Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#16 Bericht door rik »

Persoonlijk vond ik het nogal grove uitspraken, maar als iemand de moed kan opbrengen om zich daar dan voor te verontschuldigen (zoals Patrick nu doet) kan ik daar alleen maar respect voor hebben en is alles evenrap weer vergeten!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#17 Bericht door Johan Clerx »

rik schreef:Persoonlijk vond ik het nogal grove uitspraken, maar als iemand de moed kan opbrengen om zich daar dan voor te verontschuldigen (zoals Patrick nu doet) kan ik daar alleen maar respect voor hebben en is alles evenrap weer vergeten!
Helemaal mee eens

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#18 Bericht door crash-quest-dummy »

1. idem dito

2. vanop het wegcodeforum :
-----------
Re: parkeren met een driewielig rijwiel
« Antwoord #1 Gepost op: 25 Maart 2007, 03:45 »

--------------------------------------------------------------------------------

Voor een driewieler is het volgende van toepassing :


Citaat
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.


Exacte regels bestaan er niet ...

Hij mag op het trottoir staan, mits er voldoende vrije afstand over blijft voor o.a. gebruikers van eene rolstoel.

Op andere parkeerplaatsen (o.a. de rijbaan), mag je niet parkeren.
-----------
Stop Fueling Around

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#19 Bericht door Koster »

crash-quest-dummy schreef:1. idem dito

2. vanop het wegcodeforum :
-----------
Re: parkeren met een driewielig rijwiel
« Antwoord #1 Gepost op: 25 Maart 2007, 03:45 »

--------------------------------------------------------------------------------

Voor een driewieler is het volgende van toepassing :


Citaat
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.


Exacte regels bestaan er niet ...

Hij mag op het trottoir staan, mits er voldoende vrije afstand over blijft voor o.a. gebruikers van eene rolstoel.

Op andere parkeerplaatsen (o.a. de rijbaan), mag je niet parkeren.
-----------
Zeg mensen, is het mogelijk dat de deskundigen eens de koppen bij elkaar steken en uitmaken wat nu eigenlijk mag/moet en niet? Ik ben bereid naar best vermogen de wegcode te volgen.
Zoals het er nu uitziet weet ik bvb niet waar ik mag parkeren met mijn Alleweder.
De ene zegt het MOET op een parkeerplaats voor auto's/rijwielen, de andere zegt het MAG op het trottoir als je niemand hindert. Wie geloof ik?

Gelukkig is er dit forum om het te vragen hé

Thx!

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#20 Bericht door highway_patrol »

...had het twee keer gestuurd...
Laatst gewijzigd door highway_patrol op ma 26 mar 2007, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ex-WAW017
ex-WAW235

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#21 Bericht door highway_patrol »

Gewoon afgaan op je gezonde verstand. Als de VM uit de weg staat en er wordt niemand nadeel mee gedaan, denk ik dat je niet al te snel problemen gaat krijgen met de politie (of er moest er ene in een hééél slechte dag zijn :wink: ) Voor hen is de wetgeving soms even blurry als de gemiddelde velomobieler. Die wetgeving is trouwens geschreven in een tijd dat er voor de velomobielen nog een paard gespannen werd, houten wielen onder stonden en trappers ontbraken.

In dit geval, of eigenlijk altijd, zal de geest van de wet belangrijker zijn dan de letter.

't Probleem met de huidige ( en andere) regering is dat zij zich bedienen van instant-democratie. Er moet eerst iets grondig misgaan en dan kunnen zij als prins op het witte paard de situatie komen redden.

Dus als je echt een duidelijke regelgeving wil, parkeer je je VM op het voetpad, je leent in het rusthuis een oudje, je offert haar op door haar keihard op haar zitvierwieler tegen je VM te kwakken en belt het nieuws :twisted: , binnen de drie weken heb je een nieuwe wet aangaande alles wat met VM te maken heeft en die waarschijnlijk naar jou genoemd wordt. :roll:
ex-WAW017
ex-WAW235

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#22 Bericht door Koster »

Code: Selecteer alles

Dus als je echt een duidelijke regelgeving wil, parkeer je je VM op het voetpad, je leent in het rusthuis een oudje, je offert haar op door haar keihard op haar zitvierwieler tegen je VM te kwakken en belt het nieuws  , binnen de drie weken heb je een nieuwe wet aangaande alles wat met VM te maken heeft en die waarschijnlijk naar jou genoemd wordt. 
Woehaaaaaaaaaaa dat is lang geleden dat ik nog zo goed gelachen heb, bedankt! Misschien doe ik het nog ook :P
[/code]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#23 Bericht door crash-quest-dummy »

hé rakkers,

Ik héb het aan experten op het www.wegcode.be forum gevraagd =>parkeren van rijwielen is op het voetpad, in de berm, op het fietspad (mocht het breed genoeg zijn) ... maw van de rijweg af. Dus niet de auto's gaan beconcurreren op hun eigen terrein, ze hebben het al moeilijk genoeg om een plekje te vinden voor hun voertuig.

Dat oudje op haar 4-wieler moet doorkunnen, maar verder moet ze ook wel kunnen sturen en stoppen hé :wink:
Stop Fueling Around

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#24 Bericht door Koster »

@CQD

Bedankt, dat maakt het voor ons wat gemakkelijker om het rijwiel veiliger te parkeren. Er staat al eens rapper een paaltje of boompje op de trottoir om aan vast te maken.

Lara
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 14:33
Postcode: 2440
Locatie: Geel
Contacteer:

#25 Bericht door Lara »

highway_patrol schreef:Gewoon afgaan op je gezonde verstand. Als de VM uit de weg staat en er wordt niemand nadeel mee gedaan, denk ik dat je niet al te snel problemen gaat krijgen met de politie (of er moest er ene in een hééél slechte dag zijn :wink: ) Voor hen is de wetgeving soms even blurry als de gemiddelde velomobieler. Die wetgeving is trouwens geschreven in een tijd dat er voor de velomobielen nog een paard gespannen werd, houten wielen onder stonden en trappers ontbraken.
Zonder omkasting van een VM (én amai die afkortingen die in een andere sociale omgeving totaal iets anders betekenen), heb je niet meer dan een Trike of een drie-wieler ligfiets. Ik dacht dat het verschil was dat het koetswerk van een VM soms de wielen draagt en bijeenhoud (technisch dan).

Is er iets verandert waar een rijwiel moet wielen of rijden. DUs weer die vragen, mag ik op het fietspad of mag ik er niet op. Is de straat soms niet veiliger dan aan elke oprit in een wijk tegen 25KM/U en meer in houden . . .

De VM heeft ne gekende vorm, de zelfbouw Flevo-trike is dan nog zo'n speciaal rijwiel. én mag die tegen de richting in met zijn speciaal, volgens andere gevaarlijk, kantel manouvre. Die zit onder 65 Cm breedte.

Niet te vergeten de Fast-FWD met kantel-achterstuk (reeds verkocht) dat op 66 a 68 breedte uit komt. Hoe breed wordt die met dat parallello-gram systeem als je de bocht om de straat in draait. Kan je daarmee veilig in de tegengestelde richting in rijden (één voordeel had ik, kon niet vallen).

Nu die 68 Cm kan al gauw naar 90 Cm een meer gaan achteraan.

Beide fietsen zijn al dynamisch genoeg van vorm, en met één wiel van een fietspad botsen (pak 7 Cm naar beneden) vraagt om evenwicht en schrikreactie als je dat al niet gewoon bent.

Lara
[url=http://www.degeelsegenderbib.be][img]http://geelsegenderbib.hetdogma.be/img/20080802/degeelsegenderbibbanner.jpg[/img][/url]
[b]Just do something,[/b] [i]Try it,[/i] Believe in it . . . [url=http://www.netlog.com/LaraGeel]>Contact<[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#26 Bericht door crash-quest-dummy »

Lara,

met een driewieler is je plaats op de rijweg, als je rijwiel smaller is dan 1m mag je op het fietspad. (en je mag zelf het veiligste, snelste, ... kiezen, of een politieagent moet het je opleggen, wat dan geld tot het volgende kruispunt)

met een driewieler mag je niet tegen de richting in enkelrichtingstraten.

parkeren van een rijwiel moet buiten de rijweg, dus ook niet op parkeervakken voor niet-rijwielen : het voetpad, maar liefst 1m overlaten voor rolstoelen, tweelingbuggies, kinderfietsjes, ... of de berm dus.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#27 Bericht door paulheyndrickx »

crash-quest-dummy schreef:
met een driewieler mag je niet tegen de richting in enkelrichtingstraten.
betekent dit dat mensen die omwille van een handicap enkel met een driewieler kunnen rijden verplicht worden allerelei omwegen te maken om toch ter plekke te raken??

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#28 Bericht door quattrovelootje »

paulheyndrickx schreef:
crash-quest-dummy schreef: met een driewieler mag je niet tegen de richting in enkelrichtingstraten.
betekent dit dat mensen die omwille van een handicap enkel met een driewieler kunnen rijden verplicht worden allerelei omwegen te maken om toch ter plekke te raken??
Ja, ook zij dienen zich aan de wegcode te houden, wat impliceert dat zij ook niet tegen de richting in éénrichtingsstraten mogen rijden. In praktijk is het soms ook niet erg veilig om met een 3-wieler tegen de richting in te rijden, omdat 3-wielers zowieso meer plaats innemen dat een 2-wieler.

Tihamér -wetten en regels, niet altijd eenvoudig ....
i ride my bikes to ride my bikes

Lara
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 14:33
Postcode: 2440
Locatie: Geel
Contacteer:

#29 Bericht door Lara »

Ik weet niet wie er Geel markt en kerk weet. Maar als ik van achter de kerk van een winkelstraat de kerk naast door moet. Is daar een stukje van 10 meter enkel richting tot in ineens terug met richting mee rij :D

Maar ach ja, de politie van Geel kent me wel. Toch handig als je zus er werkt :P

Maar het zicht is er breed genoeg, en het is altijd wel oppassen geblazen waar er veel volk passeert.

Lara
[url=http://www.degeelsegenderbib.be][img]http://geelsegenderbib.hetdogma.be/img/20080802/degeelsegenderbibbanner.jpg[/img][/url]
[b]Just do something,[/b] [i]Try it,[/i] Believe in it . . . [url=http://www.netlog.com/LaraGeel]>Contact<[/url]

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#30 Bericht door sniper »

paulheyndrickx schreef:betekent dit dat mensen die omwille van een handicap enkel met een driewieler kunnen rijden verplicht worden allerelei omwegen te maken om toch ter plekke te raken??
als hun driewieler een rijwiel is, moeten ze rondrijden
is hun driewieler een 'rolstoel' en ze blijven op het voetpad, dan mogen ze door de enkelrichting
better a bad day at sea
than a good day at the office

Plaats reactie