Rotondes en fietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#46 Bericht door rik »

tom schreef: Geloof me van alle landen waar ik gewoond heb en geweest ben, zijn de Egyptenaren de kampioenen in deze materie. De rest van de wereld kan nog wat van hen leren op het gebied van verkeersdoorstroming.
Op gebied van doorstroming misschien wel, maar veiligheid is een andere zaak. Op elk kruispunt of voor elke gelegenheid toeteren en 's avonds zonder licht rijden (enz...) lijken mij niet direct de oplossingen voor onze problemen. :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

rjr
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 15:26
Fiets: sunrider
Locatie: ede
Contacteer:

#47 Bericht door rjr »

tom schreef:....
Geloof me van alle landen waar ik gewoond heb en geweest ben, zijn de Egyptenaren de kampioenen in deze materie. De rest van de wereld kan nog wat van hen leren op het gebied van verkeersdoorstroming.
Maar las van de week wel dat de wegen in Egypte ook de gevaarlijksten van de wereld waren met ruim 6000 doden per jaar en 30.000 gewonden.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#48 Bericht door tom »

rik schreef:Op gebied van doorstroming misschien wel, maar veiligheid is een andere zaak. Op elk kruispunt of voor elke gelegenheid toeteren en 's avonds zonder licht rijden (enz...) lijken mij niet direct de oplossingen voor onze problemen. :wink:
@rik

Toeteren heb ik daar niet veel gehoord hoor. Zonder lichten rijden heb ik daar ook niet gezien.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#49 Bericht door tom »

rjr schreef:Maar las van de week wel dat de wegen in Egypte ook de gevaarlijksten van de wereld waren met ruim 6000 doden per jaar en 30.000 gewonden.
Ik ben daar niet zo lang geweest als mijn ouders.
Mijn vader heeft daar 7 jaar rond gereden en op die tijd slechts 1 keer wat kleine blikschade. Ik denk dat die cijfers sterk overdreven zijn.
De wegen buiten Caïro zijn idd in slechte staat, maar met een degelijke jeep is dat geen probleem.
Binnen Caïro is het bijna onmogelijk van een dodelijk ongeluk te hebben omdat ze veel trager rijden dan hier. Op drukke wegen met een breedte van 2 onzer rijvakken rijden ze daar met 3 naast elkaar aan zeer lage snelheid. Je kunt dan niet snel rijden omdat tussen jouw spiegel en de spiegels van de auto's naast u soms slechts enkele centimeters zijn.
Je moet daar op centimeters leren rijden, wat westerlingen niet gewend zijn.

Het is daar zo een beetje als het blokrijden. Maar dan aan lage snelheid. Dat vergroot de doorstroming een heel stuk t.o.v dat jojo-achtig fillegedrach hier. Dat jojo-rijden hier is veel gevaarlijker!!!

Van de Mucatan naar de andere kan waar de piramieden zijn is het vogelvlucht ongeveer een dikke 30 km en daar rij je ongeveer 1h15 over. Dit geeft je een idee van hun gemiddelde snelheid.
Daar waar het heel druk is, rij je stapvoets.

Ondanks de lage snelheid ben je ginder sneller ergens dan in Brussel.

Bovendien zijn er aan elk kruispunt agenten van de politie of het leger om het verkeer te regelen. Egypte telt namenlijk een leger van 450'000 man en een politiecorps van 300'000 man.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#50 Bericht door Brechtix »

tom schreef:
rjr schreef: Binnen Caïro is het bijna onmogelijk van een dodelijk ongeluk te hebben omdat ze veel trager rijden dan hier.
Ja dadde! Een paar maanden geleden zat ik nog in een bus die 's nachts door de Sinai scheurde, voor een tweevaksbetonbaantje veeeel te rap. En 'k zie vanmorgen in de Morgen dat er zo'n toerbus, geheel volgens de verwachting, verongelukt is. De Egyptische chauffeur is dood, en een paar belgen ook.

En flikken hebben ze daar inderdaad meer dan genoeg: overal controleposten, overal smeergeld betalen dus.

'k Peis dat je mag rekenen dat ze nog altijd even chaotisch rijden als jij je herinnert, maar vijf keer zo rap :-).
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#51 Bericht door tom »

Mijn vader is nu 10 jaar met pensioen, maar gaat 3 maal per jaar naar Egypte en volgens hem is het verkeer nog niets verandert.

Maar zoals ik al zei, is zelf rondrijden in Caïro niets voor de meeste westerlingen. :lol: :lol: :lol:

Ik ben niet zoals Belgen. Bij mij is er wat blijven plakken, zoals cookies op een PC. :wink:
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#52 Bericht door ET »

tom schreef:
rik schreef:Op gebied van doorstroming misschien wel, maar veiligheid is een andere zaak. Op elk kruispunt of voor elke gelegenheid toeteren en 's avonds zonder licht rijden (enz...) lijken mij niet direct de oplossingen voor onze problemen. :wink:
Toeteren heb ik daar niet veel gehoord hoor. Zonder lichten rijden heb ik daar ook niet gezien.
Mijn Egyptische ervaringen zijn beperkt tot Hurghada en een nachtelijke rit van Hurghada naar Marsa Alem. Die nachtelijke rit, ja da ze dan doorsjezen hoef ik niet te zeggen zeker? En Hurghada herinner ik me als een verschrikkelijke plek qua verkeer. OK, de rijstijl is er gans anders dan hier, maar ze reden wel lijk zotten zenne. Eerst toeteren; als da niet werkt met de lichten; en als da nog ni werkt, ja dan moeten ze toch maar remmen... En dan de voetgangers die overal rondlopen en opduiken... De eerste taxiritten voelde ik me absoluut niet veilig hoor. :?

Maar je hebt wel gelijk over wat de efficiëntie betreft, het verkeer zou hier 's morgens een pak sneller gaan als we ipv in 3 rijen stil te staan ons in 4 rijen dicht bijeen zouden zetten en dan aan lagere snelheid zouden verder rijden. (bij wegenwerken kunnen we wel op versmalde rijstroken aan 70 km/u, dus waarom zou dat ni de spits niet kunnen?)

ET

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#53 Bericht door Scorpion Rider »

Als al die auto's en vrachtwagens op centimeters van elkaar rijden tijdens de spitsuren op die wegen in Egypte, zijn er dan nog fietsers die daar tussenrijden? Of was dat compact blokrijden alleen op de autosnelwegen waar fietsers niet mogen komen?
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#54 Bericht door Johan Clerx »

Scorpion Rider schreef:Als al die auto's en vrachtwagens op centimeters van elkaar rijden tijdens de spitsuren op die wegen in Egypte, zijn er dan nog fietsers die daar tussenrijden? Of was dat compact blokrijden alleen op de autosnelwegen waar fietsers niet mogen komen?
Dat zou me verbazen. Ik heb zelf het genoegen gehad om eens in Cairo rond te rijden. Geloof me, daar kom je vanalles tegen. Auto's zonder deur. Ezel en kar op een "autosnelweg" met 2x 4 rijstroken. En ga zo nog maar even door. Als voetganger de straat oversteken is er trouwens ook een avontuur. Je mag zo meedoen met jackass!

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#55 Bericht door tom »

Scorpion Rider schreef:Als al die auto's en vrachtwagens op centimeters van elkaar rijden tijdens de spitsuren op die wegen in Egypte, zijn er dan nog fietsers die daar tussenrijden? Of was dat compact blokrijden alleen op de autosnelwegen waar fietsers niet mogen komen?
Vrachtwagens mogen zoals ik al zei, niet de stad in tussen zonsopkomst en valavond. Over dag wordt transport voor de bedrijven voorzien door bestelwagens.
In de tijd dat ik er gewoond heb heb ik daar nooit een fietser gezien. Zou echt kamikase zijn. :lol: :lol: :lol: Ik mocht daar ook niet met een brommertje rijden van mijn ouders. Wat ik uiteraard als tiener genegeerd heb. :wink:
Met een brommertje moet je daar ogen overal hebben. Mega gevaarlijk!!!!!!!!!!!!!

Ik heb jaren in Brussel gewoond en met de moto school gegaan en dat was een makkie vergeleken met Caïro. :wink:

Door in zo een stad eens gewoond te hebben leer je pas echt defensief te rijden met een gemotoriseerde 2-wieler.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#56 Bericht door tom »

Johan Clerx schreef: Ezel en kar op een "autosnelweg" met 2x 4 rijstroken. En ga zo nog maar even door. Als voetganger de straat oversteken is er trouwens ook een avontuur. Je mag zo meedoen met jackass!
Ezels op de fligh-over's heb ik nog geweten. Maar dat hebben ze destijds op een geven moment verboden en dat gebreurd niet meer. Staan erome boetes op.

Fligh-over zijn snelwegen op soort van viaducten. Alle snelwegen in het stadgedeelde Garden City (centrum van Caïro met een diameter van 30 km) zijn op zo van die fligh-over's.

Die stad is oorspronkelijk gebouwd geweest voor dat er snelwegen waren en nadien was er voor snelwegen geen plaats op de begaane grond, dus hebben ze dat opgelost met fligh-over's.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#57 Bericht door tom »

Johan Clerx schreef:Geloof me, daar kom je vanalles tegen. Auto's zonder deur.
Och Johan ik ben ook voor een stuk in de Congo opgegroeid dus auto's waarvan er een deur ontbreekt was voor mijn niks nieuw. :lol: :lol: :lol:

Ik heb in de Congo genoeg auto's gezien waavan er zelfs een wiel ontbrak.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

haaaaa l'Afrique. Wat ik dat toch mis. :D
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Plaats reactie