Vreemde situatie gecreëerd op een fietspad in Nederland

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Vreemde situatie gecreëerd op een fietspad in Nederland

#1 Bericht door WFvN »

Hallo allen,

Op mijn woon-werk-route rijd ik op een gescheiden fietspad naast de hoofdrijbaan. Zowel rijbaan als fietspad zijn voorrangsweg.
In verband met de aanleg van een nieuwe spoorlijn is op één plek een vreemde situatie gecreëerd. De fietser wordt nu via een flauwe slinger naar rechts, weg van de rijbaan gestuurd bij een zijweg waar normaal gesproken nagenoeg geen verkeer rijdt. Waar deze 'slinger' de zijweg bereikt, moet de fietser voorrang verlenen aan de zijweg waar zandwagens gaan rijden. Niet zo'n heel belangrijk punt maar de oversteek wel. Direct aan de andere kant van de zijweg moet de fietser 90 graden haaks links en dan na een paar meter weer haaks rechts om het oude fietspad te vervolgen.

Deze situatie is gecreëerd om:
1) afslaande vrachtwagens vanaf de hoofdrijbaan de zijweg in, geen fietsers in de dode hoek te krijgen; een nobele gedachte uiteraard
2) Omgekeerd, vrachtwagens die vanuit de zijweg komen niet 2x te hoeven laten wachten, 1x voor het fietspad en 1x voor de rijbaan maar dan met name omdat (zo wordt gesteld) de aandacht van de vrachtwagenchauffeurs meer uit zal gaan naar de rijbaan dan naar het fietspad. Dus omdat die klojo's niet goed kijken moeten de fietsers maar wijken?

Daarbij komt dat vrachtwagens nu dus alsnog te maken krijgen met de fietsers op het stukje zijweg wat ze moeten gebruiken. 2 Vrachtwagens kunnen elkaar daar naderen waarbij de fietsers dan vermoedelijk helemaal in het nauw gedreven worden.

Bijgevoegd 4 foto's van de situatie.

Let wel: dit is een hoofdfietsroute voor honderden scholieren en studenten!

Meer lezen?
http://versatile021.blogspot.com
Bijlagen
samengevoegd.jpg
Laatst gewijzigd door WFvN op vr 21 sep 2007, 8:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#2 Bericht door hugo »

het fietspad had moeten naar de autorijbaan voegen ; denk ik

een fietspad mag van mij bij elk kruispunt versmelten met de autorijbaan

De ligfietser

#3 Bericht door De ligfietser »

idd een zeer bizarre situatie
stemmen is gebeurd

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door WFvN »

Dank voor het stemmen, keep 'm coming!
Het mooie aan dit stemmen is dat er niet zichtbaar is wie er gestemd heeft (behalve voor de fietsersbond zelf dan) dus bezoekers van de site zien alleen het aantal stemmen.

Ik heb een mail gestuurd naar de verantwoordelijke gemeente en ook een antwoord terug gekregen. Een antwoord waar ik niet blij van kan worden. Ik heb dan ook een nieuw mailtje opgesteld om terug te sturen (met daarin de teksten waar ik me behoorlijk over verbaas):

Geachte heer, mevrouw,

Allereerst hartelijk dank voor uw vlotte reactie.

Graag wil ik u toch laten weten dat ik mij behoorlijk verbaas over de achterliggende gedachtengang voor het aanpassen van de situatie zoals hij nu geworden is.

Allereerst wil ik inhaken op het 'dode hoek verhaal'. Voorop gesteld vind ik het een nobel gebaar van de gemeente dat hieraan gedacht wordt. Het is mij (als veelfietser) bekend dat vrachtwagens die 'zwakke plek' hebben, een probleem waar je niet zomaar omheen kunt. Helaas wordt er aan één ding voorbij gegaan: Vrachtwagens komende uit de richting Zwolle zullen met het dodehoekprobleem te maken krijgen, dat is duidelijk. Alleen voordat zo'n vrachtwagenchauffeur bij de afslag Oosterseweg is, heeft een kilometer(!) de gelegenheid gehad om het fietspad af te speuren naar fietsers en zo een goed beeld te vormen van de aanwezige fietsers zodat hij bij het afslaan goed kan anticiperen. Fietsers zullen daar niet 'ineens' uit het niets tevoorschijn komen omdat er honderden meters vóór de genoemde afslag verder geen huizen of zijwegen zijn.
Hoewel het dodehoekprobleem dus wel bestaat, kan een goed oplettende en anticiperende chauffeur hier véél betekenen voor de veiligheid.

In de tweede plaats wil ik graag reageren op uw argument voor het 2x achter elkaar volgen van een voorrangssituatie waarmee de vrachtwagens te maken zouden krijgen in de oude situatie als zij vanaf de Oosterseweg komen rijden. U stelt dat de chauffeurs hun aandacht zullen moeten verdelen over de aanwezige fietsers op het fietspad en het gemotoriseerd verkeer op de rijbanen van de Zuiderzeestraatweg. Dit is uiteraard helemaal waar.
Waar het in mijn ogen flink verkeerd gaat in de redenatie is het volgende, ik citeer:

"Indien voor de fietser hier een haakse oversteek en voorrangsituatie was gecreeerd, dan ontstaan voor het verkeer komend van de Oostersedijk naar de Zuiderzeestraat direct achter elkaar 2 kruisingen, waar voorrang aan moet worden verleend."

(Even tussendoor: afhankelijk van de afstand tussen rijbaan/fietspad hoeft de fietser niet per definitie voorrang te hebben op het verkeer op de Oosterseweg. In de oude situatie is dat wèl het geval maar bij een bepaalde afstand tussen rijbaan en fietspad hoeft dat niet meer bij mijn weten, maar ik citeer verder:)

"Een auto zal ter plaatse in belangrijke mate zijn aandacht schenken aan het verkeer op de Zuiderzeestraatweg schenken om in te voegen resp over te steken naar de Hilsdijk en mogelijk minder alert zijn op de in nabijheid overstekende fietser. Mede reden om uit veiligheidsoverweging voor de fietser de tijdelijke situatie zo te realiseren."

Zoals u het stelt zijn de chauffeurs dus bot gezegd incompetent en hun roze papiertje niet waardig! Als een chauffeur niet het vermogen heeft om fatsoenlijk het fietspad en de rijbaan af te speuren naar verkeersdeelnemers op wie hij voorrang moet verlenen, dan is die chauffeur een gevaar op de weg. Dat gevaar kunt u het best wegnemen door die chauffeur van de weg te halen in plaats van fietser een vreemde en irritante situatie voor te schotelen.

Dan zit ik nog met een stuk onduidelijkheid over hoe deze situatie nog meer 'veiliger' zou zijn voor fietsers. Fietsers die kortstondig op het stukje Oosterseweg moeten rijden, krijgen alsnog te maken met het vrachtverkeer. Dat contact kan geminimaliseerd worden door fietsers recht over te laten steken en vervolgens direct aan de andere kant van de Oosterseweg op een gescheiden fietspad te laten rijden.
Zoals de situatie nu is zullen fietsers voor of naast het vrachtverkeer rijden op het korte stukje Oosterseweg. Vrachtwagens die van en naar de Oosterseweg rijden zullen elkaar moeilijk kunnen passeren door de (door u al terecht genoemde ) beperkte breedte van de Oosterseweg. Het kleine stukje verbreding wat u heeft uitgevoerd is niet voldoende om tegelijkertijd 2 vrachtwagens en een stel fietsers naast elkaar neer te zetten.
Mijn verbazing is dan ook heel groot dat deze constructie bestempeld is als 'veilig'.

Uw verhaal over het beperkte eigendom is mij niet geheel duidelijk. Ik meen te lezen dat u toestemming moet vragen aan derden om de door mij voorgestelde 'slinger' door te trekken naar de Wezepse kant van de Oosterseweg.

Maar zoals u zult begrijpen, kan ik absoluut niet blij worden van de getroffen maatregelen en kan ik mij totaal níet vinden in de gegeven 'argumenten'.

Wederom zal ik deze brief ook doorsturen naar andere instanties zoals de Fietsersbond afdeling Zwolle en Hattem.

Vriendelijke groet,

W.F. van Norel
Fietsforens Zwolle-Wezep
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#5 Bericht door sniper »

deze situatie had perfekt geweest, hadden ze aan de andere kant die flauwe bocht herhaald

dan hebben de auto's een beter zicht op de weg die ze moeten oprijden, zonder daarbij de fietsers te hinderen

waarom de fietsers geen voorrang meer krijgen is mij een raadsel, ik dacht dat in Nl de fietsers altijd voorrang hadden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#6 Bericht door Jef »

Een rechte oversteek op de nieuwe plaats en dan een flauwe bocht terug naar het oude fietspad had idd een betere oplossing geweest.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gast

#7 Bericht door Gast »

JefS schreef:Een rechte oversteek op de nieuwe plaats en dan een flauwe bocht terug naar het oude fietspad had idd een betere oplossing geweest.
Dat was de enige oplossing volgens mij. En met die omgekeerde driehoek zou ik kunnen leven. Op dergelijke plaatsen groeit een groot deel van het jaar hoog gras waar je 'onder' ligt en dat is geen garantie op een lang beschoren leven wanneer je een kruispunt neemt waarop zijdelings vrachtverkeer aangedenderd komt.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#8 Bericht door Koendert »

Ik heb 2 X gestemd ik hoop dat het ook nut heeft want dit is weer een staaltje "ik fiets toch nooit" fietspad constructie.

De uitleg die je kreeg over waarom deze constructie nodig is, is voor mij ook een eye-opener. In Berkel-rodenrijs heb je ook een aantal van dit soort fietspad constructies, echter dan wel met een aansluitend stuk fietspad aan de overkant van de kruissende weg, Ik snap nu waarom dit zo geconstrueerd is. Want deze wegen waren voorheen ook gewoon kaars recht. Ik dacht eerst dat het voor de mooi was. Er werd daar enorm veel gebouwd aan nieuwbouw, wegenbouw en de HSL(spoor). Ik begrijp dus nu dat het voor het kruissende bouwverkeer zo is aangelegd. Deze gemeente is zo wie zo een klote gemeente voor fietsers want overal waar je daar als fietser een autoweg kruis staan de zogenaamde haaientanden, die mij moeten doen stoppen voor aankomened kruissend verkeer. Dit doe ik natuurlijk zo min mogelijk en dat levert wel eens verkeers irritaties op maar in de meeste gevallen laten ze me wel voor gaan.

Dat je hier werk van maakt en aan de belt trekt bij alle instanties en daarover ook nog eens rapport uit brengt aan je mede fietsers kan ik alleen maar waarderen, kudos aan =D> Wilfred!
ZWALUW: Zit Wat Anders Ligt U Wel

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#9 Bericht door marksje »

sniper schreef:..., ik dacht dat in Nl de fietsers altijd voorrang hadden
Dat dacht u. Heb net een weekje fietsen in Friesland achter de rug. De gescheiden fietspaden zijn heerlijk om op te fietsen, maar bij elke confrontatie met het autoverkeer heeft koning auto voorrang; komt daarbij dat in Nl reglement reglement is, althans wanneer het de autobestuurders goed uitkomt. Enige hoffelijkheid moet je niet verwachten, inspelen op een situatie...vergeet het maar, reglement is reglement. Indien er op een kruispunt, door wat dan ook (een ongeval, een stormwind,..) plots een bord zou verdwijnen, wel ze rijden gewoon knal op mekaar. Ik denk dat heel Nederlanders het knap moeilijk hebben in onze verkeerschaos waar aanpassen en inspelen op situaties zowat continue dient te gebeuren.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie