Dieren

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#16 Bericht door WFvN »

saskija schreef:Hallo allemaal. Ik heb niet zo veel met fietsen maar wel met paarden. Even uitleggen.
Als jullie een paard tegenkomen of ik een ligfiets dan zou ik ( en mijn paard) het heel erg prettig vinden als jullie snelheid zouden kunnen minderen en op willen houden met trappen. Het geluid en de snelheid vinden paarden niet prettig.
Snelheid is onzin. Met auto's die vele harder gaan hebben ze immers geen problemen. Geluid? Bukfietsen maken een vergelijkbaar geluid (trappers/ketting etc) en zijn ook geen probleem. Ik denk dat de combinatie van deze zaken dan voornamelijk in combinatie met de vorm van het ding (lang gerekt en laag) en de trappers die aan de voorkant zitten, het dier meer angst zullen inboezemen.
Paarden zijn vluchtdieren en in het wild werden zij aangevallen door tijgers enzo.
Hm.... tijgers en paarden.... volgens mij is dat een combinatie die niet echt veel voorkomt in de natuur :P
Nu denken zij nog steeds zo en zien ze jullie ligfietsers als een roofdier dat hun aan valt. Dat daarbij nog een redelijke snelheid heeft en een vreemd geluid maakt. Hierop gaan paarden steigeren en proberen zij te vluchten. In het ergste geval draaid een paard zich om en trap naar de ligfiets. Dit moet natuurlijk voorkomen worden anders krijg je lelijke ongelukken zowel bij ligfietsers als bij ruiters danwel bij de paarden. Paarden kunnen hier niets aan doen het zit in hun natuurlijke reactie voor hun eigen veiligheid.
Ze kunnen er echter wel op getrained worden! Goed, erg goed realiseerbaar zal het niet zijn voor het gemiddelde paard. Zo'n training zal vast niet goedkoop zijn als deze al beschikbaar is voor particulieren.
Alvast bedankt voor de medewerking.
Bedenk wel dat jij als ruiter verantwoordelijk bent voor datgene wat je dier veroorzaakt. Schrikt het van een ligfiets, dan zal jij als ruiter toch in staat moeten zijn om het dier onder controle te houden (ik geef het je te doen indien het echt schrikt en bang wordt...). Als ruiter zal je dit constant in je achterhoofd moeten houden!

Onlangs naderde ik een ruiter-te-paard van achteren met m'n Alleweder (raket op 3 wielen maar zonder straalmotor) Eenmaal achter de ruiter (op gepaste afstand uiteraard...) heb ik naar de ruiter geroepen dat ik er zo langs zou komen en dat ze bedacht moest zijn op de reactie van het dier. Op zo'n moment is niet trappen geen optie... dan kom ik het dier nooit voorbij.

Een enkele keer heb ik op m'n woon-werk-route dat ik 2 mensen tegenkom met een paar pony's die van het ene weiland naar het andere verplaatst worden. De dieren lopen mee aan een leiband. Dan kies ik er meestal voor om gewoon even in de berm te sturen en te wachten tot ze voorbij zijn.

Een andere keer kwam ik een man tegen met een jong paard (nog niet helemaal volwassen). Het die was nogal schrikkerig en leek te bang te zijn om mij te naderen (ik had al op een meter of 25 door dat het dier angstig was en was al afgeremd). De man heeft vervolgens het hoofd van het dier afgewend en het oog wat mij mogelijk zou kunnen zien met z'n hand afgedekt. Ik kon toen veilig passeren.

Ook ik ben bekend met paarden (veel paardenhouders in de familie) en dus met hun gedrag en hoe ze benaderd moeten worden. Jij kan ons vragen om rekening te houden met de aard van het dier. Daar ben ik het mee eens. Alleen zal ook jij je goed moeten bedenken wat de aard van het dier is en eveneens rekening moeten houden met vreemde situaties (ligfietsen) waar het paard van kan schrikken e.d. Als je bang bent dat je het dier niet onder controle kan houden, is het niet verstandig om met het dier het verkeer in te gaan! Nogmaals: jij bent verantwoordelijk voor het dier en de mogelijke gevolgen als het dier uithaalt naar (Bijvoorbeeld) een ligfietser of op hol slaat en de nodige auto's in de problemen brengt.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#17 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef: of je rijdt zo snel je maar kan... al moet je ook weten dat veel honden veel sneller kunnen dan je denkt, maar das een ander verhaal dat ik hier niet ga vertellen.
Bespaar me dat verhaaltje voor een andere keer :oops:

Ik heb vandaag de test nog eens ondernomen en er was één paard van de 10 die schrok. (Dus als je er tien tegen komt en één steigert dan hoef je voor die andere negen niet te remmen :!: :wink: )
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#18 Bericht door graddus »

Het enige dat werkt is gewoon even je pedalen stil houden tot je het paard gepasseerd bent. Werkt nagenoeg feilloos, elke keer opnieuw.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#19 Bericht door Brechtix »

Ja maar in mijn velomobiel zien ze dat niet, dat ik mijn pedalen stilhou.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gast

#20 Bericht door Gast »

Benen, voeten en al de rest op de buitenkant schilderen. Misschien tip voor Limit van Wouter.

Gast

#21 Bericht door Gast »

Alhoewel,

ik nog geen paarden tegen kwam met de ligger denk ik toch vooral dat de dieren last hebben met het niet kunnen plaatsen van een gebeurtenis/object ...

ik zal me misschien eens wat verduidelijken. Het viel me in het begin op dat heel veel honden erg boos reageerden op de ligger ... allemaal kwamen ze naar de omheining gestormd. Echter naar verloop van tijd en altijd het zelfde traject lieten bepaalde honden me al met rust ... ondertussen zie ik geen hond meer (niet figuurlijk hé ... zo erg zie ik er nu ook niet uit ...)

Dus durf ik concluderen dat ze na verloop van tijd wel weten dat ik enkel passeer ....
dus ik denk wat hierboven gezegd werd van af en toe eens passeren om het paard te laten gewennen wel degelijk effectief zou kunnen zijn ...

en vooral opletten: een nerveus ruiter = nerveus paard !!!

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#22 Bericht door graddus »

Sterker nog, de hond van onze buren gaat wild tekeer wanneer ik op de ligfiets voorbij kom, in alle andere constellaties is het mijn 'beste vriendin'...

Gebruikersavatar
lammerts
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 8:25
Locatie: Schuddebeurs (NL)
Contacteer:

#23 Bericht door lammerts »

Misschien de kleur, met mijn blauwe Quest komt geen paard mij voorbij??
Robert Lammerts
Quest 104
http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl

Gast

#24 Bericht door Gast »

Wat bedoel je precies ... je rijdt ze gewoon VAN de baan of wat ???

mm ;... moet wel een fraai zicht zijn ! Paard weggekegeld door velomobiel ... zie de krantekoppen al voor me ... alhoewel dat het misschien voor de ligger ook niet zo fijn zou kunnen zijn ???

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#25 Bericht door Ward De Meyer »

Allé ik begin echt honden aan te trekken :evil:
Vandaag rij ik naar huis en onderweg kom ik een scherpe bocht tegen waar langs één zijde een haag zich bevindt, dus zie je nix. Ik minderde al vaart want ik vertrouw die bochten niet meer met hagen :wink: Ik kom de bocht uit en daar blijkt op het midden van het fietspad een hond te staan :shock: Miljaar ik heb in mijn eigen gevloekt en beginnen remmen!!! De hond verschoot en vluchtte 4m verder het voetpad op en ik was blij :P Het bleek om een loslopende hond te gaan waar geen baasje bij was! Ik vind het wel vreemd dat deze hond wegdook terwijl andere honden steeds op je afkomen :? Vreemd fenomeen maar des te beter! :wink:
Optima Stinger EX met Aeropunt

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#26 Bericht door jean peinture »

onl5923 schreef:Wat met die zgn. zoemertjes die honden op een afstand zouden houden? Dienen die tot iets?
Deze 'zoemertjes' werken inderdaad MAAR aangezien ze gebruik maken van ultrasonen is de afstand waarop ze actief zijn relatief beperkt. Ik heb ervaring met die dingen op wandeltochten in gebieden waar redelijk wat honden los lopen (franse pyreneeën, Spanje en verder naar het zuiden. Effectief zijn ze maar niet voor een ligfiets. Als men het toestelletje naar de hond toe richt zal deze niet dichter komen dan één meter en uiteindelijk afdruipen. Het is dus niet iets wat langs de bel gemonteerd kan worden en de honden van de baan haalt.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gast

#27 Bericht door Gast »

Een collega van mij hield zo'n zoemer tegen mijn oor en ik hoorde niets. Niet normaal zei hij. Moest werken, want bij een ander deed dit ding het wel.
Ik blijk een gehoorprobleem te hebben, mijn vrouw zegt ook dat ik nooit wil luisteren. Misschien heeft zij wel gelijk.

Ik blijk ook niet gevoelig te zijn voor pepperspray, een olieachtige vloeistof die na grondige inspuiting in je ogen maakt dat je 45 minuten je hoofd in een emmer water moet steken om het effect weg te krijgen. En ondertussen maar janken dat het pijn doet!

Voor wat ben ik dan wel gevoelig? Voor al de rest. Vooral gezever want ik heb nooit zakdoeken bij.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#28 Bericht door Ward De Meyer »

Patrick Pevenage schreef:Vooral gezever want ik heb nooit zakdoeken bij.
Slaat dit op mij terug?? :evil:
Ik weet niet wat ik erover moet denken, het kan zijn dat ik volledig mis ben en me gewoon geviseerd voel waar het niet nodig is...

(Mijn excuses als ik het verkeerd opvat... maar ik ben gewoon van streek, niet enkel door bepaalde geposte berichten maar alles zit voor het moment tegen)
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#29 Bericht door graddus »

rustig ward rustig :wink: niemand heeft u in het vizier (trouwens, maakt dat deel uit van die helm, een vizier?)

Gast

Ja, het overkwam me vandaag ook ....

#30 Bericht door Gast »

Ja, het overkwam me vandaag ook ....

... een paard met ruiter (doch op een redelijke afstand - schat 15+ meters korste benaderde afstand) die z'n voorste poten hefte en keerde. (én ze waren met twee)

Sommige liggers van de kempen zullen het sas aan de Retie-brug wel kennen. Een auto kan er niet meer over wegens het midden paaltje, en zijdelings heb je geen zicht op wat er aan de overkant van het kanaal in aantocht is.

Remde al af, tussen de paaltjes de brug op (hout), en halverwege zag ik iets meer. twee ruiters langs links tussen weg en kanaal. remde af, trachtte trappers stil te houden (niet altijd gemakkelijk), maar ook omdat je van de brug op vaste weg komt én dat heeft een hoogte verschil.

Mocht het niet zijn, dat ik een klapbare krat achter op de trike had, die ineens een wat hardere klap gaf (springt soms op het platform).

Dus reed niet hard (< 20km , voor de brug geremd, op de brug geremd), had alleen wat meer kabaal bij, er was nog genoeg adstand én ik moest iets verder door naar rechts van het kanaal. Maar het paard ging omhoog :roll: én aan het geroep van de ruiter te horen, had die wel moeite met zijn paard. Misschien is de vlag (geel) ook de aanleiding.

Nu had ik ook wel moeite om heel de situatie in te schatten, had natuurlijk nog andere fietsers in het oog, mensen aan de créme-kar etc.

Nu vraag ik me af, hoe je kan zien dat die ruiter/paard nerveus zijn.

Somsm passeer ik weides met paarden, sommige reageren niet, maar sommige staan stil met hun oren 'gespitst' ?! Is dat het begin van een verschrikt paard ?

Peter

Plaats reactie