stormweer en velomobiel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#16 Bericht door skywise »

Brechtix schreef:de richting van de shear zou geen invloed mogen hebben, als er maar geen peel force is. (shear was schuifkracht in 't Vlaams, peel kan ik niet op komen). Ik begrijp dus niet goed wat er precies misloopt. Misschien is een andere mogelijkheid die draaiknopjes voor dekzeilen zoals bij de Alleweder?
Beste Brecht,

Mijn fysica is blijkbaar wat roestig. Wat ik probeerde te beschrijven was dat de losrukkende kracht van de wind het kapje schuin naar achter-boven trok, terwijl de velcro enkel houdkracht heeft in de verticale richting. Dat heb ik proefondervindelijk ontdekt: ik kan namelijk met één hand het kapje van de voorplecht lostrekken op voorwaarde dat ik naar achter en niet naar boven trek.
Brechtix schreef: Wat dat vizier betreft, bij de Bries hebben we er een misschien iets betere draagstructuur voor bedacht, maar het blijft een compromis. Het moet vederlicht zijn en we kunnen 'm van voren niet vastmaken of er zit iets in de zichtlijn. En het moet per se altijd een beetje open staan of het beslaat rap.
Ik weet dat ik het onmogelijke vraag, maar ik ben dan ook geen ingenieur...
Brechtix schreef: Met 80 km/u zou ik er zelf niet opgekomen zijn om het koepeltje op de neus te zetten ;-).
Het stond dan ook niet op de neus maar braaf op zijn plaats boven mijn hoofd en is vandaar losgerukt. En de snelheid is een schatting van de windsnelheid gecorrigeerd voor de eigen snelheid (meer bij tegenwind, minder bij wind mee). Het kapje is er bij mij afgerukt bij een eigen snelheid van 45km/h (bergaf) tegen een rukwind van geschat 100km/u => 140km/h windsnelheid die visier en kapje te verwerken kregen. De waarden van 40 en 80 vooor de beginnende vervorming en openspringen zijn bij nader inzien onderschat en moeilijk om correct in te schatten. Gisteren was er immers vervorming tegen 30km/h eigen snelheid bij een zijwind van >60km/h (?) en pas bij 50km/h eigen snelheid zonder wind (in de Kennedy tunnel).

Brechtix schreef: Jullie zijn helden, ons machien zo testen met ware doods- en koepelverachting.
Bedankt voor het compliment, maar dat is ook voor een groot deel te danken aan het vertrouwen dat julllie ontwerp ons geeft... :D
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#17 Bericht door skywise »

rik schreef: Het plan is gewoon ongeveer hetzelfde te maken als er op stond, maar dan steviger. Ik heb ook gevraagd of hij geen oplossing wist om het vizier op verschillende standen vast te zetten en hij ging daar eens over nadenken.
Steviger is wat mij betreft voldoende en vastzetten in verschillende standen een zeer gegeerde optie! Bedankt al op voorhand ... voor zover het ook als optie op de WAW beschikbaar wordt! :wink:
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#18 Bericht door crash-quest-dummy »

dubbelwandig visier : probeer eens een motocrossbril 8)

waarom zouden wieldoekjes nog 'spannender' zijn, wat erachter zit is toch ook al dicht ?

(peel=afpellen)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#19 Bericht door skywise »

crash-quest-dummy schreef:dubbelwandig visier : probeer eens een motocrossbril 8)
Elders op dit forum (Materiaal en techniek) kreeg ik iets gelijkaardigs te horen:
Brechtix schreef:
skywise schreef:Mijn brillenmaker mag zich verwachten aan een lastenboek om u tegen te zeggen: corrigerend, waterwerend, niet-aandampend, krasvrij, automatisch donker wordend, geen lichtinval langs de zijkanten, vederlicht, superconfortabel en toch vast op mijn neus en dan nog zo goedkoop mogelijk! :twisted:
Beware of what you wish or you might get it! :D :D :D

Afbeelding

Brecht - lastenboeken opmaken is ook niet zijn hobby.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#20 Bericht door paulheyndrickx »

Ik was al eerder aan het dubben over een handige manier om het plexi-ruitje van de kap tijdens het rijden te openen en te sluiten. Weeral biedt de kilitteband uitkomst: bovenaan het plexi ruitje bevestigde ik een strookje zachte klitteband. Door aan het losse eind te trekken kan ik het ruitje sluiten tijdens het rijden. Als ik het verder open wil duw ik gewoon het ruitje omhoog. Bovenaan de binnenkant van de kap zit er een klein stukje haakjes-klitteband zodat ik het zachte eind kan bevestigen zoals ik wil. Op die manier blijft het ruitje onder het rijden in de stand die ik verkies. Simpel maar doeltreffend. Zie mijn space via de www onder mijn naam.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#21 Bericht door rik »

Prima oplossing, waarvoor dank.
Maar het probleem van het scheefwaaien van het vizier en stukgaan bij rukwinden blijft en daarom zou het vizier eigenlijk steviger moeten zijn volgens mij.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#22 Bericht door Brechtix »

Paul, ganz genial. Bij de bries gaat het dakje mee omhoog dus ik zie niet direct een toepassing daarvoor.

Rik, drie grote voordelen van een dun en flexibel vizier:
  • 't Is licht
    't Is gemakkelijk vervangbaar bij krassen (krasvrije acryl is te broos)
    Je kan het scheef zetten: dicht aan de windzijde, open aan lijzijde, voor een goed zicht.
Volgens het oude chinese principe van dat riet dat buigt maar niet breekt zoeken we eerder in de richting van flexibiliteit dan rigiditeit. Maar blijf vooral experimenteren, misschien komen er wel beter oplossingen uit de bus?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#23 Bericht door rik »

Brechtix schreef:Paul, ganz genial. Bij de bries gaat het dakje mee omhoog dus ik zie niet direct een toepassing daarvoor.

Rik, drie grote voordelen van een dun en flexibel vizier:
  • 't Is licht
    't Is gemakkelijk vervangbaar bij krassen (krasvrije acryl is te broos)
    Je kan het scheef zetten: dicht aan de windzijde, open aan lijzijde, voor een goed zicht.
Volgens het oude chinese principe van dat riet dat buigt maar niet breekt zoeken we eerder in de richting van flexibiliteit dan rigiditeit. Maar blijf vooral experimenteren, misschien komen er wel beter oplossingen uit de bus?
Sorry Brechtix, maar voor mij wegen de voordelen niet tegen de nadelen op. Als het vizier al na een half jaar fietsen stuk waait vind ik het toch te licht uitvallen. Ik hoop daarom snel een betere oplossing te vinden, maar zoals eerder gezegd ligt dat niet helemaal in mijn handen.
By the way: op een motor waait het vizier bij mijn weten niet stuk en die halen hogere snelheden, vandaar mijn idee.
DF 269
Ice sprint1 26"

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#24 Bericht door rik »

Brechtix schreef: Rik,

wat is het plan met dat motorhelmenvizier? Heeft die mens geen ideeën hoe een dubbelwandig vizier te maken?
Vandaag contact gehad met "die mens" en het wordt dus een dubbelwandig vizier met aan de binnenzijde een permanent antifog vizier. Volgens hem zou ik dan geen last meer hebben van aandampen. Maandag breng ik mijn kapje binnen en dan maar afwachten!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#25 Bericht door Brechtix »

Hi Rik,

we zijn zeer benieuwd naar het resultaat. Aandampen is een van de belangrijkste problemen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#26 Bericht door skywise »

rik schreef: Vandaag contact gehad met "die mens" en het wordt dus een dubbelwandig vizier met aan de binnenzijde een permanent antifog vizier. Volgens hem zou ik dan geen last meer hebben van aandampen. Maandag breng ik mijn kapje binnen en dan maar afwachten!
Ikke ook heel benieuwd 8)
fotootjes in dit forum graag :idea:
Skywise (WAW 558 & 011)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#27 Bericht door rik »

Kapje binnengebracht vandaag. Geen idee wanneer het klaar is, maar hopelijk duurt het niet al te lang. Ik ben zelf ook zeer benieuwd.
Zal niet nalaten om jullie op de hoogte te houden (met foto's) :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie