Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#46 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef:Toch tof dat politieagenten OOK maar mensen zijn he, Eeuwige, zij lezen die komma zelfde als ons ;-)
Natuurlijk, ik gooi zeker niet een steen naar "de" politieagenten, maar in de grond van de zaak naar het systeem. Denken we maar aan het inzetten van de mobiele snelheidscontrole die er in sommige gevallen alleen maar waren en zijn om geld in de bodemloze schatkist te storten.

Genoeg gekankerd, tijd om weer de fiets op te gaan en dan eens flink de spade in de grond te steken.

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#47 Bericht door highway_patrol »

Die controles kosten meer dan ze opbrengen, je moet "the big picture" zien. Snelheidscontroles, files, brainwashing via affiches, etc. maken allemaal deel uit van één groot complot, opgezet door de lobbies rond GL met als uiteindelijke doel iedereen op de ligfiets te krijgen, maar hou het stil hè :roll: :wink:
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#48 Bericht door marksje »

Waarom ik en niet die ander :-({|=
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#49 Bericht door marksje »

Als ge niet moogt fietsen en ge ziet ne pakkeman, stap dan gewoon af, dan gaat het gewoon over een overtreding zondermeer.

Als ge niet moogt fietsen en ge ziet ne pakkeman en ge blijft gewoon fietsen, ook al is het stapvoets, dan gaat het gewoon over geen respect hebben.

...maar uitbranders horen nergens thuis, dat gaat ook over respect.

...en aan al die vragenstellers wat wilt ge nu wat we zeggen : "Dat is de wet maar ge moogt er u voeten aanvegen ](*,) "
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#50 Bericht door highway_patrol »

Als ik dat hier allemaal een beetje optel, stel ik me de vraag of er GL zijn die niet bij de politie werken... :wink:
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#51 Bericht door Luc Willaert »

highway_patrol schreef:Als ik dat hier allemaal een beetje optel, stel ik me de vraag of er GL zijn die niet bij de politie werken... :wink:
Ik ben wel ambtenaar maar toch gene flik :oops: :( :o :) :D

Luc

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#52 Bericht door Edje »

highway_patrol schreef:Als ik dat hier allemaal een beetje optel, stel ik me de vraag of er GL zijn die niet bij de politie werken... :wink:
Wees blij, zo krijg je dan misschien is een antwoord van een niet gebrainwashte, snelheidcontrolerende, file voorkomende, medeligger met kennis van zaken :twisted: :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Lara
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 14:33
Postcode: 2440
Locatie: Geel
Contacteer:

#53 Bericht door Lara »

Ha, Beste Liggers,

Vandaag den 21ste hebben ze mij aangemaand het fietspad op te rijden uit ne rijdende combi uit. " Ja, OK, Bedank ! ", en reed maar schuin over de parking het fietspad op. Maar in die straat zou ik toch rechtsaf moeten, en zou automatisch het fietspad kiezen als ik rechts met hogere snelheid merk dat ik erop kan vanaf de baan. Liggen bomen en parking tussen baan een breder fietspad. Ik maar braaf erop met mijn Flevo-trike én met fietskar erachter.

Was even bij kenissen binnen die ook zeiden, ga maar naar de politie beklag doen. Normaal mag ik op de rijbaan. Ik had trouwens in de bocht de oprit van het fietspad gemist.

Dus ben ik zelfs vandaag wat beklag gaan doen bij het Politiekantoor van Geel. En ja, ze zullen wel schrikken van mij (betreft mijn levensverhaal Lara te zijn). Ze konden daar niet meer zeggen dat een 'fiets' normaal op het fietspad moet. De echte wetgeving kennen ze blijkbaar niet.

Heb er bij vermeld dat die wat dieper gaat dan een fiets op een fietspad. Een driewieler mag op het fietspad, normaal mag dat ook op de baan. Heb erbij verteld dat ik ook naar mijn veiligheid moet kijken en dat ik zomaar rechts niet kan, enkel zoals hierboven wat sneller rijden en inschatten op voorhand. Het was al moeilijk op 3meter10 te parkeren op het politie kantoor. Na een 6936 Km op de teller is dit de eerste keer, op een Brede baan waar nu AMPER verkeer is. Macho gedrag, ze weten ook wel wie Lara is, én dan hoop ik niet dat ze daar mee spelen.

Kan er iemand zeggen waar die fietswetgeving staat, want ik zou graag eens gaan rammelen op dat Politie-kantoor.

Heb dus zeker laten horen dat ik op een ligfiets forum zit waar veel over veiligheid wordt gesproken. Moet wel een verassing geweest zijn op 21 juli de vraag te horen wat de rechten / plichten zijn van een fietser :-)

Helpen jullie me even ?

Lara
Laatst gewijzigd door Lara op za 21 jul 2007, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.degeelsegenderbib.be][img]http://geelsegenderbib.hetdogma.be/img/20080802/degeelsegenderbibbanner.jpg[/img][/url]
[b]Just do something,[/b] [i]Try it,[/i] Believe in it . . . [url=http://www.netlog.com/LaraGeel]>Contact<[/url]

Gast

#54 Bericht door Gast »

Lara schreef:Kan er iemand zeggen waar die fietswetgeving staat, want ik zou graag eens gaan rammelen op dat Politie-kantoor.
Let dan wel op want ik verwacht dat ze daar graag hebben dat je ermee speelt, maar zeker niet mee rammelt.

Lara
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 14:33
Postcode: 2440
Locatie: Geel
Contacteer:

#55 Bericht door Lara »

Ik weet dat hier ooit nog eens een discussie is geweest, over wie waar moet rijden. Kan ze niet meer terugvinden.

Maar zou ergens een link moeten hebben naar die wetgeving vroeger ? NU ?

Lara
[url=http://www.degeelsegenderbib.be][img]http://geelsegenderbib.hetdogma.be/img/20080802/degeelsegenderbibbanner.jpg[/img][/url]
[b]Just do something,[/b] [i]Try it,[/i] Believe in it . . . [url=http://www.netlog.com/LaraGeel]>Contact<[/url]

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#56 Bericht door rik »

DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#57 Bericht door Wouter D »

persoonlijk vind ik het een beetje overroepen dat je moet gaan rammelen bij die heren.
ik dacht dat als een politie-agent het veiliger vindt dat je ergens anders rijdt, je daar ook gehoor dient aan te geven, wet of geen wet.

zorg er vooral voor dat je de naam van de ligfietsers in het algemeen niet door het slijk trekt, want de heren zouden wel eens kunnen denken dat het altijd maar ligfietsers zijn die klagen over zulke dingen

ik kies ervoor dat zulke dingen op vriendelijke manier overgebracht worden,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#58 Bericht door quattrovelootje »

Lara schreef:Kan er iemand zeggen waar die fietswetgeving staat, want ik zou graag eens gaan rammelen op dat Politie-kantoor
De link naar de discussie met verwijzing naar de wetteksten heb je intussen al gekregen, ik wil toch aansluiten bij Wouter : je zult meer bereiken met de agenten op een vriendelijke manier naar artikel 9.1.2.1° van het KB van 01/12/75 te verwijzen dan op het Politie-kantoor eens gaan "rammelen" (weetnietgoed wat ik me daarbij moet voorstellen, maar het klinkt in elk geval niet aangenaam).

Tihamér -just my 5 cents of thoughts
i ride my bikes to ride my bikes

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#59 Bericht door rik »

allewedertje schreef:
Lara schreef:Kan er iemand zeggen waar die fietswetgeving staat, want ik zou graag eens gaan rammelen op dat Politie-kantoor
De link naar de discussie met verwijzing naar de wetteksten heb je intussen al gekregen, ik wil toch aansluiten bij Wouter : je zult meer bereiken met de agenten op een vriendelijke manier naar artikel 9.1.2.1° van het KB van 01/12/75 te verwijzen dan op het Politie-kantoor eens gaan "rammelen" (weetnietgoed wat ik me daarbij moet voorstellen, maar het klinkt in elk geval niet aangenaam).

Tihamér -just my 5 cents of thoughts
Ben het hier ook volledig mee eens. 't Zijn ook maar mensen, hé.
DF 269
Ice sprint1 26"

Lara
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 14:33
Postcode: 2440
Locatie: Geel
Contacteer:

#60 Bericht door Lara »

Neen, ik bedoel nu niet dat ik daar met de deuren ga rammelen, maar ga deze keer toch mijn zegje doen. EN dat gaat iets breder liggen dan de situatie zelf.

De situatie zelf is nu niet echt onveilig te noemen, ik zou toch rechtsaf moeten, of ik verkies aan die straat daar netjes op het fietspad te geraken. Het gaat meer dan dat alleen.

Het gaat voor mij om het goede gevoel van twee cops in een combi die zelfs naast me hangen op die baan. Van hunne 21ste juli (feestdag) iets leuks te maken. Mijn zuster werkt trouwens ook bij de zelfde politie in Geel.

Mijn zuster heeft een probleem met mij, geeft ze toe. Om het feit ze een broer kwijt is. Maar ik ben van mening dat ze buiten haar collega's die achter haar staan (en mij wel snappen), er zeker nog tegenstanders zijn op haar werk. Die zeker 'mijn zijn' op een of andere manier op mij of haar uitwerken.

Macho's, zoiets, want dat zijn mijn tegenstanders . . .

Ik heb zelfs geweten van een zelfmoord poging van een collega die sommige collega's niet zag zitten. Dat men heeft kunnen stoppen (Denk er maar eens aan dat een collega zijn werkpistool naar de kelder neemt - dat iemand het merkt en moet ingrijpen).

Heb mogen meemaken hoe een 4X4 op de parking op Geel markt vertrok en mij nadien EXTRA traag passeerde. Ik voelde me wel echt bekeken hoor, door hun lage ?macho? houding.
Iets dat ik ooit bewaard heb . . . schreef:
Lara - dagboek 29 maart 2007 schreef:
Lara schreef:
Gevoel

10 Km gefietst, maar dat was het. Het weder begon vies te doen, teveel wind die opkwam langs alle kanten. Volgens de lokale E-weather systeem, onweerachtig.
Dit springt me nog te binnen:

Daarstraks stond ik aan de verkeerslichten van de 'konijnenpijp' te wachten met de ligfiets. De 'konijnenpijp' is een tunnel voor voetgangers, fietsers, wagens en . . . tractoren kunnen er niet door, te laag daarvoor. De tunnel gaat de Ring rond Geel onderdoor. Een mooie tunnel om uit de drukte te blijven. Aan de weiden tegen de ring gelegen. Ik kan de auto's van de ring zien, links zeker. voor mij een auto's als ze wat hoger zijn: Combi's bijvoorbeeld.

Ik stond nog voor het rood, toen ik het volgende uit een Speaker/luidspreker (zo'n hoorn denk ik) hoorde:

" Komaan hé ...

... niet opgeven hé ...

... je komt er wel "

Misschien mis ik een zinneke, maar het waren er drie. Zag op de drie zinnen een combi in de verte over de ring passeren: de ramen en het dak.

Op het zelfde moment komt er een juist een jongere dame op fiets uit de 'konijnenpijp'. Vanop de ring kan je dat niet zien. Maar die keek eveneens stom verbaasd naar mij. Ik die toch even naar rechst kijk, want ik zou bijna gaan uitproesten. Maar langs de andere kant: Ocharme ik, als die jonge dame 'ne trage ligger ziet.

Geen auto's achter haar in de 'konijnenpijp', gewoon niemand !! Ook niet achter mij. En ook niets in de tunnel of aan de andere zijde.

én die drie zinnen heb ik duidelijk gehoord; kan enkel van een politie combi ofzo komen. of een andere kierewiet in de boskes . . . ergens

én de flikken hebben het aan mijn zus al gevraagd: Wat zit er in dat bakske achteraan :roll: M'n fiets is bekend !

Lara
Vandaar dat ik toch zeker mijn beklag nog eens ga doen. Ik wil liggers niet afschilderen als KLAGERS ofzo. Maar het gaat meer om mijn persoonlijke situatie. Soms zijn de grenzen wel eens bereikt . . .

Ik ben er bekend en gekend door wie ik was en wil zijn, op ne ligger met drie wielen die enkel ooit het VOETPAD werd verwezen wegens een lokale koers waarin ik verzeild raakte . . .

Lara - Maar ik hou het wel rustig hoor ;-)
[url=http://www.degeelsegenderbib.be][img]http://geelsegenderbib.hetdogma.be/img/20080802/degeelsegenderbibbanner.jpg[/img][/url]
[b]Just do something,[/b] [i]Try it,[/i] Believe in it . . . [url=http://www.netlog.com/LaraGeel]>Contact<[/url]

Plaats reactie