Valpartijen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Nick_Nitro
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 15:27
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Vrasene(Beveren-Waas)
Contacteer:

#31 Bericht door Nick_Nitro »

Edje schreef:Hoe was het met de duif.

OF is die in de soeppot beland????







En natuurlijk hoop dat jij er niet aan overhoud he ;-)
Awel de duif moest ook even de graskant in, maar vloog al vlug terug verder.
Ik heb enkel mijnen derailleur moeten rechtwringen en kon dan ook verder.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#32 Bericht door Edje »

Heeft de duif change gehad, spijtig van derailleur, maar kon erger he :roll:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#33 Bericht door Proes »

Ik ben al 3x tegen de grond gegaan. De allereerste keer was tijdens een testrit met een huur-FujinSL.
Ergens in de Polder op een betonbaantje, stevige bocht, beetje (tractor)grond en enkele kiezeltjes ... snelheid waarschijnlijk boven de 20km.
Dat is ook de pijnlijkste keer geweest, het is 4 maand geleden en ik zie nog vaag het litteken aan mijn rechtse onderarm.

Met mijn SeiranSL (ondertussen 2.200km) die ik nu ongeveer 4 maanden ben ik reeds 2x gevallen.
1 maal in een tramspoor gereden tegen 10km/uur omdat ik zo stom was om te schuin de straat over te steken (gelukkig geen volk te zien).
1 maal in een treinspoor ergens tussen Kallo en Doel.
Dit was mijn schuld niet .... in deze streek kruisen op veel plaatsen spoorwegrails de baan, niet haaks maar gevaarlijk schuin.

Die 2e maal was tijdens "de 100km van beveren" enkele weken geleden passeerde ik weer zo'n punt met een 25tal wielrenners.
één wielrenner voor mij reed er in en ik was de volgende omdat ik moest uitwijken.
Ik kan in elk geval vertellen dat de wielrenner 10 minuten is blijven liggen en dat zijn helm gewoonweg in twee delen was gebarsten.
Mijn onderarm (ter hoogte van de elleboog) bloedde gewoon een beetje.

Mijn besluit 1: "Beter vallen met een ligfiets dan met een bukker".
Mijn besluit 2: "Beter elleboogbescherming kopen dan een helm".
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#34 Bericht door Edje »

Proes schreef:Mijn besluit 1: "Beter vallen met een ligfiets dan met een bukker".
Mijn besluit 2: "Beter elleboogbescherming kopen dan een helm".
Mijn besluit ik hou het bij mijn trike :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#35 Bericht door graddus »

Proes schreef:Mijn besluit 2: "Beter elleboogbescherming kopen dan een helm".
Omdat de kans dat je die helm kapotvalt groter is dan die elleboogbescherming? Eigenlijk is het niet om mee te lachen, maar die helm beschermt je niet alleen wanneer je van je fiets valt he...

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#36 Bericht door Jan.E »

Proes, gij hebt wel een speciale relatie met tramsporen, dan zijn wij limburgers beter af, die dingen rijden hier niet en zodus hebben wij ook geen last van die ellendige sporen. :wink: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#37 Bericht door Proes »

Wees maar niet te gelukkig Jan .... ooit hebben ze in Limburg ook technologie zoals in het centrum van België "Antwerpen" :lol: :D :wink:
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#38 Bericht door Johan Clerx »

Edje schreef:
Johan Clerx schreef:Ik ben in mijn ligfietscarriere van zo'n 3000 km in de alleweder en zo'n 3500 km in de mango nog niet gevallen :D
Johan heb jij dat probleem ook :lol:
Ik probeer wel omtevallen maar dat lukt om een of andere reden niet :wink:

Gast

Re: ervaring vallen

#39 Bericht door Gast »

spinnekopje schreef:Ik heb al wat ervaring met vallen en meestal dan nog mijn eigen fout. Een flevobike is nog altijd geen mountainbike en dat durf ik soms te vergeten :lol:
Schade is meestal beperkt tot niets, enkel de eerste dag dat ik mijn flevo had vrij hard gevallen. Ik reed tegen 25km/h toen het stuur omsloeg, want dat had ik toen nog niet onder controle...

ondertussen zonder handjes stoep op, stoep af, afdalingen tegen > 60km/h enz :wink:
Met m'n flevo-trike, kan je nu ook niet echt omvallen, maar als je niet behendig bent kantelt de neus (én tilt ie z'n achterwiel schuinover).

Eénmaal een serieuse slipper gemaakt tegen +-25 Km/u, toen m'n voorwiel wegslipte in opgehoopt weggewaaid zand op een kanaalpad. Resultaat (zonder klikpedalen): Een S-manouvre, van het kanaalpad af zonder nog enigszins controle over het stuur te hebben (m'n voeten waren van de trappers af gedonderd). EN je bolt ... je kan met de benen de neus nog iets kantelen. Echter niet genoeg om grote uitwijkingen te maken. Dit was handsfree rijden (flevo-biken), en dan ineens het stalen ros volgen :lol:

(Dan pas weet je hoe snel 25Km/u is)

Raad wel klikpedalen aan. In zo'n situatie kan je hem nog rechtrekken en bijsturen. én met voeten en lichaam stuur je.

Peter

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#40 Bericht door Luc Willaert »

Luc Willaert schreef:Tot nu toe dus twee keer gevallen op zo'n 25000 ligfietskilometers : valt mee vind ik.
Te vroeg beginnen stoefen dus :oops: :cry: :shock: :roll:

Daarnet kwam ik naar huis van de nachtwacht. In Blankenberge fietste ik sierlijk de bocht in en 1 seconde later lag ik (iets minder) sierlijk naast mijn baron. Natuurlijk midden in het spitsuur en dus veel publiek. Gelukkig heb ik nogal een goeie vetlaag op mijn benen en brede tassen aan de baron, waardoor er weinig pijn en geen schade was.

Op de baron liggen Vredestein S-licks. Zou het kunnen dat die iets vlugger schuiven dan de Swalbe marathon slicks? Met de swalbes kon ik op de focus redelijk scherpe bochten nemen. De weg was wel nat door de mist deze morgen.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#41 Bericht door Filip »

Goed nieuws: Deze ochtend ben ik NIET gevallen :wink:
Filip

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#42 Bericht door Edje »

Proes schreef:Wees maar niet te gelukkig Jan .... ooit hebben ze in Limburg ook technologie zoals in het centrum van België "Antwerpen" :lol: :D :wink:
NOPE Proes, hier hebben ze die technologie allang opgegeven om fietswielen te sparen :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#43 Bericht door graddus »

[quote="Luc WillaertOp de baron liggen Vredestein S-licks. Zou het kunnen dat die iets vlugger schuiven dan de Swalbe marathon slicks? Met de swalbes kon ik op de focus redelijk scherpe bochten nemen. De weg was wel nat door de mist deze morgen.[/quote]

Mijn ervaring met die S-licks zijn best goed, heb nu een ander merk, waarvan de naam me ff niet te binnen schiet waarvan ik de indruk heb dat ze bij de minste nattigheid alleen nog maar rechtdoor willen.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#44 Bericht door Luc Willaert »

graddus schreef:[quote="Luc WillaertOp de baron liggen Vredestein S-licks. Zou het kunnen dat die iets vlugger schuiven dan de Swalbe marathon slicks? Met de swalbes kon ik op de focus redelijk scherpe bochten nemen. De weg was wel nat door de mist deze morgen.
Mijn ervaring met die S-licks zijn best goed, heb nu een ander merk, waarvan de naam me ff niet te binnen schiet waarvan ik de indruk heb dat ze bij de minste nattigheid alleen nog maar rechtdoor willen.[/quote]

Op de focus reed ik altijd met swalbe, was ik heel tevreden over. Die s-licks lagen op de baron toen ik hem overnam. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, alleen deze morgen zo'n rare schuiver ineens. Misschien ook toeval, beetje te haastig, of olie op de weg. In het vervolg toch een beetje voorzichtiger die bocht door.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#45 Bericht door Wouter D »

luc, als je echt wil weten waarom je in die bocht onderuit ging, moest je eigenlijk gewoon de bocht op dezefde manier blijven nemen en erop letten wat er gebeurt net voor je valt :twisted:
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie