Oogcontact - Blindering buitenlandse wagens

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

Oogcontact - Blindering buitenlandse wagens

#1 Bericht door Duckjibepete »

Als fietser erg belangrijk om oogcontact te kunnen maken met de andere weggebruikers. In België is het verboden ruiten van bestuurder en passagier te verdonkeren. Kom regelmatig wagens tegen met buitenlandse nrplaat die niet in orde zijn ivm deze wet. Nochtans moet een voertuig aangepast zijn aan de wet van het land waarin het rondrijdt dacht ik?...
ride to live, live to ride

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Oogcontact - Blindering buitenlandse wagens

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Duckjibepete schreef:Als fietser erg belangrijk om oogcontact te kunnen maken met de andere weggebruikers. In België is het verboden ruiten van bestuurder en passagier te verdonkeren. Kom regelmatig wagens tegen met buitenlandse nrplaat die niet in orde zijn ivm deze wet. Nochtans moet een voertuig aangepast zijn aan de wet van het land waarin het rondrijdt dacht ik?...
Neen, een voertuig moet conform zijn de wetgeving van het land waarin het ingeschreven is.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Re: Oogcontact - Blindering buitenlandse wagens

#3 Bericht door ET »

eeuwige reiziger schreef:Neen, een voertuig moet conform zijn de wetgeving van het land waarin het ingeschreven is.
Ik ben absoluut geen specialist in deze materie; maar waaronder vallen dan zaken zoals bv
  • de winterbanden in Duitsland
    de sneeuwketingen in Oostenrijk
    het fluovestje in verschillende landen
    de 2e gevaarsdriehoek in Spanje

Want als ge daarmee niet in orde zijt, hebde het toch ook aan uwe rekker?
Pas op, ik ben voorstander van al deze zaken hé, maar een beetje éénduidigheid binnen Europa zou mogen.

ET



P.S.: ik rijd met winterbanden, ik heb sneeuwkettingen, ik heb een fluovestje per zitplaats en ik heb 2 gevaarsdriehoeken... Ik heb zelfs een oranje zwaailamp, want da's een pak beter zichtbaar dan de vier pinkers
En op de fiets is het met helm en flouvestje; 't mag belachelijk ogen maar je bent een pak zichtbaarder en beschermd als je valt

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#4 Bericht door Jan.E »

Als Belg mag je in de winter in Duitsland rijden zonder winterbanden, daar ben ik 100 procent zeker van. Ik moet eeuwige hier gelijk geven. Moto's moeten in Duitsland ook tuv gekeurd, wij mogen zonder keuring in Duitsland rijden. Al eens op het trike treffen geweest in Halen? daar komen Engelsen met trikes aan, die krijgt ge hier in geen honderd jaar gehomologeerd. Zelfgemaakte trikes, waar 6 man op kan zitten, met ne jaguar motor, misschien wel 8m lang. Die mannen kunnen hier rondrijden zonder problemen. Voorwaarde is wel dat ze in Engeland in orde zijn met de mot.

Gast

#5 Bericht door Gast »

Jan.E schreef:Als Belg mag je in de winter in Duitsland rijden zonder winterbanden, daar ben ik 100 procent zeker van.
Heb je daar ook de wetteksten over?

Ken ondertussen toch al verschillende mensen die geverbaliseerd zijn hiervoor en volgens hun rechtsbijstandsverzekering is er geen verhaal mogelijk.

K

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#6 Bericht door Jan.E »

Neen...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Oogcontact - Blindering buitenlandse wagens

#7 Bericht door quattrovelootje »

Duckjibepete schreef:In België is het verboden ruiten van bestuurder en passagier te verdonkeren.
Dat is niet helemaal correct. Het is idd zo dat het technisch reglement verbiedt dat de voorste zijruiten en de voorruit met een folie worden bekleefd tenzij .... je over een ijkingsattest beschikt uitgereikt door Charleroi (maar dat moet dateren van voor 2003). Sommige merken/modellen voertuigen worden echter standaard met verduisterde ramen geleverd (zgn. gerookt glas), hetgeen wel is toegelaten (heeft de maken met de graad van verduistering/percentage van doorlaatbaarheid).

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

en ik die dacht dat je het over het verblinden van buitenlandse outobestuurders had door niet reglementair gebruik van een fietslicht :lol:
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Oogcontact - Blindering buitenlandse wagens

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

ET schreef:Ik ben absoluut geen specialist in deze materie; maar waaronder vallen dan zaken zoals bv
  • de winterbanden in Duitsland
    de sneeuwketingen in Oostenrijk
    het fluovestje in verschillende landen
    de 2e gevaarsdriehoek in Spanje

Want als ge daarmee niet in orde zijt, hebde het toch ook aan uwe rekker?
Pas op, ik ben voorstander van al deze zaken hé, maar een beetje éénduidigheid binnen Europa zou mogen.
Als ik me niet vergis, is er een verschil tussen de technische voorwaarden waaraan voertuigen moeten voldoen en de verkeersvoorschriften.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#10 Bericht door Duckjibepete »

Jan.E schreef:Als Belg mag je in de winter in Duitsland rijden zonder winterbanden, daar ben ik 100 procent zeker van
Natuurlijk mag je dat, tot ze je tegenhouden, word je beboet, om nog maar niet te spreken van een ongeluk, dan trekt de verzekering zijn handen terug.
Je mag ook zonder gordel rijden, en zonder verzekering, en zelfs zonder rijbewijs... in België duurt het alleen een beetje langer dan in het buitenland eer ze je daarop betrappen. Er is amper controle... :lol: Europa? Eén grote farce! Lees net in laatste Kampeertoerist dat in Spanje op vier jaar tijd 3X de snelheidsbeperkingen voor mobilhomes veranderd hebben...
Hoeveel mensen zijn er op de hoogte van het milieuvignet dat je nodig hebt in verschillende Duitse steden? Sta je daar mooi als je daar een hotelletje geboekt hebt en je kan je wagen laten staan :roll:
Europa is al een even grote grap als de joenaited steets of emerika!
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

Re: Oogcontact - Blindering buitenlandse wagens

#11 Bericht door Duckjibepete »

allewedertje schreef:
Duckjibepete schreef:In België is het verboden ruiten van bestuurder en passagier te verdonkeren.
Dat is niet helemaal correct. Het is idd zo dat het technisch reglement verbiedt dat de voorste zijruiten en de voorruit met een folie worden bekleefd tenzij .... je over een ijkingsattest beschikt uitgereikt door Charleroi (maar dat moet dateren van voor 2003). Sommige merken/modellen voertuigen worden echter standaard met verduisterde ramen geleverd (zgn. gerookt glas), hetgeen wel is toegelaten (heeft de maken met de graad van verduistering/percentage van doorlaatbaarheid).

Tihamér
Pikzwart zijn die pooierbakken hun ruiten!
ride to live, live to ride

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Duckjibepete schreef:Natuurlijk mag je dat, tot ze je tegenhouden, word je beboet, om nog maar niet te spreken van een ongeluk, dan trekt de verzekering zijn handen terug.
Je mag ook zonder gordel rijden, en zonder verzekering, en zelfs zonder rijbewijs... in België duurt het alleen een beetje langer dan in het buitenland eer ze je daarop betrappen. Er is amper controle... :lol: Europa? Eén grote farce! Lees net in laatste Kampeertoerist dat in Spanje op vier jaar tijd 3X de snelheidsbeperkingen voor mobilhomes veranderd hebben...
Hoeveel mensen zijn er op de hoogte van het milieuvignet dat je nodig hebt in verschillende Duitse steden? Sta je daar mooi als je daar een hotelletje geboekt hebt en je kan je wagen laten staan :roll:
Europa is al een even grote grap als de joenaited steets of emerika!
Bij mijn weten heeft dat alles niets van doen met de technische reglementering die in een bepaald land van kracht is met betrekking tot een aldaar ingeschreven voertuig.

Plaats reactie