Valpartijen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Valpartijen

#1 Bericht door wim »

Ja, niet bepaald een prettig onderwerp.
Ligfietsen kan gevaarlijk zijn. Als je eens serieus onderuit bent gegaan, zeg dan waar, hoe, waarom. Misschien kunnen we er iets uit leren. :idea:
Wim Willems

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

ligfietsen en ijzel

#2 Bericht door mathias »

van de winter eens geprobeerd hoe goed het gaat om te ligfietsen op ijzel, just for fun :lol: achteraf geen goed gedacht want er is een spectaculaire schuiver uit voort gekomen :? , ookal reed ik maar 15km/h. resultaat, versnellingskabel af, maar dat was het dan ook. het is de enige keer dat ik al rijdend met de ligfiets gevallen ben. mijn conclusie is dus dat ge niet valdt als ge het maar nie zoekt :wink:
Mathias

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#3 Bericht door Willem »

Ik ben voorlopig alleen nog maar gevallen aan lage snelheid of bij stilstand. Vooral in de beginperiode dat ik mijn SPD-pedalen had is dat een paar keer gebeurd. Altijd zonder schade aan de fiets of aan mij, maar wel nogal gênant als er toeschouwers zijn.
Oh ja, ik ben ook eens uitgegelden over natte tramsporen, in de Veldstraat tijdens een drukke winkeldag... Ook niet zo leuk... 'k Ben toen zo snel mogelijk weer weggereden :oops:
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

vallen

#4 Bericht door Wouter D »

ik mag niet ontkennen dat ik al behoorlijk wat ervaring heb opgedaan met vallen, veelal zijn dat stilstandsvallen, of op heel trage snelheid.
op zo een manier is het best wel eens leutig de grond van dicht bij te zien, liever dat dan tegen dertig per uur, kan je behoorlijk wat tarmac- of gravee-brand aan overhouden op je ellebogen of billen.

Wat ik laatst nog eens tegenkwam was een paaltje dat zo een veertig cm boven de grond uitstak en mijn elleboog raakte, vond ik toen minder plezierig dan vallen.

grrrz - straks taxifietsen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

Re: vallen

#5 Bericht door Willem »

Wouter schreef:grrrz - straks taxifietsen
Was dat vandaag, dat taxifietsen? Ik denk dat ik er twee heb zien passeren in de Kortrijksesteenweg.

'k Heb mij trouwens kandidaat gesteld om volgende week woensdag mee te doen met de taxifietsers.

edit: en ik lees juist dat ik ben aangenomen :-)
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Vallen...

#6 Bericht door GeertJ »

Eigenlijk nog maar 1 keer echt gevallen waar ik het kon voorkomen. Was in de beginperiode dat ik ligfietste en het was wat aan het regenen en ik reed langs een boerepaadje. en op een boerepaadje hoort natuurlijk ook modder thuis. Ben dan ook aan vrij lage snelheid (ong 20km/h) onderuit gegaan met niks erg. Dan ook nog een keer gevallen waar ik niet veel aan kon doen. Was dit jaar in Frankrijk in een afdaling waar ik een klapband gekregen heb, toen aan hoge snelheid (40 - 50 km/h) onderuitgegaan, zonder veel erg. juist 1 schram op mijn been en dat was het. (moet meer lezen in verslag van frankrijk). en dat was het wat mijn valcarriere betreft. Het valt me op dat ligfietser toch niet heel vaak onderuit gaan. Ik vermoed zelfs dat gewone fietser meer vallen dan liggers...
Grtz
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#7 Bericht door Gast »

hoe zit het eigenlijk als je dronken op je ligfiets zit. kun je er dan eigenlijk nog mee fietsen (dronken is bij mij dat je je de volgende ochtend schaamt voor wat je gisteren gedaan had)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

ik zou zeggen, dat ik het niet wil proberen daar ik mijn fietsje ietsje te graag zie, maar moest het gebeuren dat je ervaring opdoet, mag je steeds eens een verslagje neergooien hoor, wil ik wel eens lezen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

#9 Bericht door El Stino »

ik heb wel al overgegeven op mijn LR... :-&
ge moet zelfs niet afstappen, gewoon langs de kant gaan staan en laat het maar komen ... een gróót gemak :wink:
Stijn VDM

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#10 Bericht door graddus »

Idd. geen probleem, hetzelfde probleem om rechtuit te rijden, maar minder geneigd tot misselijkheid door liggende houding is mijn ervaring... (komt bij dat ik onder invloed meestal (zo vaak komt het nu ook weer niet voor hoor) harder fiets dan nuchter, eenvoudiger om het verstand op nul en de blik op oneindig te houden waarschijnlijk)

spinnekopje
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 15 okt 2003, 14:38
Postcode: 2920
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Dronken....

#11 Bericht door spinnekopje »

very drunk driver schreef:hoe zit het eigenlijk als je dronken op je ligfiets zit
Ik drink bijna geen alcohol (ong. 1 glas per jaar :D), maar volgens wat ik gezien heb kunnen sommige mensen beter eerst dronken zijn voor ze op een ligger stappen. Ik zou anders niet weten hoe iemand een stoep van 30 cm op kan rijden als die anders niet eens een stoep van 10cm op durft zonder af te stappen
Koen Van den Bergh

spinnekopje
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 15 okt 2003, 14:38
Postcode: 2920
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

ervaring vallen

#12 Bericht door spinnekopje »

Ik heb al wat ervaring met vallen en meestal dan nog mijn eigen fout. Een flevobike is nog altijd geen mountainbike en dat durf ik soms te vergeten :lol:
Schade is meestal beperkt tot niets, enkel de eerste dag dat ik mijn flevo had vrij hard gevallen. Ik reed tegen 25km/h toen het stuur omsloeg, want dat had ik toen nog niet onder controle...

ondertussen zonder handjes stoep op, stoep af, afdalingen tegen > 60km/h enz :wink:

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

dronken

#13 Bericht door marini »

ja heb ik al meegemaakt
ge wilt ni afgaan dus ge begint als zot te trappen volgt de bomen boven u
en beland in de gracht 1km verder wanneer de weg draait.
conclusie ge valt zachter in de gracht met ne ligfiets dan met ne gewone fiets maar het duurt verdomt lang eer ge terug boven zijt ,
nota ben in die gracht dus 2keer met mijn zatte botte gereden ene keer met de ligger en ene keer met ons va zijne velo , die laatste is ni meer. ik bedoel de velo
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#14 Bericht door mathias »

na een nachtje duveltenten op de gentse feesten was ik kontent dat ik mijn handen op de grond kon zetten om mijn evenwicht te houden.
Mathias

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#15 Bericht door WFvN »

Tja.... ik ben 5x met de ligfiets onderuit gegaan.

3x met m'n Baron (toen ik hem nog had).

De eerste keer was bij regenachtig weer. Ik woon in een nieuwbouwwijk en dus wordt her-en-der flink aan de weg gewerkt. Zo ook de bewuste dag. Ik moest van het asfalt af en door de berm rijden waar ze van die grote metalen platen hadden neergelegd (waarover de fietsers dus moesten rijden). Ik reed niet hard maar het was zodanig glad dat ik dus onderuit ben gegaan. Was niet bij extreem sturen ofzo; ging notabene redelijk rechtdoor.

Een andere keer met de Baron was gewoon bij mooi weer op een klinkerweg met ruwe stenen en netjes gelegd (niet kapot/scheef gereden oid). Alleen lag er iets teveel los zand. Bij het maken van de bocht had ik geen grip meer en gleed onderuit.

Nog weer een andere keer met de Baron was in het bos. Op een gegeven moment reed ik door redelijk veel mul, droog zand. En dan evenwicht houden gaat dus niet. Wederom op m'n zij gegaan. Was met rechtdoor rijden.

Met m'n Alleweder ben ik ook 2x onderuit gegaan (ja dat kan met 3-wielers). Oorzaak lag gewoon bij mezelf. In beide gevallen was ik aan het 'stunten' door lekker op 2 wielen te gaan rijden. Dat gaat meestal vrij goed maar niet als je ineens met de neus van de Alleweder een paaltje raakt. De andere keer moest ik iets te heftig corrigeren om niet een stoep te raken waardoor ik door stuiterde op het andere wiel en alsnog verder moest corrigeren wat een schuiver betekende.

De laatste keer is gebeurd met m'n Fujin. Dit was weer met slecht weer. Het had geregend en reed op asfalt.
De weg bestond uit 2 rijbanen met fietspad aan weerszijden. Op een gegeven moment wilde ik de weg oversteken om naar links te gaan. De weg die ik in wilde slaan lag 'schuin naar achteren'; ik moest dus een hoek van meer dan 90 graden maken.
Op zich totaal geen probleem; gewoon rustig aan doen. Er kwam geen verkeer aan. Ik wilde toch enigszins vlot (wat is vlot.... minder dan 10 km/h) het scherpe bochtje maken door toch een beetje schuin door de bocht te gaan. Maar helaas hadden mijn banden te weinig grip op het natgeregende asfalt. Een uitglijder was het gevolg.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie