Vaste fietslichten niet langer verplicht!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

Vaste fietslichten niet langer verplicht!

#1 Bericht door Trobken »

Misschien is 't hier al gepasseerd, toch nog ff vermelden omdat in Kruibeke een te-ijverig agent me deed stoppen omdat ik m'n achterlicht aan m'n helm gemonteerd had... toen ik 'm zei dat ik dat deed voor de veiligheid (hogere montage) antwoordde hij me dat: "...als ik veilig wou fietsen, ik maar een normale velo moest kopen...!"

WRAAK :twisted::
Vaste fietslichten niet langer verplicht !

Minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, versoepelde recent het verkeersreglement. Vaste fietslichten zijn hierdoor niet langer verplicht.
Het licht mag voortaan knipperen én de fietser heeft zelf de keuze waar hij het licht bevestigt: op de fiets, zijn lichaam, kledij of rugzak. “Zolang de fietser maar zichtbaar blijft in het verkeer”, aldus de minister. Dezelfde regels zijn ook van toepassing voor drie –en vierwielers. Het is dus ook niet langer verplicht om overdag een vast op de fiets gemonteerd licht te hebben.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vaste fietslichten niet langer verplicht!

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Trobken schreef:Misschien is 't hier al gepasseerd, toch nog ff vermelden omdat in Kruibeke een te-ijverig agent me deed stoppen omdat ik m'n achterlicht aan m'n helm gemonteerd had... toen ik 'm zei dat ik dat deed voor de veiligheid (hogere montage) antwoordde hij me dat: "...als ik veilig wou fietsen, ik maar een normale velo moest kopen...!"
Dan had ik eens aan die agent gevraagd in welke verkeerswetten er dan wel beschreven staat wat hij als "een normale velo" ziet.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Vaste fietslichten niet langer verplicht!

#3 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:
Trobken schreef:Misschien is 't hier al gepasseerd, toch nog ff vermelden omdat in Kruibeke een te-ijverig agent me deed stoppen omdat ik m'n achterlicht aan m'n helm gemonteerd had... toen ik 'm zei dat ik dat deed voor de veiligheid (hogere montage) antwoordde hij me dat: "...als ik veilig wou fietsen, ik maar een normale velo moest kopen...!"
Dan had ik eens aan die agent gevraagd in welke verkeerswetten er dan wel beschreven staat wat hij als "een normale velo" ziet.
Of dat ze dan gelijk ook maar voor andere politieagenten zonder vooroordelen kunnen zorgen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Vaste fietslichten niet langer verplicht!

#4 Bericht door skywise »

rik schreef:Of dat ze dan gelijk ook maar voor andere politieagenten zonder vooroordelen kunnen zorgen.
Ik heb nochtans minder problemen met de arm der wet dan toen ik rolschaatste. Onlangs nog werd ik tegengehouden omdat ik noodgedwongen een "verboden toegang" bord had genegeerd dat verkeer moest tegenhouden omdat er 100m verder over 10m een vernauwing was door een kraan die op de rijweg stond geplant. Er was namelijk geen rekening gehouden met het feit dat het fietspad daar doodliep en ik dan pas de rijweg opkon maar dan wel voorrang moest verlenen aan auto's die rechtsafsloegen en van de andere kant rechtdoor reden. En om aan het zebrapad te geraken moest je dus het verboden toegangsbord negeren. Niet dat ik van plan was dat te gebruiken gezien ik net als alle andere fietsers bijna zonder gevaar het autoverkeer kon kruisen dat langs de kraan reed, maar de agent gaf mij toch gelijk dat er geen rekening was gehouden met fietsers en heeft mij en een collega ("gewone fietser") doorgelaten met een "maar rij wel voorzichtig hé!". In mijn schaatsdagen heette dat nog als ik op de baan schaatste: "zeide gij ne fiets miscchien? Op 't voetpad, hop" en als ik op 't voetpad tegen 30 km/h de poliecombi op de Bondgenotenlaan in Leuven voorbijstak: "ge moogt zo snel niet!". De verkeerswet is dan aan mij aangepast :D en dan ben ik beginnen velomobielen... :twisted:
Skywise (WAW 558 & 011)

Gast

Re: Vaste fietslichten niet langer verplicht!

#5 Bericht door Gast »

Trobken schreef:... toen ik 'm zei dat ik dat deed voor de veiligheid (hogere montage) antwoordde hij me dat: "...als ik veilig wou fietsen, ik maar een normale velo moest kopen...!"[/i]
Hans, ik hoor wél graag twee klokken luiden. Hij heeft gesproken van een normale velo, daarmee uit. En wat heb je geantwoord? Niets?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Vaste fietslichten niet langer verplicht!

#6 Bericht door Edje »

rik schreef:
Of dat ze dan gelijk ook maar voor andere politieagenten zonder vooroordelen kunnen zorgen.
Dat ze politie mensen zoeken die frans en nederlands spreken met een rijbewijs en ervaring met gewone en ligfiets.

Een goede commisaris is er al ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Vaste fietslichten niet langer verplicht!

#7 Bericht door rik »

skywise schreef:
rik schreef:Of dat ze dan gelijk ook maar voor andere politieagenten zonder vooroordelen kunnen zorgen.
Ik heb nochtans minder problemen met de arm der wet dan toen ik rolschaatste. Onlangs nog werd ik tegengehouden omdat ik noodgedwongen een "verboden toegang" bord had genegeerd dat verkeer moest tegenhouden omdat er 100m verder over 10m een vernauwing was door een kraan die op de rijweg stond geplant. Er was namelijk geen rekening gehouden met het feit dat het fietspad daar doodliep en ik dan pas de rijweg opkon maar dan wel voorrang moest verlenen aan auto's die rechtsafsloegen en van de andere kant rechtdoor reden. En om aan het zebrapad te geraken moest je dus het verboden toegangsbord negeren. Niet dat ik van plan was dat te gebruiken gezien ik net als alle andere fietsers bijna zonder gevaar het autoverkeer kon kruisen dat langs de kraan reed, maar de agent gaf mij toch gelijk dat er geen rekening was gehouden met fietsers en heeft mij en een collega ("gewone fietser") doorgelaten met een "maar rij wel voorzichtig hé!". In mijn schaatsdagen heette dat nog als ik op de baan schaatste: "zeide gij ne fiets miscchien? Op 't voetpad, hop" en als ik op 't voetpad tegen 30 km/h de poliecombi op de Bondgenotenlaan in Leuven voorbijstak: "ge moogt zo snel niet!". De verkeerswet is dan aan mij aangepast :D en dan ben ik beginnen velomobielen... :twisted:
Ikzelf heb er ook geen slechte ervaringen mee, maar mij reactie sloeg in dit geval op Trobken zijn bericht. :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

Mensen in hun gelijk laten...

#8 Bericht door Trobken »

Dat is al enkele jaren geleden hoor... die anekdote met die agent...

Maar ze zal me altijd bijblijven...

Gek genoeg heb ik die agent gewoon in z'n wijsheid gelaten (iets wat men niet gewoon is van mij :roll: )

... simpelweg om de reden dat ik net nachtdienst had gedaan en dus al zowat 24uur wakker was en nog door de koude naar huis moest fietsen...

Toen ik in 1992 begon met ligfietsen in Aalst, hield er mij een agent tegen met de vraag of "dat" wel wettelijk was. Met het spontane antwoord van deze (toen) prille tiener op z'n Oilsjters: "Da zoude gij moeten weite, gij zijt hier de flik!" kon hij enkel de reactie geven: "Kom, geef uw identiteitskaart maar es..." (Overigens zonder gevolgen)...

I rest my case.

Soit, we wijken hiermee af. Euhm, de lampkes moeten dus niet meer aan uwe velo hangen hé!

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#9 Bericht door Filip »

Ach ja, er zijn politieagenten van verschillende soorten.

Toen ik in Gent eens ergens aan een winkel aan het wachten was, en er een paar flikken voorbijwandelden, sprak één van hen me vriendelijk aan, en wou ook eens op het zitje liggen...
Niets dan positieve commentaar tegen zijn collega "zeg, en dit ligt nog heel gemakkelijk ook hoor..."
En als ik er hem op wees dat het hoofd dan ongeveer op dezelfde hoogte is, als dit van een chauffeur van een gewone kleine personenwagen, kon hij dit alleen maar beamen... :wink:

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

Sure...

#10 Bericht door Trobken »

...natuurlijk zijn er ook 'n pak goeie agenten....

:wink:

Bijvoorbeeld de vriendelijke agenten die ons begeleid hebben om bij de Scheldetocht om de brug over te steken...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Sure...

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Trobken schreef:...natuurlijk zijn er ook 'n pak goeie agenten....

:wink:

Bijvoorbeeld de vriendelijke agenten die ons begeleid hebben om bij de Scheldetocht om de brug over te steken...
Dat was inderdaad pas echt onder het motto "de politie, uw vriend". Is daar nu al een fietspad voorzien trouwens?

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#12 Bericht door Jef »

Trobken schreef:...natuurlijk zijn er ook 'n pak goeie agenten....
O.a. diegenen die ons hier dikwijl vakkundig de wegcode uitleggen 8)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

Fietspad voorzien

#13 Bericht door Trobken »

De langste brug van België (die van Temse dus) krijgt er 'n broertje bij. Naast de huidige brug komt er een 2de brug te liggen (aan de kant van Temse-centrum).

Deze dient om de N16 te ontdubbelen, overal heeft deze 2 rijstroken, enkel aan de brug van Temse niet, wat dus 'n flessenhals is en -zeker tijdens de alsmaar langer wordende spits- voor lange files zorgt.

Belangrijker voor ons ligfietsers :wink: is dat de tweede en nieuwe brug een groot fietspad-en wandelpad zal krijgen met schiereilandjes met bankjes voor de vermoeide ligfietser :D of wandelaar om de x-aantal meter.

Google schotelde me zelfs een filmpke voor van de bouw van de nieuwe brug:
http://www.dailymotion.com/video/x3pdes_slide-blog_news

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Fietspad voorzien

#14 Bericht door quattrovelootje »

Trobken schreef: De langste brug van België (die van Temse dus) krijgt er 'n broertje bij. Naast de huidige brug komt er een 2de brug te liggen (aan de kant van Temse-centrum).Belangrijker voor ons ligfietsers :wink: is dat de tweede en nieuwe brug een groot fietspad-en wandelpad zal krijgen met schiereilandjes met bankjes voor de vermoeide ligfietser :D of wandelaar om de x-aantal meter.
Prima dat er bij de constructie van zoiets nieuws eindelijk ook rekening wordt gehouden met voetgangers en fietsers !
Is er al geweten wanneer deze brug af zal zijn of niet ?

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

info over de nieuwe brug van Temse

#15 Bericht door Trobken »

http://www.temse.be/nieuws_scheldebrug.html 8)

Daar staat:
Medio 2009 : beëindiging / openstelling

Plaats reactie