Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#31 Bericht door crash-quest-dummy »

8) wanneer is mijn driewieler een rolstoel ? 't Is eerder een rolzetel 8)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#32 Bericht door Edje »

een s je met je handen je voorste wielen aandrijft :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#33 Bericht door highway_patrol »

In volgende gevallen drijf ik mijn wielen met de hand aan:

- bij't achteruitrijden
- bij het zoeken naar mijn bel, deze hangt nogal ongelukkig en mijn vingers durven dan af en toe wat spaken raken
- als ik niet wil onderdoen voor snelle bukkers, maar da's dan eerder met hand en tand...

Telt dit ook? :lol:
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#34 Bericht door Edje »

Bel spaken, dithoort echt thuis in Veiligheid ;-)

Zou zeggen zet bel op stuur, als je dan je spaken raakt heb je echt een probleem 8)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#35 Bericht door quattrovelootje »

crash-quest-dummy schreef:8) wanneer is mijn driewieler een rolstoel ? 't Is eerder een rolzetel 8)
Omtrent deze "voortbewegingstoestellen" is er recentelijk een nieuw KB verschenen, nl dat van 13/02/07. De link naar dit KB vind je hier :

http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=188&lang=nl

Voor rolstoelen en andere bewegingstoestellen gebruikt door mindervaliden die niet sneller dan stapvoets rijden, verandert er eiglijk niks : die worden als voetganger beschouwd en op een voetpad bestaat iets als enkelrichting gewoonweg niet.

Tihamér -sommige dingen moeilijker maken dan ze al zijn, is ook een kunst op zich :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#36 Bericht door marini »

als ik mijn fiets aan de hand heb , ben ik dan een voetganger of een fietser die stapt, ik veronderstel dat ik dan op het voetpad moet/mag lopen niet?
ben voor 90 % zeker maar wil mij ook niet belachelijk maken tegen over een agressieve bestuurder van een auto die vond dat ik niet op het voetpad thuishoorde waar ik overigens stapvoets reed wat weer iets anders is wat , ik weet het, niet mag maar de kasseien geven mij altijd hoofdpijn.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#37 Bericht door quattrovelootje »

marini schreef:als ik mijn fiets aan de hand heb , ben ik dan een voetganger of een fietser die stapt, ik veronderstel dat ik dan op het voetpad moet/mag lopen niet?
Als je stapt, ben je voetganger en die horen op het voetpad. Een niet-bereden rijwiel wordt niet als een voertuig beschouwd. Zit je toch op je fiets en ook al rij je stapvoets, ben je bestuurder en mag je idd niet op het voetpad.

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#38 Bericht door marksje »

Nog een kleine aanvulling.

42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.

1° ......
2° Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, moeten zij zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan houden en behoudens bijzondere omstandigheden links in de door hen gevolgde richting gaan.
De personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, moeten evenwel rechts in de door hen gevolgde richting gaan.


dit heeft alles te maken met lichten en reflectoren ; wit of geel voor, rood achter.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#39 Bericht door paulheyndrickx »

Wat doen de pakkemannen op dit forum wanneer ze een driewieler zien in een enkele richting-straat waar fietsers in beide richtingen mogen rijden? Wat doen ze wanneer ze een driewieler zien op het jaagpad waar geen auto's maar wel fietsers mogen? (kwestie van te weten of ik me zorgen meot maken!)

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#40 Bericht door Jef »

Vervolg aan de vraag van Paul: Ben ik in overtreding als ik een weg neem die verboden is voor alle verkeer (rond wit bord met rode rand) uitgezonderd fietsers en A-brommers?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#41 Bericht door quattrovelootje »

paulheyndrickx schreef:Wat doen de pakkemannen op dit forum wanneer ze een driewieler zien in een enkele richting-straat waar fietsers in beide richtingen mogen rijden? Wat doen ze wanneer ze een driewieler zien op het jaagpad waar geen auto's maar wel fietsers mogen?
Deze pakkeman zal zeker zijn pen niet bovenhalen, ook al zou de driewieler in theorie een overtreding begaan.

Wat het jaagpad betreft : onder de verkeersborden C3 (rond wit bord met rode rand) staat een onderbord, waarop niet het woordje fietsen staat vermeld, maar wel rijwielen. En we moeten toch niet wéér het verschil tussen een fiets en een rijwiel gaan uitleggen :roll: ???

Tihamér -haalt zijn pen wél boven voor autoos zonder vergunning op het jaagpad
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#42 Bericht door Jef »

Allewedertje, als ik het dus goed begrepen heb ben ik in mijn dagelijks traject soms wel in overtreding. Bord C3 met daaronder een plaatje met afbeelding van een fiets en een brommer - A. Dit is geen jaagpad maar gewoon een landelijke weg.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#43 Bericht door eeuwige reiziger »

paulheyndrickx schreef:Wat doen de pakkemannen op dit forum wanneer ze een driewieler zien in een enkele richting-straat waar fietsers in beide richtingen mogen rijden? Wat doen ze wanneer ze een driewieler zien op het jaagpad waar geen auto's maar wel fietsers mogen? (kwestie van te weten of ik me zorgen meot maken!)
Volgens de letter van de wet ben je als velomobilist in overtreding. Nu heeft de ervaring me geleerd dat pakkemannen er geen probleem mee hebben dat je met een velomobiel zo'n straat inrijdt. Ik ben al tweemaal door politie aan de kant gezet in een dergelijke straat en hun hoofdbekommernis was iedere keer of er geen motortje inzat. Eens ze wisten hoe het in elkaar stak, mocht ik verder rijden... in dezelfde rijrichting.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#44 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Als je stapt, ben je voetganger en die horen op het voetpad. Een niet-bereden rijwiel wordt niet als een voertuig beschouwd. Zit je toch op je fiets en ook al rij je stapvoets, ben je bestuurder en mag je idd niet op het voetpad.
Kijk, dat vind ik nu echt zo kommaneukerij. Ik besef wel dat de wetten moeten worden nageleefd, maar soms heeft het in dit land iets surrealistisch. Zo herinner ik me een tafereel in het Brugse station. Langs de ondergrondse gang naar de perrons kan je ook snel en gemakkelijk van de ene naar de andere kant van het station gaan, waardoor je een hele ommetoer vermijdt die de weg maakt. Veel fietsers maken er dan ook van gebruik. Nu begrijp ik wel dat het bijzonder gevaarlijk is wanneer fietsers erdoor fietsen, dus dat is verboden. Omdat er veel studenten en leerlingen dit toch doen, staat er op geregelde tijdstippen een duo pakkemannen in de gang. Nu was er eens een jongeman die nog op de fiets zat maar stapvoets vooruitgang; zijn vriendin liep naast hem... Wat heeft die jongen daar een uitbrander gekregen! Net alsof hij een moord begaan had. Nadien spraken de mensen er zelfs schande van... Dan vraag ik me soms af waar we in dit apenland eigenlijk mee bezig zijn. De Dutrouxs en ander janhagel lopen hier vrij rond en de brave burger die eens een komma van de wet over het hoofd ziet, krijgt de volle lading...

Oef, dat moest me even van het hart.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#45 Bericht door Edje »

Toch tof dat politieagenten OOK maar mensen zijn he, Eeuwige, zij lezen die komma zelfde als ons ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie