autovrij beter?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

autovrij beter?

#1 Bericht door jorvik »

was gisteren in antwerpen centrum naar aanleiding van de autovrije zondag. Ik moet helaas toegeven: ik vond het daar VEEEEEEL gevaarlijker dan wanneer er wel auto's rijden. Dan houdt iedereen zich tenminste een beetje aan de verkeersregels. Maar nu liep en fietste iedereen maar willekeurig door elkaar, stak over zonder te kijken, verandert 180° van richting zonder te kijken, .... En bovendien vermoed ik dat de helft van de fietsers gisteren nooit op de fiets zitten en nu eens effe ervan profiteren. Niet vertrouwd met hun vehikel, niet zelfzeker, kortom een gevaar op de baan.

Akkoord, als er botsingen zijn, zal de schade (zowel lichamelijk als materieel) veel minder groot zijn, maar de kans is wel navenant veeeel groter.

Waar ik wel van genoten heb, was de (relatieve) rust. Fijn zo zonder banden-, motor- en claxonlawaai.
jan

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

volgende keer samenkomst organiseren op een terraske !
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

Volgende keer ritje organiseren bij zo'n autovrije dag, hebben er meer iets aan ;-), dan de terras gangers alleen :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

Edje schreef:....hebben er meer iets aan , dan de terras gangers alleen
Wij komen samen op het terras, en als de anderen dan voor het terras staan te wachten komen wij, als ons glas leeg is, naar jullie om een ritje te doen. :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gast

#5 Bericht door Gast »

Op de mededeling van Jan (Jorvik - waar komt die naam nu al weer vandaan - hij heeft het mij ooit uitgelegd) is nog niet veel concreets uit de bus gekomen.
Het kan toch niet de bedoeling zijn om, afgaande op vorige berichten, ook het subjectieve en objectieve verkeersonveiligheidsgevoel tussen de zwakke weggebruikers onderling in het belachelijke te trekken.
Zoniet kies ik toch liever om de confrontatie met de sterke weggebruiker aan te gaan. Daar ben ik tenminste op getraind, ik ben er op mijn hoede voor, ik weet wat ik aan mijn medeweggebruiker heb. Zowel overdag als in het donker.
Leer mij iets bij, en ik zal een gelukkig man zijn.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

't gaat me niet echt om het vermijden van de zware voeten (voor enkel een paar autovrije stadse kilometers doe ik mijn klikschoenen niet aan hoor 8) ), maar om gewoon zonder auto naar een bijeenkomst te rijden en een terraske te doen op een plek waar je anders moet gaan lopen van het lawaai en de stank. Als we maar van ver genoeg komen zonder eerst de auto te nemen is dat toerke zelfs niet nodig (daar is het in de stad trouwens te druk voor : de stad aan de voetganger en de kinderfiets)(heb trouwens nog ergens een gazet van onder het behang gehaald van een jaar of 70 geleden waarin een ongeval tussen een spelend kind en een te snelle fietser ! wij kunnen op de verkeerde plaats dus ook dodelijk snel zijn hé jongens en meisjes)

De voorrangsregeltraining krijg je er dan ineens gratis bij :) (of geef je net)
Stop Fueling Around

Plaats reactie