Als ik nu eens aan de kant zou staan om te kijken en een ander zou komen vallen? Zo kan ik beter zien wat er gebeurdWouter schreef:luc, als je echt wil weten waarom je in die bocht onderuit ging, moest je eigenlijk gewoon de bocht op dezefde manier blijven nemen en erop letten wat er gebeurt net voor je valt
Valpartijen
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
- Fiets: THIJS 209
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Re: Valpartijen
Alweer 'n week geleden ben ik op m'n GrassHopper hard onderuit gegaan. Nog nooit eerder in m'n ligfietsleventje was de klap zo hard en pijnlijk. (Alles bijeen ben ik misschien 2-3 keer onderuitgegaan, meestal bij stilstand of heel langzaam rijden.)wim schreef:Ja, niet bepaald een prettig onderwerp. Ligfietsen kan gevaarlijk zijn. Als je eens serieus onderuit bent gegaan, zeg dan waar, hoe, waarom. Misschien kunnen we er iets uit leren.
Meer details op
http://www.xs4all.nl/~wtv/ligfiets_en/grasshopper.htm
En wat informatie over de mogelijkheid van heupbescherming.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
Ik herinner me nog dat in ooit met m'n flevo trike ook langs de asfalt strook geraakt op een fietspad tussen de weiden. Die achterwielen is geen probleem, een van de twee gaat er eerst af, vooraleer het voorste er juist langs gaat. Nu dat voorste wiel, wilt er dan net niet terug op.De weggetjes waren dik bedekt met afgevallen blad en larixnaalden, en alles was nat. Op een gegeven moment ging het goed fout: bij het uitwijken voor tegenliggers raakte ik van het asfaltpaadje af en bij het terugkomen ging ik hard onderuit. Die hogere randjes van het asfalt zijn prima wiellichtertjes...
Met die flevo trike val je nu wel niet, maar als je er dan toch op geraakt (al is het traag - band schuurt er eerst eens neven dat pad af), krijg je overstuur én sta ik meestal haaks over dat pad.
Dus best eerst even verder van pad geraken, en met een bochtje er terug op hoppen ...
Peter
-
- Helper
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
- Fiets: THIJS 209
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Wat Peter beschrijft voor z'n Flevotrike klopt grosso modo ook voor m'n val met de GrassHopper. Dat verklaart ook waarom ik met grote kracht met m'n linkerheup op het asfalt werd gelanceerd.
En inderdaad, als je van de weg geraakt, dan is het 't beste om eerst even verder weg de berm in te rijden --indien mogelijk natuurlijk-- en dan zo haaks mogelijk weer de verharding op.
Het afgevallen blad verborg het fietspad helemaal, zodat ik niet kon zien of ik daar wel of niet naast reed. En dus ging ik de fout in...
Enfin, 'k heb m'n heupbeschermers nu klaarliggen. 't Is prima spul dat de bedreigde plekken links en rechts geheel bedekt, en geenszins bezwaarlijk is in het dragen. En nu maar hopen dat ik het altijd voor niets aan heb.
En inderdaad, als je van de weg geraakt, dan is het 't beste om eerst even verder weg de berm in te rijden --indien mogelijk natuurlijk-- en dan zo haaks mogelijk weer de verharding op.
Het afgevallen blad verborg het fietspad helemaal, zodat ik niet kon zien of ik daar wel of niet naast reed. En dus ging ik de fout in...
Enfin, 'k heb m'n heupbeschermers nu klaarliggen. 't Is prima spul dat de bedreigde plekken links en rechts geheel bedekt, en geenszins bezwaarlijk is in het dragen. En nu maar hopen dat ik het altijd voor niets aan heb.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Onlangs publiceerde ik dat ik al 3x gevallen was .... gisterenavond is er een 4x bijgekomen met mijn vervangfiets (Challenge-Mistral).
Nu deed het echter, voor de 1e keer, geen pijn (op mijn SeiranSL val je van véél véél hoger).
Op de Meir in Antwerpen gewoon onderuit gegaan op een supergladde tegel.
Nu deed het echter, voor de 1e keer, geen pijn (op mijn SeiranSL val je van véél véél hoger).
Op de Meir in Antwerpen gewoon onderuit gegaan op een supergladde tegel.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Volgens mij wordt het tijd dat er een soort van wisselbeker/trofee wordt uitgereikt hier op het forum ! Diegene die het meest onderuit gaat, mag hem houdenProes schreef:Onlangs publiceerde ik dat ik al 3x gevallen was .... gisterenavond is er een 4x bijgekomen met mijn vervangfiets (Challenge-Mistral).
Tihamér -niet echt geinteresseerd nee, dank u
i ride my bikes to ride my bikes
2006 Een goed begin ...
2 Januari 2006, een goed begin: Gevallen met de Flevo-trike ?!
Het is niet echt vallen, slippen & crashen gelijk een vliegtuig op z'n neus zou landen als het wielengestel niet buitenkomt.
Vandaag dus richting Meerhout langs de kanaalkant, en opletten voor ijsplekken. Meer plassen met een laag (dik?) ijs over. gewoon en door rijden en het breekt zo. Op de terugweg identiek, zat wel langs de bermkant ipv kanaalkant.
Nu wat ijs over plassen zijdelings naast de baan die ik zo wil breken. lukt ook ... Volgende plas bezig, lekker breken en ineens slabak
Dus ijs was bij plassen met gelijdelijke diepvaart, niet te breken. Hoe snel ik reed weet ik niet, was het de kracht van m'n benen op de pedalen die een rol speelden, weet het ook niet ... Neem tussen de 20 en 25 km/uur ...
Nu een gat in m'n warme joggingbroek, meer onder het kniegewricht naar de binnenkant toe. Dus m'n links been lag schuin en steunde op m'n knie (lekker tof op het harde asfalt). M'n achterwerk stak tegen de kilometerteller en het kettingblad vooraan. Beide benen zaten los van de klikpedalen, het rechterbeen lag tussen en over de vork-&-voorframe (lag plat tegen de grond, de kar op z'n zijkant dacht ik).
Nu denk ik, ik kon nog enkel (om ik op m'n knie steunde) voorover vallen. Heb wel het geluk, dat de voorkant van de flevo niet anders kantelde, dan was de derailleur simpelweg stuk geweest.
Hoe moet ik nu neergekomen zijn:
- Ijs trekt wiel schuin naar rechts onder me weg
- Dat heb je niet onder controle (ook niet handsfree).
- Daardoor komt linksbeen automatisch uit de knikpedaal (die ik anders niet los krijg, neus flevo-trike beweegt constant mee).
- Waarschijnlijk zet je je linkervoet op de grond
- Door de snelheid wil naar achter onder je door getrokken worden.
- Dus val je op je knie, maar ook omdat het wiel schuin komt (zit je lager).
- Dus flevotrike neusje daalt, ligt schuin en remt de boel af.
- Met je knie schuif over de grond.
- Het remmen door de wielvork die de rond raakt (of raakte m'n been de kar onder de stoel ?), katapulteert je uit je stoel schuivend over de neus van de flevotrike.
Kan best vermoeden, dat een crash met een ligfiets met bovenstuur, behoorlijk je edele delen kan raken. Tenzij het stuur naar voor overklapt ?
Een paar foto's, op de zitbal zie je nog kettingsmeer (kuisen maar).
M'n knie doe niet zo veel pijn, dan als je met een bukker zo op de grond zou smakken. Daar forceer je wel wat meer dan je knie.
M'n beste inzet voor 2006 ....
Amai ....
Peter
Het is niet echt vallen, slippen & crashen gelijk een vliegtuig op z'n neus zou landen als het wielengestel niet buitenkomt.
Vandaag dus richting Meerhout langs de kanaalkant, en opletten voor ijsplekken. Meer plassen met een laag (dik?) ijs over. gewoon en door rijden en het breekt zo. Op de terugweg identiek, zat wel langs de bermkant ipv kanaalkant.
Nu wat ijs over plassen zijdelings naast de baan die ik zo wil breken. lukt ook ... Volgende plas bezig, lekker breken en ineens slabak
Dus ijs was bij plassen met gelijdelijke diepvaart, niet te breken. Hoe snel ik reed weet ik niet, was het de kracht van m'n benen op de pedalen die een rol speelden, weet het ook niet ... Neem tussen de 20 en 25 km/uur ...
Nu een gat in m'n warme joggingbroek, meer onder het kniegewricht naar de binnenkant toe. Dus m'n links been lag schuin en steunde op m'n knie (lekker tof op het harde asfalt). M'n achterwerk stak tegen de kilometerteller en het kettingblad vooraan. Beide benen zaten los van de klikpedalen, het rechterbeen lag tussen en over de vork-&-voorframe (lag plat tegen de grond, de kar op z'n zijkant dacht ik).
Nu denk ik, ik kon nog enkel (om ik op m'n knie steunde) voorover vallen. Heb wel het geluk, dat de voorkant van de flevo niet anders kantelde, dan was de derailleur simpelweg stuk geweest.
Hoe moet ik nu neergekomen zijn:
- Ijs trekt wiel schuin naar rechts onder me weg
- Dat heb je niet onder controle (ook niet handsfree).
- Daardoor komt linksbeen automatisch uit de knikpedaal (die ik anders niet los krijg, neus flevo-trike beweegt constant mee).
- Waarschijnlijk zet je je linkervoet op de grond
- Door de snelheid wil naar achter onder je door getrokken worden.
- Dus val je op je knie, maar ook omdat het wiel schuin komt (zit je lager).
- Dus flevotrike neusje daalt, ligt schuin en remt de boel af.
- Met je knie schuif over de grond.
- Het remmen door de wielvork die de rond raakt (of raakte m'n been de kar onder de stoel ?), katapulteert je uit je stoel schuivend over de neus van de flevotrike.
Kan best vermoeden, dat een crash met een ligfiets met bovenstuur, behoorlijk je edele delen kan raken. Tenzij het stuur naar voor overklapt ?
Een paar foto's, op de zitbal zie je nog kettingsmeer (kuisen maar).
M'n knie doe niet zo veel pijn, dan als je met een bukker zo op de grond zou smakken. Daar forceer je wel wat meer dan je knie.
M'n beste inzet voor 2006 ....
Amai ....
Peter
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
wanneer is de reconstructie van het ongeval, ik wil dat best wel eens irl meemaken
ge zijt er idd goeikopp vanaf gekomen, pleister op je been en lapje stof op de broek en klaar is peter
ge zijt er idd goeikopp vanaf gekomen, pleister op je been en lapje stof op de broek en klaar is peter
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Goedkoop ? Groot gelijkWouter schreef:wanneer is de reconstructie van het ongeval, ik wil dat best wel eens irl meemaken
ge zijt er idd goeikopp vanaf gekomen, pleister op je been en lapje stof op de broek en klaar is peter
én dan zeggen ze dat ge met een driewieler niet kan vallen
Nu eerlijk gezegd, voelde me zo uit m'n zeteltje LOS komen raar hoor ... Maar eigenlijk zoude we dat topic van dat ligfietsen-bovenstuur-drinkbus moeten boven halen. Want je voelt je naar voor schuiven .... bij een (frontale) crash.
Grappige ervaring
Nota: wel gek dat een ligger een knie-blessure kan oplopen
-
- Helper
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
- Fiets: THIJS 209
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Nu dit onderwerp weer actueel is geworden, wil ik hier melden dat ik nog een beschermende broek heb aangeschaft, dit keer van Crash-Pads.com. Zie http://www.crash-pads.com/intro.aspx?dept=bike , en dan model 1300. Ik kreeg de broek zonder mankeren vlot thuisbezorgd; het ziet er prima uit en is ook prima te dragen. Wel denk ik dat ik er een oversized bermuda overheen zal dragen, want die beschermkussentjes vallen erg op...boonsp schreef:Goedkoop ? Groot gelijkWouter schreef:ge zijt er idd goeikoop vanaf gekomen, pleister op je been en lapje stof op de broek en klaar is peter
Deze aankoop heb ik gedaan naar aanleiding van goede ervaringen ermee die werden gemeld door David Pritchard op het BROL forum.
(Helaas is het BROL forum wegens technische problemen momenteel uit de lucht, en het kan nog wel even duren voordat het weer functioneert.)
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Innige deelneming, Peter, voor je glijdende start van 2006 - de rest van 2006 beter!
Eén en ander doet me denken aan mijn laatste sliding (welja, op een goeie 1500 km heb ik er al enkele verzameld):
Ik rij van de straat een fietspad terug op (waar hebben we dit nog gehoord?) en door rottende bladeren schat ik het hoogteverschil verkeerd in: achterwiel geraakt er niet goed op en glijdt weg... een gróóót gat in de fietsbroek...
Ik herteken het parcour om het nuttige aan het aangename te koppelen (welnee, ik ben nog niet dood, denk enkel aan een schaafwondje aan de dij en zie het zitten om nog wat door te touren): Ik rij naar een sportwinkel in Destelbergen om een nieuwe broek!
Eens het kleedhokje binnen zie ik dat het bloed uit de wonde loopt. Ik wil geen reclame maken maar toch een woordje van dank betuigen aan de dame van de sportwinkel ( http://www.vo2sport.be ) die haar EHBO-doos te voorschijn tovert en me verpleegt !
Alles ondertussen netjes geheeld, en de nieuwe sportbroek is (nog altijd) prima.
Eigenlijk is het een atletiekbroek en dus uitstekend geschikt voor ligfietsers!
Als ik nu nog enkele keren val overweeg ik rugbykledij of zo...
Eén en ander doet me denken aan mijn laatste sliding (welja, op een goeie 1500 km heb ik er al enkele verzameld):
Ik rij van de straat een fietspad terug op (waar hebben we dit nog gehoord?) en door rottende bladeren schat ik het hoogteverschil verkeerd in: achterwiel geraakt er niet goed op en glijdt weg... een gróóót gat in de fietsbroek...
Ik herteken het parcour om het nuttige aan het aangename te koppelen (welnee, ik ben nog niet dood, denk enkel aan een schaafwondje aan de dij en zie het zitten om nog wat door te touren): Ik rij naar een sportwinkel in Destelbergen om een nieuwe broek!
Eens het kleedhokje binnen zie ik dat het bloed uit de wonde loopt. Ik wil geen reclame maken maar toch een woordje van dank betuigen aan de dame van de sportwinkel ( http://www.vo2sport.be ) die haar EHBO-doos te voorschijn tovert en me verpleegt !
Alles ondertussen netjes geheeld, en de nieuwe sportbroek is (nog altijd) prima.
Eigenlijk is het een atletiekbroek en dus uitstekend geschikt voor ligfietsers!
Als ik nu nog enkele keren val overweeg ik rugbykledij of zo...