Onderuit

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Vasco
Junior
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 14:28
Contacteer:

#16 Bericht door Vasco »

Vorig jaar ook eens met 30 door een scherpe bocht met regen en putdeksel gegaan. Resultaat: schaafwond op knie en enkel, blauwe billen, kapotte rechterpedaal, geschaafde shifter.

2 maanden geleden in de modder onderuit: nat pak

1 week geleden: Over de kop geslagen! Geschaafde hand, knie, veel schrik, deuk in mijn stoeltje.
No war, voer de zeekomkommer

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#17 Bericht door marksje »

marksje schreef:en ondertussen weet ik nu ook dat ge met een Nazca fuego met marathon racers onder, als het regent, geen bocht van 90° kunt nemen aan 30. :? .........
Vandaag de reden van mijn slipper ontdekt. Terug gepasseerd in de bewuste bocht maar nu in droge omstandigheden en wat blijkt; op het wegdek ligt een flinterdun laagje aarde, aarde die door een "wolkbreuk" vorige week vanaf de akkers op de baan is gespoeld. Wanneer het wegdek nat is is dit quasi niet te zien, maar droog ziet de zwarte asfalt er verdacht bleek uit op die plaats.....maar ik ga toch iets voorzichtiger zijn als 't nat ligt... is er daar geen spreekwoord over een ezel :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#18 Bericht door highway_patrol »

"Als de ezel wederom zijn bukfiets berijdt,
kunt ge er zeker van zijn dat ge met de ligfiets de eerste zijt."

... of zoiets ... 8)
ex-WAW017
ex-WAW235

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

beter laat dan nooit?...

#19 Bericht door Broeno »

Ik weet dat het rijkelijk laat is, maar ik zit dan ook nog maar pas op dit forum. :oops: En ik denk dat ik wel iets zinnigs aan deze topic kan toevoegen. 8)
Vanuit mijn motorfietservaring weet ik dat de hoogte van het zwaartepunt van een tweewieler invloed heeft op de hellingshoek in een bocht. Hoe lager het zwaartepunt, hoe meer hellingshoek een (motor)fiets moet nemen om aan dezelfde snelheid door een bocht te gaan. Da's omdat het gewicht een minder grote hefboom heeft. Voor liggers betekent dit dat we dieper moeten liggen in de bocht dan een klassieke fiets aan dezelfde snelheid in dezelfde bocht. En hoe lager de ligger hoe groter dit effect natuurlijk. In die optiek kan ik wel de voordelen zien van een hoge racer natuurlijk! :D Nu kunnen fietsbandjes veel meer aan dan we soms denken, maar hou er in slechte wegdekomstandigheden misschien toch een beetje rekening mee...
@brunomobiel

Korneel
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 20:17
Postcode: 3000
Fiets: Optima Stinger EX
Locatie: Leuven
Contacteer:

#20 Bericht door Korneel »

Op een bukfiets zit je, daardoor heeft de combinatie van je fiets/lichaam een vrij grote inertie om te draaien om de lengte as (de denkbeeldige as in de rij-richting)
Op een ligfiets lig je, daardoor is de inertie om rond je lengte as veel kleiner.
Op het moment dat er iets misgaat en je begint te schuiven maakt dit wel degelijk een verschil. je draait direct om de lengte as en je hebt niet genoeg tijd om te corrigeren. Bovendien kan je op een ligfiets weinig corrigeren omdat je je lichaam niet veel kan bewegen.

Enfin, tot zover mij theorie...

Een gelijkaardig principe is ook van toepassing op autos. Autos met een middenmotor zijn dikwijls heel nerveus op de limit, je hebt dan bijna geen tijd om over- of onderstuur te corrigeren. In dit geval gaat het niet om de inertie om de lengte as maar inertie om de verticale as.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#21 Bericht door tom »

das bull dat ge niet kunt corigeren.
ik heb al meerdere malen een val vermeden door een gecontroleerde slip van mijn achterwiel.
als mijn voorwiel aan het slippen gaat dat is iets anders, dan ga ik tegen de vlakte.
bij een ligfiets is de meeste druk op het voorwiel.
daardoor denk ik dat juist minder kans is dat je in een slip terecht komt die je niet onder controle kunt houden.
bij een gewone fiets is het gewicht meer verdeelt over de 2 banden en is dus de frictie van het voorwiel met de baan kleiner dan bij een ligfiets.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#22 Bericht door Broeno »

Inertie om de lengte-as zou volgens mij van groter belang zijn indien we ook draaiden rond die as, maar dat is niet het gaval hé. We zijn niet zoals tafelvoetbalpeetjes met een buis door onze buik hé. We draaien op een as die door het raakvlak met de banden loopt. En dan is de hoogte van het zwaartepunt veel belangrijker.
Wat Tom zegt is wel heel juist. Meer druk op voorwiel=meer grip op voorwiel. Een achterwiel dat slipt kan relatief gemakkelijk gecorrigeerd worden, maar eens de gripgrens van het voorwiel overschreden wordt, dan is 't extreem moeilijk om het nog te redden.
@brunomobiel

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#23 Bericht door Filip »

Broeno schreef:Een achterwiel dat slipt kan relatief gemakkelijk gecorrigeerd worden, maar ...
Ik stel proefondervindelijk vast dat dit niet steeds zo is :evil: :evil: :evil:
(maar 't kan ook aan mezelf liggen :wink: )

Filip

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#24 Bericht door marini »

het hangt ook af van de verdeling van het totaalgewicht over beide wielen.
een nme met achterrem is alleen maar goed als je geen voorrem meer hebt , in noodgevallen dus. als je die legio gebruikt ga je vroeg of laat op je bek.
zo is een lange fiets met een groot achterwiel niet zo veel met een achterrem, je gewicht zit immers meer op het voorwiel. toerfietsen hebben meestal een 50/50 gewichtverdeling (alle de goei toch) waardoor het confort merkbaar beter is.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Plaats reactie