fietsen is gevaarlijk

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

fietsen is gevaarlijk

#1 Bericht door Broeno »

@brunomobiel

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Of wel natuurlijk, misschien gaan ze nu eens nadenken over hoe de infrastructuur te verbeteren (maar ik heb er een hard hoofd in)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

dan moeten ze eerst mensen selecteren, die de gave hebben om na te denken :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#4 Bericht door ET »

Een triestige vaststelling...

Maar ergens verbaast het me niet. Veel fietsers zijn pubers en voor hen is het "normaal" van zonder licht te rijden en zo. Het is stoer van te rijden met een wrak dat amper remmen heeft, geen lichten en zo hard kraakt en schuurt dat een bel overbodig is. Om nog maar te zwijgen van de donkere kledij en het spotten met helm en fluovestjes. Of het niet opzetten van de dynamo wegens te vermoeiend
Ik heb me daar als jongere ook enkele keren schuldig aan gemaakt, fietsen zonder licht wegens kapotte of slippende dynamo. Pas als je zelf aan het stuur van de wagen zit, realiseer je je hoe slecht zichtbaar een fietser zonder licht is of een donker geklede persoon in een regenbui. En toen m'n dynamo het begaf, heb ik me een naafdynamo gekocht... (een kleine investering, maar 1 boete voor fietsen zonder licht kost even veel en een ongeval nog meer)

Maar ergens verbaast het me niet, de auto's worden almaar veiliger en comfortabeler voor de bestuurder, waardoor die zelf almaar minder fietst en vergeet dat er zoiets als een fietser bestaat. Om nog maar te zwijgen over de rest van het rijgedrag.

Maar ergens verbaast het me niet,
  • - de soms absurde verkeersinfrastructuur die maakt dat de chauffeur het noorden kwijt is
    - de verkeersinfrastructuur die geen rekening houdt met fietsers (schilder een stippellijn op 50cm van de berm, met 20cm verder een dikke witte lijn en je hebt een fietspad...)
    - alle moderne apparatuur zoals GSM, GPS, DVD die de chauffeur z'n aandacht afleiden
    - elke rotonde heeft z'n eigen voorrangsregels wat fietsers betreft
    - de stiefmoederlijke behandeling van het fietspad (niet strooien, geen reiniging, veredelde pechstrook, veredelde parkeerstrook,...)
Nog een lange weg te gaan precies...

ET

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#5 Bericht door BartC »

ET schreef:- de stiefmoederlijke behandeling van het fietspad (niet strooien, geen reiniging, veredelde pechstrook, veredelde parkeerstrook,...)
Op de route naar mijn werk mag je daaraan toevoegen: geen ouderhoud
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

voor het van de site verdwijnt :

20 fietsongevallen per dag


Er gebeuren steeds minder verkeersongevallen in België, maar fietsers profiteren niet van die daling. Dat blijkt uit gegevens van de Federale Overheidsdienst Economie. Veel fietsongevallen komen niet eens in de statistieken terecht.



Meer dan 60.000 ongevallen in 1978, nu minder dan 50.000 per jaar. De overheid pakt elk jaar uit met gunstige cijfers als het gaat over ongevallen. Het aantal ongevallen met auto's daalde met 30 procent. Maar voor fietsers is er geen goed nieuws. De voorbije dertig jaar gebeurden er elk jaar ongeveer even veel fietsongevallen: meer dan 7.000 per jaar of meer dan twintig per dag.

De cijfers spreken voor zich: dertig jaar geleden was er een fietser betrokken bij één op de acht ongevallen, nu is dat bij één op de zes. Een verontrustende stijging. 'De cijfers maken duidelijk dat fietsers nog altijd kwetsbare weggebruikers zijn', zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. 'Veel van die ongevallen hebben te maken met overdreven snelheid of met slechte zichtbaarheid. Er zijn natuurlijk ook meer fietsers dan vroeger, maar de investeringen volstaan voorlopig niet om hun veiligheid te verhogen.'

Wie aangereden wordt door een auto die 30 km per uur rijdt, heeft 95 procent overlevingskans. Mensen die met 50 km per uur worden aangereden, overleven maar in 55 procent van de gevallen. Als een auto u raakt met 70 km per uur, is dat zo goed als zeker fataal.

'De veiligheid van fietsers hangt sterk samen met de infrastructuur', zegt De Dobbeleer van het BIVV nog. 'Op doorgangswegen waar auto's 50 mogen rijden, moeten ze gescheiden worden van de fietsers. Natuurlijk moeten fietsers ook zelf zorgen dat ze zichtbaar zijn. Niet alleen de verplichte verlichting, ook een fluorescerend vestje of andere reflecterende zaken maken je beter zichtbaar. Alleen zo kunnen de cijfers naar beneden.'

Goed nieuws is wel dat het aantal doden en zwaargewonden is gehalveerd. 'Maar ook dat is relatief', zegt Patrick D'haese, voorzitter van de Fietsersbond. 'De snelle ingrepen die voor een eerste grote daling zorgden zijn achter de rug, maar we merken dat het aantal doden nu stabiliseert. Het is zaak om te blijven investeren om die cijfers te doen dalen. Dat wordt moeilijker dan voordien, maar elke dode is er een te veel.'

In 2006 steeg het aantal doden weer ten opzichte van 2005. Maar er is meer. Veel fietsongevallen komen nooit in de statistieken terecht. Onderzoekers schatten dat amper een vijfde van de fietsers hun ongeval aangeeft. Wie tegen een paaltje botst en ervan af komt met een paar kneuzingen en een gekraste fiets, doet drie op de vier keer niet de moeite om dat aan te geven. Als een auto een gelijkaardig ongeval heeft, komt dat bij de verzekeringen terecht en daardoor ook in de ongevallenstatistieken. De Fietsersbond raadt haar leden dan ook aan om bij elk ongeval actie te ondernemen.

www.nieuwsblad.be/fietspad


Koen Baumers
Stop Fueling Around

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#7 Bericht door tom »

Ik moet voor mijn nieuwe job op zoek gaan naar een alternatieve route, want de N10 van HeistO/DBerg naar Aarschot is een kamikase-baan voor fietsers. Heb vroeger op die baan al 2 keer met een gewone fiets in de gracht moeten duiken om niet vermozeld te worden door een zwalpende vrachtwagen en door een speciaal transport dat breder was dan het wegdek. Ik heb dus daar al 2 gewone fietsen per totale gereden door in de gracht te duiken en wil dat niet doen met een ligger.

Op die baan is er trouwens snachts heel regelmatig is een speciaal convooi.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#8 Bericht door Duckjibepete »

Elk jaar dezelfde zever en bullshit, denk dat d'Haese een contract heeft met den televies om één keer per jaar de fietsersbond te mogen promoten en met zijne kop in het nieuws te komen... en het resultaat??? Noppes, Nada, Niente, NIKSKE...
Fietsen is niet gevaarlijk, het is LEVENSGEVAARLIJK!
Het gros van de automobilisten zijn een ongeregeld zooitje egoïstische loosers die denken dat ze zich alles kunnen veroorloven, en de kans dat ze gepakt worden is zogoed als nihil... dus doen ze maar op.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

Nu Peter, ik zeg niet dat je ongelijk hebt, zou begot niet durven.

MAAR ik zie ook dikwijls, dat die wielerteroristen een ongeregeld zooitje egoïstische loosers zijn, die denken dat ze zich alles kunnen veroorloven, en de kans dat ze gepakt worden is zogoed als nihil... dus doen ze maar op.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

héhé, er zijn nog altijd 7x meer ongevallen met de outo dan met de fiets.

(there's lies, there's damned lies and then there's statistics (Mark Twain))
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#11 Bericht door wost »

Edje schreef:Nu Peter, ik zeg niet dat je ongelijk hebt, zou begot niet durven.

MAAR ik zie ook dikwijls, dat die wielerteroristen een ongeregeld zooitje egoïstische loosers zijn, die denken dat ze zich alles kunnen veroorloven, en de kans dat ze gepakt worden is zogoed als nihil... dus doen ze maar op.
Wielertoeristen zijn dan ook meestal utomobilisten die eens gaan fietsen he :wink:
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#12 Bericht door BartC »

crash-quest-dummy schreef:héhé, er zijn nog altijd 7x meer ongevallen met de outo dan met de fiets.
als je dat gaat bekijken per afgelegde kilometer per type voertuig denk ik dat dat er heel slecht uitziet voor de fiets.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#13 Bericht door Broeno »

crash-quest-dummy schreef:(there's lies, there's damned lies and then there's statistics (Mark Twain))
Met statistieken kun je zo'n beetje alles bewijzen. Volgens de statistieken heeft de gemiddelde mens 1 borst... :twisted:

Zoals BartC schreef moet je het aantal ongevallen linken aan de afgelegde kilometers. En er worden veel meer fietsongevallen dan auto-ongevallen niet aangegeven. Ik sluit me dan ook volledig bij BartC aan: het ziet er maar belabberd uit voor de fiets. Niet zo moeilijk wanneer de wegeninfrastructuur bijna volledig gericht is op Koning Auto. Zelfs motards zijn daar dikwijls de dupe van!

Er is nog veel werk aan de winkel... :(
@brunomobiel

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#14 Bericht door tom »

Broeno schreef:Met statistieken kun je zo'n beetje alles bewijzen. Volgens de statistieken heeft de gemiddelde mens 1 borst... :twisted:
Ik kom wat statistisch zeveren :twisted:

De geboortecijfers ken ik niet. Maar weet dat vrouwen gemiddeld 7 jaar langer leven dan mannen. Als we er van uitgaan dat de gemiddelde levenslengte 70 jaar is, dan betekend dat er 10% meer vrouwen zijn.

Dus hebben we statistisch 1,05 borsten.
:roll:
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#15 Bericht door Broeno »

Niet echt een leuke reply om te geven, maar je vergeet de vrouwen die zo ongelukkig geweest zijn te maken te krijgen met borstkanker... :?
@brunomobiel

Plaats reactie