Meldpunt fietspaden
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 1355FC67D1) op volgende locatie :
Waarloossteenweg
Duffel
Antwerpen
Melden we u het volgende :
De haag heeft een hoogte van 90 cm en dient als afscheiding tussen fietsers en automobilisten. Het verlagen van de haag zou als negatief bijgevolg kunnen hebben dat de snelheid van het autoverkeer verhoogt.
Met een normale fiets (ook kinderfietsen) is er rechtstreeks oogcontact mogelijk tussen fietser en autobestuurder.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
...............
Beste Wegbeheerder,
Dank voor uw prompte reactie.
Sta me toe dat ik de melding even toelicht, via het meldpunt kan dat slechts zeer summier.
Mag ik u attenderen op het feit dat ook ander rijwielen dan 'normale' fietsen het fietspad dienen te volgen, evenals andere voorbewegingstoestellen. Ook zij verdienen een veilige deelname aan het verkeer. De situatie op de Waarloossesteenweg koste me bijna het leven toen ik de straat overstak. De automobilist en mezelf hadden mekaar dankzij deze hoge haag niet gezien, een ongeval kon op een haar na vermeden worden. Er is ook verschil tussen een normale wagen van tegenwoordig : de hogere 4x4's of monovolumes en de eveneens voorkomende lagere sportievere wagens. Vooral auto's die afslaan om een oprit op te rijden, of auto's die net de oprit afwillen creeren gevaarlijke situaties door de onzekerheid of er zich iemand, al dan niet vergezeld van kinderen, achter de dichtbegroeide haag bevind, of door het fietspad te blokkeren omdat door de onzekerheid of er andere auto's aan komen rijden.
Het vademecum voor fietsvoorzieningen maakt ook melding van het gebruik van hagen, maar de ene foto die ik vond, foto 4.4, toont een lage haag, zodat elke verkeersdeelnemer een goed overzicht heeft.
Graag uw argumenten kritisch herbekijken en overleggen met de bevoegde schepen.
Gelieve me op de hoogte te houden.
Met vriendelijke groet,
............
Geachte,
Na overleg kan ik u melden dat:
- Volgens het bestaande gemeentelijke bouwreglement mogen dergelijke hagen maximaal 1,20 meter hoog zijn
- Volgens het ontwerp van politiereglement mogen dergelijke hagen maximaal 1,00 meter hoog zijn
- De bestaande haag is 90 cm hoog.
Wij spraken af dat deze haag bij een volgende snoeibeurt zal gesnoeid worden op 80 cm hoogte.
Vriendelijke groeten,
Waarloossteenweg
Duffel
Antwerpen
Melden we u het volgende :
De haag heeft een hoogte van 90 cm en dient als afscheiding tussen fietsers en automobilisten. Het verlagen van de haag zou als negatief bijgevolg kunnen hebben dat de snelheid van het autoverkeer verhoogt.
Met een normale fiets (ook kinderfietsen) is er rechtstreeks oogcontact mogelijk tussen fietser en autobestuurder.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
...............
Beste Wegbeheerder,
Dank voor uw prompte reactie.
Sta me toe dat ik de melding even toelicht, via het meldpunt kan dat slechts zeer summier.
Mag ik u attenderen op het feit dat ook ander rijwielen dan 'normale' fietsen het fietspad dienen te volgen, evenals andere voorbewegingstoestellen. Ook zij verdienen een veilige deelname aan het verkeer. De situatie op de Waarloossesteenweg koste me bijna het leven toen ik de straat overstak. De automobilist en mezelf hadden mekaar dankzij deze hoge haag niet gezien, een ongeval kon op een haar na vermeden worden. Er is ook verschil tussen een normale wagen van tegenwoordig : de hogere 4x4's of monovolumes en de eveneens voorkomende lagere sportievere wagens. Vooral auto's die afslaan om een oprit op te rijden, of auto's die net de oprit afwillen creeren gevaarlijke situaties door de onzekerheid of er zich iemand, al dan niet vergezeld van kinderen, achter de dichtbegroeide haag bevind, of door het fietspad te blokkeren omdat door de onzekerheid of er andere auto's aan komen rijden.
Het vademecum voor fietsvoorzieningen maakt ook melding van het gebruik van hagen, maar de ene foto die ik vond, foto 4.4, toont een lage haag, zodat elke verkeersdeelnemer een goed overzicht heeft.
Graag uw argumenten kritisch herbekijken en overleggen met de bevoegde schepen.
Gelieve me op de hoogte te houden.
Met vriendelijke groet,
............
Geachte,
Na overleg kan ik u melden dat:
- Volgens het bestaande gemeentelijke bouwreglement mogen dergelijke hagen maximaal 1,20 meter hoog zijn
- Volgens het ontwerp van politiereglement mogen dergelijke hagen maximaal 1,00 meter hoog zijn
- De bestaande haag is 90 cm hoog.
Wij spraken af dat deze haag bij een volgende snoeibeurt zal gesnoeid worden op 80 cm hoogte.
Vriendelijke groeten,
Stop Fueling Around
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
Beste Lembreght Peter,
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : FA4BDE9A69) op volgende locatie :
Koningin Astridlaan
Mechelen
Antwerpen
Melden we u het volgende :
Geachte,
In antwoord op uw mail kan ik u melden dat hier inderdaad een fietsoversteek ontbreekt.
We hebben een ontwerp gemaakt met een relatief eenvoudige oplossing.
Nadat dit besproken is met de stad Mechelen kan dit uitgevoerd worden.
Hoogachtend,
ir. Henk Keymeulen
afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Antwerpen
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
Beeuwsaert Trice
Secretariaat
Vlaamse Overheid
Agentschap Wegen en Verkeer
Wegen en Verkeer Antwerpen
Anna Bijnsgebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 41
2018 Antwerpen
tel : 03/224 69 16
fax : 03/224 68 99
patricia.beeuwsaert@mow.vlaanderen.be
Ze nemen het dan toch aux serieux hé! Ben benieuwd naar de uitvoering ervan!
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : FA4BDE9A69) op volgende locatie :
Koningin Astridlaan
Mechelen
Antwerpen
Melden we u het volgende :
Geachte,
In antwoord op uw mail kan ik u melden dat hier inderdaad een fietsoversteek ontbreekt.
We hebben een ontwerp gemaakt met een relatief eenvoudige oplossing.
Nadat dit besproken is met de stad Mechelen kan dit uitgevoerd worden.
Hoogachtend,
ir. Henk Keymeulen
afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Antwerpen
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
Beeuwsaert Trice
Secretariaat
Vlaamse Overheid
Agentschap Wegen en Verkeer
Wegen en Verkeer Antwerpen
Anna Bijnsgebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 41
2018 Antwerpen
tel : 03/224 69 16
fax : 03/224 68 99
patricia.beeuwsaert@mow.vlaanderen.be
Ze nemen het dan toch aux serieux hé! Ben benieuwd naar de uitvoering ervan!
ride to live, live to ride
-
- Helper
- Berichten: 319
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
- Postcode: 3012
- Fiets: HP Scorpion (trike)
- Locatie: Wilsele (Leuven)
- Contacteer:
24 april 2008
Beste Antheunis Lodewijk,
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : C8549DC272) op volgende locatie :
Diestsesteenweg
Leuven
Vlaams-Brabant
Melden we u het volgende :
Graag antwoord ik u op uw melding.
De provincie heeft hier geen bevoegdheid.
We zullen uw vraag doorsturen naar het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant, Via Vitagegebouw, Luchthavenlaan 4 te 1800 Vilvoorde.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
Beste Antheunis Lodewijk,
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : C8549DC272) op volgende locatie :
Diestsesteenweg
Leuven
Vlaams-Brabant
Melden we u het volgende :
Graag antwoord ik u op uw melding.
De provincie heeft hier geen bevoegdheid.
We zullen uw vraag doorsturen naar het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant, Via Vitagegebouw, Luchthavenlaan 4 te 1800 Vilvoorde.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.
-
- Helper
- Berichten: 319
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
- Postcode: 3012
- Fiets: HP Scorpion (trike)
- Locatie: Wilsele (Leuven)
- Contacteer:
22 mei 2008
Betreft: N2 Diestsesteenweg t.h.v. Overgangen met niveauverschil boordstenen te hoog.
KS/VER/213/LEU - 16DBO-I-08-0100
ons kenmerk S/WVB/E-MAIL-FIETS-76
Geachte
Langs de N2 zijn de borduren en goten in de zone der werken door de aannemer ASWEBO volgens de regels der kunst aangelegd (dus met correcte niveauverschillen conform de vigerende norm). Dit is op de werf in detail nagekeken.
Hoogachtend
i.o ir. Frans Venstermans
afdelingshoofd Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
Betreft: N2 Diestsesteenweg t.h.v. Overgangen met niveauverschil boordstenen te hoog.
KS/VER/213/LEU - 16DBO-I-08-0100
ons kenmerk S/WVB/E-MAIL-FIETS-76
Geachte
Langs de N2 zijn de borduren en goten in de zone der werken door de aannemer ASWEBO volgens de regels der kunst aangelegd (dus met correcte niveauverschillen conform de vigerende norm). Dit is op de werf in detail nagekeken.
Hoogachtend
i.o ir. Frans Venstermans
afdelingshoofd Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
- Postcode: 8790
- Fiets: Azub Max
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Sorry hoor, en ik besef dat ik hier waarschijnlijk tegen heel wat schenen ga stampen, maar er zijn heel wat slechtere situaties dan te hoge hagen. Ik zou al heel dankbaar zijn mocht ik overal op een afgescheiden fietspad kunnen fietsen en zou overgelukkig zijn met een al dan niet hoge haag tussen mezelf en de voortrazende auto's.crash-quest-dummy schreef:Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : 1355FC67D1) op volgende locatie :
Waarloossteenweg
Duffel
Antwerpen
Melden we u het volgende :
De haag heeft een hoogte van 90 cm en dient als afscheiding tussen fietsers en automobilisten. Het verlagen van de haag zou als negatief bijgevolg kunnen hebben dat de snelheid van het autoverkeer verhoogt.
Met een normale fiets (ook kinderfietsen) is er rechtstreeks oogcontact mogelijk tussen fietser en autobestuurder.
Met vriendelijke groeten, het meldpunt fietspaden team
...............
Beste Wegbeheerder,
Dank voor uw prompte reactie.
Sta me toe dat ik de melding even toelicht, via het meldpunt kan dat slechts zeer summier.
Mag ik u attenderen op het feit dat ook ander rijwielen dan 'normale' fietsen het fietspad dienen te volgen, evenals andere voorbewegingstoestellen...
Zelf heb ik heel bewust voor een 'hoge' ligfiets gekozen, omdat ik liever goed gezien word en overzicht hou in het verkeer. Ik weet heel goed dat ik daarmee waarschijnlijk een pak trager ben dan de meeste andere liggers, maar voor mij gaat veiligheid boven snelheid. Ik wil niemand bekritiseren die een lage fiets verkiest, maar wees dan ook zo grootmoedig toe te geven dat je nu eenmaal niet zo zichtbaar bent in het verkeer. En op plaatsen waar je moeilijk gezien wordt traag, desnoods stapvoets en zeer defensief rijden. Of anders een vlaggetje monteren.
Ik weet, het is niet cool, maar nu ik aan het twijfelen ben over een VM (Bries? Sunrider?), weet ik heel goed dat ik mij in een Bries nooit helemaal veilig zou voelen tot ik er een vlagje of licht (hoog) bovenop had gezet en zelfs met de 30cm hogere Sunrider altijd heel wantrouwig zou zijn of men mij wel ziet.
Hou er ook rekening mee dat ligfietsen en (vooral) velomobielen nog altijd zeldzaam zijn dus de meeste automobilisten verwachten zich daar niet aan. En waar leg je de grens? Wie weet wordt het straks een rage om zich liggend op een skateboard voort te bewegen. Alle hagen dan maar tot 30cm afrijden?
Een goede raad: wees gelukkig met elke afscheiding tussen jezelf en de auto's en vraag om verbetering van de fietspaden zelf. Daar is al werk genoeg aan. O:)
Broeno, bewoner van de provincie met de slechtste fietspaden van Vlaanderen.
@brunomobiel
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Die haag geeft slechts een schijnveiligheid : akkoord, ze vernauwt de weg waardoor outomobilisten trager zouden rijden, maar bij een ongeval gaat zo'n ding van ~Mg los door de haag door ...
Verder zijn er nog de laaggebouwde outo's die ook niks zien.
Ik rij op die plek tegenwoordig dan ook op de rijbaan.
Je kan maar een kind zijn, laag fietsje weet je wel, dat door een outo die een zijweg/oprit indraait gegrepen wordt. Maar kinderen worden dan ook verondersteld van heel zelfstandig op een achterbank te zitten ... niet ? of van die ondingen van zwiepende vlaggetjes bij te hebben, nog beter ... blij dat ik lig, kan ik die alvast niet in mijn ogen krijgen
Verder zijn er nog de laaggebouwde outo's die ook niks zien.
Ik rij op die plek tegenwoordig dan ook op de rijbaan.
Je kan maar een kind zijn, laag fietsje weet je wel, dat door een outo die een zijweg/oprit indraait gegrepen wordt. Maar kinderen worden dan ook verondersteld van heel zelfstandig op een achterbank te zitten ... niet ? of van die ondingen van zwiepende vlaggetjes bij te hebben, nog beter ... blij dat ik lig, kan ik die alvast niet in mijn ogen krijgen
Stop Fueling Around
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Die afscheiding (met hagen hoog of laag) verpest ons sociaal gedrag als weggebruiker: http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_space
Volgens die shared space theorie van Hans Monderman - die een zeer zinnige verkeersfilosofie is - zou het verlagen van de hagen juist meer betrokkenheid creëren tussen automobilisten en fietsers.
De wegbeheerder gaat uit van een duaal model waarbij auto's en fietsers zich in een andere snelheiddimensie bewegen. Dat maakt dat je je als automobilist van geen kwaad bewust bent als je aan zestig kmh door een dorpskom rijdt, netjes tussen de lijntjes ben je heerser van je universum.
Tja als die twee werelden elkaar raken is er dan natuurlijk een probleem. Ze zouden, zeker nu er velomobielen en andere snelle hpv's de ruimte tussen fiets en auto opvullen - van een continuum moeten uitgaan: de shared space.
Het zal (net zoals in stedenbouw pleegt te gaan) nog wel een decennium duren voordat deze waarheden als koeien neerploffen ter administratieve kantore.
Voilà, misschien iets om terug te mailen?
Don Brecht.
Volgens die shared space theorie van Hans Monderman - die een zeer zinnige verkeersfilosofie is - zou het verlagen van de hagen juist meer betrokkenheid creëren tussen automobilisten en fietsers.
De wegbeheerder gaat uit van een duaal model waarbij auto's en fietsers zich in een andere snelheiddimensie bewegen. Dat maakt dat je je als automobilist van geen kwaad bewust bent als je aan zestig kmh door een dorpskom rijdt, netjes tussen de lijntjes ben je heerser van je universum.
Tja als die twee werelden elkaar raken is er dan natuurlijk een probleem. Ze zouden, zeker nu er velomobielen en andere snelle hpv's de ruimte tussen fiets en auto opvullen - van een continuum moeten uitgaan: de shared space.
Het zal (net zoals in stedenbouw pleegt te gaan) nog wel een decennium duren voordat deze waarheden als koeien neerploffen ter administratieve kantore.
Voilà, misschien iets om terug te mailen?
Don Brecht.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
- Postcode: 8790
- Fiets: Azub Max
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Rrrrright, en in een perfekte toekomstige wereld rijdt iedereen aan een kuiertempo in elektrische wagentjes in een vriendelijke shared space en is er veel groen en overal fluitende vogeltjes en zoemende bijtjes en...
Oké, en nu naar de hedendaagse realiteit: bij mij is het onveiligste gedeelte van elk fietsritje is het laatste stukje voor ik thuiskom. Bij het begin van de bebouwde kom verdwijnt het fietspad dat met een rijtje kasseien 'afgeboord' is waardoor fietsers zich tussen de auto's moeten gooien die bijna altijd veel te snel de bebouwde kom binnenrijden. En logisch ook, want ze komen van een 70km/u weg waar je eigenlijk gemakkelijk 90km/u kan rijden. En zo zijn er heel veel plaatsen waar het als fietser le-vens-ge-vaar-lijk is om tussen het verkeer te laveren.
Auto's en fietsers hebben gewoon een totaal verschillende 'normale' snelheid en horen dus NIET samen. Snelheid is niet gevaarlijk, verschil in snelheid is dat des te meer. Scheiden dus, en liefst van al nog met een mooi groen haagje ipv een rijtje kasseitjes die nauwelijks voelbaar zijn in een moderne comfortabele wagen.
Oké, en nu naar de hedendaagse realiteit: bij mij is het onveiligste gedeelte van elk fietsritje is het laatste stukje voor ik thuiskom. Bij het begin van de bebouwde kom verdwijnt het fietspad dat met een rijtje kasseien 'afgeboord' is waardoor fietsers zich tussen de auto's moeten gooien die bijna altijd veel te snel de bebouwde kom binnenrijden. En logisch ook, want ze komen van een 70km/u weg waar je eigenlijk gemakkelijk 90km/u kan rijden. En zo zijn er heel veel plaatsen waar het als fietser le-vens-ge-vaar-lijk is om tussen het verkeer te laveren.
Auto's en fietsers hebben gewoon een totaal verschillende 'normale' snelheid en horen dus NIET samen. Snelheid is niet gevaarlijk, verschil in snelheid is dat des te meer. Scheiden dus, en liefst van al nog met een mooi groen haagje ipv een rijtje kasseitjes die nauwelijks voelbaar zijn in een moderne comfortabele wagen.
@brunomobiel
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
- Postcode: 8790
- Fiets: Azub Max
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
100% veiligheid bestaat nu eenmaal niet. Maar beter een haagje dan helemaal niets, vind ik toch hoor.crash-quest-dummy schreef:Die haag geeft slechts een schijnveiligheid : akkoord, ze vernauwt de weg waardoor outomobilisten trager zouden rijden, maar bij een ongeval gaat zo'n ding van ~Mg los door de haag door ...
Ja, de ziekenhuizen liggen vol met veiligheidsvlaggerelateerde oogtrauma's...crash-quest-dummy schreef: ...of van die ondingen van zwiepende vlaggetjes bij te hebben, nog beter ... blij dat ik lig, kan ik die alvast niet in mijn ogen krijgen
@brunomobiel
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
een anti-outokanaal ? maar hoe geraak je daar als fietser dan weer over ...Broeno schreef:100% veiligheid bestaat nu eenmaal niet. Maar beter een haagje dan helemaal niets, vind ik toch hoor.
wacht tot ik zo'n vlaggetje monteer ... 't zal rap volliggenBroeno schreef:Ja, de ziekenhuizen liggen vol met veiligheidsvlaggerelateerde oogtrauma's...
Stop Fueling Around
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
De grasbermen (onkruidbermen ?) staan vrij hoog op het jaagpad en ik kreeg gister ook nog de opmerking van "steek eens een vlaggetje" van een verraste wanderlaar met loslopende hond op het jaagpad. Heb maar niet gezegd waar ik dacht dat hij dat vlaggetje mocht steken
Maar toch : het is tegenwoordig weer in zekerst om het gras/onkruid maar te laten groeien ipv het regelmatig af te rijden ?
Tihamér
Maar toch : het is tegenwoordig weer in zekerst om het gras/onkruid maar te laten groeien ipv het regelmatig af te rijden ?
Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes