Onderuit

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

Onderuit

#1 Bericht door Gast »

Vanmorgen rond een uur of 8, halverwege mijn route naar het werk, draaide ik op een T-kruising naar links. Deze kruising ligt iets verhoogd en is omzoomd met bomen. Vlak voor de bocht reed ik 30, maar ik liet de vaart eruit lopen, omdat de kans groot is dat er verkeer van rechts komt en dat zie je pas laat. Ik was halverwege de bocht (er kwam gelukkig niets van rechts) en voor ik het wist lag ik onderuit. Mijn gedachten gingen heel snel: hoe stop ik zo snel mogelijk om schaafwonden te voorkomen. Dat kun je wel denken, maar je gaat al en je doet er niets meer aan. Dus, schaafwonden op linkerhand, linkerbil (koersbroek stuk), en linkerbeen bij knie. De fiets (Rainbow Lyra, 2 x 26") heeft gelukkig onderstuur en dat beschermd toch enigzins. Maar wel remhendel verschoven, versteller beschadigd en stuur staat niet meer haaks op het voorwiel (verder nog niet naar gekeken, dat zal wel meevallen).

Maar wel even schrikken dus. Achteraf was het wegdek op het kruispunt nat en lag er iets van modder op de weg. Als het voorwiel wegslipt doe je, door het lage(re) zwaartpunt ook helemaal niets meer! Ik ga vanavond direct een band met (meer) profiel omleggen, in ieder geval voor. Kost misschien iets snelheid, maar dat heb ik er nu wel voor over (hoe was het ook al weer met dat kalf en die put :?: ).

Moraal van dit verhaal: je kunt zomaar, geheel onverwacht met je ligger onderuit gaan. Schaafwonden zijn dan wel het minste dat je oploopt!
Zijn 3 wielen dan toch beter??

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Met het rijden op een ligger heeft deze schuiver mijns inziens weinig te maken. Bezijdens het feit dat je met een gewone fiets misschien iets eerder de verontreiniging op het wegdek had kunnen spotten door je voorovergebogen houding was het wiel net zo hard gaan glijden. Het monteren van banden met meer profiel zal overigens niet zo heel veel soelaas brengen. Het contactoppervlak van een fietsband is te smal om bij een beetje acceptabele bandendruk (om nog wat snelheid te kunnen halen) echt veel verschil te kunnen maken. Bochten blijven gewoon veraderlijk, indien je niet goed kunt overzien wat er in of achter de bocht gebeurt ga je al vlug te snel. (ik kan het weten he, ik ziet hier met een bil op mijn stoel omdat er op de andere geen vel zit :( )

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#3 Bericht door Filip »

Op een ligfiets verplaats je natuurlijk minder gemakkelijk je zwaartepunt dan op een bukfiets ... Je leert daar wel rekening mee houden.
Maar bochten met vuil op het wegdek blijven steeds verraderlijk.

Gast

Re: Onderuit

#4 Bericht door Gast »

Tally_ho schreef:Zijn 3 wielen dan toch beter??
Naar ik hier al gelezen heb kun je in een bocht, op drie wielen, omkieperen zonder dat er vuil of steentjes op de weg liggen. Dan toch ook niet zo ideaal.
Geef mij dan maar twee wielen. Als het regent of het wegdek ligt vuil, dan houd ik in de bochten de fiets zo recht mogelijk. Ik leun onzichtbaar naar de binnenkant van de bocht en duw lichtjes de fiets van mij weg als het ware. Met de ligfiets gaat dit iets moeilijker, maar het gaat. In elk geval neem ik nat mijn bochten even snel als droog. En de anderen maar verklaren dat ik gek ben.
Oefenen en je zult zien dat het lukt. Deze tip heb ik nog nooit, nooit, aan iemand verteld. Niet voortvertellen a.u.b.

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#5 Bericht door highway_patrol »

Windcheetah (drie wielen...) kopen, banden 0,5 bar boven het maximum, meeleunen in de bochten en het fantastische gevoel van driften krijgen. Ok, soms dreigt hij nog overkop te gaan, maar anders is de fun er helemaal af hè.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#6 Bericht door paulheyndrickx »

Ik neem op 3 wielen de bochten een stuk sneller dan op 2. Soms gaat de waw wat schuiven, heel af en toe licht hij een wieltje. In de pre-waw-historie koos ik bij glad wegdek (ijzel, sneeuw) eerder voor de atb dan voor de ligfiets.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

heb op de CV camping ook eens op 2 wielen rondgereden, net als 1 mijner dochters ... valt wel mee, maar dit lezende, weet ik weer waarom ik ineens een 3-wieler-mét gekocht heb ;) minder kans op omvallen (of het moest een bordureke zijn waar je te schuin opwil :oops: ), en als je omvalt minder brokken aan je lijf (wel aan je fiets en je imago natuurlijk).

Crash-Quest-Watje
Stop Fueling Around

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#8 Bericht door jorvik »

volgens mij is het toch vrij simpel: op een gewone fiets zit je hoger, dus duurt het langer eer ge met uw smoel op de asfalt ligt, dus heb je meer tijd om te reageren. Komt daar nog bij dat uw benen in de exacte positie staan om op een fractie van een seconde een voet op de grond te zetten, nl. naar beneden wijzend en bovendien ook nog recht onder je zwaartepunt. En bovendien zit het zadel tussen je benen, zodat je fiets tegen de binnenkant van je dij steunt als je voet op de grond staat en niet verder onderuitgaat.
Op de ligfiets geldt dat allemaal niet: je ligt sneller op de grond, minder tijd om te reageren, en voornamelijk: zet je voet op de grond en je zal merken dat dat geen zier uithaalt: dat hou je gewoon niet tegen. Je voet zit niet onder het zwaartepunt van fiets en fietser. En vermits er geen zadel tegen je dij of gelijk wat steunt, schuift de fiets toch verder onderuit, zonder dat je dat kan tegenhouden. Komt daar nog bij dat een bovenstuur absoluut ongeschikt is om een vallende fiets tegen te houden. Dat gaat gewoon niet, dat draait weg en de velo ligt toch op de grond. Maw, zelfs als je op tijd bent om je voet te zetten, kun je dat toch amper tegenhouden.

Dus ik denk ook: een ligfiets zal niet sneller schuiven dan een gewone fiets (das gewone pure fysica), maar je kan gewoon minder gemakkelijk corrigeren. En inderdaad, vanuit de hogere zitpositie op een gewone fiets zal je vuiligheid sneller zien liggen...

Niet panikeren echter: op indoorraces heb ik toch al verschillende keren beginnende schuivers kunnen corrigeren. Deels door voet te zetten, maar waarschijnlijk ook deels door stuurcorrecties. Ok, ben ook al onderuit gegaan, maar dat was eerder van de stress van Marini in mijn gat :?
Ik herinner me ook een keer dat ik op de openbare weg een bocht te snel pakte, en wel mijn voet heb gezet en niet gevallen (had mijn goeie schoenen aan, daarom dat ik het nog weet, had vooral schrik voor mijn schoenen, maar misschien daar ook weer bijkomend door stuurcorrectie...?). Toch geloof ik dat eens je effectief aan het schuiven gaat, er gewoon niks aan te doen is met de ligger.
jan

Gast

#9 Bericht door Gast »

Inmiddels is mijn linkerdij versiert met fraaie kleurtjes, zo van geel, naar blauw en fraai paars :oops:

Bij mijn val ging direct mijn voorwiel onderuit en was er geen houden aan. Ik heb het idee dat op een ligger een schuiver van het achterwiel meestal nog wel op te vangen is.

Mijn Lyra kent een indirecte aansturing van het voorwiel, wat ook betekent dat het zwaartepunt (in tegenstelling tot mijn oude M5 28/20) minder boven het contact (voorwiel) met de weg zit. Ook dat bemoeilijkt volgens mij het corrigeren. Het is mij opgevallen dat ik in ieder geval geen enkele reactiemogelijkheid of -tijd had.

De dag nadien uiteraard weer gewoon op de fiets gestapt. Maar het vertrouwen moet toch wel weer wat opgebouwd worden, als ik heel eerlijk ben!

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#10 Bericht door Duckjibepete »

je ligt inderdaad snel tegen de vlakte, en meestal wanneer je het helemaal niet verwacht. Herinner me zelfs eens met een toertocht toen Greet achter me reed op een recht stuk dat ik met mijn fujin sl onderuit ging... begreep dat ook niet en Greet nog minder... Nu, geen paniek, met de mtb ga je ook op je gezicht in een bocht
hoor, en dan is het meestal eerst met de handen omdat je je stuur loslaat... Met de racefiets ben ik nog nooit onderuit gegaan, nochtans dat daar michelins prorace2 bandjes onderliggen met 8bar in... rij wel niet in de regen met die fiets.
Zoals Jan het hierboven aanhaalde is het pure fysica. Je valt met elk type fiets in zulke omstandigheden.
Diezelfde bocht neem je met een bukker iets minder snel, het door de bocht scheuren met een ligger is gewoon ontzetten spectaculair en dan worden er al eens risico's genomen hé :lol:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#11 Bericht door Filip »

Jorvik geeft een heel zinvolle uitleg, met de nodige relativering.

Ik zeg regelmatig: Ligfietsen, dit zijn fietsen die gemaakt zijn om rechtdoor mee te rijden :wink:
(en daar zijn ze dan ook superieur in!)

Misschien wat kort door de bocht :shock: , maar toch...

Gast

#12 Bericht door Gast »

Filip schreef:...Ligfietsen, dit zijn fietsen die gemaakt zijn om rechtdoor mee te rijden... Misschien wat kort door de bocht...
Integendeel Filip. Ligfietsen zijn superieur in de bochten ten opzichte van bukkers. Ze hebben een veel lager zwaartepunt.
Het enige wat in den beginne kan afschrikken in lange steile en bochtige afdalingen is het méérgevoel dat je hebt van de ontwikkelde snelheid daar je de weg dichter tegen je achterste hebt dan op een rechtopfiets. Bovendien zal je snelheid ook nog eens hoger zijn door minder luchtweerstand.
Hoe dan ook, ligfiets of niet, een fiets is gemaakt om ermee te rijden en niet om ermee te vallen.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#13 Bericht door Jef »

Tally_ho schreef:Bij mijn val ging direct mijn voorwiel onderuit en was er geen houden aan. Ik heb het idee dat op een ligger een schuiver van het achterwiel meestal nog wel op te vangen is.
Daar ben ik het mee eens, ooit eens gevallen omdat mijn voorwiel weggleed :oops:
Ben ooit eens met het achterwiel over kiezelstenen weggeschoven in een bocht, gaf gewoon een kort schrikgevoel en verder niks, gewoon doorfietsen. :wink:
Dat is dan ook het moment dat ge uw voeten toch niet uit uw pedalen krijgt.

Duckjibepete schreef:het door de bocht scheuren met een ligger is gewoon ontzetten spectaculair en dan worden er al eens risico's genomen hé :lol:
Dat gevoel mis ik wel met de alleweder. Maar daar heb ik dan soms wel het pootje lichten, dat geeft ook een tof gevoel.

Patrick Pevenage schreef:Hoe dan ook, ligfiets of niet, een fiets is gemaakt om ermee te rijden en niet om ermee te vallen.
100% mee eens :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#14 Bericht door marksje »

en ondertussen weet ik nu ook dat ge met een Nazca fuego met marathon racers onder, als het regent, geen bocht van 90° kunt nemen aan 30. :? Gisteren ondervonden. Resultaat : Geschaafde elleboog (alhoewel aan mijn regenjasje niets aan is), pijnlijke plek aan de heup, zijkant zadel een ietsie pietsie geschaafd, steunpikkeltje op achtervork beetje geschaafd, en...verder, als bij wonder, niets. Is er zo geen gezegde "Om ne goeie coureur te worden moet ge eerst overal ander vel hebben" :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#15 Bericht door Edje »

is nu een van de redenen waarom ik geen behoefte heb om tegen dertig door een bocht te gaan :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie