aanrijding

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
jonathan

aanrijding

#1 Bericht door jonathan »

Deze mrogen op weg naar werk in het centrum ban Lille.
Het fietspad ligt daar aan 1 kant van de baan.
Ik rij daar niet te snel omdat een centrum sowieso nogal gevaarlijk is.
Op bepaald moment passeer ik een zijstraat waar in alle haast een auto zich half op het fietspad zet om te kunnen kijken.
Ik denk ''die heeft mij wel gezien'', niks was minder waar. Hij rijdt in mijn zijkant en duw me op mijn zij de drukke baan op.
Daar lig je dan, mijn pedalen willen niet uitklikken, de waterfles is opengegaan enz.
Uit de fiets en aan de kant papieren invullen.(ijskoud in korte broek) Blijkt dat een zon kereltje is van 18, BWM van papa gekregen die op de zaak staat enz enz.
Vader komt er even later aan en begint over minnelijke schikking. Mij best, de verzekering papieren heb ik toch al.
Hij gaat het bekijken met zijn verzekering. Het is het midden dat geraakt is en dat kan je dus bija niet vervangen.(bron:velomobiel).
Als er minnelijke schikking komt ga ik het zelf doen en dan kost het niet zoveel.(ga uiteraard meer krijgen he :roll: , niet echt een geruststelling)
Als het via de verzekeringen is zal het via velomobiel.nl zijn. DAN gaat het pas geld kosten dus ze zij veel, veel beter af met een minnelijke schikking...

Voor de rest vin ik het kut, ik wou met deze blijven rijden verdomme, pff heel de beschildering is geraakt.

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#2 Bericht door rik »

Da's dikke pech, Jonathan. Gelukkig heb je zelf geen verwonding (neem ik toch aan).
Hopelijk komt het allemaal rap in orde.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gast

#3 Bericht door Gast »

Van hieruit ook : innige deenleneming.

Hij zag er zo leuk uit. Hopelijk is het allemaal nog te herstellen.

Oppassen met minnelijke schikking. Toch alles op papier laten zetten voor het geval dat....

jonathan

#4 Bericht door jonathan »

Kries schreef:Van hieruit ook : innige deenleneming.

Hij zag er zo leuk uit. Hopelijk is het allemaal nog te herstellen.

Oppassen met minnelijke schikking. Toch alles op papier laten zetten voor het geval dat....
Is gebeurt, heb me al eens laten vangen...

Merci aan beide.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#5 Bericht door BartC »

Ouch, dat zuigt...
Nog goed dat je er blijkbaar zelf goed vanaf gekomen bent. De rest is een kwestie van geld (en dan nog niet het jouwe). Jammer genoeg in dit geval heeft de jouwe wel een speciale beschildering, wat het niet makkelijk te vervangen maakt.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: aanrijding

#6 Bericht door quattrovelootje »

Ja wadde, daarmee vergeleken is mijn omslaan maar een akkefietje ! Gelukkig heb je zelf niks, dat is het belangrijkste ! De rest zal wel geregeld worden.
jonathan schreef:Ik denk ''die heeft mij wel gezien'', niks was minder waar
Dat is dus dé instelling om ooit in een aanrijding betrokken te raken : veronderstellen dat die ander je gezien heeft. Niks veronderstellen, ervan uitgaan dat die ander je NIET gezien heeft. Daar ga ik ALTIJD van uit in het verkeer, welk voertuig ik ook bestuur. Desnoods de aandacht trekken door je claxon of lichtclaxon te gebruiken, wat zeker als (lig-)fietser geen overbodige daad is, lijkt me ....

Tihamér -houdt nu maar beter hout vast zekerst :wink: ?
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door Jef »

Jonathan,
Al een geluk dat jij er goed uitgekomen bent.
Zelf heb ik ooit eens in eenzelfde fietspad situatie (dubbele richting en links van de weg) door te denken van "die heeft me gezien" een zweefvlucht over de motorkap van een auto gemaakt.
Die fout maak je geen twee keer.
Verder nog succes en hopelijk terug snel in je herstelde VM.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

jonathan

Re: aanrijding

#8 Bericht door jonathan »

allewedertje schreef:Dat is dus dé instelling om ooit in een aanrijding betrokken te raken : veronderstellen dat die ander je gezien heeft.
doe ik normaal ook ni maar in de spits doe je dan ni anders dan remmen en dat verveeld na een tijd, je word wat agressiever en minder voorzichtig.... nou ja les geleerd.
Toch maar dringend die claxon monteren

Jonathan-straks bedje, grog en een wolle ruitjes pyjama :wink:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: aanrijding

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

jonathan schreef:Deze mrogen op weg naar werk in het centrum ban Lille.
Het fietspad ligt daar aan 1 kant van de baan.
Ik rij daar niet te snel omdat een centrum sowieso nogal gevaarlijk is.
Op bepaald moment passeer ik een zijstraat waar in alle haast een auto zich half op het fietspad zet om te kunnen kijken.
Ik denk ''die heeft mij wel gezien'', niks was minder waar. Hij rijdt in mijn zijkant en duw me op mijn zij de drukke baan op.
Daar lig je dan, mijn pedalen willen niet uitklikken, de waterfles is opengegaan enz.
Uit de fiets en aan de kant papieren invullen.(ijskoud in korte broek) Blijkt dat een zon kereltje is van 18, BWM van papa gekregen die op de zaak staat enz enz.
Vader komt er even later aan en begint over minnelijke schikking. Mij best, de verzekering papieren heb ik toch al.
Hij gaat het bekijken met zijn verzekering. Het is het midden dat geraakt is en dat kan je dus bija niet vervangen.(bron:velomobiel).
Als er minnelijke schikking komt ga ik het zelf doen en dan kost het niet zoveel.(ga uiteraard meer krijgen he :roll: , niet echt een geruststelling)
Als het via de verzekeringen is zal het via velomobiel.nl zijn. DAN gaat het pas geld kosten dus ze zij veel, veel beter af met een minnelijke schikking...

Voor de rest vin ik het kut, ik wou met deze blijven rijden verdomme, pff heel de beschildering is geraakt.
Jammer dat je moet overkomen. Heel jammer van je velomobiel, maar gelukkig dan weer dat je er met de schrik van afgekomen bent en geen lichamelijke letsels opgelopen!

Waarom zou je trouwens opteren voor een minnelijke schikking? Er zijn immers geen garanties dat je ook daadwerkelijk uitbetaald wordt... En als puntje bij paaltje komt (lees: als er betaald moet worden), dan gaat het er zelden niet zo "minnelijk" aan toe. Als ik jou was, dopeneerde ik de hele zaak bij de verzekering. Tevens zou ik ervoor zorgen wat getuigen op te sporen.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Ik ben heel blij dat je zelf niets mankeert Jonathan. Heb identiek hetzelfde meegemaakt maar dan met een gewone fiets. Ik dacht ook: "die heeft met wel gezien", maar op het moment dat ik voor zijn bumper reed bleek dat niet het geval te zijn. Gelukkig viel het allemaal nogal mee.

Ik hoop dat je FAW snel terug in orde is. Let wel op dat de verzekeringsmaatschappij niet gaat oordelen dat het om een totaal verlies gaat. In dat geval ga je voor een "oude" Alleweder misschien niet zo veel meer terug krijgen?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: aanrijding

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Dat is dus dé instelling om ooit in een aanrijding betrokken te raken : veronderstellen dat die ander je gezien heeft. Niks veronderstellen, ervan uitgaan dat die ander je NIET gezien heeft. Daar ga ik ALTIJD van uit in het verkeer, welk voertuig ik ook bestuur. Desnoods de aandacht trekken door je claxon of lichtclaxon te gebruiken, wat zeker als (lig-)fietser geen overbodige daad is, lijkt me ....
Daarbij sluit ik me volledig aan. Nooit ga ik ervan uit dat de ander me ziet. Bij drukke verkeerspunten rij ik steeds defensief. Op de Brugse invalswegen betekent dat dan ook dat ik normaal resoluut voor het midden van de weg kies en nooit de fietspaden gebruik (tenzij die volledig vrijliggend zijn). En als dat dan een keertje niet zo is, schreeuw ik bij mogelijk gevaar luidkeels of laat de airzound knallen...

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#12 Bericht door paulheyndrickx »

Dat is verdomd brute pech!

Ben je bij de fietsersbond? Dan kan je gebruik maken van de verzekering juridische bijstand. Waarschijnlijk heb je die ook via jouw familiale verzekering. Doe er beroep op, laat ze werken voor jou. Ik zou dit professioneel laten ramen en uitvoeren. Als leek (sorry hé) zie je misschien wel iets over het hoofd.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#13 Bericht door ET »

jonathan schreef: Vader komt er even later aan en begint over minnelijke schikking. Mij best, de verzekering papieren heb ik toch al.
Hij gaat het bekijken met zijn verzekering. Het is het midden dat geraakt is en dat kan je dus bija niet vervangen.(bron:velomobiel).
Als er minnelijke schikking komt ga ik het zelf doen en dan kost het niet zoveel.(ga uiteraard meer krijgen he :roll: , niet echt een geruststelling)
Als het via de verzekeringen is zal het via velomobiel.nl zijn. DAN gaat het pas geld kosten dus ze zij veel, veel beter af met een minnelijke schikking...
KUT!!! De Drake-Weder is kapot of wa???

Wat die minnelijke schikking betreft: De aansprakelijke is verplicht je geleden schade te vergoeden (op basis van een bestek van velomobiel.nl). Dit wil niet zeggen dat jij verplicht bent deze ook te laten repareren aan die kostprijs. Je kan deze ook zelf repareren; de geleden schade is wat het zou kosten om deze te herstellen in de oorspronkelijke toestand. En vergeet in de geleden schade niet te becijferen wat het je kost om je te dépanneren in afwachting van de reparatie. (huur van een VM enz)

Dus persoonlijk heb jij er geen enkel voordeel bij een minnelijke schikking te aanvaarden, tenzij tijd. Met een minnelijke schikking vraag je een bestek, de ander is akkoord en betaalt jou dat bedrag en jij kan de reparatie starten.
Met de verzekering is er een expert die de schade komt bezien, je vraagt een bestek. De verzekering doet een tegen-expertise en betaalt je uit. En dan kan jij de reparatie starten.
Met een minnelijke schikking kan je misschien meer uit de brand slepen als de tegenpartij dit ten allen prijze wil weghouden van de verzekering (owv bonus-malus, de bestuurder is geen gebruikelijke bestuurder enz enz). En dat is meteen ook de reden dat ze een minnelijke schikking willen: ze willen niet dat de verzekering erbij betrokken wordt owv de consequenties(van welke aard ook).

Minnelijke schikking of niet; jij hebt het recht op eenzelfde schadevergoeding. De enige minnelijke schikking waarbij jij geen cent ziet en waarbij het volgens mij snel gaat, is die waarbij je samen naar velomobiel gaat en waarbij de tegenpartij zich daar engageert om alle kosten van de reparatie te betalen. (en da's dus een engagement naar velomobiel toe en niet naar jou).

Kortom, als je eraan wil verdienen: neem je tijd voor experts enzovoort en zodra je je centen hebt repareer je... En als je intussen persé een VM wil, koop er een nieuwe en verkoop hem zodra de drake-weder gemaakt is.

Veel sterkte ermee

ET

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#14 Bericht door Broeno »

Mijn medeleven. Zelfs als 't lichamelijk geen pijn doet, dan voel je't nog wel aan je zieltje hé.
Proberen er het beste in te zien hé: 1. jij bent er nog om het na te vertellen, 2. het zijn andermans centen waarmee je een nieuwe of herstelling gaat betalen en 3. je kunt er een nieuw projectje van maken om er hem evt anders en nòg beter te laten uitzien.

Succes ermee!
@brunomobiel

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#15 Bericht door Filip »

Geen compassie: alles netjes professioneel laten schatten en herstellen !

Grtz en sterkte!

Filip

Plaats reactie