Rotondes en fietsers
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Autoos invoegen tussen fietsers ? Autoos waarvan de rijbaan overgaat in een fietspad ? Klinkt mij allemaal te utopisch hoor ! Dat is praktisch gewoonweg niet haalbaar. Zolang je van automobilisten niet gedaan krijgt dat ze fietsers (buk en/of liggers speelt geen rol) als gelijkwaardige verkeersdeelnemer beschouwen, zal geen enkele wijziging in infrastructuur een voordeel opleveren. En daar knelt volgens mij het schoentje : automobilisten beschouwen zich nog steeds als meerwaardig tov de tragere en kwetsbare fietsers. En hoe groter het voertuig waarmee ze rijden, hoe meer dat gevoel meestal bevestigd wordt. Daar is een mentaliteitswijziging voor nodig, maar wie gaat daar zijn energie in steken? Vergeleken met motorvoertuigen is de fietsindustrie peanuts en zijn er ook veel meer belangen mee gemoeid. De auto was en is koning en zal dat blijven, hoe je het ook draait of keert ....
Nu - af en toe gaat het een beetje de goeie kant op hoor. Vlakbij mijn werkplaats, aan de E34 thv afrit 21 wordt momenteel een rotonde-complex gebouwd, waarbij de fietsers onder de rotonde kunnen fietsen en helemaal zijn gescheiden van het autoverkeer. Eind februari zouden volgens de planning de werken gedaan moeten zijn en is er weer een zwart punt minder !
Tihamér -toch nog een lichtpuntje aan het eind van de zwarte tunnel
Nu - af en toe gaat het een beetje de goeie kant op hoor. Vlakbij mijn werkplaats, aan de E34 thv afrit 21 wordt momenteel een rotonde-complex gebouwd, waarbij de fietsers onder de rotonde kunnen fietsen en helemaal zijn gescheiden van het autoverkeer. Eind februari zouden volgens de planning de werken gedaan moeten zijn en is er weer een zwart punt minder !
Tihamér -toch nog een lichtpuntje aan het eind van de zwarte tunnel
i ride my bikes to ride my bikes
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Maar gesteld dat we nu eens de grote rotonde E40 te Wetteren zouden mogen heraanleggen (hypothetisch, en zonder de huidige halve fietsbrug-"oplossing"):Patrick Pevenage schreef:Nu, op een rotonde met grote diameter, buiten de bebouwde kom, is de rijbaan er zodanig breed dat men er met twee auto's naast mekaar kan rijden. Als fietser moet je daarbij steeds de rechterrand van de rijbaan houden en dus blijft het een probleem. Je rijdt rond in een oerwoud van blikken verkeer links, voor en achter je. En dat andere verkeer rijdt veel sneller dan de fietser zelf.
Filip heeft het al aangehaald, je wordt gegarandeerd van de sokken gereden en ik moet hem geloven.
Zou de oplossing er dan inderdaad niet in bestaan om op een of andere wijze een soort fietspad-rijstrook te maken waar auto's en fietsers tussen elkaar invoegen??
Zo blijf je toch uit de dode hoeken en word je ook niet van de weg gereden door rechtsafslaande automobilisten...
P.S. Uiteraard met snelheidsremmende maatregelen waar de auto's de rotonde naderen. (tijdens de spits zal het autoverkeer daardoor niet belemmerd worden, want dan kunnen ze daar gewoon niet snel)
-
- Neo Prof
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
- Locatie: Meetkerke
- Contacteer:
één detail over het hoofd gezienBrechtix schreef:[Een zeer goed idee! Dan krijgen we het volgende plan hieronder.
Fietspad verbreedt tot de breedte van een rijstrook, rechterrijvak moet hierop invoegen. Fietsstrook op het rondpunt heb ik ook volledig weggelaten cfr. Sniper. Ideaal zou zijn om de bv. rode kleur van het fietspad door te trekken zodat het buitenste rijvak van het rondpunt rood is en het binnenste zwart.
definitie van een fietspad houd ook in dat het niet breed genoeg mag zijn voor ander verkeer
dus houd je het best gewoon op de fietser komt op de rijbaan tussen de auto's
die moeten dan extra aandacht geven aan de fietsers en bekom je hetzelfde resultaat
better a bad day at sea
than a good day at the office
than a good day at the office
-
- Neo Prof
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
- Locatie: Meetkerke
- Contacteer:
ik ben fervent tweegebruikerallewedertje schreef: Zolang je van automobilisten niet gedaan krijgt dat ze fietsers (buk en/of liggers speelt geen rol) als gelijkwaardige verkeersdeelnemer beschouwen, zal geen enkele wijziging in infrastructuur een voordeel opleveren. En daar knelt volgens mij het schoentje : automobilisten beschouwen zich nog steeds als meerwaardig tov de tragere en kwetsbare fietsers.
zowel fiets als auto, en ik heb steeds respect voor de andere
de mentaliteit moet imho vooral bij de fietsers veranderd worden
bij de autobestuurders zit de schrik er nu zo in, dat ze liefst met een grote boog rond de fietser rijden (enkele uitzonderingen niet gerekend)
het is niet omdat we zelf fietsen, en de regels volgen, dat we daarom de fouten van de andere fietsers niet moeten zien
ik heb meest last van fietsers die de regels niet volgen
ik rij 85 % van de tijd 100% volgens de straatcode, en ik stoor mij enorm aan het onverantwoorde gedrag van sommige andere weggebruikers (jammer genoeg vooral fietsers)
dat is volgens mij de enige manier om het echt veilig te laten verlopenallewedertje schreef: Vlakbij mijn werkplaats, aan de E34 thv afrit 21 wordt momenteel een rotonde-complex gebouwd, waarbij de fietsers onder de rotonde kunnen fietsen en helemaal zijn gescheiden van het autoverkeer. Eind februari zouden volgens de planning de werken gedaan moeten zijn en is er weer een zwart punt minder !
Tihamér -toch nog een lichtpuntje aan het eind van de zwarte tunnel
maar dan zal je weer mensen hebben die klagen dat ze door een donker gat moeten rijden
better a bad day at sea
than a good day at the office
than a good day at the office
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Als flik zul je wel wel weten waarover je spreekt, Tihamér, respect. Toch, de tweede post in dit topic gaat over een fietspad dat in het midden van het rijvak ligt, dus misschien geraakt de tijd uiteindelijk wel rijp.allewedertje schreef:Autoos invoegen tussen fietsers ? Autoos waarvan de rijbaan overgaat in een fietspad ? Klinkt mij allemaal te utopisch hoor ! Dat is praktisch gewoonweg niet haalbaar. Zolang je van automobilisten niet gedaan krijgt dat ze fietsers (buk en/of liggers speelt geen rol) als gelijkwaardige verkeersdeelnemer beschouwen, zal geen enkele wijziging in infrastructuur een voordeel opleveren.
Vind het zelf ook een wild idee hoor, (wat imho een kwaliteit an sich is) eigenlijk verplichten we auto's op het fietspad te gaan rijden, da's ook niet helemaal in overeenstemming met de geest der wet.
Wat is volgens jou dan een goeie oplossing?
Met het uitzonderlijke intellectueel kapitaal hier verzameld kan het niet anders of we moeten de finale oplossing vinden voor de verenigde verkeersproblematiek.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Hmm, daar ben ik het nog niet zo mee eens. Op gewestwegen waar je nog zo'n achterlijk "fietspad" hebt dat louter uit 2 stippellijnen bestaat naast de rijbaan, worden nog bijna dagelijks fietsers aangereden omdat de autoos daar te dicht naast de fietsers razen. Ook worden dagelijks fietsers aangereden door afslaand verkeer dat simpelweg niet uit zijn doppen kijkt. Als het klopte wat jij schrijft, dat autobestuurders uit schrik met een grote boog rond fietsers rijden ipv ertegen, zouden er flink wat ongelukken minder zijn !sniper schreef: ik ben fervent tweegebruiker zowel fiets als auto, en ik heb steeds respect voor de andere de mentaliteit moet imho vooral bij de fietsers veranderd worden bij de autobestuurders zit de schrik er nu zo in, dat ze liefst met een grote boog rond de fietser rijden (enkele uitzonderingen niet gerekend)
sniper schreef:het is niet omdat we zelf fietsen, en de regels volgen, dat we daarom de fouten van de andere fietsers niet moeten zien.ik heb meest last van fietsers die de regels niet volgen.ik rij 85 % van de tijd 100% volgens de straatcode, en ik stoor mij enorm aan het onverantwoorde gedrag van sommige andere weggebruikers (jammer genoeg vooral fietsers)
Fietsers zijn net zoals alle andere vormen van vervoer, verkeersdeelnemers en daardoor onderhevig aan de wegcode. En daar houdt niemand zich voor 100% aan. Je schrijft zelf al dat je je voor 15% niet houdt aan de wegcode, maar ergert je je daarbij wel aan het onverantwoorde gedrag van andere weggebruikers. Heb je er al eens bij stilgestaan dat die 15% van de wegcode waaraan jij je ook niet houdt, anderen zou kunnen ergeren ? Niemand is perfect, en wss zal iedereen beweren dat zijn percentage van de wegcode dat aan zijn/haar laars gelapt wordt, geen irritatie of gevaar voor derden inhoudt .... En net daarin schuilt volgens mij het gevaar : iedereen speelt zo'n beetje zelf "rechter" en beslist voor zichzelf welke regels wel en niet dienen gevolgd te worden. De één vindt dan bvb 70 km/u op een gewestweg te traag en gaat harder rijden, en ander vindt dan bvb dat je gerust 's nachts op een fiets zonder licht kunt rijden .... Zo ontstaan natuurlijk problemen ....
Tihamér -tracht zich toch voor méér dan 85% aan de wegcode te houden, niet alleen beroepsmatig
i ride my bikes to ride my bikes
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Heb dat 2e topic ook wel gelezen, maar denk dat de praktijk zal moeten uitwijzen of dat ook veiliger is of niet. Toen Nederland jaren geleden als één van de eerste landen met rotondes ging werken, was de stelregel dat fietsers op alle rotondes voorrang zouden hebben. Daar is men al snel van afgestapt, omdat dat in praktijk niet haalbaar bleek. Als ik de foto van die fietsrotonde in Lelystad bekijk, vinnik alleen het weglaten van een gescheiden fietspad op de rotonde een pluspunt. De fietsstrook in het midden van de rijbaan, hoe moet je daarop geraken als fietser ? Wss door minstens één of meer rijstroken van het gemotoriseerd verkeer over te steken, ook niet echt een veilige oplossing .... Het is idd allemaal niet zo simpel !Brechtix schreef: Toch, de tweede post in dit topic gaat over een fietspad dat in het midden van het rijvak ligt, dus misschien geraakt de tijd uiteindelijk wel rijp. Vind het zelf ook een wild idee hoor, (wat imho een kwaliteit an sich is) eigenlijk verplichten we auto's op het fietspad te gaan rijden, da's ook niet helemaal in overeenstemming met de geest der wet.
Dé ideale oplossing bestaat niet, anders was ze al lang toegepast. Ik blijf bij mijn stelling dat te weinig automobilisten zich verplaatsen in de positie van fietser en omgekeerd, maar hoe pak je zoiets aan .... Je zou een mentaliteitsverandering moeten kunnen teweegbrengen, maar hoe pak je zoiets aan ? Campagnes ? Dat is iets van lange adem en garandeert niet altlijd resultaat (denk hier bvb maar de BOB- en WODCA campagnes hier in België : hoeveel jaar bestaan die nu al niet ? Maar er wordt nog altijd minstens evenveel bezopen achter het stuur gekropen). Daarbij komt nog dat de autolobby te veel politieke en economische belangen heeft in dit alles. Niet simpel allemaal ....Brechtix schreef:Wat is volgens jou dan een goeie oplossing?
Tihamér -
i ride my bikes to ride my bikes
-
- Neo Prof
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
- Locatie: Meetkerke
- Contacteer:
die 15% is enkel de snelheid buiten de BKallewedertje schreef:Je schrijft zelf al dat je je voor 15% niet houdt aan de wegcode, maar ergert je je daarbij wel aan het onverantwoorde gedrag van andere weggebruikers. Heb je er al eens bij stilgestaan dat die 15% van de wegcode waaraan jij je ook niet houdt, anderen zou kunnen ergeren ?
daar rij ik meestal 10 km te snel, maar de rest van de regels volg ik dan wel 100%
als iedereen 80 rijd op een baan waar de weg(wan)beheerder er 70 van gemaakt heeft, dan rij ik ook 80 om niemand te ergeren
als een weg waar de weg(wan)beheerder denkt dat hij 50 km/u toelaat, maar door verkeerdelijk geplaatste borden eigenlijk nog 90 toegelaten is, dan rij ik ook 90 km/u
er is een verschil bij rijden volgens de wet, of rijden volgens de bedoeling van de weg(wan)beheerder
better a bad day at sea
than a good day at the office
than a good day at the office
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Een slimme jongen die dat allemaal door heeft! En ik ben zo stom mij te ergeren aan die mensen die zoveel slimmer zijn dan ik en al rijdend het verkeersreglement en de fouten van die achterlijke wegbeheerder corrigeren! Kunnen ze geen fatsoenlijk examen bedenken voor ze zo iemand aanwerven?sniper schreef: daar rij ik meestal 10 km te snel, maar de rest van de regels volg ik dan wel 100%
als iedereen 80 rijd op een baan waar de weg(wan)beheerder er 70 van gemaakt heeft, dan rij ik ook 80 om niemand te ergeren
als een weg waar de weg(wan)beheerder denkt dat hij 50 km/u toelaat, maar door verkeerdelijk geplaatste borden eigenlijk nog 90 toegelaten is, dan rij ik ook 90 km/u
er is een verschil bij rijden volgens de wet, of rijden volgens de bedoeling van de weg(wan)beheerder
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Op dezelfde wijze gaan verscheidene automobilisten te dicht bij (of op) zebrapaden, hoeken van kruispunten, op fietspaden, ... parkeren want volgens hun eigen uitstekende oordeelsvermogen - en dit is zoveel beter dan dit van die 'wegwanbeheerder' - 'ergert dit toch niemand'... Bovendien zijn dit 'niet eens zware overtredingen'... enzovoort.sniper schreef:daar rij ik meestal 10 km te snel, maar de rest van de regels volg ik dan wel 100%
als iedereen 80 rijd op een baan waar de weg(wan)beheerder er 70 van gemaakt heeft, dan rij ik ook 80 om niemand te ergeren
als een weg waar de weg(wan)beheerder denkt dat hij 50 km/u toelaat, maar door verkeerdelijk geplaatste borden eigenlijk nog 90 toegelaten is, dan rij ik ook 90 km/u
er is een verschil bij rijden volgens de wet, of rijden volgens de bedoeling van de weg(wan)beheerder
Anderen(of dezelfde) gaan dan weer te snel rijden zgn. 'voor de vlotte doorgang van het verkeer'...
Zo heeft iedereen wel een excuus.
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Exactly my point, my dear Watson !Filip schreef:Op dezelfde wijze gaan verscheidene automobilisten te dicht bij (of op) zebrapaden, hoeken van kruispunten, op fietspaden, ... parkeren want volgens hun eigen uitstekende oordeelsvermogen - en dit is zoveel beter dan dit van die 'wegwanbeheerder' - 'ergert dit toch niemand'... Bovendien zijn dit 'niet eens zware overtredingen'... enzovoort. Anderen(of dezelfde) gaan dan weer te snel rijden zgn. 'voor de vlotte doorgang van het verkeer'... Zo heeft iedereen wel een excuus.
Tihamér -geen verder commentaar
i ride my bikes to ride my bikes
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Qua plakkaten: gek genoeg heb ik in Frankrijk of Italie altijd de neiging de snelheidsbeperkingen meer serieus te nemen: als er een maximumsnelheid aangeduid staat, is daar vrijwel altijd een goede reden voor.
In Belgie heb ik altijd de indruk dat de maximumsnelheden 20km/u lager liggen dan wat ik zelf koosjer vind. Ik stel me dan zo'n koppel verveelde ambtenaren voor in een aftandse auto - voor nazicht van de vering is er na betaling van de salarissen helaas nooit budget - die de Belgische wegen afslenteren met hun gelijnd notitieblocje: Wa peisde Prosper, tsjeventig is ier wel rap genoeg zekerst? Prosper ondertussen ziet in zijn achteruitkijkspiegel de aangroeiende file en filosofeert over de onthaasting.
Het is bij ons in Vlaanderen ook wel nie gemakkelijk voor Prosper. De grote steenwegen, die dienen om Ergens te geraken en waarbij het dus al eens kietelt onder de rechtervoet, worden zowat om de kilometer gekruist door secundaire wegen en als er geen rond punt opdoemt dan wel een dorpskom. Met al dat optrekken en afremmen de ideale biotoop voor een regeneratief hybride voertuig: welk een massaal tonnage wordt er niet op elk moment tegelijk versneld en vertraagd? Steek op alle vrachtwagens en auto's een stel ultracapacitors (NL condensatoren?) zodat de vrijgekomen energie bij afremmen opgeslagen wordt en weer afgegeven bij het optrekken, en er zou al eens eerder geremd worden.
Het voorstel van Graddus en mij zou de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer niet hinderen, en die van de lichte voertuigen (oa. HPV's) veel vlotter en veiliger maken.
In Belgie heb ik altijd de indruk dat de maximumsnelheden 20km/u lager liggen dan wat ik zelf koosjer vind. Ik stel me dan zo'n koppel verveelde ambtenaren voor in een aftandse auto - voor nazicht van de vering is er na betaling van de salarissen helaas nooit budget - die de Belgische wegen afslenteren met hun gelijnd notitieblocje: Wa peisde Prosper, tsjeventig is ier wel rap genoeg zekerst? Prosper ondertussen ziet in zijn achteruitkijkspiegel de aangroeiende file en filosofeert over de onthaasting.
Het is bij ons in Vlaanderen ook wel nie gemakkelijk voor Prosper. De grote steenwegen, die dienen om Ergens te geraken en waarbij het dus al eens kietelt onder de rechtervoet, worden zowat om de kilometer gekruist door secundaire wegen en als er geen rond punt opdoemt dan wel een dorpskom. Met al dat optrekken en afremmen de ideale biotoop voor een regeneratief hybride voertuig: welk een massaal tonnage wordt er niet op elk moment tegelijk versneld en vertraagd? Steek op alle vrachtwagens en auto's een stel ultracapacitors (NL condensatoren?) zodat de vrijgekomen energie bij afremmen opgeslagen wordt en weer afgegeven bij het optrekken, en er zou al eens eerder geremd worden.
Het voorstel van Graddus en mij zou de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer niet hinderen, en die van de lichte voertuigen (oa. HPV's) veel vlotter en veiliger maken.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- Helper
- Berichten: 260
- Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
- Fiets: THIJS 209
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
En zie ook de tekening bij Brechtix' posting http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... 3972#43972 .Brechtix schreef:... Ideaal zou zijn om de bv. rode kleur van het fietspad door te trekken zodat het buitenste rijvak van het rondpunt rood is en het binnenste zwart.
Dergelijke lijntrekkerij en pictogrammenpuzzels werken op een gegeven moment niet meer. Dit is de kern van Monderman's visie op de zg. gedeelde ruimte. Ooik in Vlaanderen is zijn visie doorgedrongen, getuige
http://www.west-vlaanderen.be/jahia/Jah ... m/pid/1662
Bij mij in de buurt is de doorgaande weg in Haren volgens Monderman's visie ingericht, en is men momenteel bezig om Noordlaren op dezelfde manier aan te passen.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/