Regen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Regen

#1 Bericht door Gast »

Dit onderwerp zal al wel eerder besproken zijn, maar hoe zit het nu met ligfietsen in de regen.

Ik veronderstel dat toch enkelen onder jullie de fiets gebruiken om naar het werk te gaan. En met het belgische weer kan dit nog wel eens tegenvallen.

Blijven jullie dan volharden en fietsen jullie in de regen en wat zijn de ervaringen dan??

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Regen

#2 Bericht door WFvN »

onl5923 schreef:Dit onderwerp zal al wel eerder besproken zijn, maar hoe zit het nu met ligfietsen in de regen.

Ik veronderstel dat toch enkelen onder jullie de fiets gebruiken om naar het werk te gaan. En met het belgische weer kan dit nog wel eens tegenvallen.

Blijven jullie dan volharden en fietsen jullie in de regen en wat zijn de ervaringen dan??
Tja, ikk heb geen ervaring met het belgische weer maar wel met het nederlandse. En ja, ik fiets ook met regen, kou e.d. naar het werk.

Alleen gebeurt dat bij die omstandigheden meestal in m'n Alleweder.

Maar ook op m'n Fujin rijd ik wel eens in regen. Een goede regenbroek doet wonderen. Ik heb een Berghauss Goretex broek. Verder heb ik ook een Goretex jas. Alleen bij langer in de regen rijden krijgt je toch meestal echt problemen met de rits. Daar komt dus wel water naar binnen. Het schijnt dat sommige ligfietsers de jas achterstevoren aantrekken; dan heb je het inregenen bij de rits natuurlijk niet.

Misschien zijn er ook wel fraaie buitensportjassen te koop met waterdichte rits. Mijn regenbroek heeft in ieder geval een waterdichte rits.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#3 Bericht door Gast »

spatbordje is welkom bij regen, zeker achteraan, anders vormt er zich een klonter vuiligheid achteraan het hoofd. Maar anders is het even (on)plezierig als met een gewone fiets. Ge zijn wel sneller uit de regen met de ligfiets :D. En met deftige regenkledij mag dat geen probleem zijn volgens mij.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#4 Bericht door GeertJ »

huy,

Ik maak van regen niet echt zo een probleem hoor, zeker niet als ik weet dat ik achteraf onder nen goeie douche kan staan, want op een ligfiets (zonder spatborden) wordt je wel redelijk vuil. Wat rijstijl betreft, gebruik je gezond verstand daarvoor. Als je met een auto in de regen rijdt, rij je ook voorzichtiger eh. In principe is een natte baan niet zo heel erg, banden hebben genoeg grip ook wanneer ze nat ligt (wel op letten van de witte strepen van wegmakering, want die kunnen als het nat is wel heel glad zijn, onlangs nog ondervonden aan een rood licht waar ik vertrok en achterwiel op een witte streep stond, met als gevolg dat ik ter plaatse mijn wiel doortrok), het is pas als er zand of modder op die baan ligt dat het gevaarlijk kan worden. Ook wanneer het een ganse tijd droog is geweest, zoals onlangs en dan lichtjes regen waardoor er een modderfilm op de baan komt te liggen dat het ook gevaarlijk kan zijn. en voor de rest, tja, als je met slicks rijdt ga je sowieso beter moeten uitkijken in de bochten enzovoort...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Geert Joos schreef:bla
[flauwe cynisme modus]is dit dezelfde geert die alle winterse gentseliggerstoertochten heeft gemist?[/flauwe cynisme modus]

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#6 Bericht door GeertJ »

graddus schreef:bla bla
Thats me indeed, maar dat neemt niet weg dat ik geen ervaring met regen, sneeuw en ijzel heb! en ja, ik geef toe, heb onlangs ook de grip van men banden onderschat waardoor ik een schuiver gemaakt heb in de regen. Dat brengt het aantal schuivers door mijn fout op 1 op een goeie 7000 - 8000 km!
ps: ik was er wel graag bij geweest op de 'winterse' tochten, maar door omstandigheden lukte het me niet om telkens ter plaatse te zijn en dan nog eens de tijd te hebben om een tocht te maken.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#7 Bericht door Gast »

nog een nadeel: deftige regenkledij (winterkledij in het algemeen) voor op de fiets, kost vrij veel geld. Maar voor da geld krijgt ge dan wel weer kwaliteit, en het gaat een tijdje (zonder valpartijen ten minste)

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#8 Bericht door graddus »

Die investering kan ik dan beter niet doen, gezien mijn reputatie om zo nu en dan eens om te kieperen (misschien toch die snowboardstijl is afleren, vallen in de sneeuw is toch nog altijd minder pijnlijk dan op het asfalt en wellicht is het niet nodig om altijd en overal de kortste bocht in te duiken...)

Plaats reactie