achtung : de lente (en dito hormonen) zijn alweer in 't land

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

achtung : de lente (en dito hormonen) zijn alweer in 't land

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

ik heb op een mistige ochtend vorige week een schoolgaande rakker zijn voorwiel verplooit en de Q heeft er een verluchtingsgat bij :( . Reed ik wegens de mist voor de verandering eens op het fietspad, rijden er 3 17 jarigen lekker naast elkaar op het dubbelrichtingfietspad, waarvan de uiterste naar eigen zeggen niet aan het opletten was (hij werd gewaarschuwd door de 2 andere fietsters) (en er was een flauwe bocht en een verlichtingspaal die lichtelijk het zicht belemmerde). We weken beide uit naar het voetpad (voor mij dus naar rechts, voor hem naar links, anders moeten de 2 dames de rijbaan op, ken uw prioriteiten) ... et voila (niemand gewond). damn, en deze keer denk ik niet dat ik een nieuwe body kan loswrikken bij de verzekering :wink: misschien wel een laklaag : iemand suggesties voor een nice couleureke ? wat valt er nog meer op dan banaangeel ?

vraag : reed ik gevaarlijk, of hijzelve ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#2 Bericht door Jan.E »

Da zijn zo van die dingen die gebeuren, maar ge hebt natuurlijk het spek aan uw been.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#3 Bericht door ET »

Lang geleden, toen ik nog m'n dagelijkse kilometers fietste naar de middelbare school, was het ook ne mistige ochtend. En ik fietste op zo'n fietspad dat enkel door een witte streep gescheiden was van de drukke steenweg. En in dienen tijd vloog ik nog aan 30km/u met ne gewone fiets.
Duikt er opeens ne spookfietser op, zonder licht die ik op één of andere manier geraakt heb.
Gevolg: ikke over het stuur en tegen de vlakte (gelukkig nog net op het fietspad ipv op de rijbaan), voorwiel compleet geplooid, voorvork geplooid. En de spookrijdster? Die zei iets van "trein halen" en was verdwenen.

Ik heb er nog een trauma van ;-)

ET

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

crash-quest-dummy schreef:....wat valt er nog meer op dan banaangeel ?
Kikker groen, aardbei rood, granaatappel oranje..... :wink:
Probeer eens met een zwaailicht :?
als ik het nog weet van, in mijnen tijd, is het menselijk oog het gevoeligst voor rood.(heeft iets met kleurstaafjes in het oog te maken)
Let maar eens op in de mist (en per auto), een rood licht zie je van verder dan een groen.
Alleen betwijfel ik of rood wel voldoende reflecteert om in het duister zichtbaar te zijn.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#5 Bericht door Broeno »

Geel, oranje en rood zijn best. Geel lost echter iets eerder op in sneeuw of mist, rood verdwijnt onthutsend snel als 't donker wordt. Oranje misschien een goed compromis?
Andere mogelijkheid: lichtgroen zoals de Smart vroeger kon gekocht worden. Is in mist misschien iets beter dan geel, maar waarschijnlijk niet zo goed als rood of oranje.
Andere mogelijkheid: two-tone! :P 2 fel contrasterende kleuren combineren met eventueel nog een reflecterend biesje ertussen. Als ze je dan nog nie zien, dan zit er waarschijnlijk str*ף in hun ogen. :twisted:
Laaste tip: 2 kleuren die tegenover elkaar staan in de 'kleurencirkel' komen heel sterk over voor het menselijk oog. Dus: geel-paars, rood-groen of blauw-oranje...
@brunomobiel

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

yep, enneuh ... voor welke voetbalploegen zijn we dan gratis aan het supporteren ?
Stop Fueling Around

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#7 Bericht door Broeno »

Geen idee, ik ben nie geïnteresseerd in een spelleke met overbetaalde jeannetten. :twisted: Geef mij maar echte sport. :lol:
@brunomobiel

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#8 Bericht door Stijnsmb »

Broeno schreef:Geef mij maar echte sport. :lol:
Drummen!!
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#9 Bericht door marksje »

Stijnsmb schreef:
Broeno schreef:Geef mij maar echte sport. :lol:
Drummen!!
Draai draai een drum.... \:D/
Topsport : Zelf u sigaretten rollen :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

wat is dat toch met die fietsers van tegenwoordig ... wil je iemand voorsteken dan schieten ze naar links en ik ben nog iemand tegen gekomen die uitweek naar het voetpad aan haar linkerzijde (en ze reed gewoon alleen). Dat zijn er dus al 3 op een week tijd !

precies meeuwen die uit mekaar stuiven ... ik moet dringend terug bloemen en princessen op mijn Q schilderen : ze zijn bang van mij :( , ik moet een nog straffer flitslicht op mijn helm plaatsen, ik moet dringend mijnen uitlaat lawaaieriger maken (maar dat gaat dan weer geurhinder geven)(trouwens, off topic : http://classicmoderncars.blogspot.com/2 ... -zijn.html ) of ik ben weer te rap aan het rijden (sinds deze week weer met korte broek, en dan ligt de zweetdrempel bij een hogere snelheid :lol: )

voor wie het nog niet wist : in België rijden we rechts (en (off topic)extreem links is , afgaande van de gedragingen van de medemensen op het fietspad terug in opkomst : die regeringsvorming wordt er niet makkelijker op ...)
Stop Fueling Around

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#11 Bericht door Scorpion Rider »

Om eens volledig off topic te gaan:

Altijd naar links afwijken of altijd naar rechts afwijken komt op het zelfde neer, namelijk...
rondjes rijden :P
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#12 Bericht door Scorpion Rider »

Terug on topic.
Spookrijders kom ik geregeld tegen, gelukkig niet letterlijk (ik heb ze al van ver in de gaten doordat ik lig). Die moeten uitwijken voor mijn driewielligfiets hoewel het toch altijd verschieten blijft en ik ze niet van de baan wil rijden want dan worden ze door een auto frontaal aangereden.

Je maakt soms wel eens vreemde valpartijen mee:

Op een ochtend op een breed tweerichtingsfietspad (voor diegene die Leuven kennen: aan het joanna-maria-artoisplein op de ring rond Leuven t.h.v. de Novotel) was er een dame op de fiets die met haar gedachten duidelijk elders was.
Op het moment dat ik haar bijna ging kruisen wou ze via een snelle bocht links oversteken.
Maar ik ging op dat moment gewoon verder rechtdoor op het tweerichtingsfietspad en ze had me dus blijkbaar helemaal niet zien aankomen tot op het laatste moment.
Ze begint goed te remmen, maar als ze bijna stilstaat glijdt ze van haar zadel en begint half struikelend half vallend in horten en stoten dichter en dichter de grond te naderen, tot ze dan heel traag toch even de grond op gaat samen met haar fiets.

Er was zelfs nog vrij veel ruimte over tussen haar en mij, want ik stond al een tijdje stil dankzij even scherp in de remmen te gaan en was eigenlijk op dat moment gewoon stomverbaasd aan het kijken naar haar vertraagde valpartij.

Ik heb gevraagd of alles OK was, ze zei "ja". En ben dan maar voortgereden.

Valpartijen kunnen soms ook eens met een goede afloop gebeuren, gelukkig maar!
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#13 Bericht door lieve »

crash-quest-dummy schreef:wat is dat toch met die fietsers van tegenwoordig ... wil je iemand voorsteken dan schieten ze naar links en ik ben nog iemand tegen gekomen die uitweek naar het voetpad aan haar linkerzijde (en ze reed gewoon alleen). Dat zijn er dus al 3 op een week tijd !

precies meeuwen die uit mekaar stuiven ... ik moet dringend terug bloemen en princessen op mijn Q schilderen : ze zijn bang van mij :( , ik moet een nog straffer flitslicht op mijn helm plaatsen, ik moet dringend mijnen uitlaat lawaaieriger maken (maar dat gaat dan weer geurhinder geven)(trouwens, off topic : ...)
een kinderhandvat kopen , als je er aan draait komt er een brommer geluid uit. of een wasknijper en een kaartje :wink: :wink:

Plaats reactie