben ik al dik 6,5 keer de wereld rondgefietst in lengte, en heb ik tot nu toe nog geen enkele schram opgelopen. Het kan morgen wél gebeuren, maar ik denk het niet. Ik ben het zelfs héél zeker.
Het autoverkeer zal, of je dit nu leuk vindt of niet, nog toenemen met de jaren. Hoe ga je het dan noemen. Fietsen is supergevaarlijk?
Je zult in de toekomst misschien nog méér 'wedstrijdjes auto's tellen' kunnen houden. Waarschijnlijk zal de agressie en frustratie van de stilstaande automobilist zich gaandeweg gaan toespitsen op de fietser die lachend de file auto's voorbijrijdt.
Houd er rekening mee dat een flink aantal autobezitters de fietser, afzonderlijk of in groep, al geruime tijd beschouwt als een bende hooligans of terroristen.
Ik vind fietsen absoluut niet gevaarlijk zolang ik de indruk heb dat de automobilist zijn gang kan gaan. Ik geef ruimte. Dit is geen toegeeflijkheid van mijn kant maar wel een stellingname en zelfs een vorm van zelfbehoud. Je kan daar voor, of tegen zijn. Ik vind het trouwens hier in dit land nog altijd veel veiliger dan in den vreemde. In Afrika kun je al fietsend onderweg opgegeten worden door een leeuw, en in Irak krijg je misschien een bom te verwerken. Daar zijn ze het gewoon om met gevaar te leven. Hier ga je dat moeten leren om ermee te leven. Je gaat moeten meegroeien met een toenemend gevaar. Zolang men dat niet doet en luidkeels een ander met de vinger wijst, dan blijven we kiekens zonder kop want 'die ander' staat niet in voor ons. We moeten het zelf zien te rooien.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#29 Bericht door Jan.E »

Wijs gesproken Patrick.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#30 Bericht door Edje »

Volledig mee eens Patrick, als fietser heb je ook zelf iets in de hand betreffende veiligheid, maar koekoeken heb je blijkbaar overal zelfs tussen de olifanten ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie