Dieren

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Dieren

#1 Bericht door wim »

Overlaatst kwam ik langs Schipdonkkanaal een paard (en ruiter) tegen.
Reed ongeveer 40, paard begon te steigeren en draaide zich naar de andere kant.
Heb daarna ergens gelezen dat je in zo'n geval best vertraagt en vooral de trappers niet bewegen, naar 't schijnt schrikken ze daar 't meest van.
Wim Willems

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

paarden en andere beesten

#2 Bericht door El Stino »

met paarden heb ik (nog) geen slechte ervaringen gehad.
Met honden daarentegen wel: 1 x een Jack Russell, 1 x duitse schaper en dan nog 1 x een grote waarvan ik het ras niet heb kunnen bestuderen kunnen losrijden + 1 x gebeten door een duitse schaper :evil: (reactie van z'n baas: "normaal bijt hij nooit") Had toen wel geluk dat het winter was en ik dik gekleed was. Hij had enkel m'n shirt en ondershirt kapotgebeten en alles is geregeld geweest via de familiale (oa. ook de schade aan de fiets).
VRAAGJE: weet er iemand wat het beste is wat je kan doen als zo'n vlooienbal frontaal op je af komt en je hem dus niet meer kan losrijden?
Groeten,
Stijn - voorlopig nog in 1 stuk

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Dieren

#3 Bericht door GeertJ »

Met paarden heb ik ook al slechte ervaring gehad. Toen ik nog maar pas ligfietste en nog niet echt wist hoe dieren, en in het bijzonder, paarden, reageren heb ik geen gas gelost, dus gewoon aan mijn gewoon tempo beginnne inhalen (±30) Dat was geen goed idee, de groep ruiters + paarden sloegen op hol. Nu sinds ik gezien heb hoe imposant zo een dier is als het op zijn achterpoten gaat staan ben ik altijd zeer voorzichtig met paarden. Er zijn wel enkele verschillen. Als je een paard inhaalt, zal het, volgens mij sneller schrikken omdat het je niet ziet aankomen. Wanneer een paard je ziet aankomen kan het al een beetje wennen aan de ligfietser die aankomt. Ook aan de ruiter kun je afleiden of hij een paard goed in de hand heeft. Tenslotte moet een ruiter altijd een paard in controle kunnen houden (ookal lukt dat niet altijd). Maar wanneer de ruiter een jonge (vanaf 10 - 18) jongen of meisje is, ga ik ook altijd meer op mijn hoede zijn. voor de rest helpt voeten stil houden en gewoon uitbollen. Ik heb ergens gelezen dat de beweging die een ligfietser met zijn voeten maakt als hij trapt, voor het paard eigenlijk is alsof de ligfietser hem aanvalt. (een paard gaat, als hij aanvalt ook met zijn achterpoten slaan). Ook heb ik nog gelezen dat praten tegen paard en ruiter ook helpt, maar dat heb ik nog niet geprobeerd wegens tijdgebrek. Met andere dieren heb ik nog geen problemen gehad. Sommige dieren vinden een ligfiets zelfs leuk. Bv koeien.
Eigenlijk bij om het even welk dier dat ik moet kruisen, of voorbijsteken ben ik op m ijn hoede. Ik denk dat dat ook de andere ligfietser moet overnemen om nooit aan volle vaart voorbij wilde of tamme dieren te rijden.
Geert - Ook nog 1 stuk - Joos
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#4 Bericht door mathias »

k heb de laatste tijd enorm veel last van onvoorzichtige kleine dieren (katten, kippen en duiven) die het fenomeen ligfiets iets te licht opnemen en vol intresse naar u blijven kijken tot ze door hebben wat er eidenlijk op hun afkomt :shock: en tegen dat ze dan wegzijn bevindt u voorwiel ich op pluimaftand :twisted:
Mathias

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#5 Bericht door Ward De Meyer »

Vandaag was een spijtige dag...

Ik rij naar school voor een examen frans te gaan afleggen (wat op zichzelf mijn dag al verpest). Ik was bijna aan de schoolpoort tot ineens een hond over het fietspad schiet. BANG! Zo'n doffe klop. Ik stopte en was blij dat die hond nog leefde :D
Mijn lak van de neus is erg beschadigd dus ik vrees dat ik hem maar terug volledig ga laten lakken. Ook een paar kleine scheurtjes...


De hond was wel aan de lijband maar op het moment van het ongeval bevond deze zich over heel het fietspad. Ik neem aan dat het baasje in fout is gegaan. OF heb ik het mis?

Kan iemand me van deze vraag verlossen?
Optima Stinger EX met Aeropunt

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#6 Bericht door jorvik »

Ik ken weinig van wetgeving en verantwoordelijkheden, maar ik geloof wel dat je als "baasje" steeds je dier onder controle moet kunnen houden, of het nu om paarden of honden of weet ik wat gaat.

Aan de andere kant moeten weggebruikers steeds voorzichtig zijn met dieren en gepaste maatregelen nemen: vertragen, eventueel stoppen als ze zenuwachtig worden (betreft dan vooral paarden).

Is er een ongevalformulier ingevuld (hm, heb dat ook niet bij op de fiets, zou dat misschien wel moeten doen) of geregeld met de verzekeringen?
jan

Gast

#7 Bericht door Gast »

Onlangs wil ik een brug over de autosnelweg E40 oprijden en uit de tegenrichting komen twee ruiters achter mekaar. De weg is breed, ik word zelfs nog op de brug ingehaald door een automobilist, maar eens ik ongeveer vijf seconden later ter hoogte ben van het eerste paard, begint dit te steigeren en in het rond te draaien.
Voor hetzelfde geld kon de ruiter, een dame, van de brug op de autosnelweg belanden.

Mijn besluit na bekomen te zijn van mijn verrassing en verbijstering : paarden houden niet van ligfietsers. De mogelijke reden is hierboven al uitgelegd (paard kan zich inderdaad bedreigd voelen door de voor hem zichtbare trappende beweging).

Volgens het verkeersreglement moet ik als bestuurder VERTRAGEN wanneer ik trek-, last- of rijdieren en vee nader. Ik moet STOPPEN als zij tekenen van angst vertonen.
Vanaf nu, bij paarden, stop ik gewoon langs de kant van de weg.
Dient ook gezegd : de bestuurder van die dieren dient hen voortdurend goed in de hand te hebben. Dat is de andere kant van de zaak. Als ik dus stop moet dat paard achteraf niet in mijn nek gaan springen.

Honden vallen volledig buiten het verkeersreglement. Bij schadegeval moet men zich wenden tot de familiale van de GEBRUIKER van de hond. De gebruiker is daarom niet altijd de eigenaar van de hond. Met de hond van de buurman gaan wandelen : zorg dat je een familiale hebt voor als het verkeerd gaat.
Bij ongevallen met honden : terug te vinden in het burgerlijk wetboek ergens rond de artikelen 1382 en verder. Wordt veel meer gebruikt dan gedacht. Kortom : men is op burgerrechtelijk gebied steeds aansprakelijk voor de geringste schade aangericht door de dieren die men onder zijn hoede heeft.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#8 Bericht door Brechtix »

Patrick Pevenage schreef:paard kan zich inderdaad bedreigd voelen door de voor hem zichtbare trappende beweging
Met de velomobiel blijken paarden inderdaad wat minder schichtig, maar het blijft spannend. Behalve het rondmalen moeten er nog andere factoren spelen. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.

Je kan stoppen in de graskant bij tegemoetkomende paarden (wat ik node doe) maar wat als ze in dezelfde richting gaan?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

ooit eens een verhaal geleden van een roeifietser die een aantal ruiters kruiste, hij vrtraagde en stopte uiteindelijk. deed een praatje met die ruiteres waarin hij zie da de dieren zich bedreigt voelden door dat soort fietsen, het lijkt een beetje op een roofdier dat eraankomt (dat zou het zijn, zegt men). Die ruiter op zijn beurt vroeg of ie nog een paar keer kon voorbij rijden, en ja hoor, bij de derde keer reageerden de paarden niet eens meer, ze begonnen het te kennen als ongevaarlijk.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#10 Bericht door Bruno Van den Bussche »

De uitleg van Wouter klopt. Maar ook een velomobiel jaagt paarden op, zonder dat ze de trappers kunnen zien. Dat vlaggetje achteraan stelt een opgerichte staart voor. Enkele weken geleden man te voet met paard aan de leiband moest op het fietspad passeren. De oplossing voor mij was stoppen en op een rustige manier beginnen praten. Na een minuutje was het paard dat gewoon en kon de man verder.
Bruno Van den Bussche

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#11 Bericht door graddus »

In elk geval heb ik nog nooit last gehad met een paard zolang ik maar even mijn benen stil hield. Blijven trappen betekend steevast een schichtig paard. Kleine moeite om even rekening met elkaar te houden lijkt me.

Gast

#12 Bericht door Gast »

Hallo allemaal. Ik heb niet zo veel met fietsen maar wel met paarden. Even uitleggen.
Als jullie een paard tegenkomen of ik een ligfiets dan zou ik ( en mijn paard) het heel erg prettig vinden als jullie snelheid zouden kunnen minderen en op willen houden met trappen. Het geluid en de snelheid vinden paarden niet prettig.
Paarden zijn vluchtdieren en in het wild werden zij aangevallen door tijgers enzo. Nu denken zij nog steeds zo en zien ze jullie ligfietsers als een roofdier dat hun aan valt. Dat daarbij nog een redelijke snelheid heeft en een vreemd geluid maakt. Hierop gaan paarden steigeren en proberen zij te vluchten. In het ergste geval draaid een paard zich om en trap naar de ligfiets. Dit moet natuurlijk voorkomen worden anders krijg je lelijke ongelukken zowel bij ligfietsers als bij ruiters danwel bij de paarden. Paarden kunnen hier niets aan doen het zit in hun natuurlijke reactie voor hun eigen veiligheid. Alvast bedankt voor de medewerking.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#13 Bericht door Ward De Meyer »

We zullen er rekening mee houden :D (allé ik alvast toch)
Maar blijkbaar als je een aantal keren met je ligfiets heen en weer rijdt langs een paard worden ze er gewoon aan.(of is dit maar een gedacht?)

Hoe kom je er ineens op om hier een berichtje te plaatsen? (om zo veel mogelijk liggers te bereiken neem ik aan 8) )

Groeten,
wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

daar wordt nu reeds door de meeste ligfietsers an gedacht, en ik wil er nog ff wat aan toevoegen... als het paard gaat steigeren en/of op de vlucht slaat kan dat niet alleen kwalijke gevolgen hebben voor de ligfietser maar ook voor de ruiter... tijdje geleden las ik ergens op het internet een verhaaltje van een ligfietser die dus een paard tegenkwam op zijn/haar weg. Het paard schrok zodanig dat het op de loop ging en het kanaal opzocht als vluchtweg... ocharme de ruiter die bij deze ook een bad kreeg.

swat, zowel bij paarden als bij honden word aangerade de trappers stil te houden en te vertragen... paarde zouden kunnen stampen of steigeren... handen hebben de neiging, al dan niet speels, naar de bewegende voeten te happen. In dit laatste geval kan je dus soms ook hebben dat ze een bulldog (of zo) in de achtervolging gaat. dan geldt een andere regel. of je gaat kort in de remmen en stel je recht op je fiets. of je rijdt zo snel je maar kan... al moet je ook weten dat veel honden veel sneller kunnen dan je denkt, maar das een ander verhaal dat ik hier niet ga vertellen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#15 Bericht door Gast »

Wat met die zgn. zoemertjes die honden op een afstand zouden houden? Dienen die tot iets?

Ik geloof dat de nederlandse fietsersbond dit verkoopt.

Peter

Plaats reactie