Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

#76 Bericht door CapoJan »

Eigenlijk telt op de eerste plaats het gezond verstand, dat bij diegenen die in Gent de verkeersborden bepalen niet altijd aanwezig is. Er zijn genoeg enkelerichtingsstraten waar je met de fiets in beide richtingen door mag, maar waar je het beter niet doet, wegens te smal. Als ik het goed heb, zijn er ook normen qua breedte eer er zo'n bord mag staan (logisch), maar die lijken hier niet gekend te zijn.
Dus voor meerwielers idem dito: 't is niet omdat het volgens het bord mag, dat het verstandig is om zoiets te doen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

#77 Bericht door Piet Piraat »

CapoJan schreef:Er zijn genoeg enkelerichtingsstraten waar je met de fiets in beide richtingen door mag, maar waar je het beter niet doet, wegens te smal.
Hey, ik zit meestal op de zelfde lijn als u, maar hier heb ik toch even een opmerking over.

Eigenlijk zijn deze straten waar u over spreekt te smal om een auto in één richting door te laten. Die straten zijn wel voldoende breed om fietsverkeer in beide richtingen door te laten! Het is ook zo dat deze straten enkel te smal lijken. Vaak redeneren de chauffeurs als volgt: ik rij in een enkelrichtingstraat en deze fietser die mij kruist hoort hier niet thuis, dus vlam ik maar gewoon door. Moest de snelheid aangepast worden tot stadssnelheid (geen 50km/h) en iets meer plaats gemaakt worden tijdens het kruisen zouden deze straten zeker niet zo gevaarlijk aanvoelen voor de fietser.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

#78 Bericht door trikelover »

CapoJan schreef:Eigenlijk telt op de eerste plaats het gezond verstand, dat bij diegenen die in Gent de verkeersborden bepalen niet altijd aanwezig is. Er zijn genoeg enkelerichtingsstraten waar je met de fiets in beide richtingen door mag, maar waar je het beter niet doet, wegens te smal. Als ik het goed heb, zijn er ook normen qua breedte eer er zo'n bord mag staan (logisch), maar die lijken hier niet gekend te zijn.
Dus voor meerwielers idem dito: 't is niet omdat het volgens het bord mag, dat het verstandig is om zoiets te doen.

Met een tweewieler kan het normaal geen probleem zijn om in de twee richtingen te rijden. maar van zorda het breder begint te worden moet je toch goed oppassen. Ik heb nog geen ervaring met een trike en eenrichtings straten maar wel met een fiets met fietskar. En daar moet je toch ook eerst effen zien of de straat dit wel toelaat anders rij ik wel de volgende straat in. Ik rij nog liever een paar KM om dan problemen te krijgen met koning auto.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Rijwiel : nieuwe wettelijke omschrijving

#79 Bericht door Bram Mouton »

Met bakfiets of trike rij ik overal in al hou ik wel rekening met de tegenliggers... Indien we elkaar niet kunnen kruisen ga ik even op de kant tussen 2 geparkeerde auto's, staan de auto's niet aan mijn kant dan doen de automobilisten daar tot nu toe niet raar over en doen zij net hetzelfde als ik... tot op heden heb ik er nog geen slechte ervaringen mee. De wetgeving zit raar in elkaar want als rijwiel mag je die straten niet in, als fiets wel dus er is altijd wel een interpretatie over hoe je je fiets aanziet :roll:

Plaats reactie