Valpartijen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#46 Bericht door Luc Willaert »

Wouter schreef:luc, als je echt wil weten waarom je in die bocht onderuit ging, moest je eigenlijk gewoon de bocht op dezefde manier blijven nemen en erop letten wat er gebeurt net voor je valt :twisted:
Als ik nu eens aan de kant zou staan om te kijken en een ander zou komen vallen? Zo kan ik beter zien wat er gebeurd :twisted: :evil: :roll: \:D/

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Valpartijen

#47 Bericht door Wijnandt »

wim schreef:Ja, niet bepaald een prettig onderwerp. Ligfietsen kan gevaarlijk zijn. Als je eens serieus onderuit bent gegaan, zeg dan waar, hoe, waarom. Misschien kunnen we er iets uit leren. :idea:
Alweer 'n week geleden ben ik op m'n GrassHopper hard onderuit gegaan. Nog nooit eerder in m'n ligfietsleventje was de klap zo hard en pijnlijk. (Alles bijeen ben ik misschien 2-3 keer onderuitgegaan, meestal bij stilstand of heel langzaam rijden.)

Meer details op
http://www.xs4all.nl/~wtv/ligfiets_en/grasshopper.htm

En wat informatie over de mogelijkheid van heupbescherming.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gast

#48 Bericht door Gast »

De weggetjes waren dik bedekt met afgevallen blad en larixnaalden, en alles was nat. Op een gegeven moment ging het goed fout: bij het uitwijken voor tegenliggers raakte ik van het asfaltpaadje af en bij het terugkomen ging ik hard onderuit. Die hogere randjes van het asfalt zijn prima wiellichtertjes...
Ik herinner me nog dat in ooit met m'n flevo trike ook langs de asfalt strook geraakt op een fietspad tussen de weiden. Die achterwielen is geen probleem, een van de twee gaat er eerst af, vooraleer het voorste er juist langs gaat. Nu dat voorste wiel, wilt er dan net niet terug op.

Met die flevo trike val je nu wel niet, maar als je er dan toch op geraakt (al is het traag - band schuurt er eerst eens neven dat pad af), krijg je overstuur :twisted: én sta ik meestal haaks over dat pad.

Dus best eerst even verder van pad geraken, en met een bochtje er terug op hoppen ...

Peter

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#49 Bericht door Wijnandt »

Wat Peter beschrijft voor z'n Flevotrike klopt grosso modo ook voor m'n val met de GrassHopper. Dat verklaart ook waarom ik met grote kracht met m'n linkerheup op het asfalt werd gelanceerd.

En inderdaad, als je van de weg geraakt, dan is het 't beste om eerst even verder weg de berm in te rijden --indien mogelijk natuurlijk-- en dan zo haaks mogelijk weer de verharding op.

Het afgevallen blad verborg het fietspad helemaal, zodat ik niet kon zien of ik daar wel of niet naast reed. En dus ging ik de fout in...

Enfin, 'k heb m'n heupbeschermers nu klaarliggen. 't Is prima spul dat de bedreigde plekken links en rechts geheel bedekt, en geenszins bezwaarlijk is in het dragen. En nu maar hopen dat ik het altijd voor niets aan heb.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#50 Bericht door Proes »

Onlangs publiceerde ik dat ik al 3x gevallen was .... gisterenavond is er een 4x bijgekomen met mijn vervangfiets (Challenge-Mistral).
Nu deed het echter, voor de 1e keer, geen pijn (op mijn SeiranSL val je van véél véél hoger).

Op de Meir in Antwerpen gewoon onderuit gegaan op een supergladde tegel.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#51 Bericht door quattrovelootje »

Proes schreef:Onlangs publiceerde ik dat ik al 3x gevallen was .... gisterenavond is er een 4x bijgekomen met mijn vervangfiets (Challenge-Mistral).
Volgens mij wordt het tijd dat er een soort van wisselbeker/trofee wordt uitgereikt hier op het forum ! Diegene die het meest onderuit gaat, mag hem houden :wink:

Tihamér -niet echt geinteresseerd nee, dank u
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#52 Bericht door Edje »

dan zet ik op de speed nog een paar kinderwieltjes bij voor de zekerheid :twisted: :twisted: :twisted: ik wil zeker niet in de prijzen vallen :lol:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#53 Bericht door lieve »

'k zal maar al een plekje vrij houden op mijn schouw :oops:

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#54 Bericht door graddus »

Hoe? Komt uwe fiets nog wel eens buiten dan? :roll: :wink:

Gast

2006 Een goed begin ...

#55 Bericht door Gast »

2 Januari 2006, een goed begin: Gevallen met de Flevo-trike ?!

Het is niet echt vallen, slippen & crashen gelijk een vliegtuig op z'n neus zou landen als het wielengestel niet buitenkomt.

Vandaag dus richting Meerhout langs de kanaalkant, en opletten voor ijsplekken. Meer plassen met een laag (dik?) ijs over. gewoon en door rijden en het breekt zo. Op de terugweg identiek, zat wel langs de bermkant ipv kanaalkant.

Nu wat ijs over plassen zijdelings naast de baan die ik zo wil breken. lukt ook ... Volgende plas bezig, lekker breken en ineens slabak :shock: :shock:

Dus ijs was bij plassen met gelijdelijke diepvaart, niet te breken. Hoe snel ik reed weet ik niet, was het de kracht van m'n benen op de pedalen die een rol speelden, weet het ook niet ... Neem tussen de 20 en 25 km/uur ...

Nu een gat in m'n warme joggingbroek, meer onder het kniegewricht naar de binnenkant toe. Dus m'n links been lag schuin en steunde op m'n knie (lekker tof op het harde asfalt). M'n achterwerk stak tegen de kilometerteller en het kettingblad vooraan. Beide benen zaten los van de klikpedalen, het rechterbeen lag tussen en over de vork-&-voorframe (lag plat tegen de grond, de kar op z'n zijkant dacht ik).

Nu denk ik, ik kon nog enkel (om ik op m'n knie steunde) voorover vallen. Heb wel het geluk, dat de voorkant van de flevo niet anders kantelde, dan was de derailleur simpelweg stuk geweest.

Hoe moet ik nu neergekomen zijn:
- Ijs trekt wiel schuin naar rechts onder me weg
- Dat heb je niet onder controle (ook niet handsfree).
- Daardoor komt linksbeen automatisch uit de knikpedaal (die ik anders niet los krijg, neus flevo-trike beweegt constant mee).
- Waarschijnlijk zet je je linkervoet op de grond
- Door de snelheid wil naar achter onder je door getrokken worden.
- Dus val je op je knie, maar ook omdat het wiel schuin komt (zit je lager).
- Dus flevotrike neusje daalt, ligt schuin en remt de boel af.
- Met je knie schuif over de grond.
- Het remmen door de wielvork die de rond raakt (of raakte m'n been de kar onder de stoel ?), katapulteert je uit je stoel schuivend over de neus van de flevotrike.

Kan best vermoeden, dat een crash met een ligfiets met bovenstuur, behoorlijk je edele delen kan raken. Tenzij het stuur naar voor overklapt ?

Een paar foto's, op de zitbal zie je nog kettingsmeer (kuisen maar).
M'n knie doe niet zo veel pijn, dan als je met een bukker zo op de grond zou smakken. Daar forceer je wel wat meer dan je knie.

M'n beste inzet voor 2006 ....

Amai ....

Peter
Bijlagen
6.jpg
2.jpg
1.jpg

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#56 Bericht door Wouter D »

wanneer is de reconstructie van het ongeval, ik wil dat best wel eens irl meemaken :)

ge zijt er idd goeikopp vanaf gekomen, pleister op je been en lapje stof op de broek en klaar is peter
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#57 Bericht door Gast »

Wouter schreef:wanneer is de reconstructie van het ongeval, ik wil dat best wel eens irl meemaken :)

ge zijt er idd goeikopp vanaf gekomen, pleister op je been en lapje stof op de broek en klaar is peter
Goedkoop ? Groot gelijk :D

én dan zeggen ze dat ge met een driewieler niet kan vallen :twisted:

Nu eerlijk gezegd, voelde me zo uit m'n zeteltje LOS komen :D raar hoor ... Maar eigenlijk zoude we dat topic van dat ligfietsen-bovenstuur-drinkbus moeten boven halen. Want je voelt je naar voor schuiven .... bij een (frontale) crash.

:P Grappige ervaring :wink:

Nota: wel gek dat een ligger een knie-blessure kan oplopen :shock:

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#58 Bericht door Wijnandt »

boonsp schreef:
Wouter schreef:ge zijt er idd goeikoop vanaf gekomen, pleister op je been en lapje stof op de broek en klaar is peter
Goedkoop ? Groot gelijk :D
Nu dit onderwerp weer actueel is geworden, wil ik hier melden dat ik nog een beschermende broek heb aangeschaft, dit keer van Crash-Pads.com. Zie http://www.crash-pads.com/intro.aspx?dept=bike , en dan model 1300. Ik kreeg de broek zonder mankeren vlot thuisbezorgd; het ziet er prima uit en is ook prima te dragen. Wel denk ik dat ik er een oversized bermuda overheen zal dragen, want die beschermkussentjes vallen erg op...

Deze aankoop heb ik gedaan naar aanleiding van goede ervaringen ermee die werden gemeld door David Pritchard op het BROL forum.
(Helaas is het BROL forum wegens technische problemen momenteel uit de lucht, en het kan nog wel even duren voordat het weer functioneert.)
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#59 Bericht door Duckjibepete »

Da is het se Wouter! :lol: Is zelfs een onderbroek bij, maar als je dan een schuiver maakt is uw schoon broekske van de gentseliggers nog altijd naar de vaantjes hé :cry:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#60 Bericht door Filip »

Innige deelneming, Peter, voor je glijdende start van 2006 - de rest van 2006 beter!

Eén en ander doet me denken aan mijn laatste sliding (welja, op een goeie 1500 km heb ik er al enkele verzameld):

Ik rij van de straat een fietspad terug op (waar hebben we dit nog gehoord?) en door rottende bladeren schat ik het hoogteverschil verkeerd in: achterwiel geraakt er niet goed op en glijdt weg... een gróóót gat in de fietsbroek...

Ik herteken het parcour om het nuttige aan het aangename te koppelen (welnee, ik ben nog niet dood, denk enkel aan een schaafwondje aan de dij en zie het zitten om nog wat door te touren): Ik rij naar een sportwinkel in Destelbergen om een nieuwe broek!

Eens het kleedhokje binnen zie ik dat het bloed uit de wonde loopt. Ik wil geen reclame maken maar toch een woordje van dank betuigen aan de dame van de sportwinkel ( http://www.vo2sport.be ) die haar EHBO-doos te voorschijn tovert en me verpleegt !

Alles ondertussen netjes geheeld, en de nieuwe sportbroek is (nog altijd) prima.
Eigenlijk is het een atletiekbroek en dus uitstekend geschikt voor ligfietsers!

Als ik nu nog enkele keren val overweeg ik rugbykledij of zo... :?

Plaats reactie