voorrangsregels

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#46 Bericht door sniper »

Filip schreef:M.a.w.:
Als de fietser niet te voorzien was, dan wordt hij rechtmatig doodgereden.
Was de fietser wel te voorzien, dan heeft de fietser gelijk, maar kan hij toch worden doodgereden.
(Sniper, ben jij begrafenisondernemer? )
men zou elke keer dat een fietser doorgereden wordt door zijn eigen fout, dat ook zo in de pers moeten melden
veel mensen (en vooral ouders) zouden de wegcode eens deftig onder handen nemen en te weten komen waarover het gaat

ik krijg vaak de reactie, "er verandert zoveel, dat ik het allemaal niet meer volg"
zowel van bestuurders als van voetgangers

i ser hier iets mis of ligt het aan mij?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#47 Bericht door Bjorn »

Er veranderd toch wel wat op gebied van verkeer dat mijns inziens niet altijd of niet altijd even duidelijk gecommuniceerd wordt van de overheid naar de bevolking.

Laatst heb ik hier op het forum nog het bestaan van fietssugestiestroken ontdekt.

Het kan aan mij liggen maar voor mij was dit tot voor 1 maand een gewoon fietspad.

Nog een ander voorbeeld is Nederland , Wist U bijvoorbeeld al dat er nieuwe snelheidsbeperkingen (op komst) zijn ? De max snelheid zal af te leiden zijn aan de wegmarkeringen.

Ik woon aan de grens met Nederland en heb het hier in een plaatselijk krantje gezien maar eigenlijk nog nergens anders.

Je zal maar eens nietsvermoedend een dagje gaan Moressen in Hulst en de week daarop een aantal snelheidsovertredingen in de bus krijgen.

Voor de geintereseerden , snelheidsbeperkingen en bijpassende markering is hier terug te vinden.

http://martijnjongen.com/site/Otherstuf ... fault.aspx


Grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

jonathan

#48 Bericht door jonathan »

6 fouten!! :?
ik verleen de andere wegebruiker teveel voorrang zo blijkt

tja

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#49 Bericht door Filip »

jonathan schreef:6 fouten!! :?
ik verleen de andere weggebruiker teveel voorrang zo blijkt

tja
Foei!
Slechte chauffeur gij :twisted:

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#50 Bericht door karien »

awel jonathan ben blij dat je ook ervaren hebt dat z'n testje nog nie alles is..
khad ook 19/25..
we gaan wij verder ons best doen elke dag é.. :D
gelukkig kunnen we rekenen op liggers zonder fouten.. :D

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#51 Bericht door crash-quest-dummy »

De ligfietser schreef: -dichter bij je werk gaan wonen (ev. een subsidie voor de verhuiskosten)
ach, gewoon de fiscale aftrek van vervoersonkosten afschaffen zal hetzelfde effect hebben.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#52 Bericht door crash-quest-dummy »

sniper schreef: er zijn de laatste jaren veel regels aangepast om de fietsersbond en andere linkse organisaties te plezieren, en dat gaat meestal ten koste van de verkeersveiligheid
hé snip, we gaan hier toch geen linksen en rechtsen beginnen uitdelen hé.
trouwens, moest de fietsersbond en andere linkerpinkers er niet zijn dan had je nog altijd 30cm brede fietspaden naast een viervaksweg afgescheiden door stippelijntjes.
de wereld verandert : het is slimmer om mee te veranderen :wink:


(ik vind trouwens de veranderingen aan de nederlandsche taal veel verwarrender : is lig-fiets nu weer met of zonder koppel-teken ?)

trouwens, het aantal verkeersongevallen/slachtoffers gaat ook omhoog en omlaag met de brandstofprijs die het aantal gereden kilometers beïnvloed : dat gaat hier nog veilig worden hoor. 8)
Stop Fueling Around

Gast

#53 Bericht door Gast »

Nét zoals met andere wetten en besluiten is het verkeersreglement door en door kennen geen garantie voor meer veiligheid op straat.
Je kunt je doorgedreven kennis hoogstens gebruiken of misbruiken tegen anderen. Gebruiken in de zin van een ander de vinger te wijzen als hij iets fout doet en je eigen voordeel te halen voor het geval het fout gaat. Misbruiken in de zin van 'de letter' van de wet moet toegepast worden terwijl je eigenhandig kunt uitmaken wanneer 'de geest' van de wet van toepassing is.
Geef mij maar iemand die de basisregels van het verkeersreglement kent en voor de rest rondrijdt zoals het behoort te moeten rondrijden in een beschaafde leefwereld.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#54 Bericht door marksje »

De discussie en de gezegden even gevolgd en ik heb toch enkele opmerkingen :
sniper schreef:.....als je het op 15 sec niet gezien hebt en kan beslissen is er iets goed mis
sniper schreef:.....ik pleit ervoor om iedereen die op die test minder dan 20/25 haalt te verbieden met enig voertuig op de weg te komen, wegens gevaarlijk
De test, zoals deze voorligt, bewijst maar deels voor wat hij bedoeld is. De tijdslimiet bij het antwoorden is "zogezegd" om reden dat ge in het verkeer ook niet kunt nadenken; wel dan is a) 15 sec te lang als het op instant inschatten van de situatie gaat maar b) 15 sec te kort om de vraag en de antwoorden degelijk te lezen (Bvb voor mensen met dyslextie, en ik weet waarover ik spreek), Mossel noch vis dus. Best dat er aangepaste theoretische proeven bestaan, of vindt ge beter : Iedereen met enige handicap schoppen we van de baan
sniper schreef:niper"]....hoeveel keer denk je "ge moet die zot ne keer zien voorbijsteken" waar jij 70 rijd, en waar je eigenlijk 90 mag rijden
Even verder redeneren, elke vrachtwagen van + 7,5 t, die daar maar 60 mag, is een potentieel gevaar voor anderen, of wordt hij juist een gevaar als hij 90 zou rijden. :roll: Is hij die inhaalt dan toch de gek ? hangt af van de situatie, een chauffeur met verstand schat de situatie in en doet hetgeen hij denkt op dat ogenblik te moeten doen.
De ligfietser schreef:..... die ouwe pepe’s en meme’s zouden beter het openbaar vervoer nemen (ze mogen gratis en hebben alle tijd)
Dus ook met de bus om 500 meter verder naar de bakker te gaan, of zult gij dat vlug even voor hen doen als het u ergens schikt natuurlijk. Bij een dergelijke uitspraak draait mijn maag altijd een beetje; Voor heel wat oudere mensen is hun auto'tje zowat de enige manier om nog mobiel te zijn. Waar haalt men het recht om hun dit te ontzeggen. Als ze op de baan zijn houdt een goed chauffeur er rekening mee.
Even doorredeneren : alle kinderen van -12 mogen niet met een fiets op de weg komen, aan jonge mannen tussen 18 en 25 wordt het verboden om met een auto te rijden, want ja ook deze vormen een gevaar op de weg, leve de dictatuur !

Spijts ik beroepshalve beter op de hoogte ben van het verkeersreglement dan de doorsnee weggebruiker, durf ik niet zeggen dat ik onfeilbaar ben; zoals iedereen maak ik af en toe een foutje en heb ik het geluk dat er op dat moment verstandige weggebruikers rond mij zijn gebeurd er niets, zit er een streber tussen ...pech.

Als ge wilt weten wat er sinds 2000 veranderde in het reglement dan kan je dat hier vinden
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#55 Bericht door rik »

Aha, de heren der wet hebben gesproken en ze hebben volgens mij beiden groot gelijk!
DF 269
Ice sprint1 26"

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#56 Bericht door sniper »

marksje schreef:Spijts ik beroepshalve beter op de hoogte ben van het verkeersreglement dan de doorsnee weggebruiker, durf ik niet zeggen dat ik onfeilbaar ben; zoals iedereen maak ik af en toe een foutje en heb ik het geluk dat er op dat moment verstandige weggebruikers rond mij zijn gebeurd er niets, zit er een streber tussen ...pech.
ik zeg ook niet dat ik onfeilbaar ben,
durf zelfs toegeven bewust fouten te maken

maar nooit in het bijzijn van andere weggebruikers

ik verwacht dan ook dat andere weggebruikers geen fouten maken in het bijzijn van mij
better a bad day at sea
than a good day at the office

jonathan

#57 Bericht door jonathan »

karien schreef:awel jonathan ben blij dat je ook ervaren hebt dat z'n testje nog nie alles is..
khad ook 19/25..
we gaan wij verder ons best doen elke dag é.. :D
gelukkig kunnen we rekenen op liggers zonder fouten.. :D
ik vindt dat het soms verdorie gevaarlijk aanvoelt zoals ze het doen in diene test.
ik ga me aan de basisregels houden en voor de rest het 'gezond verstand" laten spreken

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#58 Bericht door Jef »

Het is idd beter om het gezond verstand te laten spreken. Op een fietspad heb je voorrang, maar wat ben je ermee als de automobilist het niet weet. :? Dit is uit persoonlijke ervaring, en een motorkap is verd. lelijk van dichtbij. :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#59 Bericht door Luc Willaert »

Ik denk ook dat het rijbewijs voor het leven een achterhaald gegeven is. Regelmatige opfrissing is toch ook noodzakelijk

Luc

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#60 Bericht door KarelJ »

Marksje

Merci voor die link naar die folder bij het BIVV

Het meeste dat er in stond wist ik al, maar ik heb toch weer een aantal zaken bijgeleerd.

Ze maken het toch complex door een aantal regels om de zoveel jaar terug te veranderen naar net het tegenovergestelde (brommers mochten een periode op het fietspad, dan weer niet, nu weer wel, ...)

Plaats reactie